Miten paljon avustatte rahallisesti opiskelevia nuorianne?
Nuori asunut jo omillaan ja töillä maksanut elämänsä, toki jeesattu isommissa hankinnoissa ja välillä maksettu ruokaostokset jne ja kotiin saa tulla syömään aina kun huvittaa. Nyt aloittaa yliopiston ja muutto toiseen kaupunkiin, opiskelijan tuet näyttää melko pieniltä. Miten teidän muiden opiskelevat nuoret pärjäilee?
Kommentit (60)
Elätän yliopisto-opintojen ajan ja jään sitten osa-aikaeläkkeelle, jolloin hän on jo töissä ja voi avustaa minua.
Niin kauan kun vaikuttaa opiskelevan ja oppivan pelkästään vasemmistoaatteita, niin en avusta ollenkaan. Ottakoon Arhinmäen neuvoin lainaa, kun sitä ei tarvitse maksaa koskaan takaisin. Niin ja toimeentulonhan saa muutenkin kaikki taikaseinästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun vaikuttaa opiskelevan ja oppivan pelkästään vasemmistoaatteita, niin en avusta ollenkaan. Ottakoon Arhinmäen neuvoin lainaa, kun sitä ei tarvitse maksaa koskaan takaisin. Niin ja toimeentulonhan saa muutenkin kaikki taikaseinästä.
Kuinka sanoa minulla ei ole opiskelevaa lasta sanomatta minulla ei ole opiskelevaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen kuukausirahaa 200 euroa ja ammattikoululainen 50 euroa. Molemmat asuvat vielä kotona.
Arvotat jo nyt että lukiolainen on parempi!
Molemmille saman verran!
Kaksi vuotta sitten molemmat muutti toisille paikkakunnille opiskelemaan.
Maksoimme asuntojen takuuvuokrat, huonekalut yms hankinnat asuntoihin, molemmilla on auto, jonka kulut maksamme. Jos tulevat junalla käymään kotona, maksamme junaliput. Puhelimet on meidän ostamat ja maksamme puhelinlaskut.
Itse maksavat syömisensä, kotivakuutuksen, bussikortit, bilettämisen, vaatteet, lääkkeet, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen kuukausirahaa 200 euroa ja ammattikoululainen 50 euroa. Molemmat asuvat vielä kotona.
On sulla pokkaa, vielä kehtaat kuuluttaa tällaista.
No mikä on mielestäsi oikea määrä kuukausirahalle? Kaverin teini saa 50 euroa myös.
Voi hyvää päivää.
Mikä sun ÄO on?
Kyse oli siitä että toinen saa 200 ja toinen 50 vaikka saman ikäisiä.
Miksei AV ole palikkatestiä kuka tänne pääsee kirjoittamaan
Lukiolaisella on pitkät koulupäivät ja illat ja viikonloput tekee läksyjä. Ammattikoululaisella on lyhyemmät päivät ja välillä jopa "etäpäiviä" enkä ole kertaakaan nähnyt tekevän läksyjä kotona. Miksi ihmeessä maksaisin saman verran?
Koska he ovat sinun lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei tässä suosita tai sorsita ketään. 50 euroa on ihan tavallinen kuukausiraha teinille eikä varmasti pienimmästä päästä. Sen lisäksi voi saada rahaa tekemällä enemmän kotitöitä tai opiskelemalla lukio-opintoja.
#
Sorsithan, antamalla amislaiselle viiskymppisen ja lukiolaiselle kaksisataa!
Että mä oisin vihainen jos omalle kohdalle noin, että mua arvotettas viidelle kympille ja veli sais 200 "koska on lukiossa!"
Kumpikin opiskeleva nuori saa
-150 e / kk,
-avustimme muuttokuluissa
-ostimme imurin
-ostimme joitai; astioita
-maksetaan urheiluharrastusmaksuja, kuten lisenssi ja kausimaksut
-kännykkä- ja laajakaistat upotettu laskuumme,
Selvinneet tänne asti ilman opintolainan nostoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla pokkaa, vielä kehtaat kuuluttaa tällaista.
No mikä on mielestäsi oikea määrä kuukausirahalle? Kaverin teini saa 50 euroa myös.
Voi hyvää päivää.
Mikä sun ÄO on?
Kyse oli siitä että toinen saa 200 ja toinen 50 vaikka saman ikäisiä.
Miksei AV ole palikkatestiä kuka tänne pääsee kirjoittamaan
Lukiolaisella on pitkät koulupäivät ja illat ja viikonloput tekee läksyjä. Ammattikoululaisella on lyhyemmät päivät ja välillä jopa "etäpäiviä" enkä ole kertaakaan nähnyt tekevän läksyjä kotona. Miksi ihmeessä maksaisin saman verran?
Koska he ovat sinun lapsiasi.
Jatkan: Ja jokaisessa normaalissa perheessä he olisivat tasavertaisia, mutta teillä vippaa nyt jokin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei tässä suosita tai sorsita ketään. 50 euroa on ihan tavallinen kuukausiraha teinille eikä varmasti pienimmästä päästä. Sen lisäksi voi saada rahaa tekemällä enemmän kotitöitä tai opiskelemalla lukio-opintoja.
#
Että mä oisin vihainen jos omalle kohdalle noin, että mua arvotettas viidelle kympille ja veli sais 200 "koska on lukiossa!"
Lukiossa on kalliimpaa, kun on ulkomaan leirikouluja ja laskettelureissuja jne.
Vierail
</p>
<p>Älä jauha p askaa.<br />
Sikamainen epäreilu pas ka
</p>
<p>Samoin amiksessa opiskellaan, tulee kokeita jne.[/quote kirjoitti:Ja joo, osa amislaisista ostaa turvavaatteet, turvakengät, työkalut sun muut itse ja ne eivät ole halpoja.
Toi on provo ilmiselvästi.
JA jos ei ole niin onpa inhottava vanhempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#
No höpöhöpö taas!
Ei ollut mun nuoreni lukiossa mitään tommosta, ei ainakaan kouluaikana. Omalla ajalla saa...mutta toiselle kans!
Ei ole omia opiskeluikäisiä lapsia, mutta omalla kohdalla avustus toimi seuraavasti:
1) ostivat sängyn
2) avustivat muutossa
3) ostivat halvan, muutaman satasen auton, jotta pääsin käymään kotona. Vanhemmat asuivat niin syrjässä, ettei muuten onnistunut.
Muuten tienasin rahani osa-aikatöillä ja sain opintotukea ja asumislisää. Kotona käydessä sain bensarahaa edestaisen reissun kustannusten verran. Ekologisesti ajamalla siitä jäi voittoa 10-15 euroa. Lisäksi sain kassillisen ruokaa. Lisäksi avustettiin auton korjaamisessa.
Muuta tukea en saanut. Saman saivat muutkin sisarukseni.
Vierailija kirjoitti:
Avustetaan paljon, koska pystytään. Ovat aina olleet säästeliäitä, ovat koko kesän kesätöissä, opiskelevat ahkerasti. Toki myös huvittelevat ja välillä pikku reissuja. Halutaan, että saavat myös nauttia elämästä eikä vaan kituuttaa, koska "se nyt vaan kuuluu opiskelijan elämään".
Tuo oli raivostuttavaa omassa teinissä. Se vain luki luki luki koko ajan jotain koulujuttuja, menee elämä ihan ohi. Vähempikin rittäis, ainakin meillä riitti amiksessa. Onneksi priorisoi ajankäyttönsä paremmin yliopistossa ja jäi opinnot kesken.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin opiskeleva nuori saa
-150 e / kk,
-avustimme muuttokuluissa
-ostimme imurin
-ostimme joitai; astioita
-maksetaan urheiluharrastusmaksuja, kuten lisenssi ja kausimaksut
-kännykkä- ja laajakaistat upotettu laskuumme,Selvinneet tänne asti ilman opintolainan nostoa.
Perustelemme maksujen suoraan maksamista, että ainakin se raha päätyy sinne, minne aiottu. Ja urheilulisenssit on pakko olla, että pääsee pelaamaan.
Provo Trolli hiljaa! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#
No höpöhöpö taas!
Ei ollut mun nuoreni lukiossa mitään tommosta, ei ainakaan kouluaikana. Omalla ajalla saa...mutta toiselle kans!
Ranskan lukijat suuntaa Pariisiin.
Urheilun valinnaiset Rukalle.
Vanhojen tanssit maksaa yhteensä varmaan tonnin, ellei yli.
Kun käyvät kotona, maksetaan aina matkat kotio ja takas (useamman kymmenen euron luokkaa / suunta).
Satunnaisia isoja seteleitä suoraan kouraan, niin ei KELA pääse jäljille.
Ruokaa voivat kantaa kotoa mukanaan, jos viitsivät, yleensä eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvotat jo nyt että lukiolainen on parempi!
Molemmille saman verran!
Jos toinen tekisi paljon kotitöitä ja toinen minimimäärän, pitäisikö silloinkin kuukausirahan olla sama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#
Ehkä olisi itsekin kannattanut valita lukio, jos asia harmittaa? 50e kuussa on kuitenkin teinille ihan hyvä raha.
Molemmilla oli mahdollisuus samaan summaan. Vai pitäisikö kaikille antaa saman verran rahaa riippumatta siitä kuinka paljon tekee hommia? Ihme sosialisteja.