Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain pidä ihmisten seurasta - mikä vika siinä on?

Vierailija
26.07.2023 |

Osaan tulla mainiosti ihmisten kanssa toimeen, teen työni ja elän hyvin. Mutta yksinkertaisesti nautin valtavasti ihan omasta seurastani, rauhallisesta yksinolosta ja vapaudesta tehdä niitä asioita joista itse nautin (urheilu, ulkoilu).

Muut ihmiset ovat silti jatkuvasti pyytämässä minua eri paikoihin ja tapaamaan heitä. Ja suurimman osan ajasta en yksinkertaisesti nauti muiden seurasta. Harvoin ketään oikeasti kiinnostaa kuunnella minun asioitani vaan muut haluavat vain yleisön omille jutuilleen. Itse taas ikävystyn todella pahasti kun pitää vain kuunnella muiden juttuja jotka eivät kiinnosta ollenkaan.

Minulla on kuitenkin jatkuvasti huono omatunto siitä, että en ole "oikeanlainen" kun olen introvertti ja että elän jotenkin väärin kun en ole jatkuvasti menossa eri paikoissa ja tapaamassa ihmisiä.

Mutta miksi sen pitäisi olla jotenkin hienompaa istua kuuntelemassa toisen juttuja tupakansavuisella terassilla kuin lähteä yksin kävelylle merenrannalle?

Ja tämä introverttiyteni on ollut sikäli ongelma, että parissakin työpaikassa joku on loukkaantunut kun en ole kuulemma ollut tarpeeksi kiinnostunut heidän yksityiselämästään.

Mikä tämä normi on, että pitäisi olla juuri tietyllä tavalla sosiaalinen ja että jostain syystä muiden ihmisten kanssa juttelu olisi hienompaa kuin tehdä niitä asioita elämässä joista itse nauttii?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kans yksi tuttu, joka on aina niin hirveän rasittunut kuulemma ja haluaa olla rauhassa, eikä jaksaisi olla muiden kanssa. Näin hän aina selittää. On todella ristiriitainenpersoona ja hakeutuu huomion keskipisteeksi ihan aina. Ja selittää ihan kaikki omat jutut kaikille ja ottaa tilaa ja aikaa rohkeasti. Tätä olen ihmetellyt, että mikä homma. Ei minulla olisi energiaa olla yhtä sosiaalinen kuin hän, että ei ihme, että valittaa, että se on raskasta. Aina suuna päänä ja omat jutut ja hirveä huomion tarve, ihan aina. Sitten kuitenkin valitus, että ei saa olla rauhassa ja tuntuu, että on pitää olla toisten kanssa ja auttaa ja järjestää. Ja sitten tulee joku 15 min. monologi jossakin 20 hengen juhlassa, jossa olisi oikeastikin hyvä antaa tilaa myös muille. En käsitä

Vierailija
22/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kans yksi tuttu, joka on aina niin hirveän rasittunut kuulemma ja haluaa olla rauhassa, eikä jaksaisi olla muiden kanssa. Näin hän aina selittää. On todella ristiriitainenpersoona ja hakeutuu huomion keskipisteeksi ihan aina. Ja selittää ihan kaikki omat jutut kaikille ja ottaa tilaa ja aikaa rohkeasti. Tätä olen ihmetellyt, että mikä homma. Ei minulla olisi energiaa olla yhtä sosiaalinen kuin hän, että ei ihme, että valittaa, että se on raskasta. Aina suuna päänä ja omat jutut ja hirveä huomion tarve, ihan aina. Sitten kuitenkin valitus, että ei saa olla rauhassa ja tuntuu, että on pitää olla toisten kanssa ja auttaa ja järjestää. Ja sitten tulee joku 15 min. monologi jossakin 20 hengen juhlassa, jossa olisi oikeastikin hyvä antaa tilaa myös muille. En käsitä

Mulla on työkaveri joka päivittää someen jatkuvasti erilaisia meemejä ja tekstilainauksia introverttiydestään. Siitä miten ei halua että hänelle puhutaan, ei halua olla kenenkään kanssa tekemisissä eikä ymmärrä miksi pitäisi olla, ei halua puhua kellekään eikä edes katsoa ketään päin. Osan näistä jutuista puhuu myös ihan kasvotusten ääneen.

Töissä aivan täysi hölösuu jota ketään ei jaksa kuunnella. Ei tajua tukkia turpaansa vaikka miten yrittäisi itse esittää vaikka lukevansa kirjaa. Yrittää jatkuvasti päästä huomion keskipisteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin välillä töissä, että miten ihmiset haluaa syödä toistensa kanssa? Miksei kaikki vaan mene omille työpisteillensä ja käytä tuon ajan vain rauhassa itsekseen?  Sehän olisi ihanaa?  Miten kenellekään voi olla ihanaa mennä jonnekkin yhteiseen pöytään puhumaan paskaa?

En ikinä vietä lakisääteisiä taukojani töissä muiden kanssa.

Teen työni hyvin ja tauoilla vetäydyn itsekseni ihan mihin tahansa rauhalliseen kolkkaan.

Extrovertit energiaimurit imekööt toinen toisensa kuiviin - minua ei kiinnosta.

Eikä minua kiinnosta mitä mieltä ovat omasta tavastani tauottaa työtäni.

Vierailija
24/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei kiinnosta muiden jutut. Mietin, mihin ihmissuhteet sitten perustuvat, jos ei ole kiinnostusta toisten asioihin? Millainen ystävyys ja suhde rakentuu silloin? Kun sinulle tulee paljon pyyntöjä tapaamisiin, niin miksi? Kai muut ovat huomanneet, että sinua ei kiinnosta. Ei sitä voi feikata. Varsinkaan, jos hyvin tuntee toisen. Tätä ihmettelen ihan yleisellä tasolla, että, onko ihmiset vain niin huonoja tekemään mitään yksin, että mieluummin pyydetään kaveriksi joku iha kuka vaan, joka ei ole kiinnostunut edes minusta ihmisenä, kunhan ei tarvitse mennä tai olla yksin. Kun on paljon sinkkujakin, niin ylläpidetään tyhjiä ihmissuhteita yksinäisyyden pelossa. Sinä tunnustat, että viihdyt yksin, se on OK, mutta kerro se heille myös. Älä teeskentele.

Kyllä minulla on kiinnostusta toisten asioihin mutta vain tiettyyn rajaan asti. Ja parhaat keskustelut ovat mielestäni vastavuoroisia, eli sellaisia joissa toinen henkilö on myös minusta kiinnostunut ja kiinnostunut myös siitä, mitä minä haluan tehdä. Mutta läheskään aina ei näin ole, vaan tuntuu että olen vain yleisö toisen monologille omasta elämästään ja että moni henkilö haluaa juuri tällaista.

Ja en tiedä, miksi saan niin paljon kutsuja. Olen itsekin sitä ihmetellyt. Olen toki tiettyyn rajaan asti seurallinen, ystävällinen, yms., mutta se että juttelen jonkun kanssa mielelläni 10 minuuttia ei omasta mielestäni tarkoita heti sitä, että haluan sitten ryhtyä kuuntelemaan heidän juttujaan omasta elämästään tuntikausia.

- ap

Vierailija
25/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on syyllisyydentuntoja kun en jaksaisi tyhjänpäiväistä seuranpitoa. Niin sukulaiset kuin työkaveritkin tuntuvat kovin kaipaavan jutuilleen yleisöä. Pahimpia monologin pitäjiä on ollut pakko vältellä koska tuskastun niin kovasti. Puhutaan tuntikausia omista arkipuuhista ja ihmisistä joita en tunne, pahimmillaan vielä omahyväisesti. Nuorena ihmisten jutut eivät vielä olleet niin tylsiä, kaikilla oli isoja elämänmuutoksia ja haaveita. Vasta keski-iässä on alkanut tuntua tämä halu paeta ihmisten seuraa.

Onneksi minulla on muutama ihminen jonka kanssa kiinnostus toisen elämään on molemminpuoleinen (kiintymyksen kautta syntynyt) ja keskustelut tuntuvat merkityksellisiltä.