Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tytöille ajatellaan vain mekon tai hameen kuuluvan juhlapukeutumiseen?

Vierailija
23.07.2023 |

Miksi ei housuja? Varmaan aina kun joku pohtii, mitä pukisi lapselle ylle johonkin tilaisuuteen, alkaa joku esittämään näkemyksiä siitä, millainen mekko tai hame olisi hyvä.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu kulttuuriin pukeutua siten, mutta eipä sitä ole pakko noudattaa.

Vierailija
22/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajatella....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että suomalainen ei osaa ostaa muutenkaan juhlavaatteita miettimättä sitä, että farkut tai collegehousut välttää kyllä. Omilla tytöillä on ollut juhlissa kaikenlaisia housuja ja housuhameita, koska osaan niitä ommella, mutta ei koskaan vielä urheilutrikoita tms., joita nykyisin näkee hautajaisissakin.

Vierailija
24/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko huolissanne. Jo kymmenen vuoden päästä tytöt Suomessa menevät juhliin ja muualle burkhassa.

Vierailija
25/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hameet on setämiehiä varten

Vierailija
26/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään suomalaisilla on pukeutumisesta ihmeellisen ahtaita ajatusmalleja ja turhia sääntöjä niin kuin kaikesta muustakin.

Olennaistahan on vain kunnioittaa tapahtumaa pukeutumalla jollain tavalla arvokkaammin tai paremmin.

Omaa persoonallisuuttaan voi tuoda esiin.

Vierailija
27/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka näin ajattelee ?

No kuka... no vaikka kuka. On hyvin yleinen ajattelutapa.

Ja höpöhöpö. Hyvin vanhanaikainen ajattelutapa toi on, ootko jostain maalta?

Itse en käytä mekkoa, en edes omista hametta tai mekkoa. Tyttärilläni oli mekkoja vain jos halusivat sellaisen. Juhliin he saivat pukeutua housuihin tai mekkoon valintansa mukaan. Mutta kyllä olimme ihan outolintuja sukulaistemme joukossa. Minä aina housuissa, ainoana naisena, tyttäret usein myös, ainoina tyttölapsina. Paikkakuntaa en mainitse, mutta ei ole maaseutua. Ei myöskään ole kyseessä uskontoyhteisö.

Vierailija
28/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka näin ajattelee ?

No kuka... no vaikka kuka. On hyvin yleinen ajattelutapa.

Ja höpöhöpö. Hyvin vanhanaikainen ajattelutapa toi on, ootko jostain maalta?

Olen maalta ja asun maalla. Olen myös asunut kaupungeissa. Olen huomannut, että nimenomaan kaupungeissa asuvissa on heitä, jotka ovat hyvin tarkkoja siitä, kuinka ihmisen kuuluu pukeutua. He ovat ihmisiä, jotka tietävät etiketistä hyvin vähän, ja yrittävät peitellä tietämättömyyttään sillä, että brassailevat niillä vähillä tiedoillaan, joita heillä on.

Vierailija
29/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korkkarit on toinen päähänpinttymä joillakin. Juhliin on heidän mielestään aina laitettava mekko ja korkkarit. Käsittämättömän ahdas ajattelutapa.

Vierailija
30/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt mekkoja tai hameita. Löytyy sen sijaan useita housupukuja eri tilaisuuksia varten ja niissä olen hoitanut väitöstilaisuuteni, yo-juhlallisuudet, hautajaiset, virallisemmat pikkujoulut, kavereiden häät ja heidän lastensa nimiäiset jne. Myöskään äitini ei ole hameiden käyttäjä, vaan häneltä ehkä tullut tuo housuasujen mieltäminen juhlavaatteiksi siinä, missä hamostenkin.

Koskaan en ole kritiikkiä kuullut tosielämässä asiasta, vaikka en korkkareita ja mekkoja käytäkään. Enemmänkin noita on kehuttu tyylikkäinä vaihtoehtoina tai suhtauduttu neutraalisti. Oikeastaan ainoastaan tällä palstalla on tullut vastaan ihmeellinen ajatus siitä, että hame, sukkahousut ja korkkarit on naiselle ainoa hyväksytty juhlapukeutuminen.

Vierailija
31/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään suomalaisilla on pukeutumisesta ihmeellisen ahtaita ajatusmalleja ja turhia sääntöjä niin kuin kaikesta muustakin.

Olennaistahan on vain kunnioittaa tapahtumaa pukeutumalla jollain tavalla arvokkaammin tai paremmin.

Suomalaisten pukeutuminen juhliin päinvastoin on poikkeavan vapaamuotoista. Harvemmin muualla edes mietitään, mennäkö juhliin farkuissa tai voisiko lapset pukea collareihin.

Vierailija
32/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei housuja? Linnan Juhlissakin on naisilla housuja, eikä kukaan hämmästele.

Mutta milloin mies saa laittaa mekon?

Saa laittaa housut, kyllä, mutta luepa täällä mitä tahansa ylioppilasjuhlaketjuja. Mekko, mekko, mekko, mekko on se, mitä tyttöjen pitää laittaa päälleen. Ehkä yksi tuhannesta puhuu mitään housuasuista ja jos puhuu, joku tulee siihen mussuttamaan, että miksi tyttö haluaa näyttää pojalta. 

Liittyy samaan (konservatiiviseen) asenteeseen, että vain pitkät hiukset ovat kauniit. 

Onneksi sain itse elää teiniajan ja nuoruuden 80-luvulla, jolloin tytöillä ja naisilla oli juhlissa enemmän housupukuja ja se näkyi lehtien muotikuvissakin. 

Vierailija
33/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housut on junttimaiset naisella.

Vierailija
34/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt juhlissa monesti tyylikkäisiin housuasuihin pukeutuneita naisia. Itsekin mieluiten pukeudun housuasuun mutta en aina. Toki mekkoja näkee enemmän mutta kyllä housuasujakin näkee ja usein tosi tyylikkäillä naisilla. Itseäni en luokittele tyylikkäisiin, viihdyn muuten vaan enemmän housuasussa kuin mekossa. Tyttöjen housuasuista tulee mieleen ensimmäisenä nätit vaaleat olkainhaalari tyyppiset asut. Minusta nekin on nättejä.

Vierailija
35/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei housuja? Linnan Juhlissakin on naisilla housuja, eikä kukaan hämmästele.

Mutta milloin mies saa laittaa mekon?

Saa laittaa housut, kyllä, mutta luepa täällä mitä tahansa ylioppilasjuhlaketjuja. Mekko, mekko, mekko, mekko on se, mitä tyttöjen pitää laittaa päälleen. Ehkä yksi tuhannesta puhuu mitään housuasuista ja jos puhuu, joku tulee siihen mussuttamaan, että miksi tyttö haluaa näyttää pojalta. 

Liittyy samaan (konservatiiviseen) asenteeseen, että vain pitkät hiukset ovat kauniit. 

Onneksi sain itse elää teiniajan ja nuoruuden 80-luvulla, jolloin tytöillä ja naisilla oli juhlissa enemmän housupukuja ja se näkyi lehtien muotikuvissakin. 

Minun havaintojen mukaan muualla ei näe yhtä paljon lyhythiuksisia naisia kuin Suomessa. Kun asuin itse Keski-Euroopassa, olin aikamoinen poikkeus lyhyissä hiuksissani nuorena naisena.

Vierailija
36/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ajattelee?

Suomessa on 6,5 miljoonaa ihmistä, jotka ajattelevat hyvin eri tavoin asioista.

Vierailija
37/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten pukeutuminen juhliin päinvastoin on poikkeavan vapaamuotoista. Harvemmin muualla edes mietitään, mennäkö juhliin farkuissa tai voisiko lapset pukea collareihin.

Tuskin sinä seuraat kovinkaan aktiivisesti kaikkien muiden maiden nettipalstoja. Takuulla niistä löytyy kauhisteluja siitä, kuinka rähjäistä rahvas on, sikäli mikäli edes suovat ajatusta näille ajaessaan ökytaloihinsa muurien sisäpuolelle.

Vierailija
38/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin miesten "ainoa oikea" juhlavaate on se musta puku, ainakin palstan naisten mukaan

Vierailija
39/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sinä seuraat kovinkaan aktiivisesti kaikkien muiden maiden nettipalstoja. Takuulla niistä löytyy kauhisteluja siitä, kuinka rähjäistä rahvas on, sikäli mikäli edes suovat ajatusta näille ajaessaan ökytaloihinsa muurien sisäpuolelle.

Kirjoitin nyt siitä juhlapukeutumisesta, en nettipalstoista. Suomessa ei ole kovinkaan tarkkaa verrattuna moneen muuhun maahan.

Vierailija
40/120 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko vaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan