Lentäminen ja matkalaukun koko
Mittasin äsken pienimmän markkinoilla olevan rullallisen laukun ja se on kahvoineen ja rullineen yli 55cm korkea, joka on ilmeisesti Ryanairin maksimimitta. Kaivoin sitten esiin repun, joka on vähän matalampi ja n.55cm korkea korkeimmasta kohdata sekä joustava, joten sitä voi hieman puristaa matalammaksi voimalla.
Alkaa usko loppua arvaillessa, että minkä laukun kanssa voi turvallisesti lähteä ilman rahastusta. Suomalaisten lähteiden mukaan käsimatkatavaran maksimikorkeus on 35cm ja ulkomaalaisen 40cm ja myös lisähintojen vaihteluväli on lähteestä riippuen 50-70e per lento (laukku?). Ostin tänään minirepun, joka ilman läjään painamista osoittautui noin 40cm korkeaksi.
Onko kokemustietoa tai muuta tietoa jaettavaksi? Aiempaa lentokokemusta ei ole.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista lentoyhtiön sivuilla mitat (korkeus, leveys, syvyys). Usein on siis mainittu kaikki kolme mittaa. Esim. monella yhtiöllä muuten samat mitat, mutta syvyys saa olla 19 cm tai jollain 25 cm. Painoa ei myöskään kannata ylittää, siitä olleen usein halpalentoyhtiöllä tarkkoja. Ja nykyään katson myös Finnairin ko. kategoriaan. Kunhan tsekkaat kaikki mitat ja painon niin ei tule ongelmaa.
Kyse on siitä, että ei ole tietoa siitä, että katsotaanko tuossa potentiaalisia maksimimittoja venytettynä vai litistettyä mittaa. Tavarat on toki huomioitu eli puhutaan litistetystä mitasta silloin, kun tarvitut tavarat ovat jo sisällä. Litistettynä reppu menee noihin mittoihin ja matkalaukkua ei voi rikkomatta saada noihin mittoihin, vaikka se on jo pieni.
Siellä on sellainen metallinen loota, johon pitää saada mahtumaan. Ota siis sellainen laukku, jota saat tungettua, eli pehmeä. Eivät tarkista kyllä lähellekään kaikkien laukkujen kokoja, mutta juuri viime viikolla seurasin, kun Finnairin lennolle mennessä Saksassa alkoi virkailija huutaa ( ja oikeasti huutaa) vääränkokoisesta laukusta.
Joo, Finnairin kaikki palvelut ajetaan alas ja on ihan halpalentoyhtiö nykyään. Tai no hintojen puolesta välttämättä ei mutta palvelujen. Sinnehän saa ottaa matkustamaan nykyisen Superlight-säännön mukaan ilmaiseksi vain pienen laukun, joka mahtuu edessä olevan istuimen alle.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu sellaisilla painoilla ja laukun koolla, joka menee annettuihin mittoihin tai varaudu maksamaan ylimääräistä. Itse olen törmännyt eri yhtiöillä portilla tarkistuksiin, joiden perusteella osa on saanut lisämaksuja.
Mittanauha kehiin ja vaaka avuksi tarvittaessa. Jokaisella lentoyhtiöllä on omat koko-ohjeensa. Turha ihmetellä niiden eroavaisuuksia. Olet ostanut lipun joltain tietyltä ja niillä mitoilla mennään.
Itse olen hankkinut aikoinaan laukun nettikaupasta, jonka kanssa olen reissannut lukuisia reissuja niin, että se on sopiva käsimatkatavaraksi. Triptek.eu
Joku jo ymmärsikin kysymyksen, mutta hankaluushan tässä on siinä, kun ei suoraan sanota mistä mitoista on kyse; litistetyistä vai venytetyistä. Ja tämän Ryanairin chat on tehty niin, että siellä vastaa bot, joka vie sinut takaisin niihin puutteellisiin kirjallisiin ohjeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu sellaisilla painoilla ja laukun koolla, joka menee annettuihin mittoihin tai varaudu maksamaan ylimääräistä. Itse olen törmännyt eri yhtiöillä portilla tarkistuksiin, joiden perusteella osa on saanut lisämaksuja.
Mittanauha kehiin ja vaaka avuksi tarvittaessa. Jokaisella lentoyhtiöllä on omat koko-ohjeensa. Turha ihmetellä niiden eroavaisuuksia. Olet ostanut lipun joltain tietyltä ja niillä mitoilla mennään.
Itse olen hankkinut aikoinaan laukun nettikaupasta, jonka kanssa olen reissannut lukuisia reissuja niin, että se on sopiva käsimatkatavaraksi. Triptek.eu
Joku jo ymmärsikin kysymyksen, mutta hankaluushan tässä on siinä, kun ei suoraan sanota mistä mitoista on kyse; litistetyistä vai venytetyistä. Ja tämän Ryanairin chat on tehty niin, että siellä vastaa bot, joka vie sinut takaisin niihin puutteellisiin kirjallisiin ohjeisiin.
No uskallan väittää, että jos saat aspasta jonkun kiinni niin sanovat mittojen olevan laukun mitat. Eli siis jos laukku on tyhjä niin mitkä mitat on, eli mikä sen kapasiteetti on.
Vierailija kirjoitti:
Taasko tuli tuo asia, että ei haluta maksaa, on liian kallista? Älkää persaukiset sitten menkö mihinkään.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko tuli tuo asia, että ei haluta maksaa, on liian kallista? Älkää persaukiset sitten menkö mihinkään.
Tämä.
Vatipään vastaus.
Hyvin todennäköisesti laukkuja ei mitata eli hyvin voit ottaa sallittuja mittoja hiukan suuremman laukun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen on syntiä muutenkin.
No ei ole. Ilman lentorahteja kuolisit nälkään sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt tuokin ihan naurettavaksi. Ennen ihmisiä palveltiin, nyt koitahan ahtautua. Miksi suostumme moiseen.
Siksi, että ne isot käsimatkatavarat ei mahdu sinne koneeseen. Viimeksi meni koneessa tunti säätäessä kasseja ja nyssyköiyä, kun ei ollut tiukkoja kokovaatimuksia. Lento oli tunnin myöhässä.
Tätä ei tapahdu, kun rajat on tiukat.
Myös eri lipuilla on eri säännöt. Normilipulla saa viedä enemmän kuin sellaisella light lipulla jossa laukun tulee mennä istuimen alle. Ja sillä superlight lipulla kaiken pitää mahtua siihen yhteen laukkuun, eli ei enää siihen käsilaukkua tai ostoksia lisäksi. Ja isot rinkat otetaan pois, ovat liian isoja vaikka olisi mikä lippu.
Kaikki tiedot löytyy lentoyhtiön sivuilta, sillä millä matkustat. Ja eri lentoyhtiöillä on eri kokoisia laatikoita joihin laittavat laukun portilla, ei aina, mutta välillä. Lisäksi on ne painorajat, kandee tarkastaa nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litostetyt mitat. Pääasia, että mahtuu edellisen penkin alle. Eli reppu on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista lentoyhtiön sivuilla mitat (korkeus, leveys, syvyys). Usein on siis mainittu kaikki kolme mittaa. Esim. monella yhtiöllä muuten samat mitat, mutta syvyys saa olla 19 cm tai jollain 25 cm. Painoa ei myöskään kannata ylittää, siitä olleen usein halpalentoyhtiöllä tarkkoja. Ja nykyään katson myös Finnairin ko. kategoriaan. Kunhan tsekkaat kaikki mitat ja painon niin ei tule ongelmaa.
Kyse on siitä, että ei ole tietoa siitä, että katsotaanko tuossa potentiaalisia maksimimittoja venytettynä vai litistettyä mittaa. Tavarat on toki huomioitu eli puhutaan litistetystä mitasta silloin, kun tarvitut tavarat ovat jo sisällä. Litistettynä reppu menee noihin mittoihin ja matkalaukkua ei voi rikkomatta saada noihin mittoihin, vaikka se on jo pieni.
Siellä on sellainen metallinen loota, johon pitää saada mahtumaan. Ota siis sellainen laukku, jota saat tungettua, eli pehmeä. Eivät tarkista kyllä lähellekään kaikkien laukkujen kokoja, mutta juuri viime viikolla seurasin, kun Finnairin lennolle mennessä Saksassa alkoi virkailija huutaa ( ja oikeasti huutaa) vääränkokoisesta laukusta.
Joo, Finnairin kaikki palvelut ajetaan alas ja on ihan halpalentoyhtiö nykyään. Tai no hintojen puolesta välttämättä ei mutta palvelujen. Sinnehän saa ottaa matkustamaan nykyisen Superlight-säännön mukaan ilmaiseksi vain pienen laukun, joka mahtuu edessä olevan istuimen alle.
Finnairhan on vaan tuonut uuden lippukategorian niille, jotka tarvitsee sen yhden pienen laukun vaan, ei normilippujen laukkusääntöjä ole ajettu alas. Jos ostat peruslipun, saat ottaa kaksi laukkua.
Just viime vuonna lennettiin Ryanairilla ja ihan paniikissa mittailin repun kokoa. Ei sitä missään edes tarkistettu. Tänä vuonna olin viisaampi ja tiesin, että kunhan vaan reppu mahtuu sinne edessä olevan istuimen alle niin se riittää. Tietenkään en mitään kovaa matkalaukkua ottaisi, koska sitä ei voi sulloa mihinkään.
Mun reppu oli ihan normaalikokoinen, korkeus varmaan noin 50 cm. Mutta sullottuna menee 40 senttiinkin (tai pienempäänkin tilaan, mulla on yleensä melko vähän tavaraa) eli se on hyvä reppu lentokoneeseen.
Boardin groupin 1-2 matkustajat voi viedä koneeseen huoletta matkatavaroita entiseen tapaan finskin koneisiin. Syynääminen alkaa muissa ryhmänumeroissa ja matkustajissa.
Vierailija kirjoitti:
Finnarillakaan ei enää saa veloituksetta ottaa kuin sen pienen Fjällrevenin🙈 tai muun minkä saa penkin alle tungettua... Lufthansalla vielä saa normi käsipakaasin ottaa.
Se, että sinä ostat halvimman lipun, ei tarkoita etteikö muut saisi ottaa mukaansa isompaa matkatavaraa. Älä siis yleistä.
Millään muulla ei ole merkitystä, kun että se laukku MAHTUU siihen 'kehikkoon' jos se siihen pyydetään laittamaan.
Joskus ei ketään pyydetä/ joskus vain ne joiden pakaasi näyttää ylikokoiselta/ joskus jokaisen laukku tarkistetaan.
Reppu siinä mielessä armollisempi, että sitä voi 'mytätä' kehikkoon sopivaksi, vs. (kova) matkalaukku joka joko mahtuu tai ei mahdu siihen kehikkoon.
Kärjistäen sinulla voisi olla vaikka musta jätesäkki 'laukkuna', kunhan saat sen (sisältöineen!) sullottua siihen mittakehikkoon mikä on (eri lentoyhtiöillä vaihtelee) esim. 55x40x20 tmv. kokoinen.
Kannattaa muistaa, että laukun koko on myös TURVALLISUUUS kysymys; jos laukku on liian iso, se ei mahdu ylähyllyyn (--> luukkua ei saada kiinni) ja pitää laittaa ruumaan.
Sama myös niillä 'pikkurepuilla' mikä esim. Finnairilla vakio nykyään ellei maksa laukuista: pikkureppu tulee sijoittaa istuimen alle --> ei sinne mikään rinkka mahdu.
Vähän aiheen ohi:
Minusta on hyvä että matkalaukku maksaa erikseen, lähinnä siksi kun itse lääkkeiden ym. takia haluan _aina_ sen isomman laukun matkustamoon. Kun maksaa, tietää että sen sinne saa, vs. aiemmin kun usein kaiken maailman 'nyssäkät' ja muut oli täyttäneet sen ylähyllyn.
Osalla lentoyhtiöistä on tarrat, ja vain tarralliset laukut
saa ylähyllylle, ei muita. Joillakin on esim. reppu, se joka maksanut saa ylähyllyyn, se joka ei, laittaa alas jalkoihin.
Laita väljä takki tai viitta päällesi, sen alle saat piiloon pikkurepun toisen repun lisäksi. Tämä siis koneeseen noustessa. Vaatteitakin voi laittaa useita kerroksia päälleen, raskaimmat kengät jalkaan.
Hyvä uudistus tämä käsimatkatavaran tarkastus. Muutamilla on todella isot käsimatkatavaralaukut. Joillain on kasseja ja pusseja, Ihan turha kuljettaa lentokoneella ylimääräisiä tavaroita. Ainakin etelän suuntaan mennessä vaatteita tarvitaan hyvin vähän. Nykyään olen ottanut mukaan kulahtaneita vaatteita, jotka sitten voin jättää sinne kohteeseen-saan tilaa tuliaisille.