Onko paikalla ketään joka mennyt ulkomailla ulkomaalaisen kanssa naimisiin? Miten passi kun sukunimi muuttuu?
Tarkoitus olisi mennä syksymmällä ulkomailla naimisiin ja jäädä sinne sitten pitemmäksi aikaa.
Voiko vanhalla passilla matkustaa sitten myöhemmin Suomeen vai pitääkö passi uusia jossain Suomen suurlähetystössä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tarvitse enää sen jälkeen passia kun se karvakäpälä ei anna sinun poistua kotoa, ulkomaille lähdöstä puhumattakaan.
Kateellinen??? 🤣🤣🤣
Mistä? Siitä että joku naitattaa itsensä jonkun karvakäpälän kotiorjaksi?
Ja miehen kotimaa on mainittu missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tietysti suurlähetystön kautta uusi passihakemus. Onkohan ulkomaille muutto muutenkin sinulle liian vaativa haaste?
No kun en ole sinne mitenkään virallisesti muuttamassa vaikka mulla siellä asunto onkin, ja oon siellä ollut jo yli vuoden niin ei sinällään ole haastetta.
Kelaan pitää ilmoittaa että et ole enää mm. terveydenhuollon piirissä.
Miten ihmeessä kela nyt tähän liittyy???
Suomeen maksan verot niin miksi en olisi oikeutettu käyttämään Suomen terveydenhuoltoa?
Oleskelen pitempiä aikoja ulkomailla, en asu siellä virallisesti enkä aio sinne virallisesti muuttaa.
Jos oleskelet vuosikausia ulkomailla, et ole oikeutettu terveydenhuoltoon vaikka kuinka kusettaisit valtiota ja olet ilmoittamatta ulkomailla asumisestasi.
Miksei miehesi vaihda nimeä? Eikö nimenvaihtaja osaa edes itse ottaa selvää? Ei saa heteroakka vuonna 2023 tehtyä mitään tasa-arvon eteen. Eipä ole miehet omistamassa identiteettiä teille raukoille. Tyttöjä ei muuten haluta koska nimi ei jatku. Noloa kantaa aivan eri maan nimeä, et kuulu toiseen sukuun tai kulttuuriin millään lailla.
Näkisipä Teppo Ahmadeja ja Jukka-Pekka Tölönen-Ghaqueseja. Vaan ei, miehiä ei "yhteinen perhe" kiinnosta.
En ymmärrä miten kukaan enää nykyaikana muuttaa nimensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tietysti suurlähetystön kautta uusi passihakemus. Onkohan ulkomaille muutto muutenkin sinulle liian vaativa haaste?
No kun en ole sinne mitenkään virallisesti muuttamassa vaikka mulla siellä asunto onkin, ja oon siellä ollut jo yli vuoden niin ei sinällään ole haastetta.
Suomeen maksan verot niin miksi en olisi oikeutettu käyttämään Suomen terveydenhuoltoa?
Oleskelen pitempiä aikoja ulkomailla, en asu siellä virallisesti enkä aio sinne virallisesti muuttaa.Jos oleskelet vuosikausia ulkomailla, et ole oikeutettu terveydenhuoltoon vaikka kuinka kusettaisit valtiota ja olet ilmoittamatta ulkomailla asumisestasi.
Mulla on pysyvä osoite Suomessa, teen töitä Suomeen, maksan verot Suomeen niin miksi en olisi oikeutettu käyttämään terveydenhuollon palveluita?
Eikö se olisi yksinkertaisinta vain pitää oma nimi?
Vierailija kirjoitti:
No jos sinä et sitä ymmärrä niin ei ole minun ongelma. Mulla on syyni miksi haluan vaihtaa sukunimen miehen sukunimelle.
Vierailija kirjoitti:
ChatGPT kirjoitti:
Kun sukunimi muuttuu esimerkiksi avioliiton myötä, passia ei yleensä tarvitse välittömästi uusia. Monissa maissa passin voimassaolo jatkuu edelleen, vaikka sukunimi olisikin muuttunut. Kuitenkin on tärkeää, että passin tiedot ovat ajantasaiset ja vastaavat henkilön nykyistä nimeä.
Jos aiot matkustaa ulkomaille vanhalla passilla, joka on vielä voimassa, ja jossa on vanha sukunimi, suosittelen ottamaan mukaan myös virallisen todistuksen nimenmuutoksesta. Usein avioliiton rekisteröimisestä tai nimenmuutoksesta annetaan todistus, joka osoittaa uuden nimen voimassaolon. Tämä todistus voi olla hyödyllinen, jos sinua pyydetään selventämään nimenmuutostasi maahan saavuttaessa.
Koska passin ja matkustusasiakirjojen säännöt voivat vaihdella eri maiden välillä, on tärkeää tarkistaa Suomen passin voimassaoloon ja nimenmuutoksiin liittyvät viralliset ohjeet Suomen passiviranomaisilta, kuten poliisilta tai Suomen suurlähetystöstä ulkomailla. Näin voit varmistaa, että matkustaminen sujuu ongelmitta ja sinulla on kaikki tarvittavat asiakirjat mukana. Mikäli vanhan passisi tiedot ovat ristiriidassa uuden sukunimesi kanssa, sinun tulee hakea uutta passia ennen matkaa.
Sen verran tiedän että en voi etukäteen tietenkään uutta passia hakea vaan vasta sitten kun olen naimisissa.
En tiedä yhtään millainen projekti on alkaa passia uusimaan suurlähetystön kautta. Ehkä helpointa on lentää häiden jälkeen Suomeen, uusia passi ja mennä takaisin.
On yksinkertainen homma. Olen vuosikymmeniä uudistanut passini Suomen suurlähetystöissä. Maksetaan etukäteen, mennään paikanpäälle ja sitten lähettävät passin kirjattuna kotiin. Soita lähimpään lähestystöön niin selviää aika tavalla.
Ei lentokentällä kukaan tiedä passintarkastuksessa että mennyt naimisiin. Eli lippu vanhalla nimellä ja vanhalla passilla Suomeen. Tosin jos lähetystöön ei ole hirveän pitkä matka, passin voi ihan hyvin hakea sieltäkin. Meillä on yli 400km lähetystöön matkaa joten emme sinne lähde passeja uusimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinä et sitä ymmärrä niin ei ole minun ongelma. Mulla on syyni miksi haluan vaihtaa sukunimen miehen sukunimelle.
Mikä se syy on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleskelen pitempiä aikoja ulkomailla, en asu siellä virallisesti enkä aio sinne virallisesti muuttaa.Jos oleskelet vuosikausia ulkomailla, et ole oikeutettu terveydenhuoltoon vaikka kuinka kusettaisit valtiota ja olet ilmoittamatta ulkomailla asumisestasi.
Mulla on pysyvä osoite Suomessa, teen töitä Suomeen, maksan verot Suomeen niin miksi en olisi oikeutettu käyttämään terveydenhuollon palveluita?
Jos taas lähtee EU:n ulkopuolelle, silloin on oikeus Suomen terveydenhuollon ja muihin etuuksiin enintään kuusi kuukautta kestävän ulkomailla oleskelun ajan. Yli puoleksi vuodeksi ulkomaille lähtevän oikeus sosiaaliturvaan päättyy.
Eli jos vuoden ajan asut ulkomailla, katsoo KELA että olet pysyvästi muuttanut sinne puolen vuoden jälkeen, ei meinaa mitään mikä on osoitteesi suomessa.
Miten siitä sitten jää kiinni? No kateelliset somen seuraajat tietysti ilmiantavat.
Eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Et voi hakea passia ennen kuin avioliitto ja uusi sukunimi on kirjattu Suomessa järjestelmiin. Tähän ei ole mitään aikarajaa. Hoida asia sitten, kun se aikatauluihisi sopii. Tämän vuoksi ei tarvitse matkasuunnitelmia muttaa.