Hautausmaan kesätöissä palkattomiin ylitöihin, jäisittekö?
Lyhyesti: olen kesätöissä hautausmaalla ja ilmeisesti kilpailu on nykyään niin kovaa, että olen yksi niitä harvoja, jotka ovat päässeet haun kautta hommiin, suurin osa kesätyölöisistä on eläkeikää lähestyviä rouvia, jotka ovat olleet vähintään 10v vakkarikesätyöläisiä.
Kilpailu on siis kovaa, vaikka palkka on surkea ja olen kuullut useinkin rouvilta rivien välistä, että he pelkäävät vakkariasemansa menettämistä, kun ovat vanhempia ja hitaampia kuin nuoret jne. Nämä rouvat sitten ovat ottaneet tavaksi jäädä työpäivän jälkeen vielä tunniksi, pariksi kuokkimaan hautoja siis sen meidän 8h (+1h palkaton ruokatauko) palkatta. Siis ilmaista työntekoa, jolla ilmeisesti yrittävät vetää kotiinpäin.
Minulta ovat nyt usean kerrnana kysyneet ja ihmetelleet, kun pakkaan kamojani, että enkö minä muka jää ja onko minulla "noin kova kiirus" kotiin. Olen selitellyt jotain ja ihmettelen, että onko tämä sit nykyajan meininki, että ilman palkkaa jäädään hommiin. En varmaan jää, on muutakin elämää.
Jäisitkö sinä?
Kommentit (48)
Via siellä kesätyöläiset kuokkivat hautoja heinäkuussa, kun me muilla hautausmailla keskitymme kasteluun ja ruohonleikkuuseen. Ihan mielenkiinnosta: monetko kukat kesän aikana istutatte, jos kuokalle riittää edelleen töitä?
Ei kai sitä noin tarkkaan kannata laskea. Mukavaa hommaa, viihtyisin pidempäänkin.
Olipas outo tarina.
Kesätyöntekijän palkka hautausmaalla on jotain 1200 €/kk. Ei sinne yleensä yli 18-vuotiaat suostu menemään edes.
Monilla aloilla on tuollaista jo.
Huoltoasemilla työntekijä tekee aamulla palkattomasti tunnin verran töitä ja jää töiden jälkeen palkattomasti siivoomaan huoltoaseman jne.
Tarvittaisi punakoneistoa ja kommunismia toimimaan, että saataisi työolot paremmaksi ja palkkatasot korkeammaksi.
Nyt tarvittaisi kovuutta sortajia vastaan.
En jäisi, en. Toisaalta jos on kyse samalla aktiivisista seurakuntalaisista, niin saattavat tehdä tuota vapaaehtoishommina ja siten vähän eri asenteella kuin työntekijät.
Oletko puhunut esimiehelle? Onko hän edes tietoinen asiasta?
Vapaaehtoiset tekevät välillä ihan hirmuisesti vapaaehtoistöitä omasta halustaan syystä tai toisesta ( oma yksinäisyys, auttamisenhalu päteminen... Muitakin motiiveja kuin toisen auttaminen saa olla, ihmisiähän tässä ollaan. Monesti, kun autta toista, auttaa myös itseänsä.) Jos sitten vapaaehtoinen "pääseekin" palkattuun hommaan, niin aina eivät he ymmärrä, että työllä olisi hyvä olla rajat.
Meillä on noin. Meidän on pakko jäädä tai työnantaja huutaa meille.
En kyllä jaksais uskoa. Tuo kuokkiminen on fyysisestikin raskasta enkä oikein usko että eläkeikää lähestyvät sankoin joukoin sitä työpäivän jälkeen haluavat enää tehdä. Taisivat bränkätä sua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on noin. Meidän on pakko jäädä tai työnantaja huutaa meille.
Missä seurakunnassa? Oletko ilmoittanut työterveyteen, liittoon ja AVIin?
Ap jatkaa
Todella kyynistä porukkaa täällä. Uskon, että on vaikea uskoa, mutta kyllä täällä kaupungissa hautausmaan kesätyöt ovat todella haettuja. Niitä paikkoja on vähän tarjolla, koskapa suurin osa kesätyöläisistä on ns vakkareita.
Nämä Lähes eläkeikäiset rouvat ovat suurin osa puutarhureita ihan koulutukseltaan ja moni on kesät hautausmaalla ja loppuvuoden kausitöissä kauppapuutarhalla kasvihuoneessa, kas kun näin sesongit osuvat yks yhteen, näin olen kuullut.
Työnantajahan ei rouvia pyydä jäämään työajan jälkeen, joskin pomo tietää että jäävät, koska itse haluavat. Minusta se on vain erikoista, kun sitä sitten porukalla ihmetellään, että miksi me kaikki emme jää, ja ei ole vallan kuokkimistakaan, käytin sanaa luonnehtiakseni työtä, toki muutakin siellä pitkin kesää tehdään.
Kyllä tämä tarina on ihan uskottavan kuuloinen. Puutarha-alalla on kunnon vakkaritöitä huonosti, koska työn luonne on aika kausiluontoinen. Ja asemastaan huolestuneet hitaammat työntekijät saattavat muuallakin tehdä palkatonta ylityötä jopa salaa, saavuttaakseen tavoitteet ja pitääkseen paikkansa. Eihän se mitenkään järkevää tai oikein ole. Töistä saa lähteä kun työaika loppuu.
En tietenkään jäisi. Se on työ, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Rouvilla on muutenkin outo logiikka. Vai listaavatko ruutupaperille jokaisen päivän aikana kitketyn rikkaruohon, jota sitten ylpeänä esittelevät esimiehelle? Kuulostaa aika erikoiselta.
Jossain seurakunnan hommissa ei missään tapauksessa palkattomiin ylitöihin.
Hoito- ja sosiaalialan töissä tilanteen niin vaatiessa voi ajoittain näin joutua tekemään. Ei voi ihmisen antaa vaikkapa vuotaa kuiviin ihan vain siksi, että sori, tunnit on nyt tapissa.
Ja tämä kaikki on tietysti Porvoon tapahtumia taas.
Ihmetyttää vain, että miksi näinkin selkeä provo tuntuu menevän läpi.
-Pappi Heljas
Vierailija kirjoitti:
-Pappi Heljas
Uskon kyllä tarinaan, koska olen tehnyt töitä aika monen sellaisen ihmisen kanssa, joiden on aina pakko tehdä yhtä ja toista. Ei voi pitää taukoja, kun on pakko hoitaa se ja tämä. Ei voi lähteä vielä töistä, kun on pakko saada tämä valmiiksi. Kun kukaan toinenhan ei tietenkään osaa mitääm. Pakko tulla vähän aikaisemmin töihin jne jne, loputtomiin. Se pakko on siellä omien korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
-Pappi Heljas
Tähänkin löytyy vastaus raamatusta;
"Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä"
Sananlaskut 9:13
Uskomattomalta kuulostaa, mutta samantapaista olen kuullut hautausmaalla kesätöissä olevalta tutulta. Tehdään ylimääräistä ja omalla ajalla, kyseessä vanhemmat naiset. Merkillinen työkulttuuri.
En tietenkään jäisi! Ja minä olen se 'vanhempi rouva', joka olisi huolissaan työpaikastaan.
Oletko varma, että he eivät kuoki vapaaehtoistyönä omien läheistensä hautoja? Jos kysyvät, onko kiirus, niin vastaat vaan ystävällisesti että työaikasi loppui juuri.
En minäkään. T. Toinen seurakunnan työntekijä