Pitäisi saada palkkio heille jotka ovat harvoin sairauslomalla
Kommentit (36)
Ihan hyvä ajatus, mutta täytyy nyt muistaa, että jotkut "supersaikuttajat" voi kärsiä jostain pitkäaikaissairaudesta, missä on niitä pahenemisvaiheita, kuten vaikea migreeni, ibs, syöpä, astma, nivelrikko, reuma ja mitä näitä nyt on.
Muistan ikuisesti, kun mulla meni selkä paskaksi ja olin noin vuoden ajan lyhyillä sairauslomilla fyysisestä työstä. Työnantaja ja jopa työterveyslääkäritkin vaikutti siltä, että olen vaan joku saikuttaja tyyppi. Välillä en meinannut päästä sängystä ylös ja joskus en saanut kenkiä jalkaan ilman puolison apua.
Työterveydestä tungettiin vaan buranaa ja lihasrelaksanttikuuria kouraan. Koin aina, että mun täytyy jotenkin todistella omia kipujani. Välillä oli hyviä päiviä ja välillä oli, no, hirveitä päiviä.
Koska koin, ettei mun kipuja uskottu, menin usein töihin kovissa kivuissa, kun tuntui, että minua ei uskota. Kävin välillä vessassa itkemässä, kun yritin olla vaan kuin ei mitään kipuja olisikaan.
Kokeilin kaiken maailman joogaa, hierontaa, fysioterapiaa ja kitopraktikkoa. Harrastin selkäystävällistä liikuntaa ylipäätään niin paljon kuin pystyin.
Varmaan 1,5 vuotta meni ennen kuin selkäni kuvattiin ja todettiinkaksi välilevyn pullistumaa ja skolioosi. Skolioosi oli toki jo todettu aiemminkin. Ei ne pullistumat nykystandardeilla leikkaushoitoa vaadi, enkä mitään veistä kaipaakaan, mutta sain ainakin sen varmuuden itselle, lääkärille ja työnantajalle, etten vain esitä olevani selkäkipuinen.
Palkkion voisi järjestää vaikkapa niin että luodaan sairauspäivärahamaksuun ( tai mikä sitten lieneekään viralliselta nimeltään) samantyylinen bonusjärjestelmä kuin auton vakuutuksissa on. Ts jos olet sairaslomalla bonuksesi laskee ja vakuutusmaksusi nousee. Vastaavasti niiden jotka pysyvät töissä, bonus nousee ja vakuutusmaksu laskee.
Palkkio siitä, ettei satu sairastumaan???
Kuka vaan voi sairastua, se ei riipu itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei hoitoalalle sellaista systeemiä.
Meidän yksikössä oli aikoinaan parin vuoden kehittämisprojekti jossa oli osana myös tulospalkkio käytössä. Kummasti etenkin tiettyjen ihmisten poissaolot vähenivät kun ne vähensivät suoraan maksettavaa palkkiota. Itse olin yksi harvoista joka sai täyden palkkion molemmilta vuosilta.
Vähän sairastavat saavat pitää työpaikkansa. T. Tahtomattaan Kroonisesti sairas pätkätyöläinen
Flunssaisena ja kuumeisena onkin tosi fiksua mennä töihin tartuttamaan muutkin.
Mikäs siinä, kunhan tämä ulotetaan koskemaan myös johtoa.
Meillä oli niin, että ilmoitettiin ettei esim. lapsen joutuminen sairaalaan oikeuta palkalliseen poissaoloon edes lääkärintodistuksella. Mutta annas olla, kun pomon (=koulun rehtorin) puoliso sai sydärin. Johan juoksi reksin palkka, kun oli "sairauslomalla".
Eipä mikään estä työnantajaa bonuksia maksamasta.
Kyllä harmittaisi, jos on tammikuussa kuussa noro ja loppuvuoden terveenä.
Hehe, eipä taida olla siitä paljon puhutusta "työvoimapulasta" tietoakaan 😄
Onhan se väärin että itse tekee vuodessa enemmän töitä kuin saikuttaja joka silti saa saman palkan ja vielä vikistään siitä kun tästä kotoilusta ei ehkä tulevaisuudessa saa yhtä paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin paikoissa on ainakin ollut. Eräässä nosturifirmassa sai muitakin bonuksia terveellisistä elämäntavoista, tai jos sai vedettyä leukoja enemmän kuin tj.
mutta eräässä firmassa meni toisten kyttäämiseksi koko homma ja se lopetettiin aika pian
Miksei saman tien jaeta ihmisiä jo synnytyslaitoksella hyviin ja huonoihin. Reikä korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkkio siitä, ettei satu sairastumaan???
Kuka vaan voi sairastua, se ei riipu itsestä.
Se karsiikin lähinnä juuri niiden ns.vakio perjantai-, maanantai- ja lomaa edeltävän viikonlopun saikuttajien yrityksiä saada pidempi vapaa.
Terveellisistä elämäntavoista palkitseminen kuulostaa kyllä todella kyseenalaiselta. Mistä työpaikalla edes tiedetään, millaiset elämäntavat kenelläkin on? Tupakkatauoilla kävijät ovat toki tiedossa ja ylipaino näkyy päällepäin, mutta ei ole oikeudenmukaista, jos tällaisten seikkojen perusteella palkitaan tai rangaistaan ilman, että niillä olisi suoraa yhteyttä työkykyyn. Esimerkiksi vastustuskyky on pääasiassa geeneistä kiinni. Vaikka olisi kuinka terveelliset elämäntavat, voi saada helposti kaikki vatsataudit ja flunssat. Minä taas olen esimerkki henkilöstä, jolla on ylipainoa mutta joka ei sairasta juuri koskaan. Voi kulua vuosia ilman, että olisin kertaakaan sairauslomalla.