Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytyksen vauhditus/haitat?

14.12.2006 |

Itselläni laitettiin oksitosiinia, koska vauva ei ollut tarpeeksi laskeutunut jotta pääantura sydänäänien seurantaa olisi saatu kiinnitettyä. Samalla myös lapsivedet puhkaistiin. Nämä toimenpiteet pistävät vauhtia meikäläiseen koneistoon niin, että lopulta aukenin 4 cm 45 minuutissa. Vaan eipä tainnut kätilökään pysyä ihan ajan tasalla, kun epiduraali lykättiin vain 10 min ennen syntymää. Nimittäin heti epiduraalin jälkeen aloin tuntea ponnistamisen tarvetta. Tuolloin olin jo siis 10 cm auki.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Ja jos on, onko teille tai vauvalle tullut jotain haittaa? Oma vauvani tuli ahtaasi synnytyskanavasta ulos, tuloksena solisluunmurtuma ja hermopunosvaurio. Nyt pohdin liittyykö tämä vauhditettu synnytys näihin tapahtumiin. vauva oli syntyessää 3700g eli ei mikään isokokoinen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hieman samankuuloinen synnytys, ei tosin noin hurja kuin sinulla. Itselläni ei varsinaisesti vauhditettu synnytystä, mutta peräruiske vauhditti sitä joka tapauksessa huimasti! Aukesin sen laiton jälkeen neljästä sentistä kymmeneen muistaakseni tunnissa. Kätilö ei munkaan kohdalla pysynyt vauhdissa mukana ja sain myös epiduraalin kun olinkin jo 10 cm auki. Mulle ei tosin tullut ponnistamisen tarvetta vaan odoteltiin hetki että aloin tuntea supistukset taas, sit aloin ponnistaa. Vauva syntyi 8 minuutissa. hän aristi toista olkapäätään alkuaikoina, mutta ei siis käynyt noin pahasti kuin sinun vauvallesi. Myös oma häntäluuni sai kyytiä ja pieniä hermovaurioita tuli itselle.

Vierailija
2/6 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 synnytystä ja kaikissa oksitosiinilla vauhditettu ja loppu on ollut semmosta rytinää että- viimeisimmän kanssa aukenin 5cm puolessa tunnissa ja vauva syntyi yhdellä ponnistuksella.

kellään kolmesta lapsesta ei ole mitään ongelmia käynnistyksen takia ollut. itse olen kokenut oksitosiinin helpotuksena, kun omilla ei aukeaminen tapahdu riittävän nopeasti. ja vesien mentyä on aina se tulehdusriski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain oksitosiinia, koska tunti kalvojen puhkaisun jälkeen en kätilön mielestä ollut avautunut riittävän nopeasti. Olin saanut epiduraalin, koska ensimmäisestä synnytyksestä saamani kokemuksen mukaan kalvojen puhkaisun jälkeen kivut voimistuvat huomattavasti. Jos olisin synnyttänyt luomuna, ei kätilön mukaan olisi tarvittu oksitosiinia. Avauduin 3 cm:stä 10 cm:iin tunnissa. Synnytyksessä lapsi sai lapsivettä keuhkoihinsa ja joutui osastolle pariksi päiväksi. Itse repesin aika pahasti. Olen miettinyt olisiko tilanne ollut toinen ilman oksitosiinia. Olisin ehtinyt viettämään vähän pidemmänkin ajan synnytyssalissa. Taitaa toisaalta olla aika yleistä, että toinen synnytys etenee vauhdikkaasti.

Vierailija
4/6 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokan kanssa vaikeat vaikeat istukkaongelmat, käynnistys kalvojen puhkasulla ja vauhditus oksitosiinilla. Vauva kolmessa tunnissa maailmassa, ei muuta ongelmaa kuin istukantoimintahäiriön aiheuttama pienipainoisuus ja siitä johtuvat ongelmat. Vauva reilusti alle 3kg.

Kolmonen käynnistettiin laskettuna päivänä makrosomian (=sikiön isokokoisuus) takia, kun pa oli 4,9kg. Oli vauveliini kasvanut koko raskausajan ihan yläkäyrillä. Käynnistettiin kalvojen puhkaisulla. Oksitosiini oli valmiina, koska pelättiin, ettei kohtu ehkä jaksaisi työskennellä tarpeeksi myös sektiosta puhuttiin. Vauva syntyi 2h kalvojen puhkaisusta. Oli 4,5kg, 56cm ja pipo 39cm. Ei mitään ongelmaa.

Esikoinen ja kuopus ovat syntyneet luomuina. Esikoinen tosin käynnistyi jo h30 ja tiedossa oli, että on vakavasti sairas ja elikin vaan 5h. Synnytys kesti 3h. Nelosella se kiire olikin. Synnytys kesti 45min. Vauva oli 3,8kg.

Itselläni käynnistetyt synnytykset ovat olleet miellyttävämpiä kuin luomut.

Vierailija
5/6 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin esikoisen synnytyksessä oksitosiinitippa, jotta kohdunkaulanpuudute ei lamaisi supistuksia (en tiedä olisko siinä voinut niin käydä, kaipa sitten). Tippaa suurennettiin tosi suurelle ponnistusvaiheessa (350 yksikköä, kun aluksi oli vajaat 30 yksikköä). Kovin nopeasti ei asiat silti edenneet, vaan ponnistusvaihe kesti lähes tunnin. Tosin vauvakin oli 4,6 kg, joten kai sen lykkääminen maailmaan oli vähän keskivertoa ahtaampaa, vaikka kaikki menikin hyvin. Kokonaisuutena synnytys oli sellaiset vajaa 7 tuntia, joten ihan nopsakka ensisynnyttäjälle. Tuota oksitosiinitippaa tai sen vaikutusta en huomannut miksikään ennen kuin vasta ponnistusvaiheen lopussa. Ei siis rytinää täällä tipasta huolimatta.

A.A. rv 23+5

Vierailija
6/6 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

6cm puolessa tunnissa kahdessa viimeisessä synnytyksessä.

Vanhemmalta tytöltä murtui solisluu rytäkässä,ponnistin yhdesti ja koko pakkaus" lensi" ulos..Nyt pidättelin ponnistusvaiheessa niin ei tullut mitään vaurioita kummallekkaan.

Esikoiselta avauduin 8 cm vain vaikka tippa oli täysillä.Meni kylläkin sektioon sitten.