Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

76-vuotias isäni on kolhinut autoja ja paria pyöräilijää ostarilla, "tulkitsee liikennesääntöjä" ja saa pitää ajokorttinsa kuitenkin...

Vierailija
31.07.2023 |

Isällä taitaa olla vikaa päässä, hän saa kotonakin outoja "lasittunut katse" -kohtauksia, mutta lääkärissä ei ole havaittu mitään sellaista vikaa. Nää on tullut ihan tänä vuonna, ettei mistään vanhasta vaivasta ole kysymys.

Mites tästä vois mennä eteenpäin, ennekuin isä ajaa jonkun päältä...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille pitää etukäteen toimittaa tietoja isän tilasta. Ei kohtauksia voi havaita lääkärissä, jos niitä ei juuri sillä hetkellä ole.

Vierailija
2/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärille pitää etukäteen toimittaa tietoja isän tilasta. Ei kohtauksia voi havaita lääkärissä, jos niitä ei juuri sillä hetkellä ole.

Kuvaa videolle joku hulluskohtaus niin kortti lähtee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille, kysy heiltä neuvoa.

Aika huonokuntoinenkin saa pitää ajokortin. Anopilla samaa vikaa. Puolisokea vanhus joka suhtautuu huumorilla pikku kolhuihin. Elämästä jää jälkiä, heh heh. Onneksi ei ol tapahtunut mitään pahempaa. Isompi kolhu ei ole kuin ajan kysymys. Toivottavasti ei käy ulkopuolisille mitään.

Vierailija
4/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekaannu muiden asioihin.

Vierailija
5/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni menetti kortin 80v. Mitenkään ei sitä ennen kun ei ketään jyrännyt vaikka olikin melkoinen pommi liikenteessä. 80v fyysisesti meni niin huonoksi ettei enää ja onneksi kyennyt rattiin. Muttaettä omaisten kanta ei riittänyt etteikö lääkäri olisi uusinut ja jossain kohti isä joutui ajamaan inssin parikertaa saadakseen jatkoa. Äiti samanlainen jäärä ja lopetti ajamisen vasta kun sai epileptisen kohtauksen ja lääkäri kielsi enää ajamasta. Tosi riski hänkin oli.

Vierailija
6/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on eläviä pommeja liikenteessä, en ymmärrä miksi kortti annetaan pitää. Eräskin kasikymppinen vanhus kiihdyttelee holtittomasti, tekee äkkijarrutuksia, nopeita kurvauksia, seilaa kaistalta toiselle tai ajaa keskiviivan päällä. Kerran jo töytäisi pyöräilijän kumoon, mutta silti on saanut pitää kortin. Itse en suostu enää tämän kyytiin menemään. Omasta mielestään on taitava kuljettaja ja ajotaidot erinomaiset.

Vierailija
7/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä vanhukset kerro milloin ja kenelle lääkärille on menossa.

Vierailija
8/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaitset potentiaalisen vaaratilanteen, niin jätät huomioimatta / varoittamatta? Kiva asenne sinulla.

Vierailija
9/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison isä ajoi liikenneympyrää väärinpäin ja ajokortti lähti poliisin toimesta. Ikää oli noin 80 v.

Jännä, että saa pitää kortin tuollaisten kolhimisten jälkeen. Pyöräilijät eivät isoja kolhuja kestä.

Vierailija
10/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut että hänelle (vaikka se vaikeaa onkin) että sinusta näyttää että hän saa jonkinlaisia minikohtauksia joiden aikana on lasittunut katse. Ja autolla ajo ei enää ole turvallista välttämättä, muille. Saisiko hän muilta sukulaisilta kyytejä tai jos kulkee bussit tms. Mitä neurologi sanoo, miten sydän? Kuvannus? Ei ole pakko alkaa syödä mitään lääkkeitä jos hän ei halua.

Vierailija
11/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne vanhat ukot sitä autoa kortilla aja joten parempi ratkaisu viedä avaimet/koko auto.

Vierailija
12/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käytössä joku lääke tai alkoholi, joka voisi vaikuttaa. Tai sitten ikä vaan tekee sen.

Vierailija
13/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt kun iäkkäät vanhemmat aina pyytää että minä ajan kun mennään jonnekin mutta itse asiassa taidankin pyytää ensi kerralla että he ajavat vaikka vuorotellen. Outoja kolhuja alkanut tulla heidän autoon.

Vierailija
14/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama omalla noin 75vuotiaalla isällä. Ihmeellinen laaittunut katse, ja tuntuu vapisevan jonkun ihme vihan vallassa suurimman osan aikaa. Muutenkin outoa käytöstä, jatkuvasti vihainen, ja jotenkin käyttäytyy kun itse tietäisi jonkun ikävän asian tms jota muut ei tiedä, on olevinaan hyvinkin "ovela".

Mitähän oireita nuo on?

Vierailija
15/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänsä asioita.

Aapee, ota yhteys sinne joutavaan lääkäriin.

Voi olla sellainen tia-kohtaus epileptinen.

On vaaraksi itselleen ja muille liikenteessä.

Tämä on kyllä kaikkien asia.

Minäkin kuljen liikenteessä.

Entä, jos kohtauksen aikana jyrää lapseni yli?

Kyllä se kaikille kuuluu, millaista porukkaa liikenteessä autolla ajaa.

Yhtä huolissani kun vanhuksista, olen kaahaamista muotista. Me vaan heitämme nuoret tuonne liikenteeseen, missä kulkevat myös ne riskit vanhukset.

Nuoren ajokortissa pitäisi olla se kasikympi lätkä vuoden, että osattaisiin varoa ja nuoret sais rauhassa opetella sen vuoden.

Miksei muuten vanhuksillekin laitettaisi jotain varoitusmerkkinä. 79- 80 90v.

Vierailija
16/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama omalla noin 75vuotiaalla isällä. Ihmeellinen laaittunut katse, ja tuntuu vapisevan jonkun ihme vihan vallassa suurimman osan aikaa. Muutenkin outoa käytöstä, jatkuvasti vihainen, ja jotenkin käyttäytyy kun itse tietäisi jonkun ikävän asian tms jota muut ei tiedä, on olevinaan hyvinkin "ovela".

Mitähän oireita nuo on?

Alkava muistisairaus.

Vierailija
17/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän oireita nuo on?

Jonkin aivosairauden ensioireita. Alzheimer?

"Sairastuneella voi olla aistiharhoja tai hänen persoonallisuutensa saattaa muuttua. Persoonallisuuden muutos ilmenee usein pelokkaana tai vainoharhaisena käytöksenä, joka on joissakin tapauksissa yksi taudin ensioireista."

Vierailija
18/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni menetti kortin 80v. Mitenkään ei sitä ennen kun ei ketään jyrännyt vaikka olikin melkoinen pommi liikenteessä. 80v fyysisesti meni niin huonoksi ettei enää ja onneksi kyennyt rattiin. Muttaettä omaisten kanta ei riittänyt etteikö lääkäri olisi uusinut ja jossain kohti isä joutui ajamaan inssin parikertaa saadakseen jatkoa. Äiti samanlainen jäärä ja lopetti ajamisen vasta kun sai epileptisen kohtauksen ja lääkäri kielsi enää ajamasta. Tosi riski hänkin oli.

Mun 82-vuotias määrättiin inssiin ja siellä selvisi, ettei hän ymmärtänyt enää numeroita, eikä liikennemerkkejä ylipäätään. Sitten hän ajoi melkoisen autiolla Töölön Mechelinkadulla 76 km/h ja arvata saattaa miten siinä kävi.

Vierailija
19/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän oireita nuo on?

Mun isällä on myös outoja suuttumiskohtauksia ja hän puhuu silloin jotain tosi tosi hiljaisella äänellä. Sinä aikana saattaa vapistakin hieman. Toivottavasti niitä ei tule ajon aikana, muuten auto on metsässä

Vierailija
20/29 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että joku melkein 80vuotias väittää että ei ole vanha, ja on paljon viisaampi kun vaikkapa omat lapsensa. Julistaa myös, että ei tule ikinä kuolemaan.

Mistä tuollainen käytös voi johtua? Itse nyt jo hämmästelee, miten nopea oppija ja kätevä oma alakouluikäinen lapseni on..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän