Oletko tyytyväinen työkyvyttömyyseläkkeeseen?
.... Siis euroihin ja verotukseen? Minulla menee veroa 21 prosenttia. Kovaahan tuo verotus on ja moni sinnittelee pärjäämisellään. Arvata saa, tuleeko vuodenvaihteessa millaisia eläkkeen korotuksia.
Kommentit (29)
Brutto on tällä hetkellä 1700€/kk (kuntoutustuki eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke) ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen. Nyt se kylläkin nousee kun alkaa ammatillinen kuntoutus.
Tämä hallitus ei taida työkyvyttömyyseläkkeen verotusta laskea?
1800 e/kk, olen tyytyväinen. Sain muutama päivä sitten eläkepäätöksen, ennen sitä kuntoutustukea monta vuotta.
30v työelämässä. Ikä 53v, monisairas.
Vierailija kirjoitti:
Korotus eläkkeisiin vuodenvaihteessa on luokkaa 3-4% mikäli inflaatio on heinää-syyskuun 6% paikkeilla, ellei hallitus jäädytä eläkekorotus indeksiä mikä sekään ei ole poissuljettu eli silloin ei tule korotusta tai indeksijarru on yksi vaihtoehto eli korotusta leikataan.
Kansaneläkeindeksi lasketaan kesä-heinä ja elokuulta. Työeläkeindeksi lasketaan vuoden viimeisestä neljänneksestä seuraavan vuoden viimeiseen neljännekseen asti. Siksi nämä poikkeavat toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus ei taida työkyvyttömyyseläkkeen verotusta laskea?
Eläke kuin eläke. Ansiotuloverotukseen hallitus kaavailee 0.4% veronkevennystä.
Brutto n. 1870 € ja käteen jää n. 1562 €. Kyllä tällä pärjää, kun ei ole perhettä. Toki nykyään silloin tällöin teen vähän töitäkin, mistä tulee käteen 1000-6000 €/vuosi. Ikää 44 v. ja eläkkeelle jäin 10 vuotta sitten.
Työkyvyttömyyseläke on vajaat 3000 euroa kuukaudessa. Melkein toisen mokoman saa ansaita päälle.
Mielestäni 5500 euroa kuussa on ihan siedettävä summa osa-aikatyöstä. Mitä sitä suurten setelien perään...
Christiiina kirjoitti:
Osaako kukaan arvioida, kuinka iso työkyvyttömyyseläke on, jos on 40-vuotiaana jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle ja tulot olleet edeltävät 10v n. 3000€/kk?
Ei tarvitse arvioida, summa selviää laskureista.
Saan 1040 euroa bruttona ja nettona, ja pärjään sillä jotenkuten. Työvuosia ehti tulla vähän alle 30.