Jos pieni lapsi kirkuu esim. kaupassa
niin miksi jotkut aikuiset ihmiset (vieraat) alkavat matkimaan lasta ja kirkumaan takaisin lapselle? Lapsihan säikähtää sellaisesta ja ulvoo entistä enemmän.
Kommentit (171)
Tuollainen käytös aiheuttaa lapselle häpeää. Aikuisten tehtävä on näyttää mallia, eikä tuolla toiminnalla ainakaan mitään hyvää vahvisteta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen käytös aiheuttaa lapselle häpeää. Aikuisten tehtävä on näyttää mallia, eikä tuolla toiminnalla ainakaan mitään hyvää vahvisteta.
Sehän on tarkoituskin: lapsi oppii, että kaupassa kirkuminen ei ole sopivaa käytöstä vaan häpeällistä.
Jossain Prismassa on koko ajan päällä sellainen taustahäly ja humina, että ei siellä jonkun yksittäisen lapsen itku paljon kuulu. Mua haittaa paljon enemmän se tasainen melu, mikä isossa kaupassa koko ajan on päällä, se on stressaavaa.
Jos menen yksin kauppaan, niin laitan aina vastamelukuulokkeet päähän taustamelun takia.
Aina kun kuulen kirkuvia lapsia, taputan itseäni olkapäälle hyvästä päätöksestä olla pilaamatta omaa elämääni niillä ja jatkan matkaa. Ärsyttää ainoastaan jos ravintolassa kirkuja istuu viereisessä pöydässä ja kirkuu koko illallisen. Jos ravintolassa on tilaa, pitäisi kirkujat istuttaa mahdollisimman kauas muista.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se kirkuva lapsi on niin saat anan rasittava ja tuhoaa ympärillä olijoiden kuulon. Ja vanhemmat eivät tietenkään tee mitään, kunhan lässyttävät ja sanoittavat Kultapieni, ymmärrän että sinulla on pahamieli, äiti antaa karkin
Jaha katkera incel-velakin löysi topikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tarkoituskin: lapsi oppii, että kaupassa kirkuminen ei ole sopivaa käytöstä vaan häpeällistä.
No mitäpä joku kaksivuotias edes tajuaa, ei mitään. Aikuinen se tuossa tilanteessa vaan tekee itestään aasin ja osoittaa, että ei osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla. Ihme porukkaa kyllä moiset, luulisi, että aikuisilla ois jotain itsehillintään. Ilmeisesti ei ole, eikä käytöstapoja. Nämä samat varmaan huutaa ite asiakaspalvelijoille, jos ei mene asiat mielen mukaan?
Sitä paitsi lapsen itkun saa tosi hyvin loppumaan, jos hymyilee ja juttelee sille kivasti. Tuntemattoman aikuisen positiivinen huomio hämään lasta sen verran, että unohtuu kiukku. Olen testannut monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska se kirkuva lapsi on niin saat anan rasittava ja tuhoaa ympärillä olijoiden kuulon. Ja vanhemmat eivät tietenkään tee mitään, kunhan lässyttävät ja sanoittavat Kultapieni, ymmärrän että sinulla on pahamieli, äiti antaa karkin
Mitä katkeraa tuossa oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä joku kaksivuotias edes tajuaa, ei mitään. Aikuinen se tuossa tilanteessa vaan tekee itestään aasin ja osoittaa, että ei osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla. Ihme porukkaa kyllä moiset, luulisi, että aikuisilla ois jotain itsehillintään. Ilmeisesti ei ole, eikä käytöstapoja. Nämä samat varmaan huutaa ite asiakaspalvelijoille, jos ei mene asiat mielen mukaan?
Sitä paitsi lapsen itkun saa tosi hyvin loppumaan, jos hymyilee ja juttelee sille kivasti. Tuntemattoman aikuisen positiivinen huomio hämään lasta sen verran, että unohtuu kiukku. Olen testannut monta kertaa.
Eli ei sillä lapsella edes ollut mitään oikeaa hätää. Ja sitten alkaa se rasittava kikatus ja siitäkin pitäisi olla niin ihastuksissaan.
Povoossako on tuollainen käytäntö? En ole koskaan kaupassa törmännyt sellaiseen, että aikuiset rupeaisivat kirkumaan. En, vaikka olen aikanaan ollut 10 vuotta kaupassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoittajamammalla meni tunteisiin.
Minä olen huomannut, että jos esim. julkisissa on joku kirkuva kakara, niin paras keino hiljentää se on jäädä tuijottamaan sitä intensiivisesti. Toiminut jo monta kertaa.
Olisi hyvä että vanhempi tulee paikalle / on paikalla ja lohduttaa lasta. Siirtyy kauemmas. Muuten lapsi kokee "hyökkäyksiä" jos joku vieras setä suuttuu. Lapsista todella pitää pitää huolta, ei laskea kauppaan irti. Ja kiinnittää huomio lapsen olotilaan. Kauppa ei ole paras paikka pikkulapselle, siellä on kylmääkin.
Muistakaamme että me kaikki olleet lapsia joskus. tuttisuut.
Kestän lasten huutoa vain, jos voin kävellä paikasta pois. Jos minun on pakko jäädä tilaan niin kuin lentokoneessa toivoo , että henkilökunta osaisi auttaa vanhempia ja tunkea lapselle eteen jotakin ihmeteltävää. Usein vanhemmatkin ovat avuttomia, miten toimia ensimmäisen ja kiljuvan lapsensa kanssa. Vaatii aikamoista rohkeutta puuttua lapsen huutoon, sillä leijonaemot ovat pahinta mitä tiedän lasten suhteen.
Lapset saavat touhuta niin hirveästi ja vapaasti ihan missä tahansa, että miksi heti haukutaan lapsivihamieliseksi jos uskaltaa vaatia hiljaisuutta? Kaikkien korvat eivät vaan kestä lasten huutoa.
Minun tekisi tuollaisissa tapauksissa mennä juttelemaan lapsille rauhoittavasti mukavia, mutta kun varsin yleisenä vaarana on, että lapsen vanhemmat ryhtyvät kovaäänisesti syyttämään minua pedofiiliksi, kun yritän vain korjata heidän kasvatuspuutteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Povoossako on tuollainen käytäntö? En ole koskaan kaupassa törmännyt sellaiseen, että aikuiset rupeaisivat kirkumaan. En, vaikka olen aikanaan ollut 10 vuotta kaupassa töissä.
Kyllä sellaista nykyään tapahtuu:
https://yle.fi/a/74-20041357
Ennen vanhemmat nolostuivat lapsensa kirkumisesta niin, että jättivät ostoskärryt siihen paikkaan ja kantoivat kirkuvan lapsen nopeasti pois kaupasta.
Nepsylasta vaikea saada hiljaiseksi. Jos stressi, väsymys tms purkautuu julkisilla paikoilla. Ei auta siihen mitkään komentelut.... nimerkillä kokemusta on omasta 4v autistisesta/adhd-lapsesta. Joten älkää tuomitko liian nopeasti tietämättä taustoja.
Tuima muija kirjoitti:
Minä olen huomannut, että jos esim. julkisissa on joku kirkuva kakara, niin paras keino hiljentää se on jäädä tuijottamaan sitä intensiivisesti. Toiminut jo monta kertaa.
Ajatteleko samalla "hiljaa, hiljaa!" vai "kuole, kuole!" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellaista nykyään tapahtuu:
https://yle.fi/a/74-20041357Ennen vanhemmat nolostuivat lapsensa kirkumisesta niin, että jättivät ostoskärryt siihen paikkaan ja kantoivat kirkuvan lapsen nopeasti pois kaupasta.
Höpö höpö. Ikinä en ole lasteni ääni nolostellut. Ja jos olen kaupasta kesken kaiken poistunt en tietenkään ole niin pöljä, että jättäisin kärryt keskelle käytävää muiden siirrettäviksi. Poistuminen tapahtuu aina kärryjen kanssa ja kassan kautta riippumatta siitä huutaako lapsi vai ei.
t. neljän äiti
Minä en edes erota lapsen kiljumista muista taustaäänistä. Välillä tulee anteeksipyytäviä pikkulasten vanhempia vastaan. Sanon, että muistan itsekin olleeni samassa tilanteessa ja tuo menee ajan myötä ohi.
Jos teinin saa kauppaan joko hiljaa tai kirkuvaan niin sitä voi kyllä ihmeenä pitää. Teinit ovat niin kovia häpeämään vanhempiaan, että teeskentelevät vaikka olevansa tuntematta heitä kuin myöntäisivät luokkakaverilleen oman vanhempansa kävelleen juuri heidän ohitseen.