Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun oma vanhempi on huonossa kunnossa eikä halua ilmeisesti nähdä. Äksyilee minulle mutta ei muille. Miten suhtautuisin?

Vierailija
25.07.2023 |

Hän ensimmäisenä ilmoitti minulle olevansa sairas. Onneksi nyt hyvässä hoidossa ja itse olen ollut huolissani.
Olen tarjonnut apua, soitellut päivittäin ja pitänyt muut ajantasalla. Kun soitan on minua kohtaan aika äreä, muutaman kerrankin olen pyytänyt anteeksi ja puhelu on lopetettu siihen. Lyhyitä puheluita.
Ehken osaa sanoa oikeita sanoja tai kysyä oikeita kysymyksiä. Suuttuu mutta kertoo kuitenkin tilastaan.
Tulee typerä olo puheluiden jälkeen, että taasko sanoin jotain väärää. Yritän pitää keskustelua yllä esim kuuluuko siellä aika jo paremmin, siitäkin hernostui.
Ymmärrän kyllä, että turhauttaa. Varmaan myös vierotusoireita alkoholista.
Sanoin jos tulisin käymään, ei oikein pitänyt ajatuksesta, heitti jotain ympäripyöreää. Yksi sisaruksista kyllä kävi eikä sitä vastaan ollut.
Kysyin vielä jos huomenna tulisin, heti alkoi äksyily mutta sain kai "luvan" mutta puhelu loppui taas siihen, että pyysin anteeksi, ihan vain kyselemällä vointia. Ehkä haluaa ilmaista, että parempi kun et tule.

Tuntuu, että hän inhoaa minua, nostan vaan hänen verenpaineitaan jostain syystä.
Nyt en tiedä pitäisikö edes mennä tai soitella.
Kai hän halveksuu kun osoitan huolta. Tulee niin helvetin typerä olo aina.
Jos menen niin varmaan ihan yhtälailla hermostuu minuun. Joutuu kuin munan kuorilla kävelemään. Varmaan olin miten päin tahansa, niin joudun pahoittelemaan.

Tuli jo itsellekin turhautunut olo, kirosin itsekseni, että mitä minä siellä teen tai edes soittelen. Molemmille tulee vain mielipahaa ilmeisesti.

Miten suhtautuisin? On typerää ottaa itseensä mutta toisaalta ei minusta taida apuakaan olla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tänään soittamatta. Ei sinun tarvitse tehdä sellaista, mistä toistuvasti tulee huono mieli. Olet osoittanut, että kannat huolta, olet tarjoutunut auttamaan. Se riittää. 

Vierailija
2/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä tänään soittamatta. Ei sinun tarvitse tehdä sellaista, mistä toistuvasti tulee huono mieli. Olet osoittanut, että kannat huolta, olet tarjoutunut auttamaan. Se riittää. 

Niin, en soita tänään. Olen kerran päivässä soitellut lyhyen puhelun hänen ollessaan sairaalassa.

Ajattelin etten huomenna soita, soittaa itse jos haluaa. Tuskin menen käymään ellei itse pyydä.

En vaan ymmärrä miksi meillä on tällaiset välit.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko alkava muistisairaus?

Vierailija
4/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en soita tänään. Olen kerran päivässä soitellut lyhyen puhelun hänen ollessaan sairaalassa.

Ajattelin etten huomenna soita, soittaa itse jos haluaa. Tuskin menen käymään ellei itse pyydä.

Ap

Ovatko olleet joskus paremmat?

Vierailija
5/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sitä syytä aina varsinaisesti edes ole, siis sellaista, että olisit tehnyt jotain väärin tms. Hänellä lienee huono mieli sairastelun vuoksi ja purkaa sitä jonnekin, nyt sinuun. Ikävää varmasti sinulle, eikä reilua 

Vierailija
6/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin. Ei ole kovin vanhakaan vielä ja muistaa kyllä.

Ehkei vaan kestä huolta, hernostuu naisista.

Päätin ottaa etäisyyttä nyt. Ehkä se siitä.

Ap

Vierailija
7/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tuolle on sana olemassa; vallankäyttö.

Se vanha vanhempi käyttää valtaansa. Leikkii hot-cold -leikkiä eli välillä känisee ja vaatii apua, sitten kun tarjoat niin ei kelpaa. Jos kysyt tarviiko jotain niin vastaa että en, ja huokailee marttyyrina olettaen että sun pitää jotenkin arvata mitä hän haluaa.

Voin sanoa että tollasen kanssa auttaa vain se että et kuuntele mitään mikä on riven välissä piilotettu. Eli jos kysyt että tarviiko jotain, toinen vastaa värisevällä marttyyriäänellä että enhän minä mitään, niin reippaasti sanot että selvä, hyvää päivää sitten ja lopetat puhelun.

Tuollainen haluaa käyttää valtaa. Viimeisillä voimillaan. Älä tee sitä virhettä että lähdet tuohon juoksuttamiseen mukaan. Saat hypätä muuten siinä pitkään ja samalla pilaat elämäsi.

Vierailija
8/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitusoireita alkoholista kertoo riittävästi.

Vierailija
9/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista, että vain  sinulle hän uskaltaa olla hankala ja näyttää tunteitaan?  

Jos hän pärjää muuten yksi riittää, jos soitat pari kertaa viikossa. 

Vierailija
10/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin vieroitusoireet, huono olo, kivut, turhautuminen tilanteestaan, huoli sairaudestaan ja pelko siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Hoitohenkilökunnalle joutuu olemaan kohteliaampi, mutta sinulle tutumpana ehkä helpompi äksyilläkin.

Vierailija
11/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanha vanhempi käyttää valtaansa. Leikkii hot-cold -leikkiä eli välillä känisee ja vaatii apua, sitten kun tarjoat niin ei kelpaa. Jos kysyt tarviiko jotain niin vastaa että en, ja huokailee marttyyrina olettaen että sun pitää jotenkin arvata mitä hän haluaa.

Voin sanoa että tollasen kanssa auttaa vain se että et kuuntele mitään mikä on riven välissä piilotettu. Eli jos kysyt että tarviiko jotain, toinen vastaa värisevällä marttyyriäänellä että enhän minä mitään, niin reippaasti sanot että selvä, hyvää päivää sitten ja lopetat puhelun.

Tuollainen haluaa käyttää valtaa. Viimeisillä voimillaan. Älä tee sitä virhettä että lähdet tuohon juoksuttamiseen mukaan. Saat hypätä muuten siinä pitkään ja samalla pilaat elämäsi.

No ei hän oikeastaan ole marttyyri tai edes pyytänyt varsinaisesti mitään. Olen vain tarjonnut apua, jos tarvitsee niin käyn siivoamassa kodin tms.

Ehkä ennemminkin on vaikea ottaa apua vastaan.

Minä olen kai sitten todella ärsyttävä kun osoitan huolta ja olen liian läsnå nyt.

Yritän olla mahdollisimman hienotunteinen, en soittele kun sen kerran, en laita viestejä. Olen lyhytsanainen. Tämäkin on ilmeisesti liikaa.

No, en vain tiedä miten sitten pitäisi olla. Ehkä parempi että en tee mitään.

Hirvittää vaan kun soittaa itsekin, että mitä jos taas sanon jotain typerää. Haluaa olla väleissä mutta silti pitäisi olla kylmä ja etäinen.

Harvemmin kyllä on selvinpäin, se tässä kai eniten risoo.

Ap

Vierailija
12/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla kokonaan.

Vierailija
13/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä, että ymmärrän kyllä miten turhauttavaa on.

En itsekään viihtyisi.

Silti vaan jotenkin työntää minua pois vaikka kuitenkin minulle kertoi kaikesta ensimmäisenä.

Tuntuu niin säälittävältä tästäkin nyt ottaa itseensä mutta koska en vaan tiedä mitä tekisin, että tekisin oikein. Ymmärsin kyllä nyt ettei varmaan kannata nyt tehdä enempää. En halua itsekään nyt olla enempää tekemisissä.

Ap

Vierailija
14/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meidän vanhainkodissa nuorin tötteröihminen on 5kymppinen. Aivan tolkku mennyt, kaivelee jopa omia ulosteitaan vaipastaan. Ei siis tarvitse vanha olla ollakseen muistisairas.

Vierailija
15/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hän oikeastaan ole marttyyri tai edes pyytänyt varsinaisesti mitään. Olen vain tarjonnut apua, jos tarvitsee niin käyn siivoamassa kodin tms.

Ehkä ennemminkin on vaikea ottaa apua vastaan.

Minä olen kai sitten todella ärsyttävä kun osoitan huolta ja olen liian läsnå nyt.

Yritän olla mahdollisimman hienotunteinen, en soittele kun sen kerran, en laita viestejä. Olen lyhytsanainen. Tämäkin on ilmeisesti liikaa.

No, en vain tiedä miten sitten pitäisi olla. Ehkä parempi että en tee mitään.

Hirvittää vaan kun soittaa itsekin, että mitä jos taas sanon jotain typerää. Haluaa olla väleissä mutta silti pitäisi olla kylmä ja etäinen.

Harvemmin kyllä on selvinpäin, se tässä kai eniten risoo.

Ap

On siis alkoholisti? Sekin on voinut tehdä jo tuhoja aivoissa.

Vierailija
16/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ei saa alkoholia. Sehän se eniten varmasti risoo.

Vierailija
17/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Muutama näistä meidän nuoremmista anhainkodin asiakkaista on alkoholin liikakäyttäjiä, tuhonneet aivonsa juomalla.

Vierailija
18/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeeko, että olet liian tungetteleva tai arvosteleva. Esim. Jos puutut kodin sotkuisuuteen.

Kirjoitit pyrkiväsi olemaan hienotunteinen, mutta kuitenkin.

Vanhemmalla voi olla surua ja huolta huonosta kunnostaan sekä kivuista.

Elämä on luopumista.

Tärkeää, että olet yhteydessä vanhempaan.

Vierailija
19/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeeko, että olet liian tungetteleva tai arvosteleva. Esim. Jos puutut kodin sotkuisuuteen.

Kirjoitit pyrkiväsi olemaan hienotunteinen, mutta kuitenkin.

Vanhemmalla voi olla surua ja huolta huonosta kunnostaan sekä kivuista.

Elämä on luopumista.

Tärkeää, että olet yhteydessä vanhempaan.

En arvostele ollenkaan. Sanoin vain, että voin käydä jos haluaa. Tai jos voin jotenkin auttaa niin sanoin että voi pyytää.

Ehkä se juuri ärsyttää häntä. Hän ei vain pidä minusta, aistin sen. Kai on niin tottunut pärjäämään itsekseen.

Ap

Vierailija
20/26 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ovatko olleet joskus paremmat?

On hän aina minua vähän sättinyt, osaa olla sovinistinen. Silti meillä on ollut läheisimmät välit ja olemme soitelleet pitkiä puheluita. Olen aina jeesannut kaikessa mitä pyytää. Tietää, että olen aina "täällä" kun tarvitsee.

Tiedä sitten miksi jollain tasolla samalla halveksuu.

On ihan idiootti olo taas ja huomaan, että ajatukset menevät itsensä sättimiseen. Yritän kuitenkin realisoida tilannetta päässäni.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme