Te, jotka säästätte kymmeniä tuhansia vuodessa:
Paljonko on varallisuutenne ja mihin asti jatkatte säästämistä? (Eli keskimäärin yli 1000€/kk säästävät. Oman asunnon lainanhoitokuluja ei lasketa säästöiksi)
Kommentit (43)
2 aikuista, 3 pikkulasta ja lemmikit.
30-40t jää säästöön vuodessa, koska menot vain 1600e/kk. Tuon lisäksi satunnaisesti ostetaan vaatteita, käydään matkoilla ja tapahtumissa. Kun aikanaan opintoihin valmistuttiin, ei nostettu menoja, nostettiin säästöastetta. Ennen lapsia menot oli vielä vähemmän.
Toiveena voida vanhempainvapaiden jälkeen jäädä lyhyemmälle työviikolle lasten kanssa, kunnes lapset menee kouluun, sitten kun on koulussa, niin käydään vaikka kahdestaan treffeillä. Jossain vaiheessa lapsiperheenmenot kun kasvaa, säästöt voivat korvata meille puuttuvaa palkan osuutta, kokonaan eläköityä emme halua.
Vierailija kirjoitti:
Oma sioitussalkku ei enää kasva aiempaa tahtia.
Koska olen alkanut käyttämään rahaa kun katselen noin 80-v isäni kuntoa. Siinä iässä on melkein sama onko tilillä satanen, satatonnia vai pari miljoonaa.Enää sioitan 300-500 e / kk. Muu elämästä nauttimiseen, konsertteja festareita oopperaa elokuvia hyvää ruokaa ja juomaa.
Salkkuni on noin 50 te osakkeita ja sama rahastoja.
Isäni 87-v on ollut säästeliäs koko ikänsä. Kohtuullinen omaisuus. Mutta.
Kohta ei ymmärrä enää, onko satanen paljon vai vähän rahaa, kun yritti antaa parturille hiusten leikkuusta satasta että, pidä loput.
Käyttäkää hyvät ihmiset rahaa lapsiinne ja läheisiinne silloin vielä kun voitte nauttia. Ei tilille ja perinnöksi.
Sama homma. Mummo eli kitsaasti ja säästi koko elämänsä isot kasat rahaa. Ei edes vanhoilla päivillään raaskinut käyttää säästöjään. Surullista oli katsoa sitä vierestä. Ja niin mielelläni olisin suonut hänelle jotain vanhojen päivien luksusta ja helpotusta elämään. Mutta ei, hautaan saakka meni köyhäillen. Jäi siitä sitten muhkea potti jokaiselle lapselle, joista tosin yhden osuus meni suoraan ulosottoon. Sekin harmittaa mummon puolesta.
Säästämisestä voi tulla pakkomielle, josta ei pääse irti, ellei tietoisesti pohdi suhdettaan omaisuuteen ja rahaan.
Nyt minä olen osannut vähän höllentää säästämispakkoani. Ostelen ja kulutan rahaa ihan omaksi iloksi. Lähinnä tykkään kerätä mukavia kokemuksia ja hemmottelua. Säästäjä ja sijoituksia on jäljellä ja säästän joka kk, mutta maltillisemmin.