Syödäänkö muissa maissa puuroa aamupalaksi?
Onko tämä puuron tuputtaminen vain supisuomalainen metsäläisten tapa? Itse en ole puuroon koskenutkaan armeijan jälkeen. Toisinaan syön brittityyppisen aamiaisen, mutta vain kesälomalla kun on heräämisestä on kulunut pari tuntia. Itse olen tietty aina kapinoinut metsäläisten vanhempieni tapoja vastaan.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se esim. Jenkeissä suosittua.
Ehkä jossain osavaltioissa. Meillä oli Seattlesta kotoisin oleva mies hetken töissä päiväkotiapulaisena, ennen kuin palasi takaisin Yhdysvaltoihin ja hän sanoi, ettei tajua miksei hänen kotimaassaan ole tajuttu miten hyvä aamupala kaurapuuro on.
Eikö Kööpenhaminassa ollut joku puuroravintolakin aikoinaan? Eli voisiko olla vähintäänkin pohjoismaista hupia? Joillekin "Suomi" on aina paha, mutta kenties milloin kyseessä olisikin muu Pohjoismaa, puuro olisikin yhtäkkiä taas terveellistä tms.
New Yorkissa työkomennuksella asuessani omaksuin varsin mukavan tavan paikallisilta leikata tuoreita mansikoita kaurapuurooni.
Vierailija kirjoitti:
New Yorkissa työkomennuksella asuessani omaksuin varsin mukavan tavan paikallisilta leikata tuoreita mansikoita kaurapuurooni.
Vähän hassua ettet Suomesta tuota ole omaksunut.
Itse omaksuin sen kasarilla lapsena isovanhemmiltani Laukassa :)
En minäkään aamulla syö puuroa, mutta päivön ensimmäinen ateria puoli kahden taukolla on usein puuroa oliiviöljyllä ja raijuustolla. Siitäkin työkaverit grillimakkaroineen soittaa suutaan, että eihän tuollaisella pskalla elä.
yhteen aikaan intoilin minäkin terveydestä ja aina kun heräsin laittoin lenkkivaatteet päälle ja kävelylenkki tyhjällä vatsalla. sitten vasta aamupuuro ja kahvia. suolentyhjennys pussilla jos ei tullut luonnostaan.
jotenkin iho ja kaikki oli silloin nuorempana kimmoisampi ja heleämpi. nyt 55 vuotiaana en lenkkeile enää enkä liiku ollenkaan...enkä kyllä syö enää puuroakaan...välillä mannapuuro on kyllä tosi hyvää.
kaitpa se kun tuo vanhuus tulee niin ei välitä enää samalla tavalla terveydestään.
Ei kai tota hiilarimössöä kukaan järkevä syö?
Proteiinipitoinen aamupala pitää ainakin itseni paljon virkeämpänä ja nälkäkin pysyy helposti pois lounaaseen asti. Puuron jos vedät niin on turvonnut olo koko aamun ja parin tunni päästä nälkä.
Kyllä muuallakin puuroa syödään, mutta esimerkiksi Pohjois-Amerikassa se on aina makeaa. Päälle laitetaan ruskeaa sokeria, banaania, maapähkinävoita, vaahterasiirappia, hilloa tms. Yökkivät kauhuissaan kun halusin sokeroimattomia hiutaleita ja laittaa päälle voita ja suolaa. Se oli heidän mielestään aivan järkyttävä ajatuskin.
Kaurapuuroa syötiin kyllä Amerikan mailla, kun olin vaihdossa. Ei ollut makea vaan suolaripauksella maustettu.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tää vitsi? Pitikö sun mennä New Yorkiin asti että keksit laittaa mansikoita puuroon:D
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tota hiilarimössöä kukaan järkevä syö?
Proteiinipitoinen aamupala pitää ainakin itseni paljon virkeämpänä ja nälkäkin pysyy helposti pois lounaaseen asti. Puuron jos vedät niin on turvonnut olo koko aamun ja parin tunni päästä nälkä.
Hiilarit antaa hyvänmielen ja kylläisyyden, sitä proteiinilla ei pysty saavuttamaan, siksi pastaa syödään niin paljon.
Taitaa puuro olla sentään terveellisempää syötävää kuin munat ja pekoni.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa puuro olla sentään terveellisempää syötävää kuin munat ja pekoni.
Syön pari kertaa KUUKAUDESSA talvella puuroa, myös pari kertaa kuukaudessa munat ja pekoni. Eihän sitä nyt joka päivä jaksa yhtä ja samaa mättää. Kesällä saatan syödä raejuustopurkillisen tai pari näkkileipää tomaattia päällä. Makkaroita ym. leikkeleitä en syö koskaan. Toisinaan juon puoli litraa kefiiriä aamupalaksi. Vaihtelu virkistää.
Puuro on halpaa. Ruokapula on tulossa, joten eiköhän puuro ole suosituin aamupala kohta kaikkialla.
Onhan se esim. Jenkeissä suosittua.