Kyllä on ankeaa asua kaupungissa kerrostalossa kun ei voi mitään kiinnostavaa tehdä
Olet päivät sisällä ja käyt tekemässä kävelylenkin ja sekin alkaa kyllästyttämään kun olet ollut tunnin ulkona. Mitään ei voi tehdä kun ei ole omaa pihaa niin kuin omakotitalossa tai mökkiä. En voi käsittää ihmisiä jotka asuu kerrostaloissa kuin vankeina ja sen lisäksi eivät omista edes autoa että pääsisi liikkumaan vapaasti vaan kulkevat joukkoliikenteellä samoja reittejä.
Kommentit (53)
Asuin omakotitaloissa ensimmäiset 30 vuotta. Ei omakotitaloasuminen ole sen parempaa tai hienompaa kuin muissa asumismuodoissa asuminen. Voisin ostaa nytkin omakotitalon, mutta en halua.
T: city-tipu
Auto löytyy ja olen pitänyt parvekepuutarhani kunnossa, älä siis huoli höpsykkä 🧡
Asun ulkomailla ja mulle kuuluu pihaosuus tästä pienkerrostaloyhtiöstä. Papereihin on merkkity minkä osuuden omistan. Maksan naapurille, että hoitaa minunkin osuuden, kun ei voi vähempää kiinnostaa pihatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla pihalla nyt pitäisi tehdä?
Jos on viihtyisäksi laitettu piha niin istua tuolilla, juoda kahvia, olutta, syödä, kuunnella musiikkia jne..
Meillä on teatteri vieressä. Parvekkeella kasvaa kasveja. Harrastuksia on molemmilla. Pihalla saa grillata taloyhtiön yhteisgrillillä tai omalla. Ravintoloihin on kävelymatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on viihtyisäksi laitettu piha niin istua tuolilla, juoda kahvia, olutta, syödä, kuunnella musiikkia jne..
Teen tuota ihan kerrostalon terassilla. Ei siihen tarvitse omaa pihaa.
Kyllä kaupungissa on paljon enemmän tekemistä kuin täällä maalla. Ihana päästä välillä kaupunkiin, mutta suosin lähellä olevia pienehköjä kaupunkeja.
Piha on kiva kun mies ajaa nurmikon. Vuohenputki on vallannut kukkapenkit ja kasvimaan. En jaksa taistella asiaa vastaan. Elämä on muutakin kuin oma puutarha.
Lenkki on aina suoraa tietä edes rakas kun muuten tulee omalle kunnolle liian pitkä lenkki.
Sitä ainaista autojen melusaastetta en kyllä kestäisi enää. Tosin autolla täytyy joka paikkaan mennä kun julkusiakaan ei ole.
Olen asunut kummassakin. Rivaria en ole kokeillut. Nyt olen tyytyväinen täällä maalla, mutta jos vanhaksi elän muutan kolmenkymmenen kilometrin päähän pikkukaupunkiin takas. Olen asunut ja käynyt isoissakin.
Jos kiinnostaa puutarhatyöt ja kasvien kasvatus niin varaa palsta! Ei tarvitse siellä kerrostaloasunnossa kykkiä koko kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota ihan kerrostalon terassilla. Ei siihen tarvitse omaa pihaa.
Entä sitten kun siihen kerrostaloasuntosi naapuriin muuttaa ketjupolttaja ja pihalla kakarat kiljuu kurkku suorana?
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen aina kesäisin kun ajelen siellä sun täällä, etten koskaan näe ihmisiä pihoillaan viettämässä aikaa. Syksyllä heitä näkee haravoimassa ja keväällä. Mikähän on pihojen käyttöaste Suomessa.
Suomessa on enimmäkseen niin huonot ilmat, että ei pihalla juuri tule vietettyä aikaa. Useimmiten on kerta kaikkiaan liian kylmä, tai sataa, on hyttysiä tai paarmoja. Hyviä kelejä on korkeintaan muutama viikko vuodessa, ja jos silloin on lomaa, niin yleensä lomalla on muutakin tekemistä kuin istuskella omalla pihalla. Eli se "kiireetön aamukahvi omalla terassilla" ei vain toimi osana suomalaista elämäntapaa ja arkea.
Omakotiasumisessa on parasta se, että on rauhallista kun seinän takana ei asu ketään.
Toki on kivaa vähän viljellä jotain syötävää, vaikka ruohosipulia ja yrttejä, ja on hyvinkin terapeuttista vähän hoitaa kukkaistutuksia. Mutta niitä voi kyllä tehdä kerrostalon parvekkeellakin. Itse asiassa lasitettu parveke toimii paljon paremmin niihin kiireettömiin aamukahvihetkiinkin.
Ei ketään pakoteta asumaan kerrostalossa, se on oma valinta. Itse asun rivitalossa johon on vielä velkaa pikkuisen ja sitten on velaton kesämökki :)
M32
Maaseudulla on myynnissä kymppitonnin taloja, tosin usein remontoijan unelmia, muttei aina. Siitä vain valitsemaan.
Mitä haluaisit tehdä mitä kerrostalossa et voi tehdä? Mitä tekisit, jos olisi oma piha? Leikkaisit nurmikkoa? Kitkisit rikkaruohoja kukkapenkistä? Maalaisit piha-aitaa? Voisin luovuttaa nuo hommat sulle ihan mielihyvin.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on myynnissä kymppitonnin taloja, tosin usein remontoijan unelmia, muttei aina. Siitä vain valitsemaan.
Tätä mä olen ihmetellyt että miksi esimerkiksi eläkeläiset tai etätyöläiset ei muuta niille paikkakunnille missä asunnot on edullisia. Jostain saattaa saada hyväkuntoisen omakotitalon 50 000 eurolla kun taas pks alueella tuohon hintaa ei saa edes yksiötä.
Ulkona on joka tapauksessa aina kylmä, joten omakotitalolla ja sen pihalla ei ole paljon virkaa.
Kesässä on pari hassua lämmintä päivää, jolloin pihalla voisi olla. Ei sen takia oktaloa kannata hankkia.
Kerrostalo on ihan hyvä.
Kyllä kai kaupungissa on tekemistä, jos asuu keskikaupungilla, missä on kirjastot, torit, kaupat ja ravintolat kaikki vieressä. Mutta enimmäkseenhän ihmiset kyllä asuu lähiöissä, ja jossain ankeassa lähiökerrostalossa en viihtyisi.
Toinen asia on asunnon koko. Kerrostaloasunnot tuppaavat olemaan aika ahtaita verrattuna ok-taloihin. Paremmin viihtyy, jos on tilaa.
Jos vaihtoehdot on ahdas luukku betonilähiössä tai ok-talo, niin tottakai sitten ok-talo. Jos vaihtoehtona on tilava ja parvekkeellinen asunto keskikaupungilla, niin kyllähän sekin voisi olla aivan tasaväkinen vaihtoehto.
Omakotitalo voi olla jumalaton työleiri jos se ei ole ihan uusi talo ja tehty postimerkki tontille missä ei ole muuta kuin pienet reunat ympärillä.
Meillä menee koko kesä kun tehdään talon ja pihan huoltohommia.
Viihdyn kerrostalossa mutta mökki olis kiva olla.