Sepelvaltimotauti ja rasitus-ekg
Onko täällä ihmiset käyneet rasitus-ekg:ssä? Onko ihan luotettava sepelvaltimotaudin poissulkuun? Tiedän että ei 100% luotettava mutta edes jonkin verran 😬 Kävin siis kyseisessä testissä kun välillä närästää ja närästys pahenee portaissa tai juostessa. Esim pyöräillessä ei tule. Eikä tule silloinkaan oireita jos muuten ei närästä. Eihän tuo voi olla sepelvaltimotautia jos on vain silloin tällöin oireita eikä kaikessa rasituksessa tule? 🥺
Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä joka ilmenee hypokondriana.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hyvä tulos rasitus-ekg:ssä ja kaikki oli muka kunnossa. Viikon päästä sain sydänkohtauksen ja tehtiin ohitusleikkaus.
Rasitus-ekg:llä on varsin minimaalinen merkitys sepelvaltimotaudin diagnostiikassa, oli sitten oletus, että tauti todennäköisesti potilaalla on tai se, että todennäköisesti tällä ihmisellä ei sepelvaltimotautia ole.
Mistä tämä tieto on peräisin?
Kuntopyörää polkemalla ei saada selville että onko henkilön verisuonissa tukoksia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hyvä tulos rasitus-ekg:ssä ja kaikki oli muka kunnossa. Viikon päästä sain sydänkohtauksen ja tehtiin ohitusleikkaus.
Rasitus-ekg:llä on varsin minimaalinen merkitys sepelvaltimotaudin diagnostiikassa, oli sitten oletus, että tauti todennäköisesti potilaalla on tai se, että todennäköisesti tällä ihmisellä ei sepelvaltimotautia ole.
Kuntopyörää polkemalla ei saada selville että onko henkilön verisuonissa tukoksia vai ei.
Niin, hapenpuutetta sydämessä ym eks muutoksia sillä kai etsitään. Ja tuo hapenpuute käsittääkseni usein johtuu sepelvaltimotaudista. Eli voi saada jotain viittaavaa tietoa mistä oireilu johtuu. Näin käsitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hapenpuutetta sydämessä ym eks muutoksia sillä kai etsitään. Ja tuo hapenpuute käsittääkseni usein johtuu sepelvaltimotaudista. Eli voi saada jotain viittaavaa tietoa mistä oireilu johtuu. Näin käsitin.
*Ekg *
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin useankin kerran työterveydessä rasituskokeita ,kun oli ns vannemaista tuntemusta rasittavan työpäivän jälkeen alle kuusikymppisenä reilusti. Terve tyttö, ei mitään poikkeavaa esiintynyt. Sitten kuuskymppisenä tuli aina lenkille lähtiessä ja minim ylämäkeen kävellessä rintatuntemuksia, joskaan ei kipua koskaan. Ei edelleenkään mitään rasituskokeessa, kaikki ok. Tehtiin nämä aina yksityisellä. Nooh, enpä uskonut , menin kardiologille yksityisesti, pääsin varjoainekuvaukseen( meillä vankka sukurasitus). Lisänä minulla oli ollut kauan leukaperäkipua ajoittain.
Varjoainekuvauksessa todettiin 90% tukkeumia. Tehtiin parit pallolaajennukset vuoden välein. Asianmukaiset lääkitykset kehiin. Hoikka, terveellinen ja liikkuva olen aina ollut. Siitä on nyt aikaa 10v , lenkkeilen , vähän juoksen ja kuntoilen edelleen säännöllisesti.
Olen lukenut, että n 25%:lla ei sepelvaltimotauti tule esiin rasituskokeessa. Närästänyt minulla ei ole koskaan.Elikkä ei sinulla ap ole välttämättä tautia, muuta ruokailutottumuksia ensin , äläkä käytä alkoholia. Parin viikon aikana muutos voi tulla parempaan, kantsii testata.
Hei, kiitos vastauksestasi!
Voikohan sepelvaltimotauti oireilla niin että pitää monen viikon tauon oireissa?
Minulla ei ole sukurasitusta myöskään, enkä juo alkoholia. Minulle tulee noita närästyksen kaltaisia oireita silloin kun on stressiä enemmän, siis myös levossa, ja silloin nuo närästysoireet pahenee rasituksessa.Kyllä voi oireilla juuri niinkin, että välillä on taukoa. Näitä infrakteja saattaa tulla tunnekuohuista, suuri ilo tai suru, rasitus , kylmä, helle, saunan jälkeen uinti järvessä äkkiseltään, varsinkin sepelvaltimotautisella ,kun on jo ne suonet kaventuneet. Plakkeja paljon
Lukekaa hyvät ihmiset ,asiasta on jatkuvasti tietoa, koska sydäntaudit tappaa eniten ainakin Suomessa.No tavallaan mitä se lukeminen hyödyttää kun tutkimuksiin ei pääse ellei ole rahaa,ennen kuin on liian myöhäistä.
Se hyödyttää siten, että se levittää tietoisuutta. Ei pidä ohittaa rintakipuja tai hengenahdistusta sillä verukkeella, että on ikää kertynyt tai on huono kunto.
On kyllä kummallista kun joka paikassa lukee että oireen pitää tulla toistuvasti samankaltaisena sekä samankaltaisessa kuormituksessa. Ja totuus onkin toinen.
Tärkeä huomio on sekin että sydänkohtaus ei koskaan iske yllättäen. Varoitusmerkkeihin ei vain kiinnitetä tarpeeksi huomiota.
Nainen kun menee valittamaan sydänoireita, laitetaan psyyken piikkiin. Minutkin ohjattiin keskusteluapuun. Miehillä otetaan enemmän tosissaan ja laitetaan tutkimuksiin. Oli jossain tutkimus että ambulanssi kiirehtii miehen luo, jolla on sydänoireita, mutta samoilla oireilla olevan naisen luo ei ole niin kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei närästys ole sepelvaltimotaudin oire.
Kyllä voi olla, ja ihan ainoakin oire vaikka akuutissa sydäninfarktissa.
Sydäninfarkti voi olla joissakin tapauksissa myös lähes oireeton ja siksi moni ei tajua saaneensa sellaista ja ei pääse ajoissa hoitoon :/
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/oireeton-sydaninfarkti-yhta…
Oireeton sydäninfarkti yhtä vaarallinen kuin tavallinen
Vähäoireisiin eli hiljaisiin sydäninfarkteihin liittyy samanlaisia riskejä kuin tyypillisiin oireita aiheuttaviin infarkteihin. Mahdollisesti jopa puolet sydäninfarkteista jää tunnistamatta.
Taitaa sepelvaltimotauti olla sellainen että sitä ei tiedä onko, ellei ole rahaa mennä yksityiselle varjoainetutkimuksiin tai ikävä kyllä saada infarkti.
Ei kovin lohduttavaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa sepelvaltimotauti olla sellainen että sitä ei tiedä onko, ellei ole rahaa mennä yksityiselle varjoainetutkimuksiin tai ikävä kyllä saada infarkti.
Ei kovin lohduttavaa kyllä.
Onneksi myös julkinen puoli tekee ennaltaehkäiseviä tutkimuksia ja pallolaajennuksia sekä ohitusleikkauksia, mutta valitettavasti niitä tehdään kuitenkin aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin lohduttavaa kyllä.Onneksi myös julkinen puoli tekee ennaltaehkäiseviä tutkimuksia ja pallolaajennuksia sekä ohitusleikkauksia, mutta valitettavasti niitä tehdään kuitenkin aivan liian vähän.
Itselle vaan sanottiin että olen nuori, kolesteroli ja verenpaine loistava, ei sukurasitetta jne joten ei tarvitse tutkia. Refluksiksi sanoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin lohduttavaa kyllä.Onneksi myös julkinen puoli tekee ennaltaehkäiseviä tutkimuksia ja pallolaajennuksia sekä ohitusleikkauksia, mutta valitettavasti niitä tehdään kuitenkin aivan liian vähän.
Itselle vaan sanottiin että olen nuori, kolesteroli ja verenpaine loistava, ei sukurasitetta jne joten ei tarvitse tutkia. Refluksiksi sanoivat.
Aina pitäisi tutkia, jos on vähänkään syytä epäillä sepelvaltimotautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuo aloittaja, ja on tutkittu jonkin verran, mutta ei siis sepelvaltimoiden tt kuvia tai varjoainekuvausta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia oireita sinulla oli, että menit tuohon testiin ja mitä riskitekijöitä, jos saa kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireilisiko sepelvaltimotauti niin, että tulee vain silloin tällöin ja vain tietyissä tilanteissa?
Että välissä on kuukauden tauko ja sitten taas jossain tilanteessa mutta ei toisessa yhtä rasittavassa.Kyllä voi oireilla juuri noin. Itse sain infarktin helmikuussa ja sitä ennen oli kaksi kertaa oireilua rasituksessa. Kerran joulukuussa ja kerran tammikuussa, vaikka samanlaista rasitusta oli säännöllisesti 2-3 krt viikossa.
Minkälaisia riskitekijöitä sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuo aloittaja, ja on tutkittu jonkin verran, mutta ei siis sepelvaltimoiden tt kuvia tai varjoainekuvausta.
Mene paikkakunnan parhaalle kardiologille ja vaadi päästä tutkimuksiin keskussairaalaan. Voit päästä 2 kk kuluttua tai aikaisemmin. Pyydä varoiksi nitroresepti, ja kokeile auttaako.
Jos nääs joudut odottamaan kauan varjoainekuvausta. Jos suvussa on sitä tautia, niin hyvin varmasti sinullakin. Meillä on vahva sukurasite , kutta monet on eläny lähes ysikymppisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene paikkakunnan parhaalle kardiologille ja vaadi päästä tutkimuksiin keskussairaalaan. Voit päästä 2 kk kuluttua tai aikaisemmin. Pyydä varoiksi nitroresepti, ja kokeile auttaako.
Jos nääs joudut odottamaan kauan varjoainekuvausta. Jos suvussa on sitä tautia, niin hyvin varmasti sinullakin. Meillä on vahva sukurasite , kutta monet on eläny lähes ysikymppisiksi.
Minulla ei ole sukurasitetta, eikä mitään muutakaan riskitekijää, joten tuo rasitus ekg ym tutkimukset joista jo kerroin, on ainoat mitä tehdään. Tuon rasitus ekg:n teki minulle sydänliiton entinen ylilääkäri, joten uskon että on ihan hyvä kardiologi ollut.
Olen siis aloittaja.
No tavallaan mitä se lukeminen hyödyttää kun tutkimuksiin ei pääse ellei ole rahaa,ennen kuin on liian myöhäistä.