Kuinka paljon vaatteita ihminen tarvitsee?
Millaisella vaatemäärällä minimissään pärjää Suomessa, siis talvi, kevät, kesä ja syksy?
Ajattelin vähentää kotona olevaa vaatteiden määrää.
Kommentit (42)
Ohis,
Teodiassa n. "yhdellä vaatekerralla" voi pärjätä, mutta kuinka taloudellista on sitten pestä JOKA PÄIVÄ koneessa sukat/alushousut jne. ellei nyrkkipyykki kiinnosta...
Omalla kohdalla arjessa riittää pieni määrä, mutta tykkään reissata jne. ja esim. "etelänlomalla" tarvitaan 2 viikon aikana aika kasa vaatteita, ellei halua maksaa itseään kipeäksi hotellin pesulasta.
Pesulaakin usein käytän, mutta vai muutamille vaatteille.
Kuluttajatutkimuskeskuksen julkaisun "Mitä eläminen maksaa" siellä pdf-tiedoston lopussa on taulukossa ne vaatteet mitä yhdellä ihmisellä oletetaan olevan. Siitä voi ainakin katsoa mallia siitä millä pitäisi tulla toimeen Suomen oloissa.
https://helda.helsinki.fi/items/2798e9b4-eb08-471d-8352-707466ef43ce
Pari vaatekaapillista per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä pärjää. Tällöin vaatteiden tulee kuitenkin olla kaikkien yhteensopivia ja kerrospukeutumisen mahdollistavia.
Kun kaikki lasketaan alushousuja ja sukkia myöden niin sanoisin että noin 50 vaatteilla pärjää, mutta noin 70 - 80 tarvitaan helppoon elämään. Ja pesukone.
T. Vaatteita merkittävästi vähentänyt
Eihän tuo luku mitään kerro. Mitä kaikkea olet laskenut mukaan? Joka ikisen vaatekappaleenko? Sisältääkö se alusvaatteet, sukat, sukkahousut, yövaatteet, uima-asut, kotivaatteet, työvaatteet, urheiluvaatteet, juhlavaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Pari vaatekaapillista per henkilö.
Ei riitä pelkästään ulkovaatteet vievät monta vaatekaapillista.
Tosi paljon vaikuttaa se, mitä tekee työkseen ja miten töihin oletetaan pukeutuvan. On eri asia, jos töissä pitää olla edustava tai se sisältää esiintymistä kuin vaikka jos on työpaikan kautta työvaatteet ja oma vaatekaappi on vain vapaa-ajan vaatetta.
Itse lopetin uusien vaatteiden ostamisen keväällä 2019. Muutin silloin ulkomaille ja päätin, että takaisin en kanna enempää kuin sinne vein. Eipä ollut ongelma käyttää niitä olemassa olevia kun mikään shoppailija en ole koskaan ollutkaan. Sitten tuli korona ja etätyöt niin ei kotona istuessa tarvinnut mitään kummoisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajatutkimuskeskuksen julkaisun "Mitä eläminen maksaa" siellä pdf-tiedoston lopussa on taulukossa ne vaatteet mitä yhdellä ihmisellä oletetaan olevan. Siitä voi ainakin katsoa mallia siitä millä pitäisi tulla toimeen Suomen oloissa.
Mielenkiintoinen vaateliasta. Ainoa mikä minua ihmetytti, että aikuinen nainen tarvitsisi muka vain 3 kappaletta rintaliivejä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä pärjää. Tällöin vaatteiden tulee kuitenkin olla kaikkien yhteensopivia ja kerrospukeutumisen mahdollistavia.
Kun kaikki lasketaan alushousuja ja sukkia myöden niin sanoisin että noin 50 vaatteilla pärjää, mutta noin 70 - 80 tarvitaan helppoon elämään. Ja pesukone.
T. Vaatteita merkittävästi vähentänytEihän tuo luku mitään kerro. Mitä kaikkea olet laskenut mukaan? Joka ikisen vaatekappaleenko? Sisältääkö se alusvaatteet, sukat, sukkahousut, yövaatteet, uima-asut, kotivaatteet, työvaatteet, urheiluvaatteet, juhlavaatteet?
Kuten sanoin, laskin kaikki mukaan.
Näin ollen kaikki luettelemasi vaatteet on tuossa luvussa mukana. Ja mikäli tarkennuksia haluat, laskin bikinit, sukkaparin ja hanskat yhdeksi vaatteeksi, mutta esim. lämpökerraston kahdeksi vaatekappaleeksi.
Noin kolme säkkiä on riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatteita merkittävästi vähentänytEihän tuo luku mitään kerro. Mitä kaikkea olet laskenut mukaan? Joka ikisen vaatekappaleenko? Sisältääkö se alusvaatteet, sukat, sukkahousut, yövaatteet, uima-asut, kotivaatteet, työvaatteet, urheiluvaatteet, juhlavaatteet?
Kuten sanoin, laskin kaikki mukaan.
Näin ollen kaikki luettelemasi vaatteet on tuossa luvussa mukana. Ja mikäli tarkennuksia haluat, laskin bikinit, sukkaparin ja hanskat yhdeksi vaatteeksi, mutta esim. lämpökerraston kahdeksi vaatekappaleeksi.
No minulla on alushousuja jo pelkästään 10 kpl ja sukkia varmaan 30 kun mukana on kaikki nilkkasukat, avokassukat, villasukat ja eri paksuiset ja väriset sukkahousut.
Vaatteita pesukoneellisen + yksi asu.
Alusvaatteita, Jos pesee 60 koneellisen kerran viikossa 7 kaikkia+ ne jotka päällä. Jos urheilee, niin urheiluun kolme asua.
Näiden lisäksi kaksi takkia, villapaita, pipo, kaulaliina, hanskat, kerrasto ja kolmet kengät. Lisäksi juhla-asu, jos on juhlia, sellainen jonka voi laittaa hienompiin ja tavallisempiin juhliin asusteita vaihtamalla.
Jos on pakko, pärjää tosi vähällä, varmaan alle 20 vaatekappaleella. Mutta jotta elo olisi kohtuu mielekästä niin kyllä meistä useampi varmaan tykkää omistaa esim alusvaatteita useammat kuin yhden. Tai talvikengät ja kesäkengät.
Voisiko 50 vaatekappaleella jo tulla kohtuullisesti toimeen?
Esim
5 alkkarit
3 rintaliivit
5 sukat
2 takkia (talvi, kesä)
3 kengät, (talvi, lenkkarit tms, kesä)
Hanskat
Pipo
Huivi/kaulaliina
4 lyhythihaista paitaa
4 pitkähihaista paitaa
4 mekko / hame / housut
Tällainen vaatekaappi vaatisi aika aktiivista vaatteiden pesua ja todennäköisesti tarkoittaa myös sitä, että työssä ei tarvitse mitenkään erityisesti pukeutua. Mikäli tarvitsee jakkupukuja tms työhön, lisää nämä aika paljon lukumäärää kun vaihtelua puvuissa pitäisi olla esim asiakkaita tavatessa ja näitä asuja ei myöskään usein halua vapaalla pitää
Mulla on kenkiä jo 15 kpl. Pakko olla Suomen ilmastossa, etenkin kun ulkoilen säässä kuin säässä. Myös työvaatteet ja -kengät lisäävät vaatemäärää. En ikinä pärjäisi 50 vaatekappaleella, jos kaikki lasketaan siihen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntavermeet 5 eur/kk 🤣🤣🤣
Olen ihan varma että minulla on joku 1000 vaatetta vähintään jos lasketaan kaikki alushousut ynnä muutkin.
Mulla on paljon vaatteita. Osa on käytössä ja osa säilytyksessä. Kaikki eivät ole viimeisen muodin mukaisia. En konmarita vanhaa pois, koska minulla on säilytystilaa.
Katselin kauhuissani asuntomessuilla asuntojen säilytystiloja. Ihmiset joutuvat tulemaan todella vähällä toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Teodiassa n. "yhdellä vaatekerralla" voi pärjätä, mutta kuinka taloudellista on sitten pestä JOKA PÄIVÄ koneessa sukat/alushousut jne. ellei nyrkkipyykki kiinnosta...
Omalla kohdalla arjessa riittää pieni määrä, mutta tykkään reissata jne. ja esim. "etelänlomalla" tarvitaan 2 viikon aikana aika kasa vaatteita, ellei halua maksaa itseään kipeäksi hotellin pesulasta.
Pesulaakin usein käytän, mutta vai muutamille vaatteille.
Pitkällä etelänlomalla kannattaa viedä itse ne vaatteet samaan korttelipesulaan, jota ne paikallisetkin käyttävät. Hotellikin vie ne sinne. Harvassa hotellissa on pesuloita vaatteiden huoltoa varten.
Jos vaatteita on minimaalisen vähän, ne kuluvat jo tiiviin pesemisenkin kautta nopeasti, ja ellei sitten osta uusia, joutuu kulkemaan homssuisissa kamppeissa. Ei ole ihan tarpeellista kurjuutta meikäläisissä oloissa.
Miksi kaikkien pitää nykyään vaatteita vähentää, itse tykkään, kun on paljon, mistä valita, ja päivä usein piristyy eri vaatteista!
Mitä enemmän vaatteita senparempi.