Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuoden ohjelmointikoulutuksella päästä töihin?

Vierailija
24.07.2023 |

Jos halajaa ohjelmoijaksi, nollasta aloittaa ja vuoden opiskelee, onko realistisia työllistymismahdollisuuksia? Mitä muuta kannattaa opiskella kuin niitä ohjelmointikieliä? Ottaako firmat yleensä oppisopimusopiskelijoita?

Kyselee alaa vaihtava boomeri.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju ja vastaukset on vitsi? Onhan?

Jos sinulla on tarjota inputtia alanvaihtajien työllistymiseen, niin kuuntelemme kyllä korvat höröllä!

Juu. Et työllisty. Keski-ikään mennessä pitäisi olla jo selvillä, että työt ovat roskaa. Parempi olisi orientoitua siihen, mitä voi työttömänä tehdä, kun alkaa olla vapaa-aikaa.

Mä en oo nuorempana pystyny opiskelemaan ja tekemään uraa, niin siks haluan yrittää nyt. Haluan hankkia ainakin sen tason osaamista, millä nuoremmat pääsis töihin. Jos mua ei huolita, niin ok, mut ainakin oisin yrittäny. 

Oon ollu elämässäni ihan riittävän paljon ja kyllästymiseen saakka työttömänä. Haluan saada edes kandin verran opintoja kasaan. Jos ei huolita töihin, niin sama se on sit jatkaa maisteriks.

Jos se nuoruus on jo takana, niin asia on niin, ettei enää pysty omaksumaan (oikeita) korkeakouluopintoja. Sori!

Vierailija
62/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on tarjota inputtia alanvaihtajien työllistymiseen, niin kuuntelemme kyllä korvat höröllä!

Juu. Et työllisty. Keski-ikään mennessä pitäisi olla jo selvillä, että työt ovat roskaa. Parempi olisi orientoitua siihen, mitä voi työttömänä tehdä, kun alkaa olla vapaa-aikaa.

Mä en oo nuorempana pystyny opiskelemaan ja tekemään uraa, niin siks haluan yrittää nyt. Haluan hankkia ainakin sen tason osaamista, millä nuoremmat pääsis töihin. Jos mua ei huolita, niin ok, mut ainakin oisin yrittäny. 

Oon ollu elämässäni ihan riittävän paljon ja kyllästymiseen saakka työttömänä. Haluan saada edes kandin verran opintoja kasaan. Jos ei huolita töihin, niin sama se on sit jatkaa maisteriks.

Kandin verran opintoja kasaan ilman mitään aiempia opintoja, eli meinaat aloittaa uudelleen keski-iässä 3 - 4 vuotta kestävät opinnot? Mikäli ei ole luokio tai ammattikoulukaan suoritettuna niin meinataan tuossa jo 5 - 6 vuoden edestä opiskelua. Maisteriksi tyhjältä pöydältä saa suoraan varata täyspäiväistä opiskelua noin 8 - 9 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaaminen ratkaisee, ei koulutus. Jo se että kyselet tällaisia asioita täältä kertoo että osaamista ei taida olla.

Parhaat koodarit eivät usein edes ole suorittaneet mitään muodollisia koulutuksia.

Tämä on myytti, joka harvoin pitää paikkansa. Parhaat koodarit ovat kokemukseni mukaan suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon, koska pärjäävät matemaattisesti lahjakkaina myös koulussa erinomaisesti. Siis sen lisäksi, että ovat harrastaneet koodaamista lapsesta asti.

Vierailija
64/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte tästä tarjonnasta? Tekniikan alan yliopistojen kursseja ilmaiseksi kenen tahansa suoritettavaksi. Kannattaako näistä aloitella, vai mieluummin noista muista mitä on mainittu?

https://fitech.io/fi/opinnot/?fit_course_types=upcoming&orderby=start_d…

-ap

Ota pari Aallon kurssia, jos selviät niistä niin luulisi töitäkin löytyvän

https://fitech.io/fi/opinnot/object-oriented-programming-with-c/

https://fitech.io/fi/opinnot/tietorakenteet-ja-algoritmit-y/

Joku tähän jo kommentoikin, että joku oli ihan veetuillessaan suositellut mahdollisimman vaikeita kursseja 🤣

Tämä on jännä ilmiö kyllä. Itse opiskelen harrasteena itselleni uutta alaa. Sinnekin joku tuli ystävällisesti listaamaan kymmenen vasta-alkajille sopivaa kurssia mistä on hyvä aloittaa. Joku oli jo siihen kommentoinut, että kymmenestä suosituksestasi kaksi oli kaksivuotisia täysipäiväisiä maisterinkoulutusohjelmia. 🤣 Toki tähänkin oli jo näpäkkä vastaus tullut että tarkoitus olikin listata nimenomaan erilaisia vaihtoehtoja.

Jotkut vaan on tollaisia guzipäitä, ja niistä ei kannata välittää. Tsemppiä ap!

Tarkoitatko, että koodaajan ei tarvitse ymmärtää tietokantoja tai algoritmeja, ja että tuo linkattu kurssi oli siten ihan turha (ja liian vaikea)? Tuo nyt on sama kuin joku haluaisi lääkäriksi, ja leimaisit kus1päseksi kehotuksen opiskella ihmisen anatomiaa. Joo varmasti ei ole superhelpppa, mutta alan töihin ihan täysin perusosaamista. Jos ei ymmärrä tietokantoja ja algoritmeja, ei kyllä ole mitään asiaa koodaajaksi - ei sitä työtä voi tehdä ilman näiden perusosaamista.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta olen itsekin sitä mieltä, ettei toi C ja Tietorakenteet & algoritmit ole voittajayhdistelmä, jos tavoittelee mahdollisimman nopeaa työllistymistä. Ja varsinkin aloittelijalle nuo molemmat voi olla liian hapokasta. Kun ei me tiedetä, onko ap joku piilevä nero vai ei. 

Tietorakenteet ja algoritmit on perusosaamista, mutta silti olisin sitä mieltä, että ihan ekaan kesätyöpaikkaan vois riittää Python, tietokannat ja full stack.  Myöhemmin sitten tietorakenteet ja algoritmit ja muita opintoja, jotka näyttää työtehtävien kannalta tärkeiltä.

Samaa lääkärivertausta jatkaen, kyllä valelääkäritkin on pärjänneet pahimmillaan vuosia, ja varmasti joku voisi jotenkuten tehdä TK lääkärin töitä ilman anatomian opintoja. Sen kun lukisi jonkun käypähoito-nivaskan läpi. Mutta ei sillä oikeasti työtä ymmärtäisi, tai sitä voisi hyvin tehdä.

Jos on liian tyhmä oppimaan noita perusasioita, siinä olkoot hyvä filtteri sille kannattaako alalle pyrkiä. Eihän nuo kurssit edes ole millään muotoa vaikeita, cs opinnoista löytyy huomattavasti vaativampiakin kursseja.

Vierailija
65/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaaminen ratkaisee, ei koulutus. Jo se että kyselet tällaisia asioita täältä kertoo että osaamista ei taida olla.

Parhaat koodarit eivät usein edes ole suorittaneet mitään muodollisia koulutuksia.

Tämä on myytti, joka harvoin pitää paikkansa. Parhaat koodarit ovat kokemukseni mukaan suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon, koska pärjäävät matemaattisesti lahjakkaina myös koulussa erinomaisesti. Siis sen lisäksi, että ovat harrastaneet koodaamista lapsesta asti.

Näin olen myös itse todennut. En ole ollut tekemisissä yhdenkään ohjelmistokehittäjän kanssa, jolla ei ole vähintään ollut AMK papereita suoritettuna. Tiedän, että itseäni tuli korvaamaan työpaikassa, jossa aloittelin uraani, henkilö jolla oli jo 10 vuoden edestä työkokemusta, mutta ihan vaan ammattikoulu käytynä. Paikka johon siirryin vaati nimenomaan korkeakoulun tutkintoa.

Vierailija
66/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tie huipulle on erittäin vaativa. Ilman kunnon koulutusta sinne ei ole mitään asiaa. Sorry vaan. t: DI ja alalla 25 vuotta

Ap ei tähtää huipulle, hänellä on tavoitteena kolmen tonnin palkka. Jos ylipäätään onnistuu pääsemään töihin, niin ajan kanssa se palkka nousee väkisinkin kolmeen tonniin.

AP:lla oli kylläkin pieni lista vaatimuksia, 3000 palkka, etätyö ja täysin vapaat työajat. On kyllä aika ruusuinen kuva, jos AP kuvittelee ettei työaikoja ole ollenkaan. Joustava työaika voi olla, mutta 99,9 % paikoista se silti tarkoittaa, että tiettynä aikana pitää tulla töihin ja sieltä poistua. Osa paikoista tarjoaa etätyötä, mutta vähän epäilen ettei sitä AP:lle tarjota keski-ikäisenä aloittelijana vielä vuosiin.

Minä en tulkinnut ap:n sanomaa noin jyrkästi. Tulkitsin, että nuo on tavoite, ei jotain sellaista, mikä pitäisi toetutua heti ensimmäisessä työpaikassa heti kättelyssä. 

Itsellänikin on samansuuntaiset tavoitteet ja nimenomaan toivon, että tuohon voisi päästä jollain aikavälillä, ei heti kättelyssä. Jos onnistun pääsemään edes töihin, niin se olisi jo suuri voitto. Sitten jos/kun on töissä, niin on jo paljon paremmissa asemissa palkkakehityksen ja työskentelyehtojen suhteen.

Ihan oikein ymmärretty. Turha kouluttautua esim. lähihoitajaksi kun sitä ei ihan varmasti pysty missään olosuhteissa millään aikajanalla tekemään etänä, ja työajat on kiveen hakatut.

-ap

Vierailija
67/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se nuoruus on jo takana, niin asia on niin, ettei enää pysty omaksumaan (oikeita) korkeakouluopintoja. Sori!

Ai tietojenkäsittelytieteen opinnot ei ookaan nyt oikeita korkeakouluopintoja, pitäis olla Aallossa opiskelemassa tietotekniikkaa?

Kyllä mulla ainakin eka vuosi meni hyvin, 77op keskiarvolla 4,8 tai jotain sinne päin. Tai sitten tämä vaatimustaso on alhainen tässä alussa. Mun mielestä 90-luvulla ei vitosia jaettu niin monelle. Jollain kurssilla melkein puolet sai vitosen, jollain toisella joku 20%.

Toki olen liian vanha kehittymään guruksi, se on selvä. Mutta toistaiseks en näe estettä sille, ettenkö suoriutuis näistä opinnoista ihan kunnialla. Työllistyminen on sitten eri asia, mutta siitähän ei nyt puhuttu.

Vierailija
68/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kandin verran opintoja kasaan ilman mitään aiempia opintoja, eli meinaat aloittaa uudelleen keski-iässä 3 - 4 vuotta kestävät opinnot? Mikäli ei ole luokio tai ammattikoulukaan suoritettuna niin meinataan tuossa jo 5 - 6 vuoden edestä opiskelua. Maisteriksi tyhjältä pöydältä saa suoraan varata täyspäiväistä opiskelua noin 8 - 9 vuotta.

Onhan mulla lukio suoritettuna ja AMK-tutkinto aikuisiällä. En siis ole ap, mulla on fuksivuosi jo takana. Olen opiskeleva boomeri.

Vierailija
69/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen myös itse todennut. En ole ollut tekemisissä yhdenkään ohjelmistokehittäjän kanssa, jolla ei ole vähintään ollut AMK papereita suoritettuna. Tiedän, että itseäni tuli korvaamaan työpaikassa, jossa aloittelin uraani, henkilö jolla oli jo 10 vuoden edestä työkokemusta, mutta ihan vaan ammattikoulu käytynä. Paikka johon siirryin vaati nimenomaan korkeakoulun tutkintoa.

Aina pienissä piireissä pyörit sitten - vai kenties konsulttifirmoissa? Tunnen itse useita, joilla on vain jonkin verran opintoja ja ovat sitten lipuneet työelämään ja jatkaneet oppimista siellä. Tunnen yhden sellaisenkin, jolla jäi jopa lukio kesken (hänestä riippumattomista syistä), mutta joka on pärjännyt työelämässä hienosti, älykäs kun on. 

Ihan tavallinen kuvio on, että opinnot jää kesken, kun työelämä vie mennessään. Eikä tavallisissa yrityksissä tämä ole ongelma, kunhan osaaminen on kohdallaan. Jopa rekrytilanteessa tuollainen lupaava nuori kyky, jolla on opintoja vain nimeksi, voi mennä maisterin ohi (tutulle kävi näin).

Vierailija
70/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pienissä piireissä pyörit sitten - vai kenties konsulttifirmoissa? Tunnen itse useita, joilla on vain jonkin verran opintoja ja ovat sitten lipuneet työelämään ja jatkaneet oppimista siellä. Tunnen yhden sellaisenkin, jolla jäi jopa lukio kesken (hänestä riippumattomista syistä), mutta joka on pärjännyt työelämässä hienosti, älykäs kun on. 

Ihan tavallinen kuvio on, että opinnot jää kesken, kun työelämä vie mennessään. Eikä tavallisissa yrityksissä tämä ole ongelma, kunhan osaaminen on kohdallaan. Jopa rekrytilanteessa tuollainen lupaava nuori kyky, jolla on opintoja vain nimeksi, voi mennä maisterin ohi (tutulle kävi näin).

Se tutkinnon kesken jääminen hidastaa urakehitystä ja varsinkin palkkakehitystä myöhemmin, en suosittele.

Vierailija
71/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tutkinnon kesken jääminen hidastaa urakehitystä ja varsinkin palkkakehitystä myöhemmin, en suosittele.

En minäkään suosittele, kerroin vain mitä olen nähnyt. Mutta ei kaikki halua uratykiksi. Ja varsinkin parikymppisenä sitä voi helposti kuvitella, että reilu neljä tonnia on iso palkka, kun ei vielä hahmota miten kallista on vaikka lapsen elättäminen. Eikä työnantajakaan tunnu kantavan murhetta siitä, miten työntekijän opinnot etenee vai eteneekö ollenkaan. Niitä kiinnostaa enemmän se töissä suoriutuminen. 

Mutta väittäisin silti, että enemmän merkitsee se osaaminen kuin joku muodollinen tutkinto. Kun palstallakin on näkynyt näitä valittajia, jotka tienaa koodaushommissa sen joku neljä tonnia vaikka kuinka on maisteri ja 10+ vuotta työkokemusta. Niin onhan se hassua, että joku 22v tienaa paremmin. Tai että joku pitkän uran tehnyt ikiteekkari tienaa päälle kymppitonnin. 

Vierailija
72/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä kuuntele näitä hupsutuksia. 😃 Puolen vuoden koulutuksellakin voit hyvin työllistyä, jos tosissasi opiskelet. Joku vuosi sitten oli kolmen kuukauden työttömyyskoulutuksia, joissa opetettiin nollasta appsien tekoa. Silloin kun oli huima pula tekijöistä.

Siis esimerkiksi ammattikorkeakoulussa opiskellaan 90 op niitä pääaineita ja 120 op sitä kaikkea muuta. Eli amk-tutkinto sisältää 1,5 vuoden opinnot siitä opiskeltavasta aineesta. Tuosta jos vähentää vielä 3 kk kesäloman ja viikon syysloman ja viikon talviloman ja pääsiäisloman ja monen viikon joululoman, niin itse asiassa se amk:n tutkinto sisältää vuodessa opiskeltavan määrän pääaineen opintoja.

2200 € on vähemmän kuin kaupan kassan keskimääräinen palkka ja on siis ok jos ei ole mitään osaamista. 3k yli menee palkka heti jos on osaamista.

Vierailija
73/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 Aina välillä lehdissä esitellään näitä tyyppejä, jotka ovat eläkkeelle jäätyään hakeneet ja päässeet yliopistoon opiskelemaan ja kolme vuotta myöhemmin valmistuneet maisteriksi myös väitelleet alalta.

Jos sulla on muisti ja oppimiskyky nuorena jo heikentymässä, niin kannattaa ehkä tarkistaa elintapoja. Ei ole tälle lihovalle ja masentuvan nykynuorisolle mitenkään itsestäänselvää, että he elävät viisikymppisiksi.

Vierailija
74/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tie huipulle on erittäin vaativa. Ilman kunnon koulutusta sinne ei ole mitään asiaa. Sorry vaan. t: DI ja alalla 25 vuotta

Ap ei tähtää huipulle, hänellä on tavoitteena kolmen tonnin palkka. Jos ylipäätään onnistuu pääsemään töihin, niin ajan kanssa se palkka nousee väkisinkin kolmeen tonniin.

AP:lla oli kylläkin pieni lista vaatimuksia, 3000 palkka, etätyö ja täysin vapaat työajat. On kyllä aika ruusuinen kuva, jos AP kuvittelee ettei työaikoja ole ollenkaan. Joustava työaika voi olla, mutta 99,9 % paikoista se silti tarkoittaa, että tiettynä aikana pitää tulla töihin ja sieltä poistua. Osa paikoista tarjoaa etätyötä, mutta vähän epäilen ettei sitä AP:lle tarjota keski-ikäisenä aloittelijana vielä vuosiin.

Minä en tulkinnut ap:n sanomaa noin jyrkästi. Tulkitsin, että nuo on tavoite, ei jotain sellaista, mikä pitäisi toetutua heti ensimmäisessä työpaikassa heti kättelyssä. 

Itsellänikin on samansuuntaiset tavoitteet ja nimenomaan toivon, että tuohon voisi päästä jollain aikavälillä, ei heti kättelyssä. Jos onnistun pääsemään edes töihin, niin se olisi jo suuri voitto. Sitten jos/kun on töissä, niin on jo paljon paremmissa asemissa palkkakehityksen ja työskentelyehtojen suhteen.

Ihan oikein ymmärretty. Turha kouluttautua esim. lähihoitajaksi kun sitä ei ihan varmasti pysty missään olosuhteissa millään aikajanalla tekemään etänä, ja työajat on kiveen hakatut.

-ap

Itse asiassa pystyy. Ainakin HUS on mahdollistanut hoidontarpeen arviointia puhelimitse etätyönä, tästä oli tänään lehdessäkin. Myös mt-puolella keskusteluapua voi tehdä etänä. Kotihoidossa tehdään jonkin verran etäkäyntejä vanhusten luo videopuhelujen avulla.

Vierailija
75/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakin asiakaspalvelutyötä saattaa olla mahdollista tehdä etänä. Nää vois olla ap:lle yksi vaihtoehto, jos riittää, että voi tehdä etätyötä. Asiakaspalvelutyöt on kyllä aikataulutettuja, niitä ei tehdä joustavilla työajoilla.

Vierailija
76/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä kuuntele näitä hupsutuksia. 😃 Puolen vuoden koulutuksellakin voit hyvin työllistyä, jos tosissasi opiskelet. Joku vuosi sitten oli kolmen kuukauden työttömyyskoulutuksia, joissa opetettiin nollasta appsien tekoa. Silloin kun oli huima pula tekijöistä.

Siis esimerkiksi ammattikorkeakoulussa opiskellaan 90 op niitä pääaineita ja 120 op sitä kaikkea muuta. Eli amk-tutkinto sisältää 1,5 vuoden opinnot siitä opiskeltavasta aineesta. Tuosta jos vähentää vielä 3 kk kesäloman ja viikon syysloman ja viikon talviloman ja pääsiäisloman ja monen viikon joululoman, niin itse asiassa se amk:n tutkinto sisältää vuodessa opiskeltavan määrän pääaineen opintoja.

2200 € on vähemmän kuin kaupan kassan keskimääräinen palkka ja on siis ok jos ei ole mitään osaamista. 3k yli menee palkka heti jos on osaamista.

Humpuukia!

Vierailija
77/93 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pääsee oppisopimuksella ainakin taimia istuttamaan. Ei haittaa vaikka haluaisi ministeriksi.

Vierailija
78/93 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte tästä tarjonnasta? Tekniikan alan yliopistojen kursseja ilmaiseksi kenen tahansa suoritettavaksi. Kannattaako näistä aloitella, vai mieluummin noista muista mitä on mainittu?

https://fitech.io/fi/opinnot/?fit_course_types=upcoming&orderby=start_d…

-ap

Ota pari Aallon kurssia, jos selviät niistä niin luulisi töitäkin löytyvän

https://fitech.io/fi/opinnot/object-oriented-programming-with-c/

https://fitech.io/fi/opinnot/tietorakenteet-ja-algoritmit-y/

Joku tähän jo kommentoikin, että joku oli ihan veetuillessaan suositellut mahdollisimman vaikeita kursseja 🤣

Tämä on jännä ilmiö kyllä. Itse opiskelen harrasteena itselleni uutta alaa. Sinnekin joku tuli ystävällisesti listaamaan kymmenen vasta-alkajille sopivaa kurssia mistä on hyvä aloittaa. Joku oli jo siihen kommentoinut, että kymmenestä suosituksestasi kaksi oli kaksivuotisia täysipäiväisiä maisterinkoulutusohjelmia. 🤣 Toki tähänkin oli jo näpäkkä vastaus tullut että tarkoitus olikin listata nimenomaan erilaisia vaihtoehtoja.

Jotkut vaan on tollaisia guzipäitä, ja niistä ei kannata välittää. Tsemppiä ap!

Ei nuo ole mitään mahdottomia kursseja, mutta työllistymisen kannalta on aika olennaista olla tuolla tasolla, kun tällaisia asioita testataan työhaastattelussa kuitenkin.

Vierailija
79/93 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen ap siis on? Ei boomerit ole enää työelämässä.

Vierailija
80/93 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi ap:n ikä. Itse olen nyt 53v ja näillä näkymin 55-vuotiaana olisin kandi. Yhtälö on kieltämättä erittäin haasteellinen, kun pitäisi tämän ikäisenä kilpailla kesätöistä parikymppisten opiskelijoiden kanssa.

Vaikka väärän ikäisenä alalle pääsy on vaikeampaa kuin nuorena, en silti haluaisi ap:nkaan mahdollisuuksia tyrmätä suoralta kädeltä. Ensimmäinen askel olisi selvittää se oma kiinnostus ja kyvykkyys. Se onnistuu noilla ilmaisilla MOOC-kursseilla joita voi suorittaa omaan tahtiin. Nuo on siitäkin hyviä, että siinä tulee samalla harjoiteltua itsenäistä työskentelyä ja ongelmanratkaisua ja tiedonhakua.

Samaten siinä pääsee kokeilemaan sitä, jaksaako grindata, painiskella sen koodin kimpussa ja selvittää, miksei se toimi niin kuin pitäisi. Tässä lajissa tarvitaan ennen kaikkea sinnikkyyttä ja puurtamista ja jos ei sitä itsestään löydä, niin sitten on parempi miettiä jotain muuta. Niinä hetkinä, kun tuntee itsensä aivan toivottoman tyhmäksi, pitää muistaa, että uusien asioiden prosessoiminen vie aikansa ja ongelmien kanssa painiessa aivot saavat treeniä ja oppivat hiljalleen prosessoimaan monimutkaisempia ongelmia.