Saunomiskulttuurit perheessä - mikä on normaalia
Tuttava ihmetteli kovasti, kun jotenkin ohimennen puheessa tuli ilmi, että kävin äitini kanssa saunassa (olen siis nainen!)
Käyn myös monesti mieheni äidin kanssa saunassa, kun olemme siellä kylässä. Useimmiten kylläkin saunon ihan yksin tai kahdestaan mieheni kanssa.
Onko tämä nyt jotenkin outoa? Saunooko muut aikuiset naiset vielä esimerkiksi äitinsä kanssa?
Kommentit (34)
Kaikista eniten on ihmetelty sitä, että meillä ei ole nykyään saunaa ollenkaan. Se ei kuulemma ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saunon vielä äitini kanssa enkä näe siinä mitään ihmeellistä, veljeni taas saunoo isäni kanssa.
Esim. Jouluisin kun menemme sinne kylään kutsuttuna niin silloin tulee saunottua eikä siinä olisi mitään järkeä että kaikki menevät erikseen.
Olipa mukava kuulla. Meillä samalla tavalla, kun kyläillään vanhempieni luona, että on miesten ja naisten saunavuorot.
Minulla tuli jotenkin ihan paha mieli, kun tuo tuttava niin kauhisteli kuinka oman äidin kanssa voi käydä saunassa ja aloin itsekin miettimään, että onko tämä nyt jotenkin kummallista :(
On outoa. Äitien kanssa ei saunota tai anopin, ellei ole suojana jotain. Paitsi hippipiireistä ei tietoa. Miehen kanssa voi saunoa, paitsi jos ei koe sitä hyväksi. On silti hyvä tarkistaa muiden vointi, jos joku pyörtyy kuumassa, mieto sauna parempi ja löylyn heitto erikseen. Pikkulapsi (jokainen) taas ei kestä kuumaa jos perhe vie saunaan. No ei vaan, tehkää mitä teette, on vapaa valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saunon vielä äitini kanssa enkä näe siinä mitään ihmeellistä, veljeni taas saunoo isäni kanssa.
Esim. Jouluisin kun menemme sinne kylään kutsuttuna niin silloin tulee saunottua eikä siinä olisi mitään järkeä että kaikki menevät erikseen.
Olipa mukava kuulla. Meillä samalla tavalla, kun kyläillään vanhempieni luona, että on miesten ja naisten saunavuorot.
Minulla tuli jotenkin ihan paha mieli, kun tuo tuttava niin kauhisteli kuinka oman äidin kanssa voi käydä saunassa ja aloin itsekin miettimään, että onko tämä nyt jotenkin kummallista :(
Ei nyt kannata mieltä pahoittaa. Ihmisillä on vain eri toiveet ja mielipiteet. Sulla omat.
Voinko tulla teille saunomaan?
M44
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten on ihmetelty sitä, että meillä ei ole nykyään saunaa ollenkaan. Se ei kuulemma ole normaalia.
Sama. Ei meillä ole mitään saunomiskulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas ihmetellään sitä, että meillä on vimpan päälle designsaunaosasto, porealtaat yms mutta minä en edes sauno.
En ole koskaan tykännyt saunoa, tulee kuuma ja hiki ja tukala olo.
Rakennutin saunaosaston ihan vaan talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.
M40
Jaa. No mitäs tykkäät siitä, että meidän koko perhe saunoo keskenään yli sukupolvien. Saunon esim mun veljien kanssa. Kivittäkää.
N30
Minusta sinun tuttava ennemminkin on vähän kummallinen, jos kauhistelee sitä, että joku saunoo oman äitinsä kanssa. Toki kaikki ei halua, mutta ei kai tuossa mitään kauhisteltavaa ole. Saunotaanhan sitä uimahallissakin ihan tuntemattomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ei meillä ole mitään saunomiskulttuuria.
Meillä oli saunomiskulttuuri semmoinen, että minä saunotin ja pesin lapset ja kuivasin kaikki paikat sen luttaamisen jälkeen. Ikinä ei saanut rauhassa siellä olla, koska vähintään piti jotain pillimehua lähteä hakemaan tai mies tuli siihen hinkkaamaan. Nytpä ei saunota enää.
Saunokaa ihan kuten tykkäätte. Perhesauna on hyvä, kaverisauna on hyvä, saunavuorotkin on hyvä.
Saunominen on osa meidän kulttuuria ja on hienoa, että tapa säilyy. Eikä mennä siihen amerikkalaiseen tapaan, että alastomuus peseytyessä on täysin vierasta.
Minusta on ihan yleistä etenkin se, että perheen naispuoliset henkilöt saunovat yhdessä ja miespuoliset henkilöt yhdessä. Mitäs tuttavasi tuumaa sitten uimahallista, missä ollaan ilkosillaan vieraidenkin ihmisten kanssa pesulla??
No onhan se nyt aika outoa. Itse en ole saunonut äitini kanssa sen jälkeen kun täytin 11. N26
Minä ja pikkuveljeni saunotaan kummankin vanhemman kanssa tänäkin päivänä kun heillä käydään. Me lähempänä 30v ja vanhemmat 65v paikkeilla.
Mihkä se siitä pohjimmiltaan muuttuu vanhempien ja lasten välinen suhde vaikka ikää tulee? He ovat vanhempiani ja me heidän jälkeläisiä, kyllä sitä pitäisi osata vanhempien kanssa olla, vaikka sitten alastomana saunassa.
He ovat nähneet meidät tuhannesti alasti vauvaikäisestä lähtien ja me heidät. Yhtä lailla olen heidän selkiä pessyt kuin he minun tai veljeni. Vähiten sitä pitäisi itseään hävetä vanhempien luona.
Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa.
Kun olin alakoululainen asuimme samassa talossa toisen lapsiperheen kanssa. Heillä oli kaksi suunnilleen ikäistäni tyttöä. Me likat ruvettiin saunomaan keskenämme varsin nuorina, siinä 8-9-vuotiaina. Jomman kumman perheen äiti (vaatteet päällä) saattoi käydä katsomassa, että peseydyimme kunnolla. Mökillä saatoin saunoa parin sukulaistädin kanssa, en koskaan äitini kanssa. Uimaan mennessä puin aina uikkarit päälle, mistä jotkut jaksoivat aina vinoilla ja piikitellä.
En ole koskaan aikuisena pitänyt joukkosaunomisesta. Minusta on suorastaan nautinto makoilla yksin lauteilla nauttimassa lempeistä löylyistä.
Minulla on sauna ja aikaisemmin olin innokas saunoja. Nyt en ole käynyt saunassa yli puoleen vuoteen. Nivelrikko ei pidä kuumasta. Heti saunan jälkeen tuntuvat nivelet tosi hyviltä, mutta seuraava aamu on jo kamala. On ollut pakko tyytyä vain käymään suihkussa. Odottelen aikaa, kun saan tekonivelet ja pääsen taas nautiskelemaan kotisaunan löylyistä.
Meillä on aina ollut perheen ja sukulaisten kesken naisten sauna ja miesten sauna, jolloin kaikki saunaan haluavat naiset menevät sinne yhdessä ja miehet vastaavasti keskenään. Tai vaihtoehtoisesti sitten pariskunnat saunovat yhdessä vuorotellen. Näitä kahta tapaa on ihan fiiliksen mukaan ollut, eikä kukaan ole osannut pitää outona kumpaakaan. Sekasaunoista taas en itse tykkää enkä niitä harrasta, muuten kuin uikkarit päällä. Uikkareissa ok, ja sillä tavalla on savusaunassakin käyty koko perheen kanssa miehet ja naiset yhdessä.
Surullista, että perheen kanssa saunomisestakin yritetään vääntää jotenkin likaista ja sopimatonta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No mitäs tykkäät siitä, että meidän koko perhe saunoo keskenään yli sukupolvien. Saunon esim mun veljien kanssa. Kivittäkää.
N30
Tutkimuksen mukaan sisarusten välinen seksi huolestuttavan yleistä.
Ei ole, älä puhu paskaa.