Avointa keskustelua sosiaalisista taidoista, temperamenteista, introverteista ja ekstroverteista
Ihmisten kanssa oleminen ja kommunikaatio on taito, jossa harjaantuu, kun sitä tekee paljon. Tätä kuulee usein toistettavan ja osittain se on varmasti totta.
Millainen ihminen teistä on miellyttävä, sellainen jonka seurassa viihtyy ja on hyvä olla? Mitä tarkoittavat hyvät sosiaaliset taidot?
Olen huomannut, että monet ekstrovertit kaverit ja tuttavuudet, vaikka he ovat jatkuvasti ihmisten kanssa kontaktissa ja jotkut heistä ovat todella suosittuja, niin heidän seuransa voi olla melko kuormittavaa. He saattavat pitää pitkiä monologeja itsestään, ns dumpata ongelmansa niskaasi, eivät oikein ymmärrä vastavuoroisuutta ja välillä tulee melko ikäviäkin ns. totuuden torven heittoja muka suoruuden nimissä, taito kuunnella ja ottaa muut huomioon voi puuttua.
Minusta sekin on aika olennaista.
Introvertit taas voivat olla epävarmoja itsestään, hankalia tulkita, hieman sulkeutuneita ja varautuneita, mutta kuitenkin erinomaisia kuuntelijoita ja hyviä havainnoimaan toisten mikroilmeitä, eleitä ja äänenpainoa.
Monissa ihmisissä on sekä ekstrovertin että introvertin piirteitä, ja kykyyn olla läsnä sekä kommunikoida vaikuttaa aina myös vireystila, elämäntilanne, stressi jne.
Miten sosiaalisia taitoja voi oikein harjoitella? Minusta pelkkä ihmisten parissa pyöriminen ja samojen kaavojen toistaminen ei nimittäin ole kovin tehokasta.
Kommentit (25)
No, ei se temperamenttia katso. Jos olet kiinnostunut toisesta, toisista, niin varmaankin olet hyvää seuraa.
Ts. ylipäänsä kannattaa tehdä sitä, mistä pitää.
Niinkuin itse sanoit. Se että on ekstrovertti tai introvertti ei tarkoita että on hyvät sosiaaliset kyvyt. Suurin osa z-sukupolvea puhumattakaan alpha polvesta.. ei mitään sosiaalisia taitoja etenkään livenä.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin itse sanoit. Se että on ekstrovertti tai introvertti ei tarkoita että on hyvät sosiaaliset kyvyt. Suurin osa z-sukupolvea puhumattakaan alpha polvesta.. ei mitään sosiaalisia taitoja etenkään livenä.
No se on varmaan siitä johtuvaa, kun tuijotellaan ruutuja ja eletään virtuaalimaailmassa. Kameralle esiintyminen ja poseeraaminen on oma taitonsa kyllä. Mutta livenä toisten kanssa oleminen sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Muilla ajatuksia, kokemuksia? Onko joku onnistunut merkittävästi parantamaan omia sosiaalisia taitojaan?
Kyllä. Päättää, että tänään sanon jotain kivaa vähintään yhdelle ihmiselle. Miksi hautoa mielipidettä jos vaikka vieressäseisovalla naisella on kivanväriset kynnet tai korvakorut? Eihän sen kertominen maksa mitään. Ja aivan samalla tavalla sanon kivaa miehillekin, niillekin joilla ei mene niin hyvin.
Minun viereeni istui itseäni 30 vuotta vanhempi mies kysyttyään kohteliaasti luvan, että saako istua samalle penkille. Sitten hän otti kassistaan oluen ja tarjosi sitä minulle. Kiitin mutta kieltäydyn ja sanoin, etten pane pahakseni jos hän juo kylmän oluen penkillä varjossa seurassani.
Oli kyllä mukava mies. Taitava keskustelija. Elämä oli rähjäännyttänyt häntä ja toivotin hänelle hyvää kesänjatkoa ja sanoin myös, että oli kiva jutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilla ajatuksia, kokemuksia? Onko joku onnistunut merkittävästi parantamaan omia sosiaalisia taitojaan?
Kyllä. Päättää, että tänään sanon jotain kivaa vähintään yhdelle ihmiselle. Miksi hautoa mielipidettä jos vaikka vieressäseisovalla naisella on kivanväriset kynnet tai korvakorut? Eihän sen kertominen maksa mitään. Ja aivan samalla tavalla sanon kivaa miehillekin, niillekin joilla ei mene niin hyvin.
Minun viereeni istui itseäni 30 vuotta vanhempi mies kysyttyään kohteliaasti luvan, että saako istua samalle penkille. Sitten hän otti kassistaan oluen ja tarjosi sitä minulle. Kiitin mutta kieltäydyn ja sanoin, etten pane pahakseni jos hän juo kylmän oluen penkillä varjossa seurassani.
Oli kyllä mukava mies. Taitava keskustelija. Elämä oli rähjäännyttänyt häntä ja toivotin hänelle hyvää kesänjatkoa ja sanoin myös, että oli kiva jutella.
Tämä on mukava vinkki. Itsekin pyrin toteuttamaan tätä aina silloin, kun vaan muistan. Liian usein ihmiset keskittyy siihen, mikä on pielessä ja valittaminen on helppoa, mutta ihan yhtä helppoa pitäisi olla tuoda esille, mikä on hyvää ja hyvin.
Kun on läsnä ja kiinnostunut ympäristöstään, muut hakeutuvat seuraan. Näin se on omassa elämässäni mennyt.
Toisaalta itsekeskeisetkin ihmiset voivat olla suosittuja. Tässä on yleensä kyse jollain tavalla hyvännäköisestä/karismaattisesta/vaikutusvaltaisesta ihmisestä. On sellainen ns. hovi ympärillä.
On ehkä aina saanut olla huomion keskipiste, eikä kukaan ole koskaan niin sanotusti näyttänyt paikkaa. Tällaisia välttelen.
Sosiaalisia taitoja voi kehittää kehittämällä itsetuntemustaan. Voi pyytää palautetta muilta omasta käyttäytymisestään, lukea alaa koskevia teoksia, käydä terapiassa. Aika usein sekoitetaan termit sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Sosiaalisella ihmisellä voi olla huonot sosiaaliset taidot ja toisin päin. Autismikirjokin on tuntunut laajentuneen viime aikoina käsittämään introverttiyden ääripäät ilman, että ko. henkilöllä olisi vakavia puutteita sosiaalisissa taidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on läsnä ja kiinnostunut ympäristöstään, muut hakeutuvat seuraan. Näin se on omassa elämässäni mennyt.
Toisaalta itsekeskeisetkin ihmiset voivat olla suosittuja. Tässä on yleensä kyse jollain tavalla hyvännäköisestä/karismaattisesta/vaikutusvaltaisesta ihmisestä. On sellainen ns. hovi ympärillä.
On ehkä aina saanut olla huomion keskipiste, eikä kukaan ole koskaan niin sanotusti näyttänyt paikkaa. Tällaisia välttelen.
Näiden hovinpitäjien ja narsismiin taipuvaisten ei varmaan koskaan ole tarvinnut opetella sosiaalisia taitoja, tai olemaan mukavia muille. Tai no, kyllä he yleensä sen osaavat varsin hyvin, jos/kun jotain haluavat sinulta. Muulloin voivat käyttäytyä ihan miten törkeästi vaan.
Juu olen huomannut saman. Ekstrovertit eivät aina ole sosiaalisesti taitavia, vaikka sosiaalisia olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu olen huomannut saman. Ekstrovertit eivät aina ole sosiaalisesti taitavia, vaikka sosiaalisia olisivatkin.
En nyt muista mikä sen ilmiön nimi onkaan, mutta luulen, että suosio ruokkii lisää suosiota. Kun on suosittu, ihmiset olettaa, että on myös hyvä tyyppi, vaikka tosiaan aina ei näin ole.
Valkoihoisilta puuttuu rasismin vuoksi yhteistyötaidot. Olen huomannut, ettei sairas pottunokka kunnioita jaloa tummaa ihmistä, vaikka olen lääkäri. Jätän hoitamatta mokomat!
Jotkut vähän töykeät, äänekkäät,oman elämänsä hurjia ja mielenkiintoisia käänteitä selostavat ihmiset on viihdyttäviä. Ei kaikki kanssakäyminen perustu taitoihin eikä kaikki suosio ole aina positiivista. Em tyyppiset ihmiset eivät välttämättä ymmärrä ikinä, että he ovat samanlaisia sosiaalisia anomalioita kuin ylenkatsomansa hiljaiset, kohteliaat (heidän mielestään tavikset ja tylsät) ihmiset, he luulevat olevansa kadehdittuja ja kiinnostavia. Mutta ainakin minä olen usein niin väsynyt että en jaksa tällaiselle yhdentekevälle performanssille mitään jakaa elämästäni vaan annan hänen tuoda kaikki hassunhauskuudet, hohdokkuudet ja jännittävyydet pöytään ja nautin showsta. Merkityksellisiä ja vuorovaikutuksellisia ihmissuhteita näillä harvemmin on, minäminä ihmiset ovat niin itsensä lumoissa että eivät nuijat edes tajua olevansa osattomia.
Itsetuntemus on parantanut omia sosiaalisia taitojani. Luulen että voisi tehdä jokaiselle hyvää miettiä minkälainen itse on sosiaalisissa tilanteissa ja missä olisi parantamisen varaa.
Tuntuu että tarkoitat nyt ekstrovertilla puheliasta ja introvertilla ujoa ihmistä`? Oikeat määritelmäthän näille on kai kuitenkin että ekstrovertti saa energiaa muista ihmisistä ja introvertti yksinäisyydestä. Tuota faktaa ei yleensä satunnaisilta tuttavuuksilta tule kysyttyä joten harva saa kovin laajaa kuvaa siitä, millaisia intro- tai ekstrovertit ovat. Mulla on ystävä joka korostaa olevansa hyvin introvertti ja on kyllä synnynnäisesti tilannetajuton pölisijä ja töksäyttelijä. On kiinnostunut omasta sisäisestä maailmastaan, ei muiden, joten ei siis tee myöskään kovin hienostuneita huomioita sosiaalisista tilanteista. Mutta on kyllä kehittynyt sosiaalisesti altistamalla itseään uusille ihmissuhteille ja hakeutumalla töihin, jotka sisältävät vaativaa vuorovaikutusta. Itselleni on käynyt samoin.
En btw enää usko kovin paljon intro- tai ekstroverttiyteen. Ihminen on 100% laumaeläin, oikein hypersosiaalinen, ja stressikäyttäytyminen alkaa heti, kun menettää lauman suojan. Eikä kukaan jaksa 247 viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka ei kuulu siihen omaan "laumaan". Hienoiset vivahde-erot yksilöiden välillä liittyvät enemmän kulttuuriin kuin persoonaan - melkein kaikki kantasuomalaiset on vaikkapa jenkkeihin verrattuna "introvertteja".
Erittäin äänekkäiltä henkilöiltä puuttuu joskus täysin tilannetaju sosiaalisissa tilanteissa. Se on raskasta muille.
Isoin vitsi nämä jotka kysyvät mitä sulle kuuluu vaan siksi että ovat oppineet että niin kuuluu tehdä, mitään kiinnostusta toisen kuulumisiin ei ole, hetken pinnistävät hiljaa että saavat taas papattaa omiaan
extrovertit ja internovertit sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisia taitoja voi kehittää kehittämällä itsetuntemustaan. Voi pyytää palautetta muilta omasta käyttäytymisestään, lukea alaa koskevia teoksia, käydä terapiassa. Aika usein sekoitetaan termit sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Sosiaalisella ihmisellä voi olla huonot sosiaaliset taidot ja toisin päin. Autismikirjokin on tuntunut laajentuneen viime aikoina käsittämään introverttiyden ääripäät ilman, että ko. henkilöllä olisi vakavia puutteita sosiaalisissa taidoissa.
Palautetta ei yleensä saa pyytämällä aidoista tilanteista. Ihmiset, ne sosiaalisesti pärjäävätkään, ei osaa tai uskalla antaa palautetta tai sitten palaute tulee henkilökohtaisten vaatimusten mukaisena, vääristyneenä ja vailla mitään laajempaa arvoa.