Te, jotka säästätte kymmeniä tuhansia vuodessa:
Paljonko on varallisuutenne ja mihin asti jatkatte säästämistä? (Eli keskimäärin yli 1000€/kk säästävät. Oman asunnon lainanhoitokuluja ei lasketa säästöiksi)
Kommentit (43)
Oma sioitussalkku ei enää kasva aiempaa tahtia.
Koska olen alkanut käyttämään rahaa kun katselen noin 80-v isäni kuntoa. Siinä iässä on melkein sama onko tilillä satanen, satatonnia vai pari miljoonaa.
Enää sioitan 300-500 e / kk. Muu elämästä nauttimiseen, konsertteja festareita oopperaa elokuvia hyvää ruokaa ja juomaa.
Salkkuni on noin 50 te osakkeita ja sama rahastoja.
Kymmeniä tuhansia vai yksi kymmenen tuhatta? Mulla jää palkasta 1500/kk käyttämättä, osan sijoitan, osa jää säästötilille, osa kuluu seuraavassa kk vaikka auton huoltoon, lapsen kännykkään, mihin milloinkin... välillä teen ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja yhden lainan maksoin kokonaan pois keväällä kun korot pomppasi. Ylimääräinen raha on mielenrauhaa ja pelivaraa.
Jatkan niin kauan kuin käyn töissä, ellen sitten jossain kohdin vaihda 4-päiväisen työviikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Oma sioitussalkku ei enää kasva aiempaa tahtia.
Koska olen alkanut käyttämään rahaa kun katselen noin 80-v isäni kuntoa. Siinä iässä on melkein sama onko tilillä satanen, satatonnia vai pari miljoonaa.Enää sioitan 300-500 e / kk. Muu elämästä nauttimiseen, konsertteja festareita oopperaa elokuvia hyvää ruokaa ja juomaa.
Salkkuni on noin 50 te osakkeita ja sama rahastoja.
SIJOITUS
Vierailija kirjoitti:
Kymmeniä tuhansia vai yksi kymmenen tuhatta? Mulla jää palkasta 1500/kk käyttämättä, osan sijoitan, osa jää säästötilille, osa kuluu seuraavassa kk vaikka auton huoltoon, lapsen kännykkään, mihin milloinkin... välillä teen ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja yhden lainan maksoin kokonaan pois keväällä kun korot pomppasi. Ylimääräinen raha on mielenrauhaa ja pelivaraa.
Jatkan niin kauan kuin käyn töissä, ellen sitten jossain kohdin vaihda 4-päiväisen työviikkoon.
Lisään: Nettovarallisuuteni on 340000, ikää 51, enimmäkseen asuntoja joista 1 vuokrattuna. Kolmasosa tuosta on perittyä, loput palkkaa ja sijoitusten arvonnousua. Kodista omistan puolikkaan.
Säästin aikaisemmin. Nykyisin elän pääomatuloilla, taloudellisesti vapaana.
Mä en oikein ymmärrä ap:n asennetta. Jos on tottunut laittamaan tietyn summan sivuun, niin ei kai sitä yhtäkkiä, kun säästöt ylittää jonkun summan, tule jostain ylimääräisiä tarpeita työntää sitä rahaa johonkin. Eri asia tietysti, jos tuo säästäminen tarkoittaa joistain asioista tinkimistä, mutta harva sellaista jaksaa vapaaehtoisesti monta vuotta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vasta noin 25 k€ sijoitussalkku ja tavoite kasvattaa 300 k€ asti. Olen nyt 24-vuotias vasta työelämässä aloittanut ja aion olla tavoitteessani ennen 40-vuotispäiviä.
Mitä teet, jos heti vastavalmistuneena saat kymmeniätuhansia säästöön ensimmäisstä palkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vasta noin 25 k€ sijoitussalkku ja tavoite kasvattaa 300 k€ asti. Olen nyt 24-vuotias vasta työelämässä aloittanut ja aion olla tavoitteessani ennen 40-vuotispäiviä.
Mitä teet, jos heti vastavalmistuneena saat kymmeniätuhansia säästöön ensimmäisstä palkasta?
Veikkaan, että ei ole muuttanut elintasoa opiskelijasta. Ehkä jopa saa vielä toistaiseksi asua halvassa opiskelija-asunnossa.
Minusta olisi hienoa jos voisin elää pelkillä sijoitustuotoilla eikä tarvitsisi koskaan miettiä jatkuuko työt, kestääkö terveys, ja näin edelleen. Kohtuullisillakin tuotto-odotuksilla tuollaisen omaisuuden kerryttäminen tosin edellyttäisi säästämistä melko lailla eläkeikään asti, eli ei sinänsä auta työuran aikana.
Mielenrauhaa sillä silti saa että varallisuutta löytyy. Jos käy niin huonosti että se työpaikka tai terveys lähtee, voin halutessani maksaa asuntolainan kokonaisuudessaan pois eikä pelkoa asunnon menetyksestä sen suhteen ole. Vielä mieluummin työpaikka pysyy, ja kertyneellä varallisuudella voin vaikkapa tukea lasten opiskeluaikaisia kuluja kun he ehtivät siihen ikään.
Säästöön (sijoituksiin) menee nyt noin 1400-2500 €/kk.
Omaisuutta on yhteensä vähän päälle miljoona, josta iso osa kiinteistöissä.
Säästän niin kauan että sijoitusten tuotolla voi elää mukavaa elämää, vielä ei voi koska kiinteistöt eivät tuota mitään, ainoastaan takaavat matalat asumiskulut.
Laitan 1200 euroa kuussa eri rahastoihin. En varsinaisesti säästä tavoitteellisesti, en vain keksi rahalle mitään kivaa käyttöä ja turha sitä makuuttaakaan käyttötilillä.
EI kuulu sulle mun varallisuus, pääomatulot ovat viisinumeroiset.
Asunto on jo maksettu koska asuntolainaa maksaessa tuli elettyä kuin pienituloinen, maksimoiden sijoittaminen.
Kuukausittain sijoitan  ensin ja elän sillä mitä sijoittamisen ja laskujen jälkeen jää. En ymmärrä miksi  kaikki raha pitäis tuhlata samantien. Raha menee töihin sekä hyvää että  huonoa päivää varten eli eiole syytä lopettaa sitä.
En minä kutsu sitä säästämiseksi vaan ensin itselleni maksamiseksi.
Vuoden tulot 6600 euroa työttömänä. Kadehtikaa.
Me säästämme siksi kun pystymme, eikä turhaan tuhlaileminen kiinnosta. Kuvittelisin myös, että eläkepäiviä olisi mukava viettää, jos on säästöjä mitä käyttää.
Vuosia säästin paljon ja laitoin säästöt rahastoihin, mutta mokani oli 2008 jälkeen liika varovaisuus ja pidin suurimman osan säästöistä vakaassa mutta nollatuottoisessa rahastossa odottelemassa jotain pahempaa päivää jolloin olisin kurssidipin tullessa sieltä iskenyt lisää tuottavampiin rahastoihin. Mutta sitä päivää ei koskaan tullut ja sopimus ehti päättyä ennen koronaa. Tilille tuli joku 7 tonnia voittoja verojen jälkeen, harmittaa kun summa olisi voinut olla ainakin kolminkertainen jos olisi vain kaikki laittanut poikimaan.
En ole yhtään miettinyt kuinka pitkälle tai paljon pitäisi säästää. M44 ja työuraa jäljellä se 25 vuotta. Ehkä olisi hyvä miettiä joku tavoite ettei nyt liikaa säästäisi.
Itsellä 3 asunto-osaketta joista kaksio jossa  asun on velaton sekä kaksi sijoitusyksiötä joista toinen myös velaton toisesta vielä pankille velkaa. Säästössä tuotto- osuuksia 15600€. Säästöön kuukaudessa 500-700€. Toisinaan harvoin voin laittaa 1000€ riippuu kuukaudesta. Pärjään sinkkuna hyvin ja voin nauttia elämästä ja vuodessa käydä etelässä
2-3 kertaa. Netto tulot sis. vuokrat 3000€/kk. 
Nettotulot ovat 6700 euroa, mutta asumiskulut ovat noin 500 euroa kaikkinensa sisältäen sähkön, puhelimen, veden jne.. Väkisinkin tässä jää vähän säästöön.
Jaha se olis perjantai ja palstan miljonäärit kokoontuu :D