Miksi tytöille ajatellaan vain mekon tai hameen kuuluvan juhlapukeutumiseen?
Miksi ei housuja? Varmaan aina kun joku pohtii, mitä pukisi lapselle ylle johonkin tilaisuuteen, alkaa joku esittämään näkemyksiä siitä, millainen mekko tai hame olisi hyvä.
Kommentit (120)
Onhan se nyt hienompi kun housut ja kesämekko hakkaa aina shortsit.
Onko teidän työpaikalla ollut housu tai shortsit tuputusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka näin ajattelee ?
No kuka... no vaikka kuka. On hyvin yleinen ajattelutapa.
Ja höpöhöpö. Hyvin vanhanaikainen ajattelutapa toi on, ootko jostain maalta?
Olen maalta ja asun maalla. Olen myös asunut kaupungeissa. Olen huomannut, että nimenomaan kaupungeissa asuvissa on heitä, jotka ovat hyvin tarkkoja siitä, kuinka ihmisen kuuluu pukeutua. He ovat ihmisiä, jotka tietävät etiketistä hyvin vähän, ja yrittävät peitellä tietämättömyyttään sillä, että brassailevat niillä vähillä tiedoillaan, joita heillä on.
Omien sukulaisten perusteella meillä on päinvastoin: Olen huomannut, että nimenomaan maalla asuvissa on heitä, jotka ovat hyvin tarkkoja siitä, kuinka ihmisen kuuluu pukeutua. He ovat ihmisiä, jotka tietävät etiketistä hyvin vähän, ja yrittävät peitellä tietämättömyyttään sillä, että brassailevat niillä vähillä tiedoillaan, joita heillä on. Edellisen lisäksi kaikessa otetaan huomioon, "mitä naapurit ajattelevat".
Tyttöjen juhlapukeutuminen on jo vuosikymmeniä ollut vapaavalintainen: Mekko tai housut. Uskonnollisissa yhteyksissä mekkoa tietenkin suositaan ja tilaisuuksissa, joissa noudatetaan pukukoodia.
Suomessa etenkin hautajaispukeutuminen on kyllä edelleen jokseenkin jumiutunutta.
Esimerkiksi muualla Euroopassa hautajaisiin pukeudutaan usein vaaleisiin asuihin, suositaan beigeä, harmaata, khakia, vaaleaa okraa, valkoista, luonnonvalkoista, vaaleanruskeaa, pellavaa, sinistä, vihreän eri sävyjä, vaaleansinistä, jopa vaaleaa roosaa. Myös esimerkiksi kukkakuviot asuissa ei ole mitenkään harvinaisia.
Suomessa taas saa hirveän huutoryöpyn jos edes harkitsee laittavansa muuta kuin mustaa tai tummaa.
Mutta eikö ole aika harvinaista, että pikkutytöllä olisi juhlissa housut, eikö yleensä ole hame? En siis nyt tässä sano että kuuluisi olla hame, mutta eikö tosiasiassa kuitenkin useimmiten näin ole, kun puhutaan pikkutytöistä, ei teineistä tai aikuisista naisista.
Minusta tämä oli aika mielenkiintoinen havainto ap:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttöjen kuuluu pukeutua mekkoon
Akuiset naiset eivät pidä enää alushousuja hameen kanssa, mutta saanhan minä laittaa vielä pikkutytölleni alushousut mekon alle. Jokoos tytöt?
Itse asiassa kun rupeaa asiaa miettimään, niin ei tule oikein edes mieleen millaiset pikkutytön juhlahousut olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa etenkin hautajaispukeutuminen on kyllä edelleen jokseenkin jumiutunutta.
Esimerkiksi muualla Euroopassa hautajaisiin pukeudutaan usein vaaleisiin asuihin, suositaan beigeä, harmaata, khakia, vaaleaa okraa, valkoista, luonnonvalkoista, vaaleanruskeaa, pellavaa, sinistä, vihreän eri sävyjä, vaaleansinistä, jopa vaaleaa roosaa. Myös esimerkiksi kukkakuviot asuissa ei ole mitenkään harvinaisia.
Suomessa taas saa hirveän huutoryöpyn jos edes harkitsee laittavansa muuta kuin mustaa tai tummaa.
Eikä ole mitenkään jumiutunutta. Isäni hautajaisiin naapurin nainen tuli suoraan lenkiltä kirkkaan punainen lenkkiasu yllään, eikä isä puhunut yhtään mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään suomalaisilla on pukeutumisesta ihmeellisen ahtaita ajatusmalleja ja turhia sääntöjä niin kuin kaikesta muustakin.
Olennaistahan on vain kunnioittaa tapahtumaa pukeutumalla jollain tavalla arvokkaammin tai paremmin.
Omaa persoonallisuuttaan voi tuoda esiin.Suomalaisten pukeutuminen juhliin päinvastoin on poikkeavan vapaamuotoista. Harvemmin muualla edes mietitään, mennäkö juhliin farkuissa tai voisiko lapset pukea collareihin.
Tuskin sinä seuraat kovinkaan aktiivisesti kaikkien muiden maiden nettipalstoja. Takuulla niistä löytyy kauhisteluja siitä, kuinka rähjäistä rahvas on, sikäli mikäli edes suovat ajatusta näille ajaessaan ökytaloihinsa muurien sisäpuolelle.
Eriarvoistuminenhan on nimenomaan sitä, että alaluokka pyrkii esim. pukeutumisellaan osoittamaan halveksuntaansa niitä kohtaan, jotka heidän elintasonsa maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mainita yhdenkin Euroopan maan, jossa on tavallista pukeutua hautajaisiin muihin kuin tummiin väreihin? Odottelen vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole aika harvinaista, että pikkutytöllä olisi juhlissa housut, eikö yleensä ole hame? En siis nyt tässä sano että kuuluisi olla hame, mutta eikö tosiasiassa kuitenkin useimmiten näin ole, kun puhutaan pikkutytöistä, ei teineistä tai aikuisista naisista.
Minusta tämä oli aika mielenkiintoinen havainto ap:ltä.
Kyllä pikkutytölläkin voi olla housut juhlissa. Ei siinä ole mitään outoa. Moni tyttö vaan elää jossain kohden kai jotain rinsessavaihetta, ja silloin ehkä itse haluaa laittaa niitä vaaleanpunaisia tylliröyhylöitä päälleen, mutta olen nähnyt varsin pieniä tyttölapsiakin housuissa juhlimassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kun rupeaa asiaa miettimään, niin ei tule oikein edes mieleen millaiset pikkutytön juhlahousut olisivat.
Googlaa
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei ole tullut lastenvaatekaupoissa kovin usein vastaan. Ainoa housumainen juhlavaate on usein jokin jumpsuit-asu.
Voi kun tää ajattelu muuttuisi, en tiedä miksi ihmiset väittää että näin ei ole. Haluaisin itse häävieraana pukeutua housuihin, mutta todella vaikea löytää juhlallista housupukua, näyttämättä joltain toimistoihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Mekkotuputus näkyy ennen kaikkea täällä palstalla.
Eräässä keskustelussa joku äiti kysyi, mikä olisi sopivan juhlava asu pikkutytölle hautajaisiin, niin lähes kaikki ehdotti jotain mekkoa tai hametta. Yksi ehdotti housuja ja tähän taas nämä mekkoehdottajat kommentoi että joo, menkää samantien vaikka verkkareissa.
Ilmeisesti joillekin juhlahousut tytölle on ihan vieras käsite.
Pikkutytöille on niitä juhlahousuja vielä huonommin tarjolla kuin hautaisiin sopivia mekkoja, ainakaan hautajaisiin sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tää ajattelu muuttuisi, en tiedä miksi ihmiset väittää että näin ei ole. Haluaisin itse häävieraana pukeutua housuihin, mutta todella vaikea löytää juhlallista housupukua, näyttämättä joltain toimistoihmiseltä.
Jos niitä juhlavia housuja todellakin käytetään paljon kaikkialla paitsi Suomessa, on niitä vaatekaupat väärällään. Vähintään netistä tilaamalla saat samat vaatteet kuin Pariisin hienostodaamit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa
Tulokseksi tuli eri kauppojen sivuja: tyttöjen housut ja farkut, tyttöjen housut ja legginsit, kuvia esim. Collegehousuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mainita yhdenkin Euroopan maan, jossa on tavallista pukeutua hautajaisiin muihin kuin tummiin väreihin? Odottelen vastausta.
Yllättäen kysymykseen ei tule vastausta, alapeukkua vaan. Miksiköhän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräässä keskustelussa joku äiti kysyi, mikä olisi sopivan juhlava asu pikkutytölle hautajaisiin, niin lähes kaikki ehdotti jotain mekkoa tai hametta. Yksi ehdotti housuja ja tähän taas nämä mekkoehdottajat kommentoi että joo, menkää samantien vaikka verkkareissa.
Pikkutytöille on niitä juhlahousuja vielä huonommin tarjolla kuin hautaisiin sopivia mekkoja, ainakaan hautajaisiin sopivia.
Meidän tytöllä oli 5-vuotiaana hautajaisissa vaaleat suorat housut ja vaaleansininen paitapusero.
Samalla tytölle oli 10-vuotiaana hautajaisissa tummanharmaat housut ja vaaleanvioletti paita sekä violetti kaulahuivi.