Mökilläolovalitusta oikein olan takaa. Hemmetti että olen kyllästynyt.
Taas täällä. Oikein perinteinen työleiri, tai siltä se on alkanut tuntumaan. Alussa oli kivaa ja energiaa ja intoa riitti. Aina on joku remontti kesken, jotkut jo useamman vuoden olleet. Joka kerran siivous kun tulee, imurointi ja lattioiden pesu sekä keittiössä pintojen pyyhintä. Ja kyllä, aina siivotaan kun lähdetään mutta joka kerran lattioilta löytyy kuolleita hyönteisiä ja mua inhottaa ne. Rakenteissa elää joku pirun koppakuoriainen joka nakertaa hirsiä, jippii sekin asia joku päivä tää varmaan romahtaa. Lisäksi hiirenpapanat🤮 Matot pitäisi pestä ja tavaroita järjestellä niiden remonttien jäljiltä. Nurmikko leikata. Leikellä pensaita. Sähkömiehen pitäisi tulla laittamaan joskus sähköt niin saisi keittiön järkevämmäksi eikä tarttisi pelata jatkojohtojen kanssa ja saisi hellankin toimimaan ja VALOT joka huoneeseen. Pesukone kaikenlisäksi hajosi joten ei voi pyykkiälään täällä pestä, kaikki raahattava kotiin. V-ttu että hajoaa pää. Mikä hulluus silloin joskus valtasikin että tällainen piti hankkia.
Siinäpä se. Kiitos lukijalle.
Kommentit (91)
Mökkeilystä voi tehdä mukavaa. Teet kaikki remontit syksyn aikana niin sitten kesällä voi ottaa rennosti.
Perin isäni mökin niin tein heti kaikki remontit ja nyt ei tarvii remontoida pitkään aikaan mitään. Onhan silti jotain pihatöitä kuten nurmikon leikkuuta ja haravointiakin. Puita kantaa saunalle ja yleistä siivoomista kuitenkin aina on. Palkkaat jonkun remontoimaan kaiken heti kuntoon niin säästät hermojasi. Itse olen äitini mökin remontoinut 4 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vielä lisättynä epävakaiset viileät säät niin on kaikki hyvät syyt miksei meillä ole mökkiä Suomessa!
Meillä on talo ulkomailla kaikilla mukavuuksilla, silti ihan mökkifiilistä kun on yli 100v talo. On ihana hedelmätarha, upeat maisemat ja palvelut kuitenkin kilometrin sisällä. Eilen juuri mietimme mitä tekisimme Suomen mökillä, täällä pääset kävellen kahvilaan, 20 km säteellä on kymmeniä kauniita kyliä ja pari kaupunkia tutkittavaksi, kymmeniä ravintoloita testattavaksi. Museoita, tapahtumia joka viikolle jne.
Kaikki tämä halvemmalla kuin mökki Suomessa:)
Eläkeläiselle ihan kiva varmaan, työikäiselle hankala, ellei ole etätyö. Mökkiä ja taloa täytyy hoitaa, oli se missä tahansa ja pihastakin täytyy pitää huolta. Jos on hedelmäpuutarha, sitä pitänee kastellakin. Kalliiksi käy, jos ulkomaan mökille ehtii muutaman kerran vuodessa ja paikan ylläpitämistä varten tarvitaan huoltomies-puutarhuri.
Jonkin verran saa venytettyä lomaviikko-etätyö yhdistelmällä, itse olen 3-6kk kun jo lopetin työt. Talvella ei ole huoltotöitä pihalla, hedelmäpuita ei kastella vain kasvimaata, yrttejä jne. Aika hyvin on selvinneet vaikka istutin tomaatit huhtikuussa ja nyt heinäkuussa satoa tulee päivittäin, tässä välillä luonto kasteli minkä kasteli. Heinikko kasvaa pitkäksi mutta sen ajaa parissa tunnissa eikä koristepensaiden ja puiden karsimiseenkaan mene kauheasti aikaa. Onneksi rakastan puutarhanhoitoa joten se on mulle terapiaa ja hupia niin Suomessa kuin täällä etelässäkin.
Monilla on lisäksi sellaiset talot missä piha on enemmän terassityyliä jolloin huolehdittavaa on vieläkin vähemmän. Talon huoltoonkaan ei mene aikaa kun on rempattu hyvin.
Ihanan kuuloista. Mekin olemme ajatelleet, että joskus asuisimme osan vuodesta pois Suomesta, mies aikoo jättäytyä jo parin vuoden päästä pois töistä vaikka ei ole vielä lähelläkään eläkeikää.
Missä maassa tuo paikkanne on ?
Italiassa ollaan
Tuo on hyvää settiä laihduttajalle.
Luovuin mökistä ja kyllä elämä on nyt helpompaa ja rahaakin säästyy.
Mitä olen mökkien myynti-ilmoituksia katsellut, niin monella ihmisellä tuntuu ne mökit olevan täynnä tavaraa ja kaikkea turhaa. Moni on kyhännyt keittiön kymmenestä eri osasta eikä se ole käytännöllinen.
Usean sadan neliön nurmikot ja pensaat ja kymmenen eri ulkorakennusta - ei ihme, että kyllästyttää. Järkeistämällä tavaramäärää ja vaikka ihan tekstiilien määrää pääsee jo vähän helpommalla. Ja perusasiat kuntoon, kuten ne sähköt. Asentajia on Suomessa Pilvin pimein. Jos yksi ei pääse, toinen tilalle.
Meille mökin hankinta on ajankohtaista muutaman vuoden päästä. En kyllä tiedä, että pitäisikö sittenkin rakentaa sellainen. Sähköt pintavedoin, ei viemäröintiä ja ei-talviasuttava. Kamiina ja ilmanlämpöpumppu. Niillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vielä lisättynä epävakaiset viileät säät niin on kaikki hyvät syyt miksei meillä ole mökkiä Suomessa!
Meillä on talo ulkomailla kaikilla mukavuuksilla, silti ihan mökkifiilistä kun on yli 100v talo. On ihana hedelmätarha, upeat maisemat ja palvelut kuitenkin kilometrin sisällä. Eilen juuri mietimme mitä tekisimme Suomen mökillä, täällä pääset kävellen kahvilaan, 20 km säteellä on kymmeniä kauniita kyliä ja pari kaupunkia tutkittavaksi, kymmeniä ravintoloita testattavaksi. Museoita, tapahtumia joka viikolle jne.
Meillä on tämä harkinnassa, mutta eniten huolestuttaa talon turvaaminen kun itse ei ole paikalla. Miten olette sen hoitaneet? Käsittääkseni esim Espanjassa ryöstetään ihan säännöllisesti taloja, joissa ei juuri sillä hetkellä ole asukkaat paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen mökkien myynti-ilmoituksia katsellut, niin monella ihmisellä tuntuu ne mökit olevan täynnä tavaraa ja kaikkea turhaa. Moni on kyhännyt keittiön kymmenestä eri osasta eikä se ole käytännöllinen.
Usean sadan neliön nurmikot ja pensaat ja kymmenen eri ulkorakennusta - ei ihme, että kyllästyttää. Järkeistämällä tavaramäärää ja vaikka ihan tekstiilien määrää pääsee jo vähän helpommalla. Ja perusasiat kuntoon, kuten ne sähköt. Asentajia on Suomessa Pilvin pimein. Jos yksi ei pääse, toinen tilalle.
Meille mökin hankinta on ajankohtaista muutaman vuoden päästä. En kyllä tiedä, että pitäisikö sittenkin rakentaa sellainen. Sähköt pintavedoin, ei viemäröintiä ja ei-talviasuttava. Kamiina ja ilmanlämpöpumppu. Niillä pärjää.
No itseasiassa just huomasin että täällä ei ole ainoatakaan puhdasta aluslakanaa ja pestä ei voi kun kone sökö. Ei, en käy käsin pesemään siitä ei tule kunnollista. Keittiö on muutama vyosi sitten uusittu ja käytännöllinen. Mitä nurtsiin tulee, muuta ei juuri tähän voi laittaa ellei vedä tonttia asvaltille. Ulkorakennuksia on yksi. Ap
En ymmärrä työleirimökkeilijöitä, kun itse olen mökin kohta kuusi vuotta omistanut ja ainoat hommat mitä siellä tarvitsee oikeasti tehdä usein on halkojen hakkuu ja siivous. Puuceelapiointi ja pienet remontit silloin tällöin. Isoin homma on ollut pärekaton osittainen korjaus, eikä siihenkään mennyt kuin pitkä ilta hakkaillessa. Muuten löhöän, lillun tai heittelen virveliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämä harkinnassa, mutta eniten huolestuttaa talon turvaaminen kun itse ei ole paikalla. Miten olette sen hoitaneet? Käsittääkseni esim Espanjassa ryöstetään ihan säännöllisesti taloja, joissa ei juuri sillä hetkellä ole asukkaat paikalla.
Vuokratkaa niin ei ole tuollaisia, eikä monen muunlaisiakaan, harmeja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhteismökillä ei ole juurikaan mitään pihatöitä, eli nurmikkoa ja kasveja ei ole. Pari kertaa kesässä voi niittää heinikkoa, jos se rupeaa häiritsemään. Mökin ympärillä on isot terassialueet. Mutta joka kerta kun mökille menee, ne on täynnä jotain roskaa puista, mitä nyt minäkin vuodenaikana tulee. Siitepölyä on valtavasti ja luonnon eläimet keksii jotain kepposiaan. Joka kerta ahdistaa ne limottuneet terassit, joita pitäisi ryhtyä hinkkaamaan puhtaaksi. Ei juoksevaa vettä. Juu en halua mennä sinne.
Mä voin ottaa sun mökin jos et halua sitä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä työleirimökkeilijöitä, kun itse olen mökin kohta kuusi vuotta omistanut ja ainoat hommat mitä siellä tarvitsee oikeasti tehdä usein on halkojen hakkuu ja siivous. Puuceelapiointi ja pienet remontit silloin tällöin. Isoin homma on ollut pärekaton osittainen korjaus, eikä siihenkään mennyt kuin pitkä ilta hakkaillessa. Muuten löhöän, lillun tai heittelen virveliä.
Mistä hankit päreet? Oon suunnitellut pärekattoa laavulle, mitta päreitten saanti on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkejä voi onneksi käydä pesemässä itsepalvelupesuloissa. Mutta joo, myhäilen salaa tyytyväisenä että mies on kipeänä eikä päästä nyt mökkeilemään hänen sukumökilleen missä on hirveä sirkus menossa. Ja aina keksitään meille jotain valitettavaa vaikka lähtiessä nuollaan puhtaaksi kaikki tilat mitä käytetään. Oispa oma mökki.
Itsepalvelupesuloissa jossain sudeettisavon sydämessä *huutonaurua*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle ihan kiva varmaan, työikäiselle hankala, ellei ole etätyö. Mökkiä ja taloa täytyy hoitaa, oli se missä tahansa ja pihastakin täytyy pitää huolta. Jos on hedelmäpuutarha, sitä pitänee kastellakin. Kalliiksi käy, jos ulkomaan mökille ehtii muutaman kerran vuodessa ja paikan ylläpitämistä varten tarvitaan huoltomies-puutarhuri.
Sitä minäkin ajattelin, että eikös sitä ulkomailla olevaa mökkiä pidä ihan yhtä lailla huoltaa ja hoitaa ja pihaa pitää kunnossa? Eikä sinne ihan samalla tavalla pääse käväisemään kuin kotimaassa olevalla.
Tossa nyt haluttiin vaan brassailla jollain tapaa, ei kaikkia kumminkaan kiinnosta sellainen että pitäisi olla niitä baareja ja kahviloita siinä mökin nurkalla, monethan haluaa irti juuri kaikesta sen kaltaisesta.
Mökillä oleminen ei pitäisi olla niin tiukkapipoista, ei joka ikinen kesä niitä remppojakaan pitäisi tehdä. Ei se mökki yhdessä kesässä mihinkään lahoa, vaikka ei koko ajan etsisi kunnostettavaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa missäpä olet maalla nähnyt itsepalvelupesulan?
Aika monissa Prismoissa on, ite käyn kerran kuussa 30km päässä pesemässä kaikki mökkipyykit. Vierasvenesatamissa on pesukone, leirintäalueilla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkejä voi onneksi käydä pesemässä itsepalvelupesuloissa. Mutta joo, myhäilen salaa tyytyväisenä että mies on kipeänä eikä päästä nyt mökkeilemään hänen sukumökilleen missä on hirveä sirkus menossa. Ja aina keksitään meille jotain valitettavaa vaikka lähtiessä nuollaan puhtaaksi kaikki tilat mitä käytetään. Oispa oma mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin matot voi pesettää talven aikana mattopesulassa ja pyykitkin voi pestä sitten kotona, voi ottaa sen verran vaatetta mukaan että riittää.
Mutta saahan jokainen tehdä niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhteismökillä ei ole juurikaan mitään pihatöitä, eli nurmikkoa ja kasveja ei ole. Pari kertaa kesässä voi niittää heinikkoa, jos se rupeaa häiritsemään. Mökin ympärillä on isot terassialueet. Mutta joka kerta kun mökille menee, ne on täynnä jotain roskaa puista, mitä nyt minäkin vuodenaikana tulee. Siitepölyä on valtavasti ja luonnon eläimet keksii jotain kepposiaan. Joka kerta ahdistaa ne limottuneet terassit, joita pitäisi ryhtyä hinkkaamaan puhtaaksi. Ei juoksevaa vettä. Juu en halua mennä sinne.
Ja ha ha! Just noi terassit! Niitähän pitää nyt olla joka mökin pihassa ja kaiken kattavasti. Nykyihmisen jalka ei saa maahan koskea!
No siivoilkaa niitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone ja sähköt mökillä, mitä vttua nyt taas.
Ei kaikilla riitä ajattelukyky hoitaa asioita ilman pesukonetta ja sähköjä. Mitään ei haluta tehdä minkä kone hoitaa.
No jos se talo on pysynyt paikallaan yli 100 vuotta, niin tuskin se just nyt on hajoamassa, vaikkei ihan niin paljoa stressaisi. Kartoittaa mitä on pakko tehdä (=välttämättä ei mitään ellei just vesivahinko/katto vuoda/ikkunat rikki/sokkeli sortuu) ja loput antaa olla. Ja jos sähkäri tulossa hoitamaan ne sähköt kuntoon, niin se on jo puoli voittoa tälle vuodelle. Ja hirsissä on melekin aina joku kuoriainen, harvemmin mikään totaalisesti taloa tappava.