Mitähän varten sain Tokmannissa vartijan perääni kun koitin etsiskellä niitä kuponkitarjoustuotteita kännykää selaillen?
Ihme touhua, en vieraillut missään sellaisilla hyllyillä että mitään olisi voinut mennä hihaan tms ja jopa pyysin ko. vartijalta apua ylähyllyltä tuotteen ottamisessa ja silti se jäi kassaporttien toiselle puolelle odottelemaan että sain maksettua ja sitten hävisi. Kumma juttu kun tuotteitakaan ei ollut kuin muutama ja isokokosiakin vielä (mutta mahtuivat koriin).
Kommentit (76)
Mua pyydettiin kerran Prisman kassalla käymään läpi mun koko laukku. Syynä se, että olin aiemmin päivällä ostanut Jamerasta käytettynä oppikirjan lukion kurssia varten, ja siinä oli ilmeisesti vielä jäänyt joku varashälytin kiinni joka sitten pärähti soimaan kun koitin poistua kassalta. Kaksi isoa korstoa siinä kattomassa kun puran laukusta kaikki mun tavarat mukaanlukien juuri ostetut punaiset pitsirintaliivit. Justiinsa.
Usein ovat jo ovella etsimässä kuristettavaa.
Nimenomaan Tokmannissa sain vartijan perään mutten muissa kaupoissa, kerran se lähti kulkemaan perässä heti kun tulin kauppaan, olen keski-ikäinen täti-ihminen, hyvinkin tavallisen näköinen. En muista mitä silloin tein muuta mutta tutkiskelin jotain shampoopurkkeja kai liian pitkään (luin tuoteselostusta) ja se kai herätti epäilystä. Kassalla maksoin ostokseni ja vasta silloin häipyi vartija, oli kyllä outo sälli se vartija. Olisi kai pitänyt kysyä miksi roikkui perässä.
Tokmannilla näyttää olevan terhakat vartijat. Ainoa kauppa, missä meikäläinenkin on pysäytetty ja heti kassalta poistumisen jälkeen. En edes ymmärrä, mistä piilopaikasta vartija siihen hyppäsi, mutta käsilaukku tarkastettiin siinä paikassa.
Itse saan aina perääni vartijat, koska olen entinen vartija. Ikään kuin simputtavat entistä vartijaa seuraamalla ja kyttäämällä extratiiviisti. Simputtivat myös rankasti työsuhteessa ollessa. Jotenkin luulisi, että työpaikkakiusaaminen loppuisi kun irtisanoo itsensä, mutta ehei, sehän jatkuu vielä siviilielämässä vuosia tai vuosikymmeniä irtisanoutumisen jälkeenkin.
Kaikki tuotteet mitä ostan luokitellaan jälkikäteen heittomerkeissä varkaiden suosimiksi tuotteiksi. Varmasti jokin shampoo herättää kateutta. En tutki mitään tavaroita pitkään, tiedän jo etukäteen mitä ostan ja pukeudun aika tavallisesti sekä olen vaaleaihoinen.
Enpä ole koskaan saanut vartijaa perääni missään kaupassa. Pari kertaa ovat kyllä kiinnostuneet puuhista ja tulleet hiiviskelemään, mutta kadonneet, kun olen ignorannut ne.
Näkyvä vartiointi on sen takia hyvä asia myymälävarkaan kannalta, että hän pystyy välittömästi toteamaan, seurataanko häntä. Kaupan kannalta säikyttely on sikäli hyvä asia, että käytännössä kaikki myymälävarkaat keskeyttävät operaationsa kun tajuavat paljastuneensa. Kameroiden takaa tapahtuvaa seurantaa on oleellisesti vaikeampi havaita, joskin jotkut kameramallit ovat sellaisia, että niiden linssin suunnan näkee heijastuksesta, jolloin voi suurella varmuudella todeta, ettei ole seurannan kohteena.
Vartijalla tai muulla henkilöllähän ei ole oikeutta tarkastaa asiakasta ilman suostumusta. Toimenpiteisiin kuten liikkumisen rajoittamiseen voidaan ryhtyä vasta kun suoritetaan kiinniotto, ja kiinniottoon voidaan ryhtyä vasta kun ollaan varmoja siitä että rikos on tapahtunut.
Pikkukaupoissa harvoin on edes yhtä vartijaa paikalla, saatika sitten useampaa. Niiden pitäminen on sen verran kallista puuhaa.
Kovin usein seuraavat kunnonkansalaisia. Allergia on helpoin syy saada vartija peräänsä. Silloin joutuu tutkimaan tuoteselosteet. Saahan ne kytätä vaan oikeat rosvot jää huomaamatta, kun vääriä seuraavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos kansallispukuiset menee kauppaan silloin kannattaa pölliä kaupasta koska silloin kiinni jäämisen riski on olennaisesti pienempi koska vartijat seuraa silmä kovana niitä.
Tämä ei todellakaan ole mikään vitsi. Suuressa automarketissakin saattaa olla vain yksi henkilö seuraamassa kameroita ja kun seurannan kohteeksi otetaan se etnisesti helpoin profiloitava, voi kantaväestöön kuuluva, perussiististi pukeutunut myymälävaras käytännössä asioida liikkeessä kuin omassa varastossaan.
Sama juttu niissä kaupoissa jossa vartijat hoitavat kärryt ja korit, palvelevat hankalia asiakkaita, tai käyvät keilaamassa kassalla kun jonkun onnettoman mummon hehtaarikalsareihin on jäänyt tokmannin tägit.
Lisäksi piti vielä mainita, että kohteissa vaihtuu henkilökunta melko useinkin, joten vartiohenkilöstöllä saattaa olla todella huono käsitys kaupan pohjasta, kameroiden kattavuudesta ja muista nikseistä, jolloin vakkarivaras on automaattisesti etulyöntiasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan saanut vartijaa perääni missään kaupassa. Pari kertaa ovat kyllä kiinnostuneet puuhista ja tulleet hiiviskelemään, mutta kadonneet, kun olen ignorannut ne.
Näkyvä vartiointi on sen takia hyvä asia myymälävarkaan kannalta, että hän pystyy välittömästi toteamaan, seurataanko häntä. Kaupan kannalta säikyttely on sikäli hyvä asia, että käytännössä kaikki myymälävarkaat keskeyttävät operaationsa kun tajuavat paljastuneensa. Kameroiden takaa tapahtuvaa seurantaa on oleellisesti vaikeampi havaita, joskin jotkut kameramallit ovat sellaisia, että niiden linssin suunnan näkee heijastuksesta, jolloin voi suurella varmuudella todeta, ettei ole seurannan kohteena.
Vartijalla tai muulla henkilöllähän ei ole oikeutta tarkastaa asiakasta ilman suostumusta. Toimenpiteisiin kuten liikkumisen rajoittamiseen voidaan ryhtyä vasta kun suoritetaan kiinniotto, ja kiinniottoon voidaan ryhtyä vasta kun ollaan varmoja siitä että rikos on tapahtunut.
Pikkukaupoissa harvoin on edes yhtä vartijaa paikalla, saatika sitten useampaa. Niiden pitäminen on sen verran kallista puuhaa.
Itsehän koen tämän ihan toisenlaisena peloitteluna. Jos et tee niin tai näin esim. jos et suostu jonnekin hämäräperäiseen/huonoon työpaikkaan töihin niin teemme jotain pahaa sinulle lievimmillääm vaikka lavastamme varkaaksi.
Entisenä vartijana todellakin tiedän, että kameroita on, vartijoita on, yksityisetsiviä on, etsiviä on, piilokameroita on, kuuntelulaitteita on, tiedustelupalveluita on jne ja kytätään sieltä sun täältä. En minä nyt niin tyhmä sentäs ole.
Jokainen kaupan kassa esim. tietää ja muistaa mitä olen ostanut, mikä olen ammatiltani (ei pitäisi tietää kun en itse ole kertonut) ja kaikenlaista pikkusälää ja yksityiskohtaisia tietoja elämästäni mitä ei suinkaan pitäisi tietää. Joku heppu siis köy erikseen aina juoruamassa näille myyjille ja ohjeistamassa miten pitää käyttäytyä riippumatta kaupasta.
Aina kun käyn kaupassa niin seuraavana päivänä lehdissä on, että se ja se on vaarallinen tuote (vaikka ei olekaan) tai muuten maininta tuotteesta. Mitä muutakaan tämä on kuin simputusta, peloittelua, piilovttuilua ma-fiatyyliin.
Paha juttu, että elääkseen pitää jotakin syödä ja käydä kaupassa. Jos ei, niin en koskaan kävisi kaupassa enkä ostaisi yhtään mitään.
Kiinnittämällä huomio johonkin rehelliseen ihmiseen, samalla lipuu ohi se epärehellinen
Vierailija kirjoitti:
Jos kansallispukuiset menee kauppaan silloin kannattaa pölliä kaupasta koska silloin kiinni jäämisen riski on olennaisesti pienempi koska vartijat seuraa silmä kovana niitä.
Palkatkaa pari rahtihameista kauppaan pyörimään niin saatte pölliä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän koen tämän ihan toisenlaisena peloitteluna. Jos et tee niin tai näin esim. jos et suostu jonnekin hämäräperäiseen/huonoon työpaikkaan töihin niin teemme jotain pahaa sinulle lievimmillääm vaikka lavastamme varkaaksi.
Entisenä vartijana todellakin tiedän, että kameroita on, vartijoita on, yksityisetsiviä on, etsiviä on, piilokameroita on, kuuntelulaitteita on, tiedustelupalveluita on jne ja kytätään sieltä sun täältä. En minä nyt niin tyhmä sentäs ole.
Jokainen kaupan kassa esim. tietää ja muistaa mitä olen ostanut, mikä olen ammatiltani (ei pitäisi tietää kun en itse ole kertonut) ja kaikenlaista pikkusälää ja yksityiskohtaisia tietoja elämästäni mitä ei suinkaan pitäisi tietää. Joku heppu siis köy erikseen aina juoruamassa näille myyjille ja ohjeistamassa miten pitää käyttäytyä riippumatta kaupasta.
Aina kun käyn kaupassa niin seuraavana päivänä lehdissä on, että se ja se on vaarallinen tuote (vaikka ei olekaan) tai muuten maininta tuotteesta. Mitä muutakaan tämä on kuin simputusta, peloittelua, piilovttuilua ma-fiatyyliin.
Paha juttu, että elääkseen pitää jotakin syödä ja käydä kaupassa. Jos ei, niin en koskaan kävisi kaupassa enkä ostaisi yhtään mitään.
Kiinnittämällä huomio johonkin rehelliseen ihmiseen, samalla lipuu ohi se epärehellinen
Jaaha, salaliittoja.
Uudet kalansilmälinssikamerat ovat sikäli ärsyttäviä että niitä on vaikeampi havaita ja niiden peitto on laaja, mutta toisaalta uudessa kameratekniikassa on se, että niillä syntyy niin monta seurattavaa ruutua, että kiinnijäämisriski laskee jo senkin takia.
Myymälävarkauksien torjunnassa ei käytetä ihan samoja tekniikoita kuin törkeiden rikosten tutkinnassa tai tiedustelupalveluissa, mutta vastakeinoja pystyy kyllä hyödyntämään hyvinkin tehokkaasti, koska vartijoina työskentelee lähinnä alemman osaamistason henkilöstöä tai väliaikaisesti mm. opiskelijoita.
Myymäläetsiviä on, mutta niiden käytännön hyöty saattaa jäädä rajalliseksi, koska myymäläetsivä hyötyy asemastaan lähinnä yksittäisten ihmisten seuraamisessa lattialla, ei kameroiden takana, ja siinä missä vartija perustuu näkyvään pelotteeseen, myymäläetsivä perustuu näkymättömyyteen, eli henkilöstöä pitää kierrättää tiheään, jotta naamat eivät pala. Isommissa lafkoissa kuten entisessä Stockmannissa toiminta oli sen verran laajempaa että valvomon ja lattian välinen toiminta pelasi, mutta jossain automarketissa myymäläetsivä saattaa olla ihan omillaan.
Mutta ole huoleti, yksikään kassa tai vartija ei muista - eikä heitä KIINNOSTA - kenenkään yksittäisen asiakkaan naama tai ostokset. Siinä vaiheessa jos jäät monta kertaa kiinni samassa kaupassa ja alat riehua ja mäiskiä porukkaa turpaan, naama jää muistiin, mutta kun porttikieltoa ei voida antaa, senkin hyöty jää rajalliseksi. Samalla tavalla kukaan ei tiedä eikä muista, ketä firmassa on ollut töissä, kun vaihtuvuus on suurta.
Varkaaksi lavastaminen taas kuulostaa aika paksulta skeidalta. Rikoksen uhrin pitää kyetä todistamaan tavaran anastaminen ja vaikkei sitä näkyisikään kameroissa, on aina riski että epäilty salaa tallentaa keskustelut, ja näpistyksen sijaan kyseeseen tulee silloin jo kovempi rikosnimike ja työ lähtee varmasti.
En ole ikinä saanut vartijoita perääni paikallisessa tokmannissa, enkä missään muussakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan alkavalta psykoosilta. Nuo vainoharhat että sinua seurataan ja vakoillaan jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa pari rahtihameista kauppaan pyörimään niin saatte pölliä ihan rauhassa.
Kanttipuntit tekevät tätä ihan omasta takaa. Kauppaan tulee puoli heimoa, osa menee vetämään piruettia korkean hävikin hyllyille rahtihameineen samalla kun oikeat, huomaamattomammin pukeutuneet toimijat tekevät itse työn. Yksi kyttää kameroista, toinen menee lattialle ja myymäläetsivä yrittää seurailla kolmatta ryhmää, mutta loput saavat touhuta aika lailla vapaasti. Koettu muutamankin kerran, ja jälkeenpäin sitten koitettu katsella, mitä on lähtenyt kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tutkin aina vaatteista että on luonnon kuitua eli luen ne pienet präntit pesulapusta, saan yleensä vartijan perääni ja kerran se seurasi ulko-ovelle asti ja ovella sanoi selkäni takana radiopuhelimeensa "selvästi tilauskeikalla" tjtn vastaavaa. En siis löytänyt enkä ostanut mitään. Tahallaan tulee niitä välillä juoksutettua kun ärsyttää :)
Olisit valittanut Tokmannille. Tosin tänne valittaminen taitaa toimia paremmin. Tuohan on törkeää leimata asiakas aiheettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen entinen vartija ja naurattaa aina kun välillä saan itsekin vartijan perääni. Aina se profilointi ei mene nappiin, ei siitä kannata suuttua. :D Ja oon just sellanen että saatan tutkia pitkään kosmetiikkaa ja kännykällä selailen niiden incilistoja läpi että sopiiko ne mulle vai ei (hajuste- ym allergiat).
Jos joku vartijanrunkkari kyylää perässä, niin siinä tapauksessa sen aikaa käytetään niin paljon kuin mahdollista eli samoillaan todella hitaasti pitkin käytäviä ja lopulta en todellakaan osta kyylän takia yhtään mitään. Sanon vielä mennessäni kassalle, että olisinhan minä voinut jotain ostaakin, mutta oli niin epämiellytävää kun perskärpänen pörräsi perässä, että jätän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei voida sitä tietää, olisit kysynyt siltä vartijalta.
Olisit kysynyt siltä jotta vidduuks siinä kyyläät, nulkki.
Mä varmaan tekisin just näin. T.nainen 50+
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla näyttää olevan terhakat vartijat. Ainoa kauppa, missä meikäläinenkin on pysäytetty ja heti kassalta poistumisen jälkeen. En edes ymmärrä, mistä piilopaikasta vartija siihen hyppäsi, mutta käsilaukku tarkastettiin siinä paikassa.
Minua ei vartijanjämä tarkasta. Siihen kutsutaan sitten poliisit. Mitään en ole koskaan pöllinyt, mutta sen vartijaroskajoukon tarkastuksiin en ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen entinen vartija ja naurattaa aina kun välillä saan itsekin vartijan perääni. Aina se profilointi ei mene nappiin, ei siitä kannata suuttua. :D Ja oon just sellanen että saatan tutkia pitkään kosmetiikkaa ja kännykällä selailen niiden incilistoja läpi että sopiiko ne mulle vai ei (hajuste- ym allergiat).
Vartijoilla siis on "profilointi" - milainen tarkemmin?
No vartia katsoo, että maññé tuli kauppaan.
Siis perään.
Taidan jatkaa hiusten vaalentamista.
Ei ole vartijat seuranneet.
Toista se oli kun oli oma hiusväri. Ja varsinkin jos olin tummapiirteisen mieheni kanssa liikenteessä: se seuraaminen oli aivan älytöntä.
Ihan tavallisia, täysin suomalaisia ihmisiä olemme mutta luonnostaan kun on tummat, paksut hiukset niin...
Kummankin suku täysin suomalaisia mutta esim. meidän tytöltäkin kysytty onko turkkilainen.
Ap, olet varkaan näköinen ja siksi seuraavat.