Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.

Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.

Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.

Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.

Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.

Kommentit (1452)

Vierailija
1441/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en katsoisi miesloista.

Vierailija
1442/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää mun mielestä.

Mun mies painaa n.50kg mua enemmän (pidempi ehkä 10cm) ja tietenkin syö enemmän. Hänen lautasellaan on ruokaa yli puolet enemmän kuin itsellä. 

Hän sen kyllä huomioi ja maksaa ruuasta hieman enemmän tai vastaavasti maksaa sitten jotain muuta enemmän, ihan itse on niin ehdottanutkin. Tienaa mua melkein pari tonnia enemmänkin.

Ja jos meillä on kakkua jääkaapissa, jätän hänelle mieluusti vikan palan, ja muutenkin jos on herkkuja, jätän hänelle aina kaappiin sitä. Ja ostelen hänelle herkkuja, niin hän ostaa myös mulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet yrittää uskotella, että kulut pitää jakaa tasan, vaikka he hyötyvät suhteesta naisia enemmän. Esimerkiksi tämä sun possupoikasi ostattaa kortsut tasan, mutta sinä tuskin ostatat siteitä tai tamponeja tai kosmetiikkaasi hänen kanssaan tasan. Mutta voithan yrittää tunkea nekin menot sovellukseen.

MIes syö jääkaapin sisällöstä 75% ja kuluttaa 75% sähköstä. Sotkee 75% sotkuista ja siivoaa 0,5%.

Itse sinä asetat rajasi ja nyt annat hänen hyväksikäyttää itseäsi.

Vierailija
1444/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niinku käytännössä toimii tuollainen yhteinen taloustili?

Esim. ruokaostot kun yleensä tehdään omilta korteilta, niin miten sitten tasaatte summan lopulta?

Jos on yhteinen tili, niin kummallakin kortit  siihen?

Monilla on go with the flow systeemi eli se ostaa ketä huvittaa, kenellä rahaa ja ketä jaksaa.

Hmm, mutta mitäköhän tapahtuu jos kumpikin alkaa  sanomaan usein:  Ei ole rahaa, kun ei vaan halua ostaa? 
Tuo systeemi ei siis hyvä ellei ole niin hyvä tulanne, että ei väliä. 

Yhteiseen ruokaostostiliin rahojen pistäminen ehkä hyvä, mutta sitten pitäisi melkein tehdä sopimus paljon sinne laitetaan palkkapäivänä.

Eihön se muuta tulannetta, jos sinne ei ole laittaa tarpeeksi, laittaa mitä sattuu milloin sattuu, tai ei halua laittaa tarpeeksi tai laittaa vaan kun huvittaa tai mihin omasta mielestään on varaa? 
Jotkut ei niin tarkkaan laske kaikkea tai selvittele kulurakennetta jatkuvasti , varsinkin jos jollain on  nipottava tyyli, kun ei jaksa kuunnella valitusta. 

Vierailija
1445/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan yhdessä ja molemmat ostetaan ruokaa, tosin minä enemmän kuin mies. Ongelma tulee siinä, että tykkään tehdä ruokia joista syö pari päivää, mutta mies olisi syömässä heti kaiken, täytyy joka ikinen kerta erikseen huomauttaa, että ruoan tulee riittää myös seuraavalle päivälle. Yhdessä vaiheessa ruoka tuppasi katoamaan mystisesti öisin 🙄 Toivottavasti mies vielä ymmärtää olla syömättä kaikkea ennen kuin syöjiä on kolme.

Vierailija
1446/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat on mun ja yhteiset on mun-tyypit on kyllä pidemmän päälle rasittavia. Aina lasketaan että on tasajako ja vedetään kaksin käsin kun toinen tarjoaa. Elämä on yhtä vahtimista ettei toiset vaan saa enemmän.

Ei jatkoon.. 

(Huom vanha aloitus!!)

Vierailija
1447/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan yhdessä ja molemmat ostetaan ruokaa, tosin minä enemmän kuin mies. Ongelma tulee siinä, että tykkään tehdä ruokia joista syö pari päivää, mutta mies olisi syömässä heti kaiken, täytyy joka ikinen kerta erikseen huomauttaa, että ruoan tulee riittää myös seuraavalle päivälle. Yhdessä vaiheessa ruoka tuppasi katoamaan mystisesti öisin 🙄 Toivottavasti mies vielä ymmärtää olla syömättä kaikkea ennen kuin syöjiä on kolme.

Mies söi lapsen vanukkaat-isä sulle tulossa 😅

Vierailija
1448/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on että aloitus on vanha?

Vierailija
1449/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niinku käytännössä toimii tuollainen yhteinen taloustili?

Esim. ruokaostot kun yleensä tehdään omilta korteilta, niin miten sitten tasaatte summan lopulta?

Jos on yhteinen tili, niin kummallakin kortit  siihen?

Monilla on go with the flow systeemi eli se ostaa ketä huvittaa, kenellä rahaa ja ketä jaksaa.

Hmm, mutta mitäköhän tapahtuu jos kumpikin alkaa  sanomaan usein:  Ei ole rahaa, kun ei vaan halua ostaa? 
Tuo systeemi ei siis hyvä ellei ole niin hyvä tulanne, että ei väliä. 

Yhteiseen ruokaostostiliin rahojen pistäminen ehkä hyvä, mutta sitten pitäisi melkein tehdä sopimus paljon sinne laitetaan palkkapäivänä.

Eihön se muuta tulannetta, jos sinne ei ole laittaa tarpeeksi, laittaa mitä sattuu milloin sattuu, tai ei halua laittaa tarpeeksi tai laittaa vaan kun huvittaa tai mihin omasta mielestään on varaa? 
Jotkut ei niin tarkkaan laske kaikkea tai selvittele kulurakennetta jatkuvasti , varsinkin jos jollain on  nipottava tyyli, kun ei jaksa kuunnella valitusta. 

Siirretään tietty summa kuukausittain taloustilille, johon molemmilla kortit. Siitä maksetaan viikon ruoat, taloustavarat, jotka suunnitellaan yhdessä tai yhteiset raviintolakäynnit jne... omalta tililtä maksetaan omat henkilökohtaiset ostokset.

Vierailija
1450/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan lapsia tee tuon kanssa. Tunnen perheitä joissa näin on käynyt, ja kotona on kylmä, kun nuuka mies hallitsee sähkön ja veden käyttöä. Ei ole tervettä tuollainen eikä ennusta hyvää muutenkaan tulevaisuudessa. En tiedä mitä tarkoitat, että on muuten "rakastava", oletko varma, ettei ole sellaisia tilanteita, missä hän saa jotain mitä haluaa, esim seuraa tai seksiä tai saa näyttää sinua julkisesti. Lahjat voi olla sellaisia, mitä hän itse pitää seksikkäinä sinun päällä. Kädestä pitäminen julkisesti voi olla merkki omistamisesta muille. Jos hän haluaa tulla sinun seuraksi jonnekin, hän voi tulla vahtimaan sinua. Kannattaa nyt miettiä, kuinka ihana ja rakastava hän on.

Mulla oli pihi isä. Muutenkin narsistinen persoona ja väkivaltaan taipuvaiseksi paljastui myöhemmin.

Lämmöstä säästeltiin. Vaikka perhe paleli, niin ei haitannut. Noh...säädin sähkölämmityksen taustalevyä seinässä. Näytti yhä 21C, mikä oli oikeasti ehkä 22,5C. Isä ei huomannut ja muiden ei tarvinut enää palella.

Suihkusta loppui lähes aina lämmin vesi, koska pihisteli lämminvesivaraajan lämmöistä sillä seurauksella,että alkoi bakteerit kasvaa putkistossa. Senkin ajan kun lämmintä vettä tuli, ei ollut riittävän lämmintä.

Uutta akkua ei voinut ostaa äidin autoon, vaikka sammui risteyksiin. Uutta mopokypärää tai ratsastuskypärää ei suostunut hankkimaan onnettomuuden jälkeen,  missä oli pää kolissut.

Äiti käytti joka tilinsä loppuun kotiin ja lapsiin. Isällä jäi säästöön, mutta ei koskaan kertonut mikä on taloustilanne.

Mitään ei voinut ostaa uutena, kun arvo laskee. Huonekalut tuli pääosin firman roskalavalta, jne.

Tyttären autossa oli hengenvaaralliset renkaat, mutta uusia ei hankittu.

Isä ei ollut pihi vain taloudellisesti vaan erittäin vajaa isä ja aviomies mitä tulee tunnepuoleen, muiden kunnioittamiseen ja kanssakäymiseen. Kaksinaamainen mies.

Mulle ei ikinä tule pihiä miestä eikä narskua aviomieheksi. Äidille alkoholistiperheen lapsena hyvä mies = mies, joka ei ryyppää perheen rahoja.

Vierailija
1451/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut makseleen bensakuluja, niin pyydä poikaystävää nollaamaan trippimittari kun lähdette. Sit selvität auton keskikulutuksen ja lasket, paljonko on mennyt bensaa sun istuessa kyydissä.

Sitten lasket kuluneiden bensojen hinnan ja maksat siitä puolet.

Älä ikinä maksa "tankki täyteen ja puoliksi" mentaliteetilla bensoja.

Mut joo...toi teidän suhde on sun taloudellista hyväksikäyttöä.

Vierailija
1452/1452 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut makseleen bensakuluja, niin pyydä poikaystävää nollaamaan trippimittari kun lähdette. Sit selvität auton keskikulutuksen ja lasket, paljonko on mennyt bensaa sun istuessa kyydissä.

Sitten lasket kuluneiden bensojen hinnan ja maksat siitä puolet.

Älä ikinä maksa "tankki täyteen ja puoliksi" mentaliteetilla bensoja.

Mut joo...toi teidän suhde on sun taloudellista hyväksikäyttöä.

Jos puoliksi maksetaan kulut, niin miksi hyväksikäyttöä? Itse maksaisin mielelläni oman osuuteni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi