Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain pidä ihmisten seurasta - mikä vika siinä on?

Vierailija
26.07.2023 |

Osaan tulla mainiosti ihmisten kanssa toimeen, teen työni ja elän hyvin. Mutta yksinkertaisesti nautin valtavasti ihan omasta seurastani, rauhallisesta yksinolosta ja vapaudesta tehdä niitä asioita joista itse nautin (urheilu, ulkoilu).

Muut ihmiset ovat silti jatkuvasti pyytämässä minua eri paikoihin ja tapaamaan heitä. Ja suurimman osan ajasta en yksinkertaisesti nauti muiden seurasta. Harvoin ketään oikeasti kiinnostaa kuunnella minun asioitani vaan muut haluavat vain yleisön omille jutuilleen. Itse taas ikävystyn todella pahasti kun pitää vain kuunnella muiden juttuja jotka eivät kiinnosta ollenkaan.

Minulla on kuitenkin jatkuvasti huono omatunto siitä, että en ole "oikeanlainen" kun olen introvertti ja että elän jotenkin väärin kun en ole jatkuvasti menossa eri paikoissa ja tapaamassa ihmisiä.

Mutta miksi sen pitäisi olla jotenkin hienompaa istua kuuntelemassa toisen juttuja tupakansavuisella terassilla kuin lähteä yksin kävelylle merenrannalle?

Ja tämä introverttiyteni on ollut sikäli ongelma, että parissakin työpaikassa joku on loukkaantunut kun en ole kuulemma ollut tarpeeksi kiinnostunut heidän yksityiselämästään.

Mikä tämä normi on, että pitäisi olla juuri tietyllä tavalla sosiaalinen ja että jostain syystä muiden ihmisten kanssa juttelu olisi hienompaa kuin tehdä niitä asioita elämässä joista itse nauttii?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näytät tämän tekstin heille, jotka sinua syyttävät.

Vierailija
2/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, korjaan näin:

Nautin omasta seurastani. Nautin yksinolosta. Ei minulla sinänsä ole muita ihmisiä vastaan mitään, ihan mielelläni juttelen mukavia lyhyesti mutta en vain jaksa enkä nauti enkä halua olla jatkuvasti jossain muiden seurassa, tekemässä mitä he haluavat tehdä ja kuuntelemassa heidän juttujaan.

Harmittaa kun tämä on jotenkin niin suuri ongelma jatkuvasti monille. Ja ei, tuollainen tyypillinen pinnallinen kanssakäyminen ei vaikuta siihen, olenko yksinäinen vai en, sillä ei tuollainen mahdollista yksinäisyyttä poista. Niitä ihmissuhteita, joissa minullakin on tilaa, eli välitetään myös minun toiveistani ja asioistani, arvostan todella suuresti. Mutta eihän valtaosa ihmisistä sellaisia ihmissuhteita halua vaan pelkästään jonkun joka tekee heidän kanssaan mitä he haluavat tehdä ja kuuntelevat heidän juttujaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas kun nautit omasta seurastasi. Älä mieti asiaa sen kummemmin, elä ja anna muiden elää.

Vierailija
4/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai no, korjaan näin:

Nautin omasta seurastani. Nautin yksinolosta. Ei minulla sinänsä ole muita ihmisiä vastaan mitään, ihan mielelläni juttelen mukavia lyhyesti mutta en vain jaksa enkä nauti enkä halua olla jatkuvasti jossain muiden seurassa, tekemässä mitä he haluavat tehdä ja kuuntelemassa heidän juttujaan.

Harmittaa kun tämä on jotenkin niin suuri ongelma jatkuvasti monille. Ja ei, tuollainen tyypillinen pinnallinen kanssakäyminen ei vaikuta siihen, olenko yksinäinen vai en, sillä ei tuollainen mahdollista yksinäisyyttä poista. Niitä ihmissuhteita, joissa minullakin on tilaa, eli välitetään myös minun toiveistani ja asioistani, arvostan todella suuresti. Mutta eihän valtaosa ihmisistä sellaisia ihmissuhteita halua vaan pelkästään jonkun joka tekee heidän kanssaan mitä he haluavat tehdä ja kuuntelevat heidän juttujaan.

Tämä oli siis ap.

Vierailija
5/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksan kyllä kuunnella omien kavereiden asioita, kun aihepiirit ovat sellaisia, joista molemmat ovat kiinnostuneita. Mutta työpaikalla on vaikeampaa: on pakko välillä kuunnella vieruskaverin jorinoita lapsistaan, häistään, uusperheen ongelmista, kuinka joku toinen työkaveri kiusaa jne. En jaksaisi olla työpaikalla mikään yleinen olkapää. Saispa olla taas 100% etänä!

Vierailija
6/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, ihan mahdotonta on saada ihmisiä tajuamaan tuota. Tunnen erään ihmisen, jolla on diagnosoitu Asperger.

Ja silti koko suku ja kyseisen ihmisen perhe ovat sitä koittaneet "muuttaa" ja ennenkaikkea siis sosiaaliseksi. On ollut kauheaa seurattavaa vierestä, nyt onneksi ovat lopettaneet vihdoinkin sen.

Ja kyllä, kyseessä aikuiset ihmiset jotka tiesivät tuosta diagnoosista ja mitä se tarkoittaa. Olivat vielä etsineet tietoa ja miettineet mikä sopii ja ei sovi tuohon ihmiseen.

Ja silti piti sosiaalisoida Aspergeria, huoh!

Vierailija
7/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä normi on, että pitäisi olla juuri tietyllä tavalla sosiaalinen ja että jostain syystä muiden ihmisten kanssa juttelu olisi hienompaa kuin tehdä niitä asioita elämässä joista itse nauttii?

Kyse ei ole siitä että olisi hienompaa jutella muille ihmisille kuin olla yksin, vaan siitä että se on normaalia. Ihan kirjaimellisesti. Valtaosa ihmisistä on sosiaalisia sillä olemme sosiaalinen eläinlaji, myös laumaeläimeksi voisi lajiamme luonnehtia. Siksi kaikki eivät ymmärrä ettet oikeasti halua olla kuin yksin. Sinun pitää se heille sanoa ihan suoraan.

Vierailija
8/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas kun nautit omasta seurastasi. Älä mieti asiaa sen kummemmin, elä ja anna muiden elää.

Kiitos. Tämä on vain tullut ongelmaksi ihan konkreettisesti jo kahdessa työpaikassa. Kenelläkään ei ollut pahaa sanomista siitä miten tein työni tai miten käyttäydyin ihmisten kanssa. Mutta sitten kun en halunnut jatkuvasti olla sosialisoimassa työn ulkopuolella heidän kanssaan niin he ilmoittivat loukkaantuneensa ja asiasta tuli ihan oikeasti ongelma minulle tätä kautta. Minulle sanottiin suoraan, että olen huono työntekijä kun olen introvertti ja että siksi en sovi työyhteisöön kun luonteeni on vääränlainen - vain siksi, että en halunnut viettää niin paljon aikaa muiden kanssa töiden ulkopuolella kuin muut halusivat.

Ja mielelläni myös pidän kevyempää sosiaalista kanssakäymistä yllä, mutta sitten ihmiset haluavat niin paljon enemmän ja loukkaantuvat kun itse en halua olla jatkuvasti tapaamassa. Tämä siis työpaikan ulkopuolisten tuttujen kanssa.

Joten enemmän tuntuu siltä, että muut eivät suostu hyväksymään minua sellaisena kuin olen.

- ap

Vierailija
9/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa heille sama, jonka avasit tässä, niin ei tule jatkossa liikaa kutsuja tapaamisiin.

Vierailija
10/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkasi tyypit vaikuttavat törpöiltä. Pidä jämäkästi puolesi, älä suostu kuuntelemaan jotain mikset sä leiki meijän kaa-mussutusta. Sen pitää todellakin riittää että hoitaa työnsä hyvin ja on peruskohtelias kaikille.

Vierailija
11/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Olen myös introvertti enkä oikein jaksa mitään pinnallisia keskusteluja.

Tämä tuli viimeistään ilmi kun naapuruston uteliaat alkoivat keskustella muista naapureista. Tähän sitten olisi pitänyt lähteä mukaan.

Lähiaikoina tein koiralenkin tutun kanssa ja hän puhui koko lenkin ajan omista asioista. Mitä omistaa yms.

Ei kiinnosta mitä joku omistaa tai tienaa. Tai mitä ostaa yms. Mitä teen tuolla tiedolla edes?

Vierailija
12/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin omasta kynästäni. Jään seuraamaan ketjua.

Vierailija
13/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkasi tyypit vaikuttavat törpöiltä. Pidä jämäkästi puolesi, älä suostu kuuntelemaan jotain mikset sä leiki meijän kaa-mussutusta. Sen pitää todellakin riittää että hoitaa työnsä hyvin ja on peruskohtelias kaikille.

Tämä.

Vierailija
14/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Olen myös introvertti enkä oikein jaksa mitään pinnallisia keskusteluja.

Tämä tuli viimeistään ilmi kun naapuruston uteliaat alkoivat keskustella muista naapureista. Tähän sitten olisi pitänyt lähteä mukaan.

Lähiaikoina tein koiralenkin tutun kanssa ja hän puhui koko lenkin ajan omista asioista. Mitä omistaa yms.

Ei kiinnosta mitä joku omistaa tai tienaa. Tai mitä ostaa yms. Mitä teen tuolla tiedolla edes?

Haha joo. Jotkut osaa olla ihan uskomattomia, se tunne kun hetken mietit että onko tää nyt jotain omituista läppää, ei kun ei hitto, se taitaa selittää tosissaan... :D

Vierailija
15/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei kiinnosta muiden jutut. Mietin, mihin ihmissuhteet sitten perustuvat, jos ei ole kiinnostusta toisten asioihin? Millainen ystävyys ja suhde rakentuu silloin? Kun sinulle tulee paljon pyyntöjä tapaamisiin, niin miksi? Kai muut ovat huomanneet, että sinua ei kiinnosta. Ei sitä voi feikata. Varsinkaan, jos hyvin tuntee toisen. Tätä ihmettelen ihan yleisellä tasolla, että, onko ihmiset vain niin huonoja tekemään mitään yksin, että mieluummin pyydetään kaveriksi joku iha kuka vaan, joka ei ole kiinnostunut edes minusta ihmisenä, kunhan ei tarvitse mennä tai olla yksin. Kun on paljon sinkkujakin, niin ylläpidetään tyhjiä ihmissuhteita yksinäisyyden pelossa. Sinä tunnustat, että viihdyt yksin, se on OK, mutta kerro se heille myös. Älä teeskentele.

Vierailija
16/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni aika pitkään ymmärtää itseäni tämän asian suhteen. Nyt vasta työelämän jälkeen ymmärrän miksi en osannut olla työyhteisössä sellainen kuin odotettiin olevan. Esitin muuta. Nyt on sitten menossa vastareaktio, suljen lähes kaikki muut omaa perhettä ja paria läheistä sukulaista ja ystävää lukuunottamatta oman piirini ulkopuolelle. En harrasta mitään miellyttämisiä ja kohteliaisuuskyläilyjä jne. Toivottavasti löytyy vielä tasapaino niin, että voin olla sekä oma itseni, että olla osa tavallisia sosiaalisia ympyröitä joita tulee sukujen, tuttavien ja puolison suuren kaveripiirin kautta. 

Vierailija
17/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samaa.

Olen kautta rantain kieltäytynyt kutsuista joissa en todellakaan viihdy.

Vierailija
18/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin välillä töissä, että miten ihmiset haluaa syödä toistensa kanssa? Miksei kaikki vaan mene omille työpisteillensä ja käytä tuon ajan vain rauhassa itsekseen?  Sehän olisi ihanaa?  Miten kenellekään voi olla ihanaa mennä jonnekkin yhteiseen pöytään puhumaan paskaa?

Vierailija
19/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä että olisi hienompaa jutella muille ihmisille kuin olla yksin, vaan siitä että se on normaalia. Ihan kirjaimellisesti. Valtaosa ihmisistä on sosiaalisia sillä olemme sosiaalinen eläinlaji, myös laumaeläimeksi voisi lajiamme luonnehtia. Siksi kaikki eivät ymmärrä ettet oikeasti halua olla kuin yksin. Sinun pitää se heille sanoa ihan suoraan.

Emme ole mikään eläinlaji, vaan ainutlaatuisia Luojan luomia, ruumiin, sielun ja hengen omaavia ikuisuusolentoja, Jonka Jumala loi omaksi kuvakseen!

Vierailija
20/25 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan piutpaut sosiaalisille "velvotteille", jotka eivät suoraan liity työtehtäviini. Kollegoiden yksityiselämä ja heidän kanssa "kaveeraaminen" ei liity työtehtäviin.

Jos tämä on ongelma jollekulle, niin ihan kaikessa rauhassa.