Kiitos sinulle, joka olet antanut lapsellesi tällaisen nimen
Nimimakuja on monia, mutta lasten kanssa töitä tekevänä tietyntyylisiin nimiin törmää jatkuvasti. Olen kurkkuani myöten täynnä nykyisiä pehmeitä nimiä, joissa riittää esimerkiksi ällää, eetä, iitä ja ämmää vaikka muille jakaa. Toisena väsyttävänä ryhmänä koen nämä "uniikkinimet", joita saa aina olla korjaamassa, kun eivät mene oikein. Pahimmillaan näihin uniikkinimiin on joku oma ääntämisohjeensa, jota ei tietenkään voi päätellä nimen kirjoitusasusta.
Kiitos siis sinulle, joka olet antanut lapsellesi jonkun reippaamman nimen, missä on ärrää, koota tai kovempia kirjaimia. Erityiskiitos myös kaikille teille, jotka olette antaneet lapsellenne kalenterista löytyvän, perinteisen nimen. On tosi kiva, kun lapsella ei ole montaa kaimaa samassa päiväkodissa/koulussa ja nimi on ennestään tuttu, kun sitä on annettu aiemmillekin sukupolville. :)
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Pirkko ja Markku.
Tiedän muutamatkin alakouluikäiset, joilla on tuota luokkaa olevat nimet. Ihanan virkistäviä nimiä. :)
Ap
Nimimuoti muuttuu.
Eiköhän tämä nykyinen nuorten sukupolvi ole kyllästynyt näihin EeviSamueleihin ja alkaa taas Raijat ja Martit tuntua tuoreilta nimiltä!
Työskentelen alaikäisten kanssa. On muuten oikeasti kiva, kun välillä tulee vastaan harvinaisempia kalenterista löytyviä nimiä. Oma suosikkini oli Taimi. Tyttö oli yhtä kaunis kuin nimensäkin.
Kuten itsekin totesit, makuja on monia. En ymmärrä mitä väliä toisten ihmisten nimillä on?
Makunsa kullakin.
"Pehmeissä" nimissä ei sinällään ole mitään vikaa. Onhan vanhoissa nimissä paljon pehmeitä nimiä, luokkaa Emil. Itse en taas ymmärrä, kun nykyisin tytöt ovat luokkaa Meea, Alessia jne. Jotenkin lällyjä nimiä. Ja oletan Meean ja Alessian äitien tulevan alapeukuttamaan tätä viestiä.
Nimien suosio vaihtelee. Joka aikana on omat hittinimensä. Nykyään hittinimet eivät edes ole niin suosittuja kuin vaikkapa 70- tai 80-luvuilla. Tuossa ikäluokassa on todella paljon tiettyjä nimiä. Nimimerkillä meillä on keskikokoinen työyhteisö ja minulla on 3 Johannaa työkavereina. :D
Pirkko ja Markku.