Voiko autokoulun suorittaa vain automaattivaihteilla?
Ja ajokorttiin siitä merkintä, että on oikeutettu kuljettamaan vain automaattivaihteista henkilöautoa?
Jos ei voi, pitäisikö mielestäsi voida?
Kommentit (46)
Jännä, että tuollaisen este tulee ajokortiin, mutta mikään ei kiellä ajamasta suomalaisella ajokortilla autoa, jossa ratti oikealla! Yhtä suuri oppiminen siinä, että vaihtaa manuaalivaihteistoa oikean sijaan vasemmalla kädellä, kuin että opettelee automaatista manuaaliin.
Käsittääkseni sähköautolla kortin ajaminen tuo sen automaattivaihdemerkinnän korttiin. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä löytänyt muita tyttöesimerkkejä kuin tuon kahvilakeslustelun, eipä siitä kannata mitään johtopäätöksiä vetää.
Edelleen kiinnostaa miksi just tytöt näitä ajaisi, pieni asenteellisuus paistaa läpi?
Olihan toinen vastauskin... siis miten luet näitä, jos et sitä huomannut?
Itse en pidä tätä sukupuolikysymyksenä, mutta noiden sähköautojen yleistyttyä varmaan automaattivaihteisilla eli sähköautolla kortin ajaminen yleistyy.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä löytänyt muita tyttöesimerkkejä kuin tuon kahvilakeslustelun, eipä siitä kannata mitään johtopäätöksiä vetää.
Edelleen kiinnostaa miksi just tytöt näitä ajaisi, pieni asenteellisuus paistaa läpi?
Pahoittelen asiatonta huomautustani. Se oli vain hetkellinen päähänpisto, jota ei olisi kannattanut kirjoittaa, myönnän sen auliisti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että tuollaisen este tulee ajokortiin, mutta mikään ei kiellä ajamasta suomalaisella ajokortilla autoa, jossa ratti oikealla! Yhtä suuri oppiminen siinä, että vaihtaa manuaalivaihteistoa oikean sijaan vasemmalla kädellä, kuin että opettelee automaatista manuaaliin.
Itse en lähtisi ajelemaan vaikkapa Australiassa, varsinkaan suurkaupungeissa, vasemmanpuoleisessa liikenteessä, vaikka se suomalaisella ajokortilla kuinka luvallista olisikin. Kyllä sitä jossain liikenneympyrässä viimeistään niin sekaisin menisin, etten pystyisi ajamaan turvallisesti.
Onko joku kokeillut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi ajelemaan vaikkapa Australiassa, varsinkaan suurkaupungeissa, vasemmanpuoleisessa liikenteessä, vaikka se suomalaisella ajokortilla kuinka luvallista olisikin. Kyllä sitä jossain liikenneympyrässä viimeistään niin sekaisin menisin, etten pystyisi ajamaan turvallisesti.
Onko joku kokeillut?
Ap
Itse asiassa se oli helpompaa kuin olin pelännyt. Varasin tarkoituksella automaattivaihteisen auton. Ja vuokra-auton tuulilasiin oli ystävällisesti laitettu tarra "KEEP LEFT"! :)
Toki risteyksestä lähtiessä piti aina tosissaan keskittyä ja etukäteen miettiä, että mitenkäs tässä nyt mennään. Ja sydämentykytyksiä aiheutti tilanteet, jossa esim. kovassa vauhdissa mutkan takaa tulee vastaan auto, joka ajaa minusta katsottununa oikeaa puolta eli tulee vaistonvarainen säpsähdys, että tuo tulee minua päin, vaikka kumpikin on ihan siellä puolella, missä pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja sitten tosiaan ajokorttiin tulee merkintä että saa ajaa vain automaattiautoilla.
Nämä on tarkoitettu sellaisia ihmisiä varten joilla on jokin vamma, esim. lyhytkasvuisuus ja tarvitsee erikoisvalmisteisen autonkin useimmiten.
Harva tavis suorittaa tuollaisen ajokortin.
Älä viitsi esittää väärää tietoa kun et selvästikään asiasta mitään tiedä.
Alkuperäiselle kysyjälle vastaan että kyllä autokoulussa voi suorittaa ns. automaattikortin, joka oikeuttaa sinut ajamaan vain automaattivaihteista autoa. Tämä versio on tarkoitettu ihan kaikille halukkaille, ei vain erityistä tukea tarvitseville. Itse olen suorittanut automaattikortin eikä ainakaan tähän päivään mennessä ole tullut vastaan mitään rajoittavia tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja sitten tosiaan ajokorttiin tulee merkintä että saa ajaa vain automaattiautoilla.
Nämä on tarkoitettu sellaisia ihmisiä varten joilla on jokin vamma, esim. lyhytkasvuisuus ja tarvitsee erikoisvalmisteisen autonkin useimmiten.
Alkuperäiselle kysyjälle vastaan että kyllä autokoulussa voi suorittaa ns. automaattikortin, joka oikeuttaa sinut ajamaan vain automaattivaihteista autoa. Tämä versio on tarkoitettu ihan kaikille halukkaille, ei vain erityistä tukea tarvitseville. Itse olen suorittanut automaattikortin eikä ainakaan tähän päivään mennessä ole tullut vastaan mitään rajoittavia tekijöitä.
Ihan käytännön asiana ihmettelen, että onko näitä automaatti-ihmisiä niin paljon, että autokoulujen kannattaa pitää erikseen automaattivaihteista autoa heitä varten? Koska sillähän ei sitten voi opettaa niitä muita autokoululaisia, jotka haluaa normaalin ajokortin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käytännön asiana ihmettelen, että onko näitä automaatti-ihmisiä niin paljon, että autokoulujen kannattaa pitää erikseen automaattivaihteista autoa heitä varten? Koska sillähän ei sitten voi opettaa niitä muita autokoululaisia, jotka haluaa normaalin ajokortin?
Voi osan autokoulusta silti ajaa automaatilla. Kunhan inssiajo on manuaalilla, niin saa normaalin ajokortin.
Tåå mietintä on meillä edessä 4v päästä kun kuopus saa kortin. Nyt on yksi manuaali joka hommattiin juuri sitä varten että yksi lapsista voi opetella sillä, mutta ei tuo auto taida olla hengissä enää 4-5v päästä. Yksi automaatti löytyy ja ens vuonna myös sähkis.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täysin mahdollista. Tosin se sitten tarkoittaa sitä, ettei ei tosiaan saa ajaa ikinä mitään muuta kuin automaattia. Eli kaikki manuaalivaohteiset laina-autot, huollon sijaisautot, työpaikan autot jne ovat poissa laskuista.
Meillä on itsellä ollut jo pitkään pelkät automaattivaihteistet autot, samoin huollon sijaisauto, kuten myös työpaikan autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen ensirekisteröinneistä noin 80 % on aitomaattivaihteisia.
Ei ole mitään järkeä opetella ajamaan automaatilla. Vaikka tuleva oma auto tai perheen autot olisi automaatteja, on kyllä todella hyvä osata ajaa myös manuaalivaihteilla. Koska automaatilla osaa sitten ajaa kuka vaan.
Eihän tuohon muuta syytä ole kuin se, että ajamisen opettelu on paljon paljon helpompaa. Halutaan päästä mahdollisimman helpolla.
Voi ja ei pitäisi saada kuin lääkärintodistukella on mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autojen ensirekisteröinneistä noin 80 % on aitomaattivaihteisia.
Niin, mutta tarkoitettiin niitä, jotka haluavat kortin, jolla ei saa ajaa manuaalivaihteista.
Manuaalilla oppii ajamaan kahdessa tunnissa autopilotilla...
Jos ajokokeen tekee automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin merkintä, että henkilö saa ajaa vain automaattivaihteisia autoja.
Useimmilla autokouluilla on käytettävissään sekä manuaali-, että automaattivaihteisia autoja. Osa oppilaista aloittaa manuaalilla, mutta päätyy jossain vaiheessa vaihtamaan automaattiin. Yhä enemmän on oppilaita, jotka heti lähtökohtaisesti ajavat automaatilla: automaattivaihteiset autot yleistyvät kovaa vauhtia eikä automaatilla kortin ajamiseen liity enää sellaista stigmaa, kuin takavuosina.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajokokeen tekee automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin merkintä, että henkilö saa ajaa vain automaattivaihteisia autoja.
Useimmilla autokouluilla on käytettävissään sekä manuaali-, että automaattivaihteisia autoja. Osa oppilaista aloittaa manuaalilla, mutta päätyy jossain vaiheessa vaihtamaan automaattiin. Yhä enemmän on oppilaita, jotka heti lähtökohtaisesti ajavat automaatilla: automaattivaihteiset autot yleistyvät kovaa vauhtia eikä automaatilla kortin ajamiseen liity enää sellaista stigmaa, kuin takavuosina.
Sähöautojen yleistyessä ja muuttuessa ainoiksi autoiksi tämäkin asia ratkeaa itsestään. Manuaalivaihteisto jää historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähöautojen yleistyessä ja muuttuessa ainoiksi autoiksi tämäkin asia ratkeaa itsestään. Manuaalivaihteisto jää historiaan.
Niin eli tuosta merkinnästä luovutaan jossain vaiheessa, koska jos käytännössä ei ole jatkossa mahdollisuutta suorittaa ajokoulua manuaalivaihteisella, voi silti jossain tulla vastaan tilanne, että pitää ajaa manuaalivaihteisella, jolloin se pitää vaan itse opetella. Eikö niin?
Saa saa mutta kirjoitinkin että harva suorittaa.