Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lukiosta olla viikon pois lomamatkan vuoksi?

Vierailija
25.07.2023 |

Onko tällainen mahdollista? Omista lukioajoista on jo niin pitkään, että en yhtään muista miten tuo oli silloin. Kyseessä on ns. kympin oppilas, eli hyvin tunnollinen oppilas joka varmasti tekee ylimääräiset pänttäämiset ja tehtävät tarvittaessa. Lukion ensimmäinen vuosi kyseessä. Ajankohta olisi keväällä, toukokuussa.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? No tietenkin voi olla pois viikon. Kyllä sen lukion saa suoritettua vaikka olisi viikon pois...

Vierailija
42/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulusta, koulun säännöissä on poissaolo-ohjeet. Yleensä varmaan onnistuu, paitsi ei koeviikolla. Eri asia kuitenkin, että kannattaako. Pari-kolme päivää ei niin haittaa, mutta koko viikko on pitkä aika kirittäväksi.

Ainakin SVK:ssa sanottiin, ettei millekään lomamatkoille anneta lupaa.

En muutenkaan suosittele olemaan turhaan pois koulusta. Jos sattuu sairastumaan, tulee liikaa poissaoloja ja tippuu kursseilta.

Tässä on sitten koulukohtaisia eroja. Oma lukiolaiseni oli pääsiäisloman jatkeeksi kolme päivää pois loman takia, ihan luvan kanssa, mutta kyllä tuossakin ajassa jo vähän tipahti pitkässä matikassa kyydistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri yli kuukauden Espanjassa, yritti pysyä perässä ja tehdä tehtäviä samalla kun lomaili. Eli vissiin on mahdollista, en yhtään tiedä millä järjestelyillä sai suostumuksen, mutta tuntui vähän hassulta. Läjä pinoutuneita kokeita odotti Suomessa.

Vierailija
44/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kannattaa huomioida että keväällä on usein lukioden omia opintomatkoja. Oma lapsi oli toukokuussa ranskan ryhmän kanssa Pariisissa, saksan lukijat kävivät Berliinissä jne.

Vierailija
45/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin kannattaa huomioida että keväällä on usein lukioden omia opintomatkoja. Oma lapsi oli toukokuussa ranskan ryhmän kanssa Pariisissa, saksan lukijat kävivät Berliinissä jne.

Ja nämä eivät sitten jää mitenkään jälkeen siitä muusta opetuksesta, esim matematiikasta? Eikös se ole sitten sama lähteä omalle lomalle.

Vierailija
46/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 20-30 vuotta sitten ns. paremmat ihmiset olivat parikin kertaa lukuvuoden aikana viikon pari pois ulkomaille matkustelun vuoksi. Näitä kermaperseitä oli pari perhettä, jotka olivat esillä muutenkin pienessä kunnassa, muilla oli tietenkin eri säännöt, joka asiassa.

Samat säännöt , mutta ei samoja mahdollisuuksia.

Vierailija
47/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset sairastuvatkin ja ovat poissa ja homma hoituu. Jos lukio ei tuota ongelmia, lukiolainen on itse halukas olemaan poissa ja ei tarkoituksella osu koeviikolle, niin kyllä voi olla poissa. Ei lukio kovin kauheita ponnistuksia vaadi. Itselleni ei aikoinaan olisi ollut minkäänlainen ongelma, eikä kyllä omille lapsillenikaan. Erikoista miten fanaattisesti täällä suhtaudutaan lukioon. Niinkuin yhdestä viikosta olisi kiinni koko loppuelämä. Ei ole.

Vierailija
48/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? No tietenkin voi olla pois viikon. Kyllä sen lukion saa suoritettua vaikka olisi viikon pois...

Saa ihan varmasti jotenkin suoritettua, mutta siinä jaksossa joutuu kyllä huhkimaan ihan hulluna loman jälkeen jos arvosanoilla on merkitystä,niin kuin tunnolliselle oppilaalle varmasti on. Tässä rapauksessa loma siis vaan lisää stressiä, mikä ei liene tarkoitus.

Vierailija
49/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa suoritettua mutta voi tulla monenlaista ylimääräistä ongelmaa ja ennen kaikkea tuollaista ei tehdä yllärinä.

Vierailija
50/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis tämä oli tarkoitus olla joululahja. Mutta jos tosiaan on niin tiukkaa, että ei saa olla pois kun muutaman tunnin tai kurssia ei voi suorittaa, niin ei sitten tietenkään. Olen selvitellyt paljon matkojen hintoja, ja toukokuu olisi käytännössä ainut mahdollinen ajankohta hintojen ja myös muiden tekijöiden vuoksi. Sekin olisi hieman ikävää, että lukiolainen ei pääsisi mukaan muun perheen lähtiessä reissuun. Joten jätetään koko reissu tekemättä. Ehkä tämä tosiaan oli huono idea :)

Eihän teidän nyt tarvitse koko perheen lomamatkaa perua lukiolaisen takia?? Parempi olisi kertoa että suunnittelette tällaista reissua tälle ajankohdalle. Että tuletko mukaan vai et?? Saisi sitten ihan itse päättää että lähteekö mukaan ja on poissa kursseilta ja kantaa vastuun siitä. Vai jättääkö reissun väliin...

Vierailija
51/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmiset sairastuvatkin ja ovat poissa ja homma hoituu. Jos lukio ei tuota ongelmia, lukiolainen on itse halukas olemaan poissa ja ei tarkoituksella osu koeviikolle, niin kyllä voi olla poissa. Ei lukio kovin kauheita ponnistuksia vaadi. Itselleni ei aikoinaan olisi ollut minkäänlainen ongelma, eikä kyllä omille lapsillenikaan. Erikoista miten fanaattisesti täällä suhtaudutaan lukioon. Niinkuin yhdestä viikosta olisi kiinni koko loppuelämä. Ei ole.

Mitä eroa on sairastamisella ja lomamatkalla? Tunnollinen lukiolainen ei huvikseen ole pois, kun se toukokuu voi tarkoittaa että on koeviikko silloin ja se sekoittaa pahasti koulunkäyntiä. Pakko on pakko, mutta kuka kympin oppilas vapaaehtoisesti ottaa lisästressiä?

Vierailija
52/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Itse olin parikin viikkoa kerrallaan reissussa. En tehnyt ylimääräisiä tehtäviä enkä jäänyt missään jälkeen. Eri asia toki jos opiskelu tökkii jo valmiiksi.

Ja vuosi oli mikä?

Kymmenen vuotta sitten.

Sen jälkeenkin ollut monta uudistusta, ehkä tärkein todistusvalinta joka tuonut paljon lisästressiä. Ihmettelen kyllä jos et edes matikassa jäänyt jälkeen tekemättä tehtäviä. Parissa viikossa tulee todella paljon uutta asiaa, ainakin pitkässä matikassa.

Jep, ja se että vaatimuksia on laskettu kun peruskoulun päättäneiden tiedot ja äidinkielentaito on laskenut. Eli hyvin pärjää edelleen vaikka olisi viikon poissakin.

Viikossa ei tule missään asiassa niin paljon uutta asiaa etteikö sitä ehtisi kiriä ihan inhimillisellä kertauksella kiinni. Pitkä matikka on toki hankalaa, mutta sitä lukevatkin ihmiset joille matikka on aine josta ei tipu kärryiltä heti jos on hetken lomalla tai vaikka sairaana.

Vierailija
53/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poissaoloihin suhtaudutaan oppivelvollisuuden myötä paljon tiukemmin kuin ennen. Ja lukion voi suorittaa kovin eri tavoin, toiselle riittää minimikurssimäärät ja pelkkä läpipääsy, toinen haalii paljon enemmän ja on tarkka suorituksistaan.

Vierailija
54/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perskuulasi on jo 10 oppilas mitä hän ollenkaan tekee lukiossa hänhän saisi kaiken tiedon äitinsä tapaan palstalta.

Vierailija
55/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis tämä oli tarkoitus olla joululahja. Mutta jos tosiaan on niin tiukkaa, että ei saa olla pois kun muutaman tunnin tai kurssia ei voi suorittaa, niin ei sitten tietenkään. Olen selvitellyt paljon matkojen hintoja, ja toukokuu olisi käytännössä ainut mahdollinen ajankohta hintojen ja myös muiden tekijöiden vuoksi. Sekin olisi hieman ikävää, että lukiolainen ei pääsisi mukaan muun perheen lähtiessä reissuun. Joten jätetään koko reissu tekemättä. Ehkä tämä tosiaan oli huono idea :)

Eihän teidän nyt tarvitse koko perheen lomamatkaa perua lukiolaisen takia?? Parempi olisi kertoa että suunnittelette tällaista reissua tälle ajankohdalle. Että tuletko mukaan vai et?? Saisi sitten ihan itse päättää että lähteekö mukaan ja on poissa kursseilta ja kantaa vastuun siitä. Vai jättääkö reissun väliin...

Itse ainakin suuttuisin tuollaisesta. Lukiolainen jätetään valitsemaan huonoista vaihtoehdoista, vaikka vaihtoehto voisi olla, että matkustetaan loma-aikaan ajankohtaista yhdessä sopien.

Vierailija
56/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä eivät sitten jää mitenkään jälkeen siitä muusta opetuksesta, esim matematiikasta? Eikös se ole sitten sama lähteä omalle lomalle.

Ei normaalille hyvälle oppilaalle oppiminen vaadi suunnattomia ponnistuksia. Me olimme lähes joka vuosi reissussa jonkun kouluviikon, kun olin lapsi ja samoin on toimittu nyt omien lapsienkin kanssa. Se määrä mitä lukiossa yhden päivän aikana opetetaan, ei vie todellakaan koko päivää, kun asiat opiskelee itse. Vanhemmat ovat varmasti kykeneväisiä neuvomaan, jos olisi joku hankalampi juttu vaikka tuskin on. Jos lukio jo lähtökohtaisesti on suunnaton haaste, niin sitten ei varmaan kannata olla tarkoituksella poissa.

Vierailija
57/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion toisella oleva tyttäreni oli keväällä lomamatkan takia pois viikon koulusta ja siihen vielä perään pari päivää sairaana, eikä mitään ongelmaa! Toki matkan ajankohta oli valittu opintoihin sopivaan väliin.

Vierailija
58/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Itse olin parikin viikkoa kerrallaan reissussa. En tehnyt ylimääräisiä tehtäviä enkä jäänyt missään jälkeen. Eri asia toki jos opiskelu tökkii jo valmiiksi.

Ja vuosi oli mikä?

Kymmenen vuotta sitten.

Sen jälkeenkin ollut monta uudistusta, ehkä tärkein todistusvalinta joka tuonut paljon lisästressiä. Ihmettelen kyllä jos et edes matikassa jäänyt jälkeen tekemättä tehtäviä. Parissa viikossa tulee todella paljon uutta asiaa, ainakin pitkässä matikassa.

Jep, ja se että vaatimuksia on laskettu kun peruskoulun päättäneiden tiedot ja äidinkielentaito on laskenut. Eli hyvin pärjää edelleen vaikka olisi viikon poissakin.

Viikossa ei tule missään asiassa niin paljon uutta asiaa etteikö sitä ehtisi kiriä ihan inhimillisellä kertauksella kiinni. Pitkä matikka on toki hankalaa, mutta sitä lukevatkin ihmiset joille matikka on aine josta ei tipu kärryiltä heti jos on hetken lomalla tai vaikka sairaana.

Oletko kuullut koeviikoista?

Vierailija
59/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuosi oli mikä?

Kymmenen vuotta sitten.

Ei se pelkkä asiasisältö, nykyään on paljon erilaista projektia, esitelmää, oppimispäiväkirjaa, raporttia ja esseetä. Viikossa voi kasautua paljonkin rästiä.

Vierailija
60/141 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuosi oli mikä?

Kymmenen vuotta sitten.

Oletko kuullut koeviikoista?

Kyllä. Koeviikolle matkaa ei kannata varata, mutta jos varaa niin kokeetkin voi tehdä myöhemmin. Itsekin tein monia kokeita jäljessä, kun kävin lukioaikana paljon reissuilla ja pari isoa leikkaustakin osui niihin vuosiin.