Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhenevista vanhemmista huolehtiminen

Vierailija
24.07.2023 |

Hei te kaikki, joiden vanhemmat lähentelevät kahdeksaakymppiä!

Onko teillä sovittu miten vanhemmat hoidetaan sitten kun he eivät itse enää kykene huolehtimaan itsestään? Itselläni isä alkaa lähestyä tätä ikää, äiti on kuollut jo aiemmin. Viikonloppuna isä kertoi, että hänen ystävänsä oli todennut "Kyllä Minna sinua sitten hoitaa". (Minnä on oma peitenimeni). Tuntui hieman erikoiselta, koska minulla on myös sisko, eikä tuo isän ystävä edes tunne mua kunnolla.

Pohdin, että johtuukohan tämä siitä, että siskoni on perheellinen, minä taas perheetön. Perheettömien tehtävänä näyttää perinteisesti olleen muista huolehtiminen, kenenkäänhän ei tarvitse huolehtia teistä. Toki haluan pitää isästäni huolta, mutta tällainen huoltajaviitan sovittelu ulkoapäin tuntui ikävältä. Isä tuntui tässä tilanteessa vielä hakevan multa varmistusta, että onhan sitten näin.

Kiinnostaa siis tietää, miten teillä muilla on nämä asiat sovittu vai onko mitenkään?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla sovittu sisaruksen kanssa mitenkään. Äiti on 77v.

Vierailija
2/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä se tilanne, että asun ajoittain työni vuoksi ulkomailla. Oma lapsuudenperheenikin on näin tehnyt silloinkin, kun isovanhempani olivat jo vanhoja. Mitäs sitten, jos isän kunto jostain syystä heikkenee, ja mulle tulee joku unelmien työtarjous ulkomailta? Tulee tiukka miettimisen paikka. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, mitä, sen takihan lapsia tehdään että hoitavat sitten vanhana. Tätä ainakin mulle jankutettu iät ajat, kun mulla ei ole tätä itsestään selvyyttä vanhana.

Vela M55

Vierailija
4/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, mitä, sen takihan lapsia tehdään että hoitavat sitten vanhana. Tätä ainakin mulle jankutettu iät ajat, kun mulla ei ole tätä itsestään selvyyttä vanhana.

Vela M55

Hoidatko sinä omia vanhempiasi tai oletko hoitanut? Oletko jo miettinyt omaa vanhenemistasi ja sitä miten pärjäät yhdeksänkymppisenä (jos sinne asti elät)?

Ap

Vierailija
5/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa oon pohtinut, mulla siis veli, joka on aika lailla pois kuvioista. Vanhempien hoitaminen jää todennäköisesti siis mulle. Olisi kiva kuulla kokemuksia!

Vierailija
6/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoana lapsena hoidin itse, tietysti. Isäni oli kuollut jo aikoja sitten ollessani teini, ja äitini sairastuttuaan vakavasti hoidin häntä ja hänen asioita usean sadan kilometrin päästä kolmen pikkulapsen kera. Vähintään joka toinen viikonloppu reissasin äidilleni lasten kanssa, joskus viikollakin jos tuli akuutti tarve ja jos pääsin. Silloiselle työnantajalle olen ikikiitollinen suuresta ymmärryksestä.

Minua jaksaa kummastuttaa se, että miksi ikääntyvien vanhempien asioista ei puhuta sisaruksien kesken. Ei voi tulla asia yllätyksenä, joten varsin luontevaahan tuon luulisi olevan omista vanhemmistaan huolehtimisen. Riippumatta siitä onko perhettä tai ei, mikäli asutaan samassa maassa. Tosin jos on sotkettu välit, niin sittenhän se on vaikeaa mutta itseaiheutettua?

Puhu sisaruksesi kanssa tilanteesta ja ottakaa aikuisina yhteisvastuuta isästänne. Miettikää etukäteen, miten toimitte ja keskustelkaa myös isänne kanssa, kun vielä ei ole akuuttia tilannetta päällä. Tehkää efunvalvontapaperit valmiiksi sekä hoitotahto, helpottaa suuresti asioiden hoitamista. Ja kysykää myös isänne mielipidettä asian. Hänhän on se keskiössä oleva kuitenkin. Jos suinkin mahdollista, niin puolittakaa osuutta ne. Se, onko perheellinen vai ei, on minusta toissijainen asia. Kyseessä on kuitenkin isänne, jolla on kaksi lasta. Hän tuskin haluaa olla teidän kahden riitelykapula.

Vierailija
7/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko isä mukaan ulkomaille. Vai kotona. Laitos ei ole ihmisen paikka oikein.

Vierailija
8/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ysikymppiset vanhemmat edes haluavat mukaan ulkomaan komennuksille. Miten kuvittelet Apn hoitavan isäänsä töiden ohessa ulkomailla? Missä isä asuisi?

Vierailija
9/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksena olen ehdotellut lapsille vaihtoehtoja vanhuuteni varalle. Heiltä en odota mitään auttamista tai hoitamista enkä rahaakaan.

Eivät halua keskustella, asu nyt tässä vaan, kyllähän sinä pärjäät.

Vierailija
10/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi kolmesta sisaruksestani auttoi isääni 250 km:n päässä. Äidillä oli muu omahoitaja.

Asiasta ei keskusteltu. Työtön sisar hoiti isän.

Minä olen ajatellut, että itse asuisin jossain seniori talossa, jossa on ruokala. Sitten pyytäisin yhteiskunnan apua sen minkä tarvitsee. Pysyisipä vain suht terveenä.

Jos yksi lapsi hoitaa, niin hänelle kuuluu rahallinen korvaus. Toivottavasti hoidettava vanhempi älyää maksaa kulut.

Vierailija
11/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa siskon kanssa vastuualueet.

Etsikää kotipalveluyritys joka hoitaa siivoukset, kauppareissut, ruuanlaitot ym

Isän kanssa puhukaa suoraan mihin teidän resurssinne riittävät.

Ei kannata omaa elämäänsä uhrata täysin vaikka isä rakas onkin.

Vierailija
12/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on neljä lasta ja vuorosysteemillä hoidamme äitiämme. Meillä on Whatsapp ryhmä, mihin ilmoitamme, kuka pääsee käymään, kauan on ja mitä tekee äidin kotona.

Hyvin toimii, eikä kukaan ylirasitu, kun vuorottelemme sopivasti

Vierailija
13/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan äitini asiat, sisko on asunut ulkomailla jo vuosikymmeniä. Joskus suoraan sanottuna vähän väsyttää ja harmittaakin.

Itse antaisin meille keski-ikäisille tehtäväksi miettiä jo omaa vanhuuttamme, ja laittaa NYT kaikki paperit, hoitotahdot yms. kuntoon.

Vierailija
14/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isääni en aio auttaa yhtään. Saa maata kuin petasi ja pärjätä.

Äidille voin soittaa jonkun laitospaikan, mutta muuten en häntäkään hoida.

Saa tuomita ihan vapaasti. Itse uskon, ettei kukaan lapsi käännä vanhemmille selkäänsä ellei siihen ole oikeasti isoa syytä.

Vierailija
15/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ysikymppiset vanhemmat edes haluavat mukaan ulkomaan komennuksille. Miten kuvittelet Apn hoitavan isäänsä töiden ohessa ulkomailla? Missä isä asuisi?

Isä asuisi lähekkäin, kumpikin omassa asunnossa. Osa iäkkäistä on ihan hyvässä kunnossa, jaloittelee. Eri asia jos on pyörätuolissa tai vuodepotilas, miten liikkuu. Tuossahan oli koti vaihtoehtona eli kotimaa.

Vierailija
16/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan äitini asiat, sisko on asunut ulkomailla jo vuosikymmeniä. Joskus suoraan sanottuna vähän väsyttää ja harmittaakin.

Itse antaisin meille keski-ikäisille tehtäväksi miettiä jo omaa vanhuuttamme, ja laittaa NYT kaikki paperit, hoitotahdot yms. kuntoon.

Hoitotahto voi olla kuolinpiikki. Mihin se tieto talletetaan.

Vierailija
17/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdolliset laskut e- laskuiksi nyt kun isä on vielä oikeustoimikelpoinen.

Asuuko ok- talossa?

Asunnossa kulku esteettömäksi. Pihatalkkari tekemään ulkotyöt.

Teille tilinkäyttöoikeudet, pankkiasioiden hoito helpottuu.

Vierailija
18/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilinkäyttö-oikeuksista just juttu oikeudessa. Sisarukset putsasivat molemmat vanhempansa rahattomiksi, 100 000 äidiltäänkin.

Mutta pakkohan ne jonkun on hoitaa jos ei itse kykene.

Vierailija
19/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä narsisti isä on tahallaan pilannut sisarusten suhteet. Ei ole mitään yhteistä sopimista. Äijä on laiska valittaja. Jos jotain sille tekee se epätekee sen vaikka niin että jos istuttaa kukkia se käy repii ne pois ja heittää roskiin. Miksei voi itse huolehtia itsestään, miksei voisi itse siivota aikansa kuluksi? Ei meillä ole edes eläkettä tiedossa ahneen suuren ikäluokan ja demarien äänestelyn jälkeen.

Vierailija
20/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä narsisti isä on tahallaan pilannut sisarusten suhteet. Ei ole mitään yhteistä sopimista. Äijä on laiska valittaja. Jos jotain sille tekee se epätekee sen vaikka niin että jos istuttaa kukkia se käy repii ne pois ja heittää roskiin. Miksei voi itse huolehtia itsestään, miksei voisi itse siivota aikansa kuluksi? Ei meillä ole edes eläkettä tiedossa ahneen suuren ikäluokan ja demarien äänestelyn jälkeen.

Satutko huomaamaan, suuret ikäluokat eivät ole eläkkeistä enää päätelleet? Onkohan ketään enää ees eduskunnassa?

Tuo on jo väsynyt klisee tuo sanomasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän