Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhenevista vanhemmista huolehtiminen

Vierailija
24.07.2023 |

Hei te kaikki, joiden vanhemmat lähentelevät kahdeksaakymppiä!

Onko teillä sovittu miten vanhemmat hoidetaan sitten kun he eivät itse enää kykene huolehtimaan itsestään? Itselläni isä alkaa lähestyä tätä ikää, äiti on kuollut jo aiemmin. Viikonloppuna isä kertoi, että hänen ystävänsä oli todennut "Kyllä Minna sinua sitten hoitaa". (Minnä on oma peitenimeni). Tuntui hieman erikoiselta, koska minulla on myös sisko, eikä tuo isän ystävä edes tunne mua kunnolla.

Pohdin, että johtuukohan tämä siitä, että siskoni on perheellinen, minä taas perheetön. Perheettömien tehtävänä näyttää perinteisesti olleen muista huolehtiminen, kenenkäänhän ei tarvitse huolehtia teistä. Toki haluan pitää isästäni huolta, mutta tällainen huoltajaviitan sovittelu ulkoapäin tuntui ikävältä. Isä tuntui tässä tilanteessa vielä hakevan multa varmistusta, että onhan sitten näin.

Kiinnostaa siis tietää, miten teillä muilla on nämä asiat sovittu vai onko mitenkään?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isääni en aio auttaa yhtään. Saa maata kuin petasi ja pärjätä.

Äidille voin soittaa jonkun laitospaikan, mutta muuten en häntäkään hoida.

Saa tuomita ihan vapaasti. Itse uskon, ettei kukaan lapsi käännä vanhemmille selkäänsä ellei siihen ole oikeasti isoa syytä.

😄ai sä luulet että "laitospaikka soitetaan?" noin niinku ilmotusluontoisesti??😁

Sulla on monta yllätystä edessä.

Vierailija
42/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin vanhemmiltani mitäs sitten, kun eivät enää jaksa asua omakotitalossa. Kuulemma muuttavat palvelutaloon. Ok mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tietää hyvin että minä hoidan häntä samalla tavalla kuin hän hoiti omaa äitiään.

Voin käydä kerran kuussa moikkaamassa jossain vanhainkodissa tai sairaalassa. Ei kiinnosta miten se sinne päätyy.

Vierailija
44/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen lapseton mutta avomies kuvioissa. muutin jopa lähelle isää hänen viimeisiksi elinvuosikseen ja olen nyt tyytyväinen kun sain auttaa isääni hänen loppumetreillä. eipä tarvi jälkeenpäin ajatella että miksi en ollut lähellä kun isä tarvitsi apua. 

sain kyllä hautajaisissa kiitosta kun hoidin isääni ja autoin sen minkä pystyin. hän eli viimeiset vuodet palvelutalossa joten ihan kaikessa minun apua ei tarvittu. suosittelen palvelutaloa monelle vanhukselle ja siellä ne katsoo perään että kaikki asiat sujuu. sitten voit itse olla ns. täydentävä apu kun huolehdit mm. laskujen maksuista ym. leikkasin hiukset ja sen sellaista pientä apua. 

nyt voin hyvällä omalla tunnolla nukkua yöni ja olla tyytyväinen siihen että sain olla apuna isäni viimemetreillä. 

Vierailija
45/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, mitä, sen takihan lapsia tehdään että hoitavat sitten vanhana. Tätä ainakin mulle jankutettu iät ajat, kun mulla ei ole tätä itsestään selvyyttä vanhana.

Vela M55

Hoidatko sinä omia vanhempiasi tai oletko hoitanut? Oletko jo miettinyt omaa vanhenemistasi ja sitä miten pärjäät yhdeksänkymppisenä (jos sinne asti elät)?

Ap

En hoitanut, sitä varten on laitokset. Molemmat ovat jo kuolleet ja laitospaikat saatiin nopeasti, ja eipä heidän tarvinnut kauaa siellä olla. Omasta asiaa en ajattele, ei tarvitse lapsia kiusata, kun tietää ettei niitä ole ja kyllä yhteiskunta hoitaa viime kädessä, minulle ihan sama mitä tapahtuu.

Vierailija
46/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ja hoitopaikka siinä vaiheessa, kun ei avun ja kotihoidon avulla enää kotona pärjää. En itsekään siivoa kotona ja tilaan ruoat kotiinkuljetuksella, joten en todellakaan aijo vanhemmilleni piiaksi.

Vierailija
47/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mene noin, että perheetön aina hoitaa. Aika lailla sattuman ja tunnollisuuden mukaan. Monia eri vaihtoehtoja tutuilla ja sukulaisilla. Esimerkiksi minun perheetön, työtön, hyväkuntoinen, lähellä asuva sisarus teki hyvin nihkeästi ja kovalla painostuksella vain pieniä juttuja. Ei katsonut asiakseen.

Vierailija
48/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän menee aina niin, että yksi lapsista huolehtii ja muut eivät välitä. Sitten kun perinnönjako tulee, ovat kuitenkin kourat kopallaan ottamassa perintöä. 

Vierailija
49/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän menee aina niin, että yksi lapsista huolehtii ja muut eivät välitä. Sitten kun perinnönjako tulee, ovat kuitenkin kourat kopallaan ottamassa perintöä. 

On myös niin, että vanhemmat tai vanhempi pitää lapsiaan eriarvoisina ettei esim. kultalapselta vaadita edes kerran vuodessa apua minkä tekisi kun tulee sen kerta vuoteen käymään kun taas lähellä asuvalle naristaan ja vihjaillaan kaikenlaisesta avuntarpeesta.

Vierailija
50/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko isä mukaan ulkomaille. Vai kotona. Laitos ei ole ihmisen paikka oikein.

Harvemmin ysikymppiset vanhemmat edes haluavat mukaan ulkomaan komennuksille. Miten kuvittelet Apn hoitavan isäänsä töiden ohessa ulkomailla? Missä isä asuisi?

Isä asuisi lähekkäin, kumpikin omassa asunnossa. Osa iäkkäistä on ihan hyvässä kunnossa, jaloittelee. Eri asia jos on pyörätuolissa tai vuodepotilas, miten liikkuu. Tuossahan oli koti vaihtoehtona eli kotimaa.

Okei, eli jos isä muuttaisi perheettömän tyttären kanssa ulkomaille, niin mikä jäisi perheellisen sisaren vastuulle? Vai ajatteletko sinäkin, että perheettömät tietysti hoitavat, koska ei heillä ole muutakaan tekemistä.

Vierailija
51/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 92 vuotias isä, josta pidän huolta. Siivous, kaupat, ruoan valmistus lääkärissä käynnit pankkiasiat ym. MMSE 17. Lämmittää itse valmiin ruoan ja käy suihkussa itsenäisesti.

Orja olen ainut lapsi. Ei toivoa palvelutalo paikasta.

Palkaksi kiukuttelua ja syyllistämistä.

Ehkä omakin elämä alkaa joskus näin eläkeläisenä.

Vierailija
52/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jos koette rasitukseksi siivoatte, käytte kaupassa jne.?

Onko se vanhemmista hauska olla taakka?

Itse toivon, 78, etten ikinä pyydä enkä edellytä lapsilta mitään jos ei joku halvaus iske. Mutta sitten en enää kykenekään, tehkööt mitä tahtovat.

Vierailija
53/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perheetön, äidillä on selviä muistioireita ja ikää 77 v. Syksyllä menee ja haluaa mennä muistitestiin, oma äitinsä kuoli Alzheimeriin. Haluttiin hoitaa muutama juttu sitä ennen, kuten verkkopankki ja sähköposti sille, äiti tajusi sen itsekin. Moneen paikkaan kun nykyään tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja konttoria ei löydy mistään, niin omaisen asioiden hoito alkaa olla mahdotonta ilman niitä!

Mun lapset on kasvaneet isoiksi. Siskolla on 4 lasta, kaikki alaikäisiä 15v. -4v. , ja kädet täynnä melkein joka arki-ilta harrastuskuskausta, ja työ tunnin matkan päässä. Mulla on etätyö, eli se päähoitovastuu äidistä kyllä lankeaa mulle.

Edunvalvontapaperit on jo tehty. Sisko on laitettu siihen kakkos"holhoojaksi". 

Kannattaa ehkä sopia niistä vastuualueista.

Meillä on sopimus, että sisko ottaa vastuuta joka toinen viikonloppu, jotta mä saan levätäkin. Molemmat vie myös joka toinen viikko kotona tehtyä ruokaa pari annosta ja systeri samalla kattoo miten mutsilla menee, ja että se syö, sen kersat kun on lähellä harrastuksissa niin ihan sama se on mutsilla niitä odotella kuin suhata edes taas. 

Hyvä että meitä on kaksi..

Vierailija
54/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen burn outtia olin sitä mieltä, että hoidan eronneet vanhempani, mutta nykyään ajattelen, että koetan vain järjestää heille parhaan mahdollisen hoidon nin kotiin kuin laitokseenkin jos tarvis. Teen itse mahdollisimman vähän.

Vierailija
55/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei olla väleissä ainoan sisarukseni kanssa, joka ei edes asu Suomessa. Vanhemmat eivät halua ulkopuolista apua, esim. kodinhoitajaa. Itsellä monta sataa km matkaa ja lemmikit huolehdittava.

Vierailija
56/56 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ei olla väleissä ainoan sisarukseni kanssa, joka ei edes asu Suomessa. Vanhemmat eivät halua ulkopuolista apua, esim. kodinhoitajaa. Itsellä monta sataa km matkaa ja lemmikit huolehdittava.

Tee vanhemmillesi selväksi että sinä et pysty heitä arjessa auttamaan.

Ovatko tolkuissaan vielä?

Kartoita heidän asuinpaikkakunnallaan

toimivat kotihoitoyritykset joitten kautta saavat apua.

Sosiaalihoitoon huoli- ilmoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi