Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en lajittele roskiani? -Koska vuosia sitten jo tein niin, mutta sitten selvisi, että kun jäteauto tuli, kaikki kipattiin kuitenkin samaan kasaan ja kaatopaikalle.

Vierailija
29.07.2023 |

Kun kysyin asiasta, sanottiin että on hyvä opetella lajittelemaan roskat, kun sitten myöhemmin ne oikeasti kerätään erikseen.
-Ja maksoi lisä hintaa tuollainen monen korin roskis ulkona (ok-talo).
Koska kusetettiin aiemmin, en ole enää kiinnostunut lajittelusta, menkööt samaan kasaan vaan!

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, kaikki tietää ettei tuo ole totta, vain tekosyy olla kierrättämättä.

Kyllä oli noin ainakin Turun seudulla muutamia vuosia sitten.

-En tiedä missä sinä olet silloin ollut, mutta muistan tämän kyllä koska soitin tästä jäteyhtiölle.

Olen sama ja ihmettelen, miksi väitätte vastaan, koska tämä on itse koettu ja eletty, te ette tiedä mistään mitään. 

Toinen on omakohtaisesti elänyt asian ja teidän mielestä "eikä kun MINÄ tiedän paremmin, miten sinun roskikset tyhjennettiin, vaikken olekaan koskaan asunut Turun seudulla", oletteko tosissanne?

PS Oli myös joissakin muissa kaupungeissa sama, taisi olla suurimmassa osassa, tämä kierrätys tuli oikeasti vasta joskus 2010-luvun alkupuolella/puolivälissä, en nyt tarkallen muista aikaa.

Vierailija
22/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä tänään uhriutuisin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, kaikki tietää ettei tuo ole totta, vain tekosyy olla kierrättämättä.

-En tiedä missä sinä olet silloin ollut, mutta muistan tämän kyllä koska soitin tästä jäteyhtiölle.

Olen sama ja ihmettelen, miksi väitätte vastaan, koska tämä on itse koettu ja eletty, te ette tiedä mistään mitään. 

Toinen on omakohtaisesti elänyt asian ja teidän mielestä "eikä kun MINÄ tiedän paremmin, miten sinun roskikset tyhjennettiin, vaikken olekaan koskaan asunut Turun seudulla", oletteko tosissanne?

PS Oli myös joissakin muissa kaupungeissa sama, taisi olla suurimmassa osassa, tämä kierrätys tuli oikeasti vasta joskus 2010-luvun alkupuolella/puolivälissä, en nyt tarkallen muista aikaa.

🤣 Ja vieläkin katkerana muistelet!

Vierailija
24/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikka vuosia sitten olisikin ollut noin kuten sanot, se ei ainakaan enää pidä paikkaansa.

'Edelleen elää myös virheellinen käsitys, että lajittelusta huolimatta jäte menee lopulta poltettavaksi tai kaatopaikalle.'

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009688284.html

NO TÄTÄ JUURI SANOIN ALOITUKSESSANI.

-Mutta kun teidän pitää aina jankata vastaan, varsinkin niiden jotka oli vielä peruskoulussa silloin, hehän täällä kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin minä, joka eli tuon ajan!

-Pakko änkyttää vastaan.

PS Niin tuo on se syy, miksi en enää kierrätä, kusetettiin aikoinaan, maksoin siitä monilokeroisesta roskiksesta enemmän kuin tavallisesta ja samaan kasaan meni!

Vierailija
25/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan kierrättämisen heti, kun taloyhtiö hankkii asuntoihin asianmukaiset kierrätysastiat. Mitään haisevia pyttyjä en keittiön nurkkiin huoli.

Haiseeko ne sun roskat siis enemmän eri pytyissä kuin kaikki samassa? Jännää...

Vierailija
26/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrättämisestä on tehty liian hankalaa. Paperi, paristot, sähkölaitteet ja pullot on helppo kierrättää. Muiden asioiden kohdalla joutuu liian paljon arpomaan roskiksen äärellä töihin mennessä,että laitetaanko tämä astia nyt lasiin vai sekajätteisiin. Olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että lajittelu pitäisi tapahtua jäteyhtiön toimesta, jos halutaan lajitella.

Vierailija
27/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikka vuosia sitten olisikin ollut noin kuten sanot, se ei ainakaan enää pidä paikkaansa.

'Edelleen elää myös virheellinen käsitys, että lajittelusta huolimatta jäte menee lopulta poltettavaksi tai kaatopaikalle.'

-Mutta kun teidän pitää aina jankata vastaan, varsinkin niiden jotka oli vielä peruskoulussa silloin, hehän täällä kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin minä, joka eli tuon ajan!

-Pakko änkyttää vastaan.

PS Niin tuo on se syy, miksi en enää kierrätä, kusetettiin aikoinaan, maksoin siitä monilokeroisesta roskiksesta enemmän kuin tavallisesta ja samaan kasaan meni!

Ah, miten suloisen katkeraa. Pitäiskö päästä jo yli?

Vierailija
28/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Hämeenlinnaan 2003 ja siellä oli silloin sellainen kierrätyssysteeni, että jos muovikassi oli musta puoli ylöspäin se oli biojätettä ja jos valkoinen/harmaa niin sekajätettä. Sanottiin, että siellä lajittelupaikassa seulovat kassien mukaan. Kaupoissa myytiin näitä kasseja kauppakasseina, joten niitä löytyi kaikilta kotoa. Ajattelin olevan hyvä ja edistyksellinen systeemi ja näin sitten tein itsekin kunnes paikallislehdessä oli iso juttu, että ei siellä mitään lajitella. Samaan syssyyn meni kaikki. Tämän jälkeen asia haudattiin vähin äänin ja muovikassitkin muuttuivat kaupassa.

Vierailija
29/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrättämisestä on tehty liian hankalaa. Paperi, paristot, sähkölaitteet ja pullot on helppo kierrättää. Muiden asioiden kohdalla joutuu liian paljon arpomaan roskiksen äärellä töihin mennessä,että laitetaanko tämä astia nyt lasiin vai sekajätteisiin. Olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että lajittelu pitäisi tapahtua jäteyhtiön toimesta, jos halutaan lajitella.

En oikein tiedä, miten yksinkertainen pitää olla, että jätteiden lajittelu tuottaa tällaista vaikeutta. Mitä jätteitä siellä sun keittiössä aamuisin siis syntyy, että oikein päänvaivaa aiheuttaa?

Vierailija
30/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se vaikeus on?

"Lasipakkauskeräykseen kuuluvat pantittomat värilliset ja värittömät lasipakkaukset eli pullot ja purkit."

Vierailija
31/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lajitellaan ja Kiinassa heitetään jokeen ja poltetaan ilmaan.

-Mikä hyöty kuristaa itseämme näissä kun koko muu maailma ei tee mitään?

Etkö halua pitää Suomea puhtaana ja kauniina? Haluat saastuttaa luontomme koska "hei noikin saa tehdä niin"?

Vierailija
32/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Pakko änkyttää vastaan.

Ah, miten suloisen katkeraa. Pitäiskö päästä jo yli?

Ei ole mitään ylipäästävää:

Kusetettiin alunperin=en astu miinaan toista kertaa.

Ts en todellakaan lajittele.

-Ehkä jos saan rahni korkoineen takaisin siitä kalliimmasta roskiksesta, jonka piti olla kierrätysroskis.

Ja sitäpaitsi, silloin kun minulla oli jo nuo kierrätysroskikset, sinä heittelit tumppisi ja roskasi maahan!

-Et tiennyt kierrätyksestä mitään, olin edelläkävijä, jopa kaatopaikkaa edellä.

Vierailija
33/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ala lajittelukin  sujumaan kun seka jätteen hinta nostetaan 10 kertaiseksi nyt 5 kertainen lajiteltuun nähden. liekkö apllä edes pönttöjä asumus riihensä pihalla polttaa savu riihessä kaiken.

Vierailija
34/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten katsonut tarkemmin, miten eri jäteastiat tyhjennettiin eri säiliöihin?

Mikä syy sinulla on vastustaa lajittelua?

Ei siinä jäteautossa ollut silloin kuin se yksi iso säiliö, joka täyttettiin takaa, sinne meni kaikki roskat.

-Miksi jankutat/änkytät, kun sinulla ei ole selvästikään kokemusta, miten ok-talojen rooskikset on tyhjennetty?

Kyllä jäteastiat on ainakin jo 90-luvulta alkaen tyhjennetty jäteauton eri säiliöihin.

Ja luulisi jätteiden lajittelu jokaisesta kiinnostavan, kun se on merkittävä kuluerä kuukaudessa, asui sitten okt tai kerrostalossa tai omistus- tai vuokra-asunnossa.

Vai tuhlaatko rahaa samalla periaatteella esim. vaatteisiin ja pidät niitä kerran, etkä pese tai kaupasta ostamasi maitotölkin huoneenlämmössä, kun et viitsi laittaa sitä jääkaappiin.

Jos jokainen lajittelisi oikein jätteensä, jätekuluissa säästettäisiin n. 60-70 %.

Esim. muovi-ja pahvijätteestä ei veloiteta mitään, samoin lasi, paperi jne. Ja taas sekajäte maksaa maltaita ja on merkittävä kuluerä.

Vierailija
35/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama oli Helsingissä joskus 2000-luvun alkupuolella. En tiedä mikä tilanne nyt, tosin lajittelen.

Vierailija
36/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten katsonut tarkemmin, miten eri jäteastiat tyhjennettiin eri säiliöihin?

Mikä syy sinulla on vastustaa lajittelua?

Ei siinä jäteautossa ollut silloin kuin se yksi iso säiliö, joka täyttettiin takaa, sinne meni kaikki roskat.

-Miksi jankutat/änkytät, kun sinulla ei ole selvästikään kokemusta, miten ok-talojen rooskikset on tyhjennetty?

Kyllä jäteastiat on ainakin jo 90-luvulta alkaen tyhjennetty jäteauton eri säiliöihin.

Ja luulisi jätteiden lajittelu jokaisesta kiinnostavan, kun se on merkittävä kuluerä kuukaudessa, asui sitten okt tai kerrostalossa tai omistus- tai vuokra-asunnossa.

Vai tuhlaatko rahaa samalla periaatteella esim. vaatteisiin ja pidät niitä kerran, etkä pese tai kaupasta ostamasi maitotölkin huoneenlämmössä, kun et viitsi laittaa sitä jääkaappiin.

Jos jokainen lajittelisi oikein jätteensä, jätekuluissa säästettäisiin n. 60-70 %.

Esim. muovi-ja pahvijätteestä ei veloiteta mitään, samoin lasi, paperi jne. Ja taas sekajäte maksaa maltaita ja on merkittävä kuluerä.

Ei todellakaan ole, olitko edes syntynyt 90-luvulla?

PS Olen RI ja koulussakin puhuttiin tästä, että lajittelustasi huolimatta kaikiki menee samaan kasaan.

-Tämä joskun 2003 (suurinpiirtein).

Oikeasti lajittelu alkoi monessa kaupungissa vasta lakimuutoksen jälkeen, joskus 2010-luvun alussa/puolivälissä.

Mikä ihme on, että pitää valehdella ja keksiä asioita, lue edes se HS juttu, minkä joku linkkasi jo ketjuun, sielläkin sanotaan tämä asia!

Vierailija
37/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seli seli ap.

Vierailija
38/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku Aamuset uutinen vuonna 2015: Topinojan kaatopaikka suljetaan vuoteen 2022 mennessä

Kaatopaikalle menevän jätteen määrä vähenee paitsi hyötykäytön ansiosta, mutta myös uuden lainsäädännön takia. Ensi vuoden alusta voimaan astuu orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto. Orgaanista jätettä ei saa sen jälkeen sijoittaa kaatopaikoille.

Niille jotka ei tiedä, niin ei ole suljettu, vaan laajennettu, toiminnassa edelleen!

T:Turkulainen.

Vierailija
39/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys tuli jo 90-luvulle pakolliseksi vakituisissa asunnoissa.

Vuonna 2010 se oli pakollinen myös vapaa-ajan asunnoille, vaikka siellä oltaisiin kuukausi vuodessa. Muistan siitä, kun ostettiin mökki ja piti tehdä jätehuoltosopimus ja ostaa roskasäiliö.

Ja mökkikunnassa oli jo toimivat kierrätyssysteemit silloin.

Vierailija
40/93 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys tuli jo 90-luvulle pakolliseksi vakituisissa asunnoissa.

Vuonna 2010 se oli pakollinen myös vapaa-ajan asunnoille, vaikka siellä oltaisiin kuukausi vuodessa. Muistan siitä, kun ostettiin mökki ja piti tehdä jätehuoltosopimus ja ostaa roskasäiliö.

Ja mökkikunnassa oli jo toimivat kierrätyssysteemit silloin.

Juu toki oli, etkä ole lainkaan harhainen.. esitäppä todisteet väitteillesi, varsinkin 90-luvusta, kun kierrätys tuli pakolliseksi vasta 2015?

"..mökkikunnassa..." varmaan oli, kun ne mökkikunnat on kaikkein köyhimpiä kuntia, niihin se tuli viimeisenä.

PS Olet siis lajitellut eri roskiksiin ja sitten kipattu samaan kasaan, sinua on kusetettu kuten aloituksessakin oli!