Mitä 4-vuotiaalle ylle lähiomaisen hautajaisiin?
Lapsen vaatekaapista ei varsinaisia juhlavaatteita löydy. Alkukesällä hankittu valkoinen paita löytyy. En kuitenkaan haluaisi valkoista vaatetta lapsen ylle, koska se sotkeutuu lähes varmasti jo ennen tilaisuuden alkua jos lapsella on se yllään, kuten kävi edellisissä juhlissa. Hameita lapsi inhoaa. Mekko menee jotenkuten, mutta en tiedä onko järkeä hankkia uutta mekkoa vain tähän tilaisuuteen. Sitä kun tuskin muualla käytettäisiin.
Sopivat kengät lapsella on.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
On vaikeaa kokea empatiaa neuvojen kysymiseen täältä, koska:
Samaa aihetta koskevia ketjuja on usein luettavissa
Jos tietää jo etukäteen, että hautajaisiin pitäisi pukeutua tietyllä tavalla, kysyminen vaikuttaa oikeutuksen hakemiselta sille, että ei vain viitsi tehdä niin kuin itsekin jo etukäteen tietää oikeaksi
4-vuotias ei tule muistamaan hautajaisissa olostaan ainakaan mitään oleellista, joten häntä ei ole syytä ottaa mukaan tuskastumaan ja mahdollisesti meluamalla häiritsemään surevia
Olen eri mieltä.
Pikkusiskoni oli 4v. kun äitinsä, siis minun äitipuoleni, kuoli. Pikkusisko on nyt jo lähemmäs kolmekymppinen, mutta hän muistaa kyllä hautajaiset edelleen. Toki lapsen tasoisesti.
Kuolema oli ollut hyvin äkillinen, äitipuoli löytyi kotoa kuolleena. Pikkusisko oli silloin paikalla, mutta ei ollut ymmärtänyt että äitinsä on kuollut, vaan luuli nukkuvan. Ei siis ollut mahdollisuutta hyvästeihin siellä paikalla. Hautajaiset oli hyvin tärkeä asia myös pikkusiskolle. Konkreettiset hyvästit. Vaikka hän olikin vasta 4v. hänkin käsitteli menetystä omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi on nykyisin niin hankalaa kunnioittaa tilaisuutta asianmukaisella pukeutumisella. Kyse on siis lähiomaisen hautajaisista, niin mihin sitten panostetaan, jos se ei siihen?
Sen toki ymmärrän, että rahaa ei yhteen tilaisuuteen haluta tai voida käyttää paljoa, mutta ale-rekeistä tai kirppiksiltä löytää asianmukaisen asun pikkurahalla.
Lähiomaisilla hautajaiset liittyy yleensä siihen että joku hyvin läheinen ihminen on kuollut. Saattaa olla perhekohtaista, mutta kaikille se, onko lapsella musta, sininen, punainen tai vaikka oranssi paita päällä, ei ole tosiaan mikään ykkösjuttu hoidettavissa asioissa. Eikä edes top 10.
Ei ole ykkösjuttu, mutta on ihan sellainen asia, joka on hallittavissa. Samalla vaivalla pukee oranssin paidan, kuin valkoisen tai mustan. Kyse on siitä, viitsiikö. Kyse on myös lasten tapakasvatuksesta ja hyvistä käytöstavoista.
Kuinka monta kertaa olet yrittänyt löytää 4 vuotiaalle etiketin mukaisia hautajaisvaatteita? Joskus onnistuu helposti, toisinaan ei niinkään helposti.
Sun lapsellako ei ole yksiäkään ehjiä ja puhtaita vaatteita, joissa ei ole ihan niitä kaikkein räikeimpiä kuvioita? Esim. ei yhtään yksiväristä paitaa, joka olisi ehjä ja puhdas?
teri
Mun on pakko kommentoida että tällä hetkellä ei taitaisi mun 5-vuotiaan kaapista löytyä hautajaisiin vaatteita. Yksi tai kaksi yläosaa saattaa löytyä muttei sopivia housuja. Kaikki on collareita tai shortseja. Siisteimmät on shortsit ja nekin farkkushortsit.
Aika värikkäitä on mun poikani vaatteet ja kaikki on ns käyttövaatteita eli ei ole mitään järin siistejä enää mikään kun keväällä viimeksi olen uusia ostanut. Kauppareissu tulisi. En osta juhlavaatteita varuiksi koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää jo etukäteen, että hautajaisiin pitäisi pukeutua tietyllä tavalla, kysyminen vaikuttaa oikeutuksen hakemiselta sille, että ei vain viitsi tehdä niin kuin itsekin jo etukäteen tietää oikeaksi
4-vuotias ei tule muistamaan hautajaisissa olostaan ainakaan mitään oleellista, joten häntä ei ole syytä ottaa mukaan tuskastumaan ja mahdollisesti meluamalla häiritsemään surevia
Älä aliarvioi lapsia. Heillä on hyvinkin tarkka muisti. Oma lapseni oli 4v, kun hänelle todella rakas isomummi kuoli. Muistaa hautajaisista edelleen (nyt 13v) hänelle hyvinkin olennaisen asian eli sen, miten sai itse laskea ruusun mummon arkulle ja sanoa "hyvää matkaa taivaaseen, isomummi". Oli hänelle iso ja merkityksellinen hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi on nykyisin niin hankalaa kunnioittaa tilaisuutta asianmukaisella pukeutumisella. Kyse on siis lähiomaisen hautajaisista, niin mihin sitten panostetaan, jos se ei siihen?
Sen toki ymmärrän, että rahaa ei yhteen tilaisuuteen haluta tai voida käyttää paljoa, mutta ale-rekeistä tai kirppiksiltä löytää asianmukaisen asun pikkurahalla.
Lähiomaisilla hautajaiset liittyy yleensä siihen että joku hyvin läheinen ihminen on kuollut. Saattaa olla perhekohtaista, mutta kaikille se, onko lapsella musta, sininen, punainen tai vaikka oranssi paita päällä, ei ole tosiaan mikään ykkösjuttu hoidettavissa asioissa. Eikä edes top 10.
Ei ole ykkösjuttu, mutta on ihan sellainen asia, joka on hallittavissa. Samalla vaivalla pukee oranssin paidan, kuin valkoisen tai mustan. Kyse on siitä, viitsiikö. Kyse on myös lasten tapakasvatuksesta ja hyvistä käytöstavoista.
Kuinka monta kertaa olet yrittänyt löytää 4 vuotiaalle etiketin mukaisia hautajaisvaatteita? Joskus onnistuu helposti, toisinaan ei niinkään helposti.
Sun lapsellako ei ole yksiäkään ehjiä ja puhtaita vaatteita, joissa ei ole ihan niitä kaikkein räikeimpiä kuvioita? Esim. ei yhtään yksiväristä paitaa, joka olisi ehjä ja puhdas?
teri
Mun on pakko kommentoida että tällä hetkellä ei taitaisi mun 5-vuotiaan kaapista löytyä hautajaisiin vaatteita. Yksi tai kaksi yläosaa saattaa löytyä muttei sopivia housuja. Kaikki on collareita tai shortseja. Siisteimmät on shortsit ja nekin farkkushortsit.
Aika värikkäitä on mun poikani vaatteet ja kaikki on ns käyttövaatteita eli ei ole mitään järin siistejä enää mikään kun keväällä viimeksi olen uusia ostanut. Kauppareissu tulisi. En osta juhlavaatteita varuiksi koskaan.
5-vuotiaalle käy vaikka collaritkin, jos mitään muuta ei ole. Ei ketään täysipäistä kiinnosta hautajaisissa, mitä pikkulapsella on yllään. Erittäin harva edes huomioi sellaista yksityiskohtaa. On "vähän" muutakin mietittävää kuin jonkun lapsen pöksyt.
Minulla on tällä hetkellä jo vähän isompia lapsia, mutta aina on ollut varastossa jotain hautajaisiin sopivaa.
Meillä lapset harrastavat musiikkia, ja esiintymisissä on täytynyt olla tummat kangashousut, tummat juhlakengät ja ryhmästä riippuen joko tumma tai valkoinen kauluspaita. Näitä saa kirpputoreilta tosi hyvin lähes käyttämättöminä, joten yleensä on ollut seuraavakin koko jo odottamassa.
Kun on vielä ollut värillinen lyhythihainen kauluspaita jemmassa, on selvinnyt kaikista juhlista ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vaikeaa kokea empatiaa, jos ajatus lapsista on tuollainen. Tietysti lapsella on oikeus hyvästellä läheisensä siinä missä aikuisillakin. Siunaustilaisuus ei niin kauaa kestä, etteikö 4v jaksaisi sitä aikaa olla iisisti. Ja mitäpä sitten jos vähän meluaakin? Ei sureminen aikuillakaan aina äänetöntä ole vaan töräytellään nenää nenäliinaan ja nyyhkitään ääneen. Outo ajatus, että suru=äänettömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen paita ja musta hame.
Käsi ylös jokainen, joka on nähnyt lastenvaatekaupoissa hautajaisiin sopivia mustia hameita 4-vuotiaan koossa. Yleensä ne ovat puoleen reiteen ulottuvia pitsi- tai tyllihörhelöitä.
Jonkin siistin tummansinisen mekon löytää aika paljon helpommin.
Eikai sitä lasta nyt kaapuun tule verhota. :D Tästä ei kukaan muu kuin sinä pahastuisi...
Keskittykää olennaiseen: tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teri
Aika värikkäitä on mun poikani vaatteet ja kaikki on ns käyttövaatteita eli ei ole mitään järin siistejä enää mikään kun keväällä viimeksi olen uusia ostanut. Kauppareissu tulisi. En osta juhlavaatteita varuiksi koskaan.5-vuotiaalle käy vaikka collaritkin, jos mitään muuta ei ole. Ei ketään täysipäistä kiinnosta hautajaisissa, mitä pikkulapsella on yllään. Erittäin harva edes huomioi sellaista yksityiskohtaa. On "vähän" muutakin mietittävää kuin jonkun lapsen pöksyt.
Miksi laittaisin itselleni siistit vaatteet mutta lapselle en? Ei sinne kukaan ole aikuisiakaan tulossa katselemaan, joten kumma perustelu, että lapsia ei tarttis pukea asianmukaisesti kun kukaan ei heitä katso. Kuka niitä aikuisia katsoo sen enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teri
No onneksi kaupat on nykyään auki seitsemänä päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen paita ja musta hame.
Käsi ylös jokainen, joka on nähnyt lastenvaatekaupoissa hautajaisiin sopivia mustia hameita 4-vuotiaan koossa. Yleensä ne ovat puoleen reiteen ulottuvia pitsi- tai tyllihörhelöitä.
Jonkin siistin tummansinisen mekon löytää aika paljon helpommin.
Eikai sitä lasta nyt kaapuun tule verhota. :D Tästä ei kukaan muu kuin sinä pahastuisi...
Keskittykää olennaiseen: tilaisuuteen.
En tiedä kaavuista, mutta kyllä minimittainen musta tylli-pitsihökötys on hieman sopimaton asu lapselle hautajaisiin.
Mieluummin vaikka jokin sievä vaaleansininen mekko.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin yksivuotiaalle mustat kengät, housut ja rusetin sinisen kauluspaidan kanssa. Jälkeenpäin sain kuulla että vanhempi väki oli siunaillut miksi pojalla oli sininen paita ja oliko minulta hamekangas loppunut kesken kun ei ollut yli polven. Korotkin olivat olleet korkeat. Kaikkia ei voi mielyttää.
Mitä se yksivuotias teki hautajaisissa?
Siis mikä ihme on taustalla ajattelussa, että lapsia ei saisi ottaa mukaan hautajaisiin?
Minusta oli vaan piristävää, kun veljeni vauva alkoi isäpuolen siunauksessa huutaa kilpaa papin kanssa "vävvvävvvävvvävvä". Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teri
Aika värikkäitä on mun poikani vaatteet ja kaikki on ns käyttövaatteita eli ei ole mitään järin siistejä enää mikään kun keväällä viimeksi olen uusia ostanut. Kauppareissu tulisi. En osta juhlavaatteita varuiksi koskaan.5-vuotiaalle käy vaikka collaritkin, jos mitään muuta ei ole. Ei ketään täysipäistä kiinnosta hautajaisissa, mitä pikkulapsella on yllään. Erittäin harva edes huomioi sellaista yksityiskohtaa. On "vähän" muutakin mietittävää kuin jonkun lapsen pöksyt.
Miksi laittaisin itselleni siistit vaatteet mutta lapselle en? Ei sinne kukaan ole aikuisiakaan tulossa katselemaan, joten kumma perustelu, että lapsia ei tarttis pukea asianmukaisesti kun kukaan ei heitä katso. Kuka niitä aikuisia katsoo sen enempää?
No voi nyt hevon helvetti teidän jankuttajien kanssa! Kukaan ei ole sinua pakottamassa pukemaan lastasi collareihin. Sanottiin vain, että sekin käy JOS MUUTA EI OLE! Kun ihan oikeasti ketään täysipäistä ei hautajaisissa hetkauta pikkulapsen vaatetus. Eikä kyllä aikuistenkaan. Hautajaiset eivät ole muotinäytös, vaan muistojuhla vainajalle. Ja ennen kuin rupeat meuhkaamaan, että menään sitten bikinit päällä leit kaulassa todettakoon, että "vaatteet ei kiinnosta" ei tarkoita mitään tuollaista älyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin yksivuotiaalle mustat kengät, housut ja rusetin sinisen kauluspaidan kanssa. Jälkeenpäin sain kuulla että vanhempi väki oli siunaillut miksi pojalla oli sininen paita ja oliko minulta hamekangas loppunut kesken kun ei ollut yli polven. Korotkin olivat olleet korkeat. Kaikkia ei voi mielyttää.
Todennäköisesti istui äitinsä tai isänsä sylissä tai rattaissa. Oliko muuta kysyttävää?
Mihin ne lapset sitten pitäisi jättää hautajaisten ajaksi? Yksin kotiin?
Usein hautajaisiin menee koko lähisuku.
Olin 7v kun isäni kuoli, pikkusiskoni oli 1v. Molemmat olimme mukana hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-vuotias ei tule muistamaan hautajaisissa olostaan ainakaan mitään oleellista, joten häntä ei ole syytä ottaa mukaan tuskastumaan ja mahdollisesti meluamalla häiritsemään sureviaUskon, että on vaikeaa kokea empatiaa, jos ajatus lapsista on tuollainen. Tietysti lapsella on oikeus hyvästellä läheisensä siinä missä aikuisillakin. Siunaustilaisuus ei niin kauaa kestä, etteikö 4v jaksaisi sitä aikaa olla iisisti. Ja mitäpä sitten jos vähän meluaakin? Ei sureminen aikuillakaan aina äänetöntä ole vaan töräytellään nenää nenäliinaan ja nyyhkitään ääneen. Outo ajatus, että suru=äänettömyys.
Eiköhän nelivuotias voi sanoa ne hyvästinsä vaikka kotona vanhempien kanssa, laittaa jonkun kuvan esille ja sytyttää vaikka kynttilän? Miksi viedä lasta ahdistumaan tilaisuuteen jossa kaikki parkuvat ja mököttävät ja josta se lapsi ei ymmärrä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti istui äitinsä tai isänsä sylissä tai rattaissa. Oliko muuta kysyttävää?
On. Miksi se lapsi ei ollut vaikka hoidossa hautajaisten ajan?
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne lapset sitten pitäisi jättää hautajaisten ajaksi? Yksin kotiin?
Usein hautajaisiin menee koko lähisuku.Olin 7v kun isäni kuoli, pikkusiskoni oli 1v. Molemmat olimme mukana hautajaisissa.
Onko lastenvahti sinulle täysin vieras konsepti?
Vierailija kirjoitti:
Lapselle voi pukea kotoa valmiina löytyvistä vaatteista siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet. Jos mahdollista, en ehkä valitsisi kaikkein vahvimmin kuviollisimpia, monivärisiä vaatteita, esim. Pipsa Possu- tai Ryhmä Hau-kuviollista paitaa.
Hautajaiset ovat osa elämää ja luultavasti lapset olivat vainajalle tärkeitä, joten tottakai lapset saavat osallistua ja käyttäytyä tilaisuudessa kuin lapset. Etukäteen kotona voi käydä lapsen kanssa ikätasoisesti läpi mitä hautajaisissa tapahtuu.
Lapset voivat myös olla osallistumatta joka on erittäin suurella todennäköisyydellä jokaiselle se kaikkein paras vaihtoehto.
Lapselle voi pukea kotoa valmiina löytyvistä vaatteista siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet. Jos mahdollista, en ehkä valitsisi kaikkein vahvimmin kuviollisimpia, monivärisiä vaatteita, esim. Pipsa Possu- tai Ryhmä Hau-kuviollista paitaa.
Hautajaiset ovat osa elämää ja luultavasti lapset olivat vainajalle tärkeitä, joten tottakai lapset saavat osallistua ja käyttäytyä tilaisuudessa kuin lapset. Etukäteen kotona voi käydä lapsen kanssa ikätasoisesti läpi mitä hautajaisissa tapahtuu.