Kuulin tänään 80-vuotiaalta äidiltäni, että sisareni on käskenyt häntä muuttamaan kerrostaloon asumaan. Äidillä
kiva omakotitalo isolla pihalla. Uskon, että sisareni mies on taas ahdistellut anoppinsa muuttoa. Äiti ei halua muuttaa. Tekisi mieli sanoa miehelle, että pidä huoli omista asioistasi.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen murhetta on omassa kodissa? Siellä läsnä rakkaat muistot ja tavarat. t.ap
Tiesitkö, että muutossa saa ottaa mukaan omat tavaransa? 🙄🙄🙄
Ei ole ihan helppoa saada kokonaisen omakotitalon tavarat mahtumaan pieneen kerrostaloasuntoon, kun siellä pitäisi pystyä liikkumaankin.
Ei kai niitä kaikkia tavaroita tarvitsekaan mahduttaa?
Ihminen voi masentua, jos toiset heittävät roskiin hänen muistorikkaat tavaransa sillä asenteella, että kohtahan sinä muutenkin kuolet, samapa tuo missä koirankopissa viimeiset vuotesi istut.
Vierailija kirjoitti:
Minun äiti on vanha, huononäköinen, huonojalkainen, mutta rakastaa omaa kotiaan. Sanoo, että siellä on helppo kulkea, vaikka ei näe ja tykkää tilasta. Puutarhaa hoitaa muut, palkattuna.
Tyypillisesti sitä ulkopuolista apua ei haluta vaan ripustaudutaan lapsiin.
Eikä ne kaikki omakotitalot edes ole olleet heillä kauaa. Minun appivanhempani keksivät muuttaa hornantuuttiin Itä-Suomeen kuuskymppisinä ja vinkuvat nyt jatkuvasti apua.
Meillä on työt ja oma perhe Helsingissä.
Sinne vanhaan asuinpaikkaan Heinolaan olisimme revenneet mutta emme tod rupea ajelemaan jatkuvasti jonnekin Kiteen taakse.
Ihan ymmärrettävä pyyntö.
Itse suosittelisin kotihoidon työntekijänä kaikkia yli 80 vuotiaita muuttamaan kerrostaloon jos nimenomaan ei ole ketään joka hoitaa niitä talon askereita.
80 vuotiaana voi mennä hyvinkin lyhyessä ajassa sellaiseen kuntoon, että ei enää kykene huolehtimaan talosta ja pahimmassa tapauksessa sen talon vuoksi sen yli 80 vuotiaan elintaso saattaa heikentyä oleellisesti vs siihen, että asuu esteettömässä kerros/rivitalossa.
Lisäksi suositukseen vaikuttaa millainen asunto on.
Jos ei ole juoksevaa vettä eikä esteetön asunto.
Lisäksi +80 vuotiaat omakotitalo asujat on juuri otollisin kohde myyntihuijareille sekä murtovarkaille.
Kiva kun sovit omien lastesi puolesta, että he jatkossa hoitavat mummon taloa, ilmeisesti aikuisilla lapsillasi ei ole omaa elämää. Itse et tietenkään laita tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa vanhalla yksinäisellä ihmisellä on omakotitalosta? Eipä paljon mitään. Kesällä voi joskus istua pihalla, siinäpä se. Muuten pelkkää työtä ja murhetta, vuoden ympäri. Haravointia, kastelua, ruohonleikkaamista, lumen luontia, hiekoittamista ja lisäksi kaikki taloon liittyvät työt. Ei se paljon lämmitä, että joku joskus käy ruohon leikkaamassa, kun hommia on vuoden ympäri. Lisäksi ison talon siivous, ikkunoiden pesu ym. Kannattaa myydä talo, jos sen nyt joku suostuu ostamaan, tai laittaa vuokralle, ja muuttaa itse keskustaan palveluiden lähelle, kätevään kerrostaloasuntoon.
Nuo "murheet" pitävät siihen tottuneen ihmisen viriilimpänä.
Tämä on totta. Tunnen kaksi yhdeksänkymppistä pappaa. Kerrostalossa asuva tuskin pääsee liikkumaan, omakotitalossa asuva tekee vielä itse polttopuita metsästä, vaikka on hankkinut helpommankin lämmityksen.
Minä taas kotihoidon työntekijänä tiedän aika monta omakotitalossa asuvaa jotka eivät liiku, kuin max 20m matkan päivässä juuri ja juuri ja aika monta kerrostalossa asuvaa jotka kävelevät päivässä 10km lenkin. Sinä et voi ikinä verrata kahta henkilöä toisiinsa jos et tiedä heidän elintavoistaan tai sairaskertomuksia/taustoja sen enempää. Toinen ihminen saattaa olla 30 vuotiaana jo heikommassa kunnossa, kun joku teräsvaari/mummo joka juoksee ja lenkkeilee ja on tehnyt sitä läpi elämän. Toiset taas ovat luonteeltaan sellaisia jotka eivät tee mitään vaikka pystyisi (esimerkkinä 90% täällä olevien naisten kumppanit)
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun sovit omien lastesi puolesta, että he jatkossa hoitavat mummon taloa, ilmeisesti aikuisilla lapsillasi ei ole omaa elämää. Itse et tietenkään laita tikkua ristiin.
Tämä! Lupasin että omat aikuiset lapseni käyvät tästedes auttamassa talon töissä.
Jos ap ei olisi trolli, tulisi kyllä kuonoon lapsiltaan.
Minun äiti on vanha, huononäköinen, huonojalkainen, mutta rakastaa omaa kotiaan. Sanoo, että siellä on helppo kulkea, vaikka ei näe ja tykkää tilasta. Puutarhaa hoitaa muut, palkattuna.