Myöhästyin Helsingistä Tampereelle menevästä kaukojunasta. Ostin lipun seuraavaan junaan joka oli paikallisjuna. Junassa tuli mieleen että olisinko tarvinnut uutta lippua? Olin kuitenkin jo maksanut kalliimmasta lipusta...
...eikä paikallisjunaan voi varata paikkojakaan. En siis vienyt siellä kenenkään toisen paikkaa.
Mitä sanoo palstaraati?
Kommentit (17)
Ohjeet tuollaiseen löytyy VRn sivuilta
Eli olit ostanut lipun vr:lle ja mietit olisiko sama lippu käynyt mytös hsl:n junissa. Lyhyt vastaus: ei olisi käynyt ellei olisi tosi höveli lipuntarkastaja kyseessä.
Mulle on käynyt joskus noin, ja konnari sanoi, että antaa olla. Ei tarvinnut ostaa uutta lippua eikä tullut tarkastusmaksuakaan.
Ei siinä r-junassa kukaan ikinä lippua tule kyselemään. Voit matkustaa huoletta Tampereelle asti. Huolehdi vaan, että olet junan etuosassa, ettei matka lopu riihimäelle.
Ehkä tuo on hyvintoimeentulevien ongelma ja oli varaakin hassata yksi lippu? Monella on rahatilanne tiukka eikä niin vain ostella ekstralippuja, vaan olisi pakko jäädä selvittelemään, miten saa ehkä rahat pois vanhasta lipusta ensin tai ehkä pääsisi sillä matkustamaan toisella junalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli olit ostanut lipun vr:lle ja mietit olisiko sama lippu käynyt mytös hsl:n junissa. Lyhyt vastaus: ei olisi käynyt ellei olisi tosi höveli lipuntarkastaja kyseessä.
HSL:n junia ei ole olemassakaan, vaikka HSL:n alueella kulkeekin. Lähijunatkin ovat VR:n. Kokeilehan ostaa HSLn sovelluksella lippua Hki -Tre. Onnistuiko?
Sen pystyy vaihtamaan jos tiedät ennen junan lähtöä ettet ehdi. Maksaa jotain ja kalliimpaan vaihtaessa erotus. Joku palstanamma voi sanoa et siinä meni jonkun toisen paikka mut ihan sama.
Minullakin on käynyt noin. Menin seuraavaan kaukojunaan ja konnari antoi anteeksi. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL:n junia ei ole olemassakaan, vaikka HSL:n alueella kulkeekin. Lähijunatkin ovat VR:n. Kokeilehan ostaa HSLn sovelluksella lippua Hki -Tre. Onnistuiko?
Juuri näin. VR:n sovelluksella pystyy ostamaan esim. lipun Kuopiosta Keravalle tai Oulusta Leppävaaraan. Ei niihin määränpäihin mitään kaukojunia mene.
Muutosmaksu 4.50 eur. Kannattaa rekiteröityä VR:lle ja veturin kautta muuttaa 4.50 eur per muutos, jos halvempan junaan/paikkaan, niin erotusta ei palauteta,mutta kalliimman erotuksen joutuu maksamaan ja muista aina ostaa lippu netistä ja sisäänkirjautuneen veturiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt joskus noin, ja konnari sanoi, että antaa olla. Ei tarvinnut ostaa uutta lippua eikä tullut tarkastusmaksuakaan.
Niin arvelinkin, mutta kun tämä tuli mieleen niin olin jo paniikissa ostanut sen toisen lipun.
Siinä paikallisjunassa oli muuten tosi mukava matkustaa kun oli paljon enemmän tilaa ympärillä ja lähes tyhjä vaunu! Taidan mennä paikallisjunalla jatkossakin. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Sen pystyy vaihtamaan jos tiedät ennen junan lähtöä ettet ehdi. Maksaa jotain ja kalliimpaan vaihtaessa erotus. Joku palstanamma voi sanoa et siinä meni jonkun toisen paikka mut ihan sama.
Tässä kävi niin että juoksin junalle sen ollessa jo asemalla ja ehdin ovelle asti, mutta ovea ei saanut enää auki. Kyllä sieppasi!
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo on hyvintoimeentulevien ongelma ja oli varaakin hassata yksi lippu? Monella on rahatilanne tiukka eikä niin vain ostella ekstralippuja, vaan olisi pakko jäädä selvittelemään, miten saa ehkä rahat pois vanhasta lipusta ensin tai ehkä pääsisi sillä matkustamaan toisella junalla.
Säästän paljon rahaa sillä että en omista autoa. Tästä syystä voin ostaa 14 euron lipun kerran vuodessa sen kummemmin harkitsematta, vaikka olen pienituloinen ihminen. Ajan myös taksilla silloin tällöin ilman mitään tunnontuskia!
ap
Matkustin vaihtoyhteydellä; ensin pikajuna, sitten lähijuna, jonka tiettyyn vuoroon sovellus automaattisesti teki varauksen, kun ostin lipun/liput.
No, pikajuna oli vähän etuajassa, ja kun siirryin lähijunan laiturille, huomasin, että ehdin aikaisempaan vuoroon.
En jäänyt odottelemaan lippuun merkittyä junavuoroa, vaan nousin 'väärään junaan'.
Mielestäni olisi ollut kohtuutonta maksattaa minulla tämä etappi toiseen kertaan, kun lähijunaan tosiaan ei ole edes paikkavarauksia.
Tai siis lähijuna? En muista tarkkaa nimitystä, mutta sellainen joka pysähtyy kaiken maailman pienilläkin asemilla.
ap