Näyttelijä Maria Järvenhelmi ei käytä älypuhelinta tai tietokonetta Hoidan asiat vanhanaikaisesti
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Entä papereiden tulostaminen. Paitsi jos on ala ettei tarvitse tulostaa. Hakemuksia tulostetaan ja tositteita.
Kirjastossa voi tulostaa. Tosin itse ene edes muista, milloin viimeksi olisi ollut tarvetta tulosteelle. Kaikki olennainen hoituu sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta pankkiasioita ja ostoksia on hankala hoitaa ilman luuria. Ja tietokoneen tilalle ei ole kirjoituskonetta kaupassa?
Ostoksia? Mä en ole ikinä tarvinnut puhelinta ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta pankkiasioita ja ostoksia on hankala hoitaa ilman luuria. Ja tietokoneen tilalle ei ole kirjoituskonetta kaupassa?
Niìn no yhdet lentoliput ostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljolta säästyy kyllä. Hieno homma 👍
Säästyy? Eikö teillä ole mitään kontrollia siihen, millaista sisältöä kulutatte?
Eikö sinulla ole mitään kontrollia, mitä typeryyksiä tänne vauvalle suollat?
Just. Sellainen oksennus sieltä sitten.
Ja sieltä 🤮 Tältä just säästyy, joka ei tänne eksy. Sinun kaltaisilta ääliöiltä.
Tiesitkö, että joka toista haukkuu on itse? Eli lopeta projisointi ja mene pois palstalta, jos sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa.
Minä en lähde mihinkään. Sinä sentään voit lähteä v* ttuilemasta.
Olisin muuten voinut lähteä, mutta nyt kun rupesti käskemään, en piruuttanikaan mene minnekään. Minua ei penikat määräile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokaupat sinulle tuntematon käsite? Vai se, että niitä voi käyttää älypuhelimella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä papereiden tulostaminen. Paitsi jos on ala ettei tarvitse tulostaa. Hakemuksia tulostetaan ja tositteita.
Kirjastossa voi tulostaa. Tosin itse ene edes muista, milloin viimeksi olisi ollut tarvetta tulosteelle. Kaikki olennainen hoituu sähköisesti.
Näissä julkisissa tiloissa tulostamisessa on aina se ongelma, että joku on kyttäämässä. Kirjastonhoitaja ojentaa sulle sun tulosteet jne.
Milloin näihin saadaan tietoturva?
Älypuhelimet on kyllä yks eniten riippuvuutta aiheuttava pirulainen. Hienoa, joka ei ollenkaan lähde edes leikkimään tulella.
Näyttääkö jääkaappisi sinulle kohta mainoksia? – LG hakee kasvua uudella strategialla, joka saattaa lisätä mainontaa myös televisiossasi
Korealaisjätti aikoo päivittää kodinkoneitaan pyörittävän webOS-käyttöjärjestelmän tukemaan ”sisältöä, palveluita ja mainoksia”.
Talouselämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokaupat sinulle tuntematon käsite? Vai se, että niitä voi käyttää älypuhelimella?
Tavallinen kauppa sinulle vieras käsite? Tai että sieltä voi ostaa ihan rahalla? Ei velkaantua ja ostaa osamaksulla, vinguttaa luottokorttia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä julkisissa tiloissa tulostamisessa on aina se ongelma, että joku on kyttäämässä. Kirjastonhoitaja ojentaa sulle sun tulosteet jne.
No ei kyllä kukaan itsepalvelukoneella sinulle mitään ojenna. Ihan rauhassa voi siellä keskenäsi tulostella. Kirjastonhoitaja toki auttaa, jos et osaa konetta käyttää, mutta muuten koneet ovat ihan vapaasti asiakkaiden käytössä. Osa toimii kolikolla ja osassa luotetaan, että asiakas on rehellinen ja käy tiskillä kertomassa, montako paperia tulosteli ja hoitaa maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntematon käsite. Se on tuntematonta, että ostoksia olisi HANKALA hoitaa ilman puhelinta.
Musta se on helppoa, että meen kauppaan ja ostan. Näen materiaalit ja värit, voin sovittaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä kukaan itsepalvelukoneella sinulle mitään ojenna. Ihan rauhassa voi siellä keskenäsi tulostella. Kirjastonhoitaja toki auttaa, jos et osaa konetta käyttää, mutta muuten koneet ovat ihan vapaasti asiakkaiden käytössä. Osa toimii kolikolla ja osassa luotetaan, että asiakas on rehellinen ja käy tiskillä kertomassa, montako paperia tulosteli ja hoitaa maksun.
Mitä selität? Monessako kirjastossa olet käynyt? Tuliko mieleen, että toisissa ojennetaan?
Itse en käytä somea juurikaan, mutta tekstinkäsittelyä en kyllä vaihtaisi.
Saa sen ajan kulumaan niinkin. Ei olisi ylimääräistä luppoaikaa hengailla netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kauppa sinulle vieras käsite? Tai että sieltä voi ostaa ihan rahalla? Ei velkaantua ja ostaa osamaksulla, vinguttaa luottokorttia ym.
Kumpaankin vastus on ei. Miksi muuten luulet, että verkkokaupassa velkaannutaan ja vingutetaan luottokorttia? Etkö ole koskaan kuullut nettipankista? Tai siitä, että ostokset voi maksaa myös laskulla. Osassa paikosta postiennakollakin.
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman nettiyhteyttä olisi kyllä aika työlästä. Esimerkiksi tänään olen alle tunnissa tunnissa maksanut 5 laskua, uusinut reseptin, tehnyt ruokaostokset ensi viikolle ja varannut itselleni kampaajan ja lääkäriajan. Jos kaikki tuo olisi pitänyt tehdä ilman tietokonetta tai älylaitetta, olisi mennyt tuhottomasti aikaa. Suurin osa noista ei edes onnistuisi näin sunnuntaina, jolloin on hyvin aikaa hoidella asioita.
Se että saa asiat nopeasti hoidettua auttaa siihen, että ehtii nopeammin seuraavaan kiireeseen. Onko kiire vähentynyt teknologian kehityksen myötä?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin hommasin ekan älykännykkäni 2019, ehkäpä hänkin tuon uutisen jälkeen.
Vuoteen 2019 asti pärjäsin vaan näppäinkännykällä ja läppärillä.
Vasta sanotaanko viimeiset 4 vuotta on yhteiskunta muuttunut niin paljon, että monet jutskat lähes vaatii äpin ja älykännyn.
Ja tulevaisuudessa älykänny sulautetaan ihmiseen, jota ilman ei taaskaan tule toimeen, joten nykyiset kädessä kannettavat ovat vanhanaikaisia noin 5-10 vuodessa. Silloin suunnataankin gigantin sijasta tohtorille, joka upottaa sitten älysirun korvasi taa paikallispuudutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selität? Monessako kirjastossa olet käynyt? Tuliko mieleen, että toisissa ojennetaan?
Faktaa selitän. Olen käynyt noin 20 eri kirjastossa elämäni aikana ja ikinä ei ole kopiokone tai tulostin ollut virkailijan varassa, vaan ihan vapaasti kaikkien käytettävissä asiakastiloissa. Toki jos hirveästi pelkäät kirjastovirkailijan lukevan sinun kallisarvoisia salaisuuksiasi, voit käydä hoitamassa tulostamiset vaikka kopiointiliikkeen itsepalvelukoneella. Siellä nyt ainakaan kukaan ei sinulle mitään ojentele.
Olen 25 vuotias ja itse harkitsen älypuhelimesta luopumista. Myrkkyä mielelle
Sepä onkin kiva lähteä hoitelemaan Kela-asioita jonnekin kirjaston koneelle, missä kuka tahansa näkee halutessaan, mitä sinä teet.