Voiko lukiosta olla viikon pois lomamatkan vuoksi?
Onko tällainen mahdollista? Omista lukioajoista on jo niin pitkään, että en yhtään muista miten tuo oli silloin. Kyseessä on ns. kympin oppilas, eli hyvin tunnollinen oppilas joka varmasti tekee ylimääräiset pänttäämiset ja tehtävät tarvittaessa. Lukion ensimmäinen vuosi kyseessä. Ajankohta olisi keväällä, toukokuussa.
Kommentit (141)
Koeviikolle ainakin on aivan turha suunnitella mitään, se on täysin tuhoon tuomittu ajatus.
Jos sattuu olemaan joku kevyempi jakso, niin silloin saattaisi kuvitella onnistuvan, mutta voi silti olla hyvin raskas rupeama lukiolaiselle suorittaa viikon hommat itsenäisesti. En suosittele mitään yllätysmatkaa, se pitäisi olla jo tiedossa lukujärjestystä laatiessa ja jakson kursseja valitessa.
Huhuun ap, kerropa nyt miksi olet toisen selän takana järjestämässä tuollaista? Mitäpä jos joku järjestäisi sulle yllärinä lomamatkan työviikolle ja jättäisi sut miettimään, miten järjestelet asian?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Itse olin parikin viikkoa kerrallaan reissussa. En tehnyt ylimääräisiä tehtäviä enkä jäänyt missään jälkeen. Eri asia toki jos opiskelu tökkii jo valmiiksi.
Ja vuosi oli mikä?
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti. Suunnittelen yllätysmatkaa kyseiselle lukiolaiselle, ja mietin että onko tuo siis mitenkään mahdollista olla pois kursseilta tuon verran keväällä. Tietäisin sitten että onko tuhoon tuomittu idea ja kannattaako enempää suunnitella.
On tuhoon tuomittu idea. Hyvä kun kysyit ennen varaamista. Ylipäänsä lukiolaisilla voi olla jo kaikenlaisia omia suunnitelmia, joten turvallisinta suunnitella tällaiset reissut hänen kanssaan yhdessä.
Älä ainakaan yllätyksenä tee mitään tuollaista. Onhan moni sairaanakin joskus parikin viikkoa putkeen ja kurssit tulee silti suoritettua, mutta kukaan ei varmaan vapaaehtoisesti ota mitään tällaista riesaa itselleen. Varsinkin kun on kyse toukokuusta, ts ne tekemättömät kokeet on edessä vasta sitten syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti. Suunnittelen yllätysmatkaa kyseiselle lukiolaiselle, ja mietin että onko tuo siis mitenkään mahdollista olla pois kursseilta tuon verran keväällä. Tietäisin sitten että onko tuhoon tuomittu idea ja kannattaako enempää suunnitella.
Oletko hullu? Tuhoaisit hänen tulevaisuutensa? Kaikkea sitä.
Jos tulevaisuus tuhoutuu kun on viikon poissa lukiosta, lukio on alunperinkin täysin väärä paikka nuorelle. Joku tuettu asuminen parempi, ja helpotettu amis tai oppisopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Itse olin parikin viikkoa kerrallaan reissussa. En tehnyt ylimääräisiä tehtäviä enkä jäänyt missään jälkeen. Eri asia toki jos opiskelu tökkii jo valmiiksi.
Ja vuosi oli mikä?
Kymmenen vuotta sitten.
Mikset järjestä matkaa suosiolla kesäkuulle tai muualle loma-aikaan? Lukiolaiselle on pelkkää stressiä olla viikko pois opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koulusta, koulun säännöissä on poissaolo-ohjeet. Yleensä varmaan onnistuu, paitsi ei koeviikolla. Eri asia kuitenkin, että kannattaako. Pari-kolme päivää ei niin haittaa, mutta koko viikko on pitkä aika kirittäväksi.
Ainakin SVK:ssa sanottiin, ettei millekään lomamatkoille anneta lupaa.
En muutenkaan suosittele olemaan turhaan pois koulusta. Jos sattuu sairastumaan, tulee liikaa poissaoloja ja tippuu kursseilta.
Toukokuu tarkoittaa, että voi olla koeviikko menossa ja jos ei ole, koeviikko on juuri tulossa. Sillon on muutenkin erilaisten esseiden sun muiden harjoitustehtävien palautuksia ja koeviikkoon lukemista. Että kiva "loma".
Itsekäs valinta kyllä kun ei asianosaiselta kysy mitään vaan menee sopimaan tuollaista. Eri asia jos nuori itse olisi toivonut tuota ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuosi oli mikä?
Kymmenen vuotta sitten.
Sen jälkeenkin ollut monta uudistusta, ehkä tärkein todistusvalinta joka tuonut paljon lisästressiä. Ihmettelen kyllä jos et edes matikassa jäänyt jälkeen tekemättä tehtäviä. Parissa viikossa tulee todella paljon uutta asiaa, ainakin pitkässä matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hullu? Tuhoaisit hänen tulevaisuutensa? Kaikkea sitä.
Jos tulevaisuus tuhoutuu kun on viikon poissa lukiosta, lukio on alunperinkin täysin väärä paikka nuorelle. Joku tuettu asuminen parempi, ja helpotettu amis tai oppisopimus.
Tuskin sun työura tuhoutuu jos olet viikon pois, mutta ilahdutko, jos joku sopii sulle lomareissun miettimättä, miten selität asian työpaikallasi?
Joo, siis tämä oli tarkoitus olla joululahja. Mutta jos tosiaan on niin tiukkaa, että ei saa olla pois kun muutaman tunnin tai kurssia ei voi suorittaa, niin ei sitten tietenkään. Olen selvitellyt paljon matkojen hintoja, ja toukokuu olisi käytännössä ainut mahdollinen ajankohta hintojen ja myös muiden tekijöiden vuoksi. Sekin olisi hieman ikävää, että lukiolainen ei pääsisi mukaan muun perheen lähtiessä reissuun. Joten jätetään koko reissu tekemättä. Ehkä tämä tosiaan oli huono idea :)
Mä entisenä kympin oppilaana en ikinä olisi suostunut olemaan lomamatkan takia lukiosta pois viikkoa.
Lukiossa, jossa olen töissä on 5 t katkaisuraja kursseille, jos siis on yli viisi tuntia poissa mistä tahansa syystä, kurssi keskeytyy. Jos matkan lisäksi olisi vielä kipeänä tai vaikka juhlatoimikunnan kokouksessa, kurssi hylättäisiin.
Koeviikolla poissaolo on todella hankalaa. Uusintapävinä pitäisi tehdä kaikki kokeet kerralla. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuosi oli mikä?
Kymmenen vuotta sitten.
Ei silloin ollut lukiossa oppivelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis tämä oli tarkoitus olla joululahja. Mutta jos tosiaan on niin tiukkaa, että ei saa olla pois kun muutaman tunnin tai kurssia ei voi suorittaa, niin ei sitten tietenkään. Olen selvitellyt paljon matkojen hintoja, ja toukokuu olisi käytännössä ainut mahdollinen ajankohta hintojen ja myös muiden tekijöiden vuoksi. Sekin olisi hieman ikävää, että lukiolainen ei pääsisi mukaan muun perheen lähtiessä reissuun. Joten jätetään koko reissu tekemättä. Ehkä tämä tosiaan oli huono idea :)
Älä todellakaan selän takana sovi tuollaisia matkoja kesken lukukauden. Ymmärrätkö, mikä on esimerkiksi koeviikko?
Vierailija kirjoitti:
Tuhoon tuomittu. Kesäkuussa nuorella voi olla jo työpaikat valittu yms.
Yllätys voi olla se, että.tarjoat matkaa. Sitten yhdessä suunnittelette sen ja ajankohdan. Itse sanoisin, että joulu, mutta silloinkin nuoret tekee mielellään töitä, koska saa hyvät lisät.
Ainakin 20-30 vuotta sitten ns. paremmat ihmiset olivat parikin kertaa lukuvuoden aikana viikon pari pois ulkomaille matkustelun vuoksi. Näitä kermaperseitä oli pari perhettä, jotka olivat esillä muutenkin pienessä kunnassa, muilla oli tietenkin eri säännöt, joka asiassa.
Minun lapseton siskoni voisi keksiä jotain vastaavaa ns kivaa.
Ja kiukuttelisi päälle miten minä en ksokaan halua lasteni pitävän hauskaa