Sepelvaltimotauti ja rasitus-ekg
Onko täällä ihmiset käyneet rasitus-ekg:ssä? Onko ihan luotettava sepelvaltimotaudin poissulkuun? Tiedän että ei 100% luotettava mutta edes jonkin verran 😬 Kävin siis kyseisessä testissä kun välillä närästää ja närästys pahenee portaissa tai juostessa. Esim pyöräillessä ei tule. Eikä tule silloinkaan oireita jos muuten ei närästä. Eihän tuo voi olla sepelvaltimotautia jos on vain silloin tällöin oireita eikä kaikessa rasituksessa tule? 🥺
Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä joka ilmenee hypokondriana.
Kommentit (61)
Mulla oli hyvä tulos rasitus-ekg:ssä ja kaikki oli muka kunnossa. Viikon päästä sain sydänkohtauksen ja tehtiin ohitusleikkaus.
Minulle tehtiin useankin kerran työterveydessä rasituskokeita ,kun oli ns vannemaista tuntemusta rasittavan työpäivän jälkeen alle kuusikymppisenä reilusti. Terve tyttö, ei mitään poikkeavaa esiintynyt. Sitten kuuskymppisenä tuli aina lenkille lähtiessä ja minim ylämäkeen kävellessä rintatuntemuksia, joskaan ei kipua koskaan. Ei edelleenkään mitään rasituskokeessa, kaikki ok. Tehtiin nämä aina yksityisellä. Nooh, enpä uskonut , menin kardiologille yksityisesti, pääsin varjoainekuvaukseen( meillä vankka sukurasitus). Lisänä minulla oli ollut kauan leukaperäkipua ajoittain.
Varjoainekuvauksessa todettiin 90% tukkeumia. Tehtiin parit pallolaajennukset vuoden välein. Asianmukaiset lääkitykset kehiin. Hoikka, terveellinen ja liikkuva olen aina ollut. Siitä on nyt aikaa 10v , lenkkeilen , vähän juoksen ja kuntoilen edelleen säännöllisesti.
Olen lukenut, että n 25%:lla ei sepelvaltimotauti tule esiin rasituskokeessa. Närästänyt minulla ei ole koskaan.
Elikkä ei sinulla ap ole välttämättä tautia, muuta ruokailutottumuksia ensin , äläkä käytä alkoholia. Parin viikon aikana muutos voi tulla parempaan, kantsii testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei närästys ole sepelvaltimotaudin oire.
En tiedä onko närästys mutta närästyksen kaltainen oire.
Vuosi sitten infarkti, ja voin sanoa, että ainakin minulla aluksi hyvin lähellä närästystä tuo puristus rintakehässä. Sitten se levisi olkapäihin ja niskaan, ja tajusin soittaa piipaa-auton. Suoraan tiskille, ja valtimon pallolaajennus.
Todettiin, että joskus aiemmin on ollut infarkti ja yhtä valtimota ei voida pelastaa.
Varmaan meni silloin närästyksen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hyvä tulos rasitus-ekg:ssä ja kaikki oli muka kunnossa. Viikon päästä sain sydänkohtauksen ja tehtiin ohitusleikkaus.
Onpa hirveää, onneksi selvisit kuitenkin!
Oliko sinulla sepelvaltimotaudin oireita?
Kuulostavatko minun oireeni sinusta siltä että voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin useankin kerran työterveydessä rasituskokeita ,kun oli ns vannemaista tuntemusta rasittavan työpäivän jälkeen alle kuusikymppisenä reilusti. Terve tyttö, ei mitään poikkeavaa esiintynyt. Sitten kuuskymppisenä tuli aina lenkille lähtiessä ja minim ylämäkeen kävellessä rintatuntemuksia, joskaan ei kipua koskaan. Ei edelleenkään mitään rasituskokeessa, kaikki ok. Tehtiin nämä aina yksityisellä. Nooh, enpä uskonut , menin kardiologille yksityisesti, pääsin varjoainekuvaukseen( meillä vankka sukurasitus). Lisänä minulla oli ollut kauan leukaperäkipua ajoittain.
Varjoainekuvauksessa todettiin 90% tukkeumia. Tehtiin parit pallolaajennukset vuoden välein. Asianmukaiset lääkitykset kehiin. Hoikka, terveellinen ja liikkuva olen aina ollut. Siitä on nyt aikaa 10v , lenkkeilen , vähän juoksen ja kuntoilen edelleen säännöllisesti.
Olen lukenut, että n 25%:lla ei sepelvaltimotauti tule esiin rasituskokeessa. Närästänyt minulla ei ole koskaan.Elikkä ei sinulla ap ole välttämättä tautia, muuta ruokailutottumuksia ensin , äläkä käytä alkoholia. Parin viikon aikana muutos voi tulla parempaan, kantsii testata.
Hei, kiitos vastauksestasi!
Voikohan sepelvaltimotauti oireilla niin että pitää monen viikon tauon oireissa?
Minulla ei ole sukurasitusta myöskään, enkä juo alkoholia. Minulle tulee noita närästyksen kaltaisia oireita silloin kun on stressiä enemmän, siis myös levossa, ja silloin nuo närästysoireet pahenee rasituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten infarkti, ja voin sanoa, että ainakin minulla aluksi hyvin lähellä närästystä tuo puristus rintakehässä. Sitten se levisi olkapäihin ja niskaan, ja tajusin soittaa piipaa-auton. Suoraan tiskille, ja valtimon pallolaajennus.
Todettiin, että joskus aiemmin on ollut infarkti ja yhtä valtimota ei voida pelastaa.
Siis 2 valtimoa pallolaajennettiin. Tukokset 85-90%. Henki olisi mennyt, jos olisin pitkittänyt soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juurikin se syy, minkä takia sydäninfarkti vie niin paljon porukkaa hautaan, jos tulee voimakas närästyksen kaltainen oire niin kannattaa ilman muuta hakeutua päivystykseen sydänfilmiin. Siitä selviää erittäin nopeasti, onko kyseessä infarkti
Päivystyksessä ottavat verikokeen ja katsovat onko sydänentsyymi koholla. Jos on niin sitten vahva epäilys infarktista ja päädyt osastolle sydäntarkkailuun. Jos ei vielä infarktia niin entsyymi ei ole koholla. Pelkkä EKG:kään ei etukäteen tuota pirulaista tunnista vaan pitäisi ottaa varjoainekuvaus.
Jos "närästysoire" aiheutuu sepelvaltimoiden ahtaudesta niin nitrolääkityksen (Dinit suihke kielelle) pitäisi helpottaa oiretta. Itselläni ei ollut närästystä vaan vasemman käden ja kainalon oudontuntuista kipua rasitustilanteissa pari viikkoa ennen infarktia. Jos tuolloin olisin dinitillä päässyt kokeilemaan niin kipu olisi hellittänyt parissa minuutissa. Siitä olisin tiennyt että kyseessä on sepelvaltimoiden ahtautuma ja osannut hakeutua lääkäriin ennen infarktia.
Vierailija kirjoitti:
Oireilisiko sepelvaltimotauti niin, että tulee vain silloin tällöin ja vain tietyissä tilanteissa?
Että välissä on kuukauden tauko ja sitten taas jossain tilanteessa mutta ei toisessa yhtä rasittavassa.
Kyllä voi oireilla juuri noin. Itse sain infarktin helmikuussa ja sitä ennen oli kaksi kertaa oireilua rasituksessa. Kerran joulukuussa ja kerran tammikuussa, vaikka samanlaista rasitusta oli säännöllisesti 2-3 krt viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla, ja ihan ainoakin oire vaikka akuutissa sydäninfarktissa.
Ei voi.
Onhan näitä miehiä kuollutkin, kun käyneet lääkärissä närästyksen vuoksi ja määrätty ekg:tä ottamatta närästyslääkettä ja kotiutettu. Kuolinsyy: sydäninfarkti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin äidilläni oli!
Se ole närästystä, tosin kuten mainittua ihminen saattaa sitä sellaiseksi luulla ja se siinä vaarallista onkin. Erityisesti naisten infarkti on vaikea tunnistaa etukäteen.
Lääkärikin saattaa sitä luulla närästykseksi, koska tuntemus on tosiaan hyvin samanlainen kuin närästys.
Vierailija kirjoitti:
Rasitus-ekg:llä on varsin minimaalinen merkitys sepelvaltimotaudin diagnostiikassa, oli sitten oletus, että tauti todennäköisesti potilaalla on tai se, että todennäköisesti tällä ihmisellä ei sepelvaltimotautia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin äidilläni oli!
Se ole närästystä, tosin kuten mainittua ihminen saattaa sitä sellaiseksi luulla ja se siinä vaarallista onkin. Erityisesti naisten infarkti on vaikea tunnistaa etukäteen.
Lääkärikin saattaa sitä luulla närästykseksi, koska tuntemus on tosiaan hyvin samanlainen kuin närästys.
Hyvä esimerkki tästä on Pirkko Mannola, joka sai sydäninfarktin itsenäisyyspäivänä vuonna 2013. Julkisen puolen sairaalan laittoi hänet terveenä kotiin mutta sitten hän hakeutui yksityiselle jossa todettiin infarkti ja tehtiin pallolaajennus.
Lainaan kardiologin tekstiä:
Professori, kardiologi Katriina Aalto-Setälän mukaan alle 45-vuotiaiden naisten sydäninfarktit ovat harvinaisia ja paljon harvinaisempia kuin samanikäisten miesten. Kaikista sydäninfarkteista noin kolmannes ilmenee työikäisillä ja heistä noin 80 prosenttia on miehiä.
”Menopaussin jälkeen estrogeenisuojan vähetessä naisten sairastumisriski kasvaa. Sepelvaltimotauti on suomalaisten yleisin kuolinsyy, ja jopa joka viides menehtyy siihen.”
Sydäninfarktin tyypillisin oire on puristava, vannemainen rintakipu yleensä keskellä rintakehää. Naisilla rintakipu ei kuitenkaan ole niin tyypillinen kuin miehillä. Puristava tunne voi säteillä leukaperiin ja vasempaan hartiaan, joskus voi olla ylävatsavaivoja, närästystä ja yleistä huonoa oloa.
Jos henkilö sairastaa diabetesta, kipua ei välttämättä esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että n 25%:lla ei sepelvaltimotauti tule esiin rasituskokeessa. Närästänyt minulla ei ole koskaan.Elikkä ei sinulla ap ole välttämättä tautia, muuta ruokailutottumuksia ensin , äläkä käytä alkoholia. Parin viikon aikana muutos voi tulla parempaan, kantsii testata.
Hei, kiitos vastauksestasi!
Voikohan sepelvaltimotauti oireilla niin että pitää monen viikon tauon oireissa?
Minulla ei ole sukurasitusta myöskään, enkä juo alkoholia. Minulle tulee noita närästyksen kaltaisia oireita silloin kun on stressiä enemmän, siis myös levossa, ja silloin nuo närästysoireet pahenee rasituksessa.
Kyllä voi oireilla juuri niinkin, että välillä on taukoa. Näitä infrakteja saattaa tulla tunnekuohuista, suuri ilo tai suru, rasitus , kylmä, helle, saunan jälkeen uinti järvessä äkkiseltään, varsinkin sepelvaltimotautisella ,kun on jo ne suonet kaventuneet. Plakkeja paljon
Lukekaa hyvät ihmiset ,asiasta on jatkuvasti tietoa, koska sydäntaudit tappaa eniten ainakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä ottavat verikokeen ja katsovat onko sydänentsyymi koholla. Jos on niin sitten vahva epäilys infarktista ja päädyt osastolle sydäntarkkailuun. Jos ei vielä infarktia niin entsyymi ei ole koholla. Pelkkä EKG:kään ei etukäteen tuota pirulaista tunnista vaan pitäisi ottaa varjoainekuvaus.
Jos "närästysoire" aiheutuu sepelvaltimoiden ahtaudesta niin nitrolääkityksen (Dinit suihke kielelle) pitäisi helpottaa oiretta. Itselläni ei ollut närästystä vaan vasemman käden ja kainalon oudontuntuista kipua rasitustilanteissa pari viikkoa ennen infarktia. Jos tuolloin olisin dinitillä päässyt kokeilemaan niin kipu olisi hellittänyt parissa minuutissa. Siitä olisin tiennyt että kyseessä on sepelvaltimoiden ahtautuma ja osannut hakeutua lääkäriin ennen infarktia.
Onneksi selvisit! Oliko tuota kipuilua joka kerta rasituksessa, vai vaan silloin tällöin ennen tuota infarktia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireilisiko sepelvaltimotauti niin, että tulee vain silloin tällöin ja vain tietyissä tilanteissa?
Että välissä on kuukauden tauko ja sitten taas jossain tilanteessa mutta ei toisessa yhtä rasittavassa.Kyllä voi oireilla juuri noin. Itse sain infarktin helmikuussa ja sitä ennen oli kaksi kertaa oireilua rasituksessa. Kerran joulukuussa ja kerran tammikuussa, vaikka samanlaista rasitusta oli säännöllisesti 2-3 krt viikossa.
Hui! Aikamoista! Saanko kysyä minkä ikäinen olet ja oletko mies vai nainen? Ja oliko sinulla riskitekijöitä? Entä olitko ollut tutkimuksissa ennen tuota infarktia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasitus-ekg:llä on varsin minimaalinen merkitys sepelvaltimotaudin diagnostiikassa, oli sitten oletus, että tauti todennäköisesti potilaalla on tai se, että todennäköisesti tällä ihmisellä ei sepelvaltimotautia ole.
Mistä tämä tieto on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä tieto on peräisin?
Kuuntelin aiheesta luentoa Lääkäripäivillä viime vuonna.
Kyllä ja apteekissa oli fiksu farmaseutti, joka kysyi pari lisäkysymystä.