Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytinkö valta-asemaani väärin?

Vierailija
23.07.2023 |

Olen eräässä isossa firmassa töissä, ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa rekrypäötöksiin. Menin treffeille ja seurustelinkin hetken aikaa ihmisen kanssa, joka on samalla alalla, mutta joka on työtön. Heti ensimmäisillä treffeillä sanoin, että firmassamne saattaisi olla hänelle töitä. Sanoin sen toisillakin treffeillä (tätä tosin en itse muista). Asiasta oli myös, valitettavasti, puhetta viesteissä. Lupasin töitä, joita en sitten kuitenkaan antanut, koska henkilö alkoi ärsyttämään. Poistin viestit, mutta kumppani oli ehtinyt ottaa niistä kuvakaappauksen. Erosimme, ja nyt tyyppi väittää että käytin valta-asemaani väärin ja että yritykseni oli saada häneltä vain seksiä. Uhkailee myös, että tekee asiasta isomman jutun.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Onko minulla oikeasti syystä huoleen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa sen kanssa, mitä hänen asemassaan olevalta työntekijältä voidaan kohtuullisesti vaatia. Kaikki eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että tämä lojaliteettivelvollisuus voi rajoittaa työntekijän sananvapautta myös vapaa-ajalla.

Someprofiilissasi saattaa esimerkiksi näkyä työnantajan tiedot. Jos esität vapaa-ajallasi henkilökohtaisen mielipiteen, se saatetaan tulkita myös työnantajan näkemykseksi. Toki työntekijä on mahdollista yhdistää työnantajaansa muullakin tavalla.

Somessa seuraajinasi voi olla esimerkiksi työtovereita, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Työntekijänä sinun tulisikin käyttää harkintaa niin työssä kuin vapaa-ajallasikin siten, ettei toiminnallasi olisi negatiivista vaikutusta työnantajaan, asiakaskokemukseen tai mahdollisuuteen tehdä työtäsi.

Omissa julkaisuissa kannattaa esimerkiksi huomioida, ettei työntekijä epäasiallisella mielipiteellään heikennä asiakkaiden luottamusta tai aiheuta mielipahaa.

On aina hyvä pohtia, voiko jokin julkaisu aiheuttaa haittaa työnantajalle tai vaikeuttaako se oman työn hoitamista jatkossa. Huomiota on kiinnitettävä kuitenkin myös työntekijän tehtävään ja asemaan.

Esimerkiksi asiakkaiden kanssa työskentelevältä työntekijältä voidaan odottaa harkitumpaa käyttäytymistä. Lisäksi mitä korkeammassa ja vastuullisemmassa asemassa olet, sitä harkitummin sinun on toimittava niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

Suhtautuminen on erityisen kriittistä esimerkiksi rasistisiin tai syrjiviksi tulkittaviin lausuntoihin, jotka ovat työnantajan arvojen ja mahdollisten ohjeiden vastaisia. Pahimmillaan lausunnot voivat vaarantaa työnantajan asiakassuhteita sekä aiheuttaa kolhun yrityksen imagoon ja maineeseen.

Epäasiallisilla kommenteilla työntekijä voi rikkoa työnantajan luottamuksen ja samalla myös työsuhteen lojaliteettivelvollisuuden. Tällöin arvioitavaksi saattaa tulla myös se, voiko työntekijä enää jatkaa tehtävässään.

https://mma.fi/ajankohtaista/blogi/tyontekijalla-on-lojaliteettivelvoll…

Vierailija
22/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän lojaliteettivelvoitteen mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.

Mistä tämä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän lojaliteettivelvoitteen mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.

Mistä tämä on?

Työsopimuslaista

Vierailija
24/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko minulla nyt mahdollisuus menettää jopa työpaikka?

Millä perusteella sun työsuhteesi tuossa olisi irtisanottavissa? Varoitus nyt saattaa kyllä tulla. Seuraavalla kerralla lahjot sitten vaikka ihan puhtaalla rahalla niitä typyköitä siellä baarissa. Eikös?

Onhan tuo näinä päivinä sika iso juttu varsinkin jos tää toinen osapuoli on ollut jotenkin heikommassa asemassa, niin kuin nyt on ollutkin jos kerta työtön. Voi tuosta tulla seuraamuksia

No ei tuosta nyt samantien voi työsuhdetta irtisanoa, kun esim varkaudenkaan takia ei voi. Mutta toki jos toi nyt on ap:n viides kerta kun noin toimi, sitten voi jo kumisaappaan kuva ahteriin tullakkin.

Ehkä sitten jos saadaan irtisanomista Suomessa hieman järkevöitettyä.

Mutta AP:n urakehityksen tuossa firmassa se voi kyllä blokata, ja ehkä on jopa syy ottaa AP pois palkkaavasta positiosta.

Vierailija
25/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 ei jatkoon.

Et tehnyt mitään väärää, koko juttu oli vain yksi iso väärinkäsitys, ja case Closed.

Ei kannata yliajatella tällaisia, se voi aiheuttaa stressiä, joten unohda.

Vierailija
26/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika miten perseilet töissäsi. Miten joku voi olla noin uuno?

Vierailija
27/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 ei jatkoon.

Et tehnyt mitään väärää, koko juttu oli vain yksi iso väärinkäsitys, ja case Closed.

Ei kannata yliajatella tällaisia, se voi aiheuttaa stressiä, joten unohda.

Nyt voi vielä rentoilla, mutta jos Ap on tarpeeksi suututtanut tätä vastapuolta, niin voi tulla vielä tukalat ajat

Vierailija
28/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol setämies joutuu vastuuseen 🤓

Vierailija
29/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulle tuli fiilis, että aloittaja on nainen...

Vierailija
30/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulle tuli fiilis, että aloittaja on nainen...

Ei se mitään muuta. Kyllä nämä koskevat myös naisia

Vierailija
31/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit väärin.

Vierailija
33/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Miten aiot oikaista asian. Otit miehen suhteilla töihin. Miten työ sujui. Sanoit hänet irti, kun hän ei enää miellyttänyt sinua. Alkaisin tilallasi hakea uutta työpaikkaa. Sekoitit työn ja yksityiselämäsi. Mies voi vaatia kahden vuoden palkkaa laittomasta irtisanomisesta.

Vierailija
34/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yritellä sovitella

Vierailija
35/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Miten aiot oikaista asian. Otit miehen suhteilla töihin. Miten työ sujui. Sanoit hänet irti, kun hän ei enää miellyttänyt sinua. Alkaisin tilallasi hakea uutta työpaikkaa. Sekoitit työn ja yksityiselämäsi. Mies voi vaatia kahden vuoden palkkaa laittomasta irtisanomisesta.

Eihän Ap ottanut ketään töihin

Vierailija
36/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Nyt tarvitaan nöyrää anteeksipyytelyä ja matelua, jotta hän antaa anteeksi ja alkaa sääliä sinua, eikä vie asiaa eteenpäin.

Vierailija
37/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi pelottamaan todella tämä keissi koska minulla ei ole työhön vaadittavaa koulutusta, vaan olen saanut paikan aikoinani suhteilla. Voiko tämä vaikuttaa asiaan?

Vierailija
38/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Nyt tarvitaan nöyrää anteeksipyytelyä ja matelua, jotta hän antaa anteeksi ja alkaa sääliä sinua, eikä vie asiaa eteenpäin.

Hah, tuossahan on rahallisesta menetyksestä kysymys, kun luvattua työtä ei ole tullut. Tuskin auttaa matelut

Vierailija
39/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi pelottamaan todella tämä keissi koska minulla ei ole työhön vaadittavaa koulutusta, vaan olen saanut paikan aikoinani suhteilla. Voiko tämä vaikuttaa asiaan?

Siis olet mies. Kukaan nainen ei saisi työtä ilman koulutusta

Vierailija
40/53 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei edellytetä taivuttamista, vaan tunnusmerkistö täyttyy tekijän muunkinlaisella aktiivisella toiminnalla, jolla hän saa asemaansa hyväksikäyttäen heikomman osapuolen sukupuoliyhteyteen tai muuhun seksuaalista itsemääräämisoikeutta olennaisesti loukkaavaan seksuaaliseen tekoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi