Miksi paino ei putoa kunnolla vaikka elämäntavat ovat muuttuneet radikaalisti? Voiko herkkupäivä kaataa koko laihdutuksen usemmaksi päiväksi?
Entinen elämä: roskaruokaa lähes päivittäin, liikkumattomuus, ei töitä, runsaasti alkoholia.
Olin pahasti masentunut siis ja söin ja join todella paljon. Ei ihme, että lihoin +30 kg. Oli lääkkeet käytössä.
Sitten aloin toipumaan ja takaisin itsekseni.
Eli takaisin työelämään (kävelyä, seisomista, nostelua), liikuntaa (lenkkiä, pyöräilyä 6 krt/vko).
Terveelliset syömiset. Kasviksia, rasvoja, proteiinia, marjoja. Siitä pääosin minun ruokavalioni koostuu.
Alkoholia harvoin.
Olen välillä syönyt edelleen epäterveellisesti ja jopa juonut runsaammin alkoholia. Paino nousee heti paljon näiden päivien jälkeen.
Sitten kestää taas päästä siihen että paino putoaa.
Jätin masennuslääkkeetkin ja hormonaalisen ehkäisyn.
Paino edelleen liikaa. 110 kg. Lähtöpaino 120 kg.
Jo 4 kk mennyt.
Harmittaa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ikä on kanssa yksi tekijä. Parikymppisenä lähti painoa dieetillä ihan eri tahtia, kuin 45 vuotiaana.
Tavallaan keho pitää kiinni siitä painosta, johon se on tottunut pitkän ajan aikana. Jos olet ollut pitkään yli 100 kg, niin siitä pidetään kiinni tiukasti.
Neljä vuotta sitten painoin 78 kg. Olin onnellinen.
Söin kurinalaisesti, joskus herkuttelin ja join paljon viiniä. En edes juuri liikkunut koska työ oli niin fyysistä. Olin melko hyvännäköinen.
Elämä kuitenkin alkoi heittelemään ja koin valtavan trauman, joka johti moniin asioiden luoden lisää epätoivoa. Kaikki meni, työt, rahat, ystävät.
Psyyke romahti ja fyysinen terveys huononi.
Olen selvinnyt onneksi hyvin nyt tämän vuoden aikana. Tästä alkoi uusi aikakausi tämän vuoden puolella. Alan nousemaan ja asiat jo hyvin.
Paljon hyväksytty ja jatkan eteenpäin, masentunut en enää ole. Välillä surullinen vain, sallin senkin tietenkin.
28-vuotias olen. Toivottavasti asiat tästä selkenisivät ajan mittaan hyvin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun herkuttelet rasvanpoltto pysähtyy jopa 72 tunniksi eli komppaan edellistä - itsekuria tarvitaan.
Ok. Pakko se on sitten vaan olla ilman.
Ei voi mitään.
Teen 50h viikkoa, yritän maksaa kaikki velkani ja hoitaa asiani kunnolla. Olen yksinäinen ja väsynyt.
Rahaa ei ole, eikä mitään muutakaan. Herkut joskus piristävät ja hyvä leffa. Mutten halua olla lihava.
Täytyy vaan nielaista pettymys ja olla tiukempi.
-ap
Napostele leffan kanssa porkkanoita ja kurkkuja dipattuna. On hyvän makuisia!
Yksi helppo juttu on myös jättää kaikki muut juomat pois, paitsi vesi, kahvi ja tee. Siis mehut, limut, maidot pois.
Ja makeutusaineet pois. Ne häiritsee elimistön toimintaa.
Ja popcorneissa on puolet siitä kalorimäärästä mitä sipseissä. :)
Hei! Jos olet neljässä kuukaudessa laihtunut 10 kiloa, se on juuri sopiva vauhti tiputtaa painoa. Eli kuukaudessa olet hoikentunut noin kaksi ja puoli kiloa - reilu puoli kiloa viikossa. Jatka sinnikkäästi, rauhallisella painonpudotus tahdilla opit syömään oikein lopun elämääsi.
Siis olet laihtunut neljässä kuukaudessa - 10 kg? Sehän kuulostaa hyvältä= 1/2 kg viikossa.
Laihdutus ei pysähdy yksittäisiin herkutteluihin tai alkoholiin, kokonaisuus ratkaisee. Kerrot että pidät herkkupäivän tai juot Alkoa niin, että tulee kunnon krapula, jonka jälkeen pitää syödä paljon. Molemmat kulostavat ahminnalta. Onko sinulla siis syömishäiriötaistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli itku kun tuntuu etten oikein onnistu kuitenkaan missään. Yritän ja yritän mutta silti vaan jos vähänkin höllään niin kaikki menee päin helvettiä.
Enkä tarkoita vaan painoasioita vaan kaikkea.
Olen ihan loppu. Enkä edes uskalla elää ennen kuin paino putoaa tai kun raha-asiat on kunnossa.
En halua käydä uimassa, en nähdä ihmisiä vapaa-ajalla, en treffailla, en tehdä mitään.
Liikun vain, teen töitä ja yritän elää kurinalaisesti pääosin. Ja nyt pitää vaan tiukentaa.
Saamari. Mutta pakko se vaan on. Ei itku auta, tiedän.
-apEi, et sä oikeasti yritä. Taas keksit tekosyitä ja koita siirtää syytä epäonnistumisesta itsesi ulkopuolelle.
Sulta puuttuu oikeasti halu muuttua. Sulla ei ole tarpeeks motivaatiota siihen.
Laihtumisen avain on riittävä uni, sopiva määrä energiaa ja liikuntaa. Sä repsut ja selittelet itselles ummet ja lammet. Et tule onnistumaan ennen kuin tajuat tän. Lakkaa valehtelemasta itselles ja meille.
Sä et voi juoda etkä sen jälkeen krapulamässätä jos haluat oikeasti kroppaasi muutosta.
Sulla lähtee annoskoot käsistä ja sä tietoisesti sallit sen itselles. Sä et tiedä mitä kohtuus on. Vedät tiukkaa linjaa josta repsut aina jollain tekosyyllä ja sitten annat mennä.
Sitten tulet tänne kitisemään kun et onnistu.
Jos sä haluat juoda ja laihtua niin annos on 1 annos kerralla. Känniin ei juoda, krapulaa ei hankita. Jos sä et tuohon pysty niin et tule onnistumaan.
Nuku riittävästi, syö terveellisesti ja liiku.
Alkoholin (liika)käyttö ja sen seuraukset (krapulamässy) on asia jolla sabotoit itseäsi.
Mikä toisten masentaja ja tuomitsija sä oot olevinasi? Juuri tollasen toisen dissaamisen takia monet lopettaa kesken, on kyse sitten laihdutuksesta tai jostain muusta. Mikään ei ole koskaan tarpeeksi hyvin tai nopeasti sun kaltaisille.
AP on laihtunut 10 KILOA 4 kuussa, se on todella hienosti ja juuri sopivaan tahtiin.
Kiitos kannustavista vastauksista, merkitsevät paljon.
Tulikin ihan hyvä mieli, että kyllä tässä muutosta tapahtuu. Täytyy vain olla kärsivällinen ja vielä hitusen tarkempi.
Minulla menee paino aika ihmeellisesti.
Paino oli parhaimmillaan 104 kg kuukausi sitten mutta en oikein tiedä mitä tapahtui. Se kipui ylös, välillä laskee taas ja nousee. Nyt 109 kg.
Olen liikkunut paljon ja muutaman kerran syönyt todella liikaa ja roskaruokaa. Nousee heti paino paljon kun syö epäterveellisesti tai juo. Kestää taas muutama viikko, että laskee kunnolla.
No, ei auta kuin olla tiedostavampi tästä asiasta.
-ap
Alkoholissa ei ole enempää energiaa kuin rasvassa. Rasvassa on eniten 9 kcal/100g ja alkoholissa 7 kcal/100 g. Joku oli ylempänä selittänyt nämä just väärinpäin.
Syöt liian vähän jos olet kovin aktiivinen. Pitäisi laskea oma päiväkoulutus ja syödä sen mukaan. Jumittaa aineenvaihdunnan jos sul liian vähän, toki sitten pitää syödä oikeanlaista ruokaa.
80/20 saa syödä eli 80% terveellisesti ja 20% muuta. Yksi päivä viikossa ei siis pysäytä mitään edistystä, välillä jopa voi tarvita mättöpäivän et aineenvaihdunta taas säikähtää.
Kaikenlaisia rasvaisia herkkuja on hirveästi tarjolla nykyään. Nyt kun itse olen laihdutuskuurilla ja tehnyt pysyvän ruokavalion muutoksen, niin kyllä kaupassa käydessä huomaa, kuinka paljon houkutuksia on tarjolla. Joilla saa helposti ja nopeasti lisäkiloja hankittua. Herkullisen näköistä vaikka mitä! :) EIkä kaikki hirveen kallistakaan. Että ei ihme, miten nuorilla naisillakin on nykyään vyötärönympärys kasvanut verrattuna vaikka 90-lukuun.
Ikä on kanssa yksi tekijä. Parikymppisenä lähti painoa dieetillä ihan eri tahtia, kuin 45 vuotiaana.
Tavallaan keho pitää kiinni siitä painosta, johon se on tottunut pitkän ajan aikana. Jos olet ollut pitkään yli 100 kg, niin siitä pidetään kiinni tiukasti.