Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avointa keskustelua sosiaalisista taidoista, temperamenteista, introverteista ja ekstroverteista

Vierailija
28.07.2023 |

Ihmisten kanssa oleminen ja kommunikaatio on taito, jossa harjaantuu, kun sitä tekee paljon. Tätä kuulee usein toistettavan ja osittain se on varmasti totta.

Millainen ihminen teistä on miellyttävä, sellainen jonka seurassa viihtyy ja on hyvä olla? Mitä tarkoittavat hyvät sosiaaliset taidot?

Olen huomannut, että monet ekstrovertit kaverit ja tuttavuudet, vaikka he ovat jatkuvasti ihmisten kanssa kontaktissa ja jotkut heistä ovat todella suosittuja, niin heidän seuransa voi olla melko kuormittavaa. He saattavat pitää pitkiä monologeja itsestään, ns dumpata ongelmansa niskaasi, eivät oikein ymmärrä vastavuoroisuutta ja välillä tulee melko ikäviäkin ns. totuuden torven heittoja muka suoruuden nimissä, taito kuunnella ja ottaa muut huomioon voi puuttua.
Minusta sekin on aika olennaista.

Introvertit taas voivat olla epävarmoja itsestään, hankalia tulkita, hieman sulkeutuneita ja varautuneita, mutta kuitenkin erinomaisia kuuntelijoita ja hyviä havainnoimaan toisten mikroilmeitä, eleitä ja äänenpainoa.

Monissa ihmisissä on sekä ekstrovertin että introvertin piirteitä, ja kykyyn olla läsnä sekä kommunikoida vaikuttaa aina myös vireystila, elämäntilanne, stressi jne.

Miten sosiaalisia taitoja voi oikein harjoitella? Minusta pelkkä ihmisten parissa pyöriminen ja samojen kaavojen toistaminen ei nimittäin ole kovin tehokasta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki. Älykkyysosamäärältään suurin piirtein samoissa lukemissa olevat ymmärtävät toisiaan paremmin.

Vierailija
22/25 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit ovat usein äänekkäitä, ylikierroksilla ja eivätkä ole läsnä tilanteessa, vaan jonkinlainen show meneillään. 

Vältän näitä, koska kovasti kuormittaa, enkä halua käyttää aikaani olla vain yleisönä. Toisaalta on sääli, kun siellä alla saattaa olla kiinnostava ja herkkä ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mielestäni joissain tilanteissa ja ihmisten kanssa rentoutunut ja ekstrovertti ja joissain tilanteissa koen etten saa tilaa tai aihepiirit ovat latteita, niin introvertti. 

Mielestäni olemme spektrumilla intro-extro ja tuskin kukaan on aina samantyyppinen, eikö se ole seurasta ja tilanteesta kiinni?

Vierailija
24/25 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muilla ajatuksia, kokemuksia? Onko joku onnistunut merkittävästi parantamaan omia sosiaalisia taitojaan?

Kyllä. Päättää, että tänään sanon jotain kivaa vähintään yhdelle ihmiselle. Miksi hautoa mielipidettä jos vaikka vieressäseisovalla naisella on kivanväriset kynnet tai korvakorut? Eihän sen kertominen maksa mitään. Ja aivan samalla tavalla sanon kivaa miehillekin, niillekin joilla ei mene niin hyvin.

Minun viereeni istui itseäni 30 vuotta vanhempi mies kysyttyään kohteliaasti luvan, että saako istua samalle penkille. Sitten hän otti kassistaan oluen ja tarjosi sitä minulle. Kiitin mutta kieltäydyn ja sanoin, etten pane pahakseni jos hän juo kylmän oluen penkillä varjossa seurassani.

Oli kyllä mukava mies. Taitava keskustelija. Elämä oli rähjäännyttänyt häntä ja toivotin hänelle hyvää kesänjatkoa ja sanoin myös, että oli kiva jutella.

Sodassa, rakkaudessa ja liiketoimissa hyvät tavat ja miellyttävä puheenparsi ovat aina eduksi. Vanha roomalainen sanonta, en muista tarkkaa latinankielistä sitaattia. On ollut oman elämäni mottona.

Vierailija
25/25 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot ja muiden huomioon ottaminen joutuu kovalle koetuksella kesämökillä. 

Minulla on metelöivä mökkinaapuriperhe, joten koetin ystävällisellä asenteellani ja käytökselläni viestittää heille hyvää tahtoa ja minunkin huomioon ottamista. Juttelin iloisesti ja lahjoitin eskari-ikäiselle tytölle valtavan ison, uuden uimarenkaan. Tervehdin hymy kasvoillani heidän poimiessaan mustikoita ikkunani alla.

Uskoin, että jos minä olen heille kohtelias ja huomaavainen he pikku hiljaa tajuavat sen ja miettivät edes joskus miten se kiltti naapurin akka ei varmaankaan tykkää kun lapsi kirkuu kurkku suorana järvessä tai musiikki pauhaa puolet yöstä. 

Opin naapureistani, kuten monista muistakin ihmisistä, miten hyvä käytös, huomaavaisuus, kohteliaisuus, toisten huomioiminen on ihmisillä  aivan eri levelillä ja harva pääsee siihen samaan.  Hyvä viesti ei mene perille, koska naapureillani ei yksinkertaisesti ole sosiaalista älyä ja taitoa. EI sitä voi opettaa saati oppia, jos asioita ei neuvota jo lapsesta alkaen.