Onko hyväksyttävää olla työtön, jos ei nosta ollenkaan tukia?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös hyväksyttävää vaikka nostaisi kaikki mahdolliset tuet, suomessa ne on jokaisen perusoikeus.
On perusoikeuksien väärinkäyttöä, jos työhaluton nostaa tukea, joka on tarkoitettu tilanteeseen, jossa työtä ei ole saatavilla.
Tämä väärinkäyttö tulee estää.
Miten se estetään? Mistä sinä tiedät kuka on työhaluton ja kuka ei vaan saa töitä. Minä korkeakoulutettuna paljon työkokemusta omaavana olen hakenut töitä monta kuukautta. Kuukaudessa noin 20 hakemusta. Kahteen haastatteluun olen päässyt. Siinä se. Hakemiini paikkoihin on ollut vähintään 20 hakijaa, yhteen 169 hakijaa. Kaikista ei ole vastattu. Monet kuntarekryn paikoista ovat huuhaa hakuja, henkilöitä vuoden määräaikissa tehtävissä, samat henkilöt valitaan uudelleen. Tämä selviää Linkedin:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuudet kuuluu vain niille, jotka eivät sairauden tai vammaisuuden takia pysty itseään elättämään. Loinen elää nostamalla tukia, vaikka on työkykyinen.
Totta mutta pitää muistaa se Suomalainen ikävä tosiasia jonka oon ainakin itse nähnyt monella että harjoittelijoita kierrätetään eikä makseta palkkaa niinkuin pitäisi. Eli mieti sitäkin. se on tosiasia. Muu maa mansikka oma maa sontaa.
Mansikat ei kasva ellei niille anna lantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla ihan helvetin tyhmä, jos jättää nostamatta kaikki etuudet ja tuet, joihin on oikeutettu.
Edelliset sukupolvet ovat sinne eduskuntaan päättäjät valinneet, jotka puolestaan ovat nämä etuudet ja tuet katsoneet tarpeellisiksi.
Kyllä on ihan omaa tyhmyyttä, jos ei tätä hyväksy. Äänestämällä voi kuulemma vaikuttaa.
Etuudet kuuluu vain niille, jotka eivät sairauden tai vammaisuuden takia pysty itseään elättämään. Loinen elää nostamalla tukia, vaikka on työkykyinen.
Kyllä ne kuuluu myös niille, jotka eivät saa työtä ja niille, jotka joutuvat tilapäisesti työttömiksi. Ei työpaikat ole kenenkään omaisuutta sen kummemmin, jokainen voi joutua työttömäksi, sairastua ja jokainen ikääntyy.
Vierailija kirjoitti:
"Kotiäiti" - lapset jo kouluiässä - ei nosta tukia - oikeasti työtön siis (alää miehen rahoilla) - onko ok?
Perheen sisäinen asia. On OK. Mitä se muille kuuluu.
Onko hyväksyttävää jalkapallossa tehdä maali kun säännöt sen sallii?
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttävää tai ei, mutta on se aika kyllästyttävää olla pitkään työtön.
Jotkut sekoaa heti kun ei ole aktiviteettia, toiset melankoliset taas voi tuijotella seinää vaikka miten pitkään.
Ei silloin ole työtön jos ei nosta tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös hyväksyttävää vaikka nostaisi kaikki mahdolliset tuet, suomessa ne on jokaisen perusoikeus.
Ei työttömänä olo ole oikeus. Sen sijaan itsensä elättäminen on velvollisuus.
Pidit siitä tai et niin elätän itseni asumistuella ja säästöilläni.
Pitää tienata veroeuroja yhteiseen kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On perusoikeuksien väärinkäyttöä, jos työhaluton nostaa tukea, joka on tarkoitettu tilanteeseen, jossa työtä ei ole saatavilla.
Tämä väärinkäyttö tulee estää.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, mutta sitä ei saa, ellei ole hakenut ensin työkkärin tukea. Käytännössä pitää hakea työkkärin rahaa, ja jos kieltäytyy työk. toimenpiteistä niin sitten saa toimeentulotukea. En nyt tiedä onko sillä paljon väliä kumpaa työhaluton saa jos molemmat tuet tulee samasta valtion kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kyllä omaisuutta eli en jää tyhjän päälle jos mieheni jättäisi minut. Samoin tiedän pääseväni vanhempieni yritykseen töihin tarvittaessa.
Kaveri oli myös tuollainen, ei päivääkään virallisesti työttömänä koska heikon hetken tullen pääsi aina isipapan firmaan töihin, oli siellä sitten töitä tai ei. Käytännössä siis nosteli vähän isompaa viikkorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kotiäiti" - lapset jo kouluiässä - ei nosta tukia - oikeasti työtön siis (alää miehen rahoilla) - onko ok?
Perheen sisäinen asia. On OK. Mitä se muille kuuluu.
On tietenkin ok, ja lisäksi outo kuvitelma tuo työttömyys. Kyllä esim ison perheen pyörittämiseen saa työtä kulumaan, jos se on oikeasti delegoitu vain toiselle. Toinen siivoaa, tekee ruuat alusta alkaen, leipoo, hoitaa pihaa ja puutarhaa, pyykkää, silittää. Kyllä se on työtä. Joka myös lyhentää sen toisen puolison työpäivää, eli kyse ei ole toisen rahoilla elämisestä, vaan työnjaosta. Toki Suomessa tämä on erittäin harvinaista, siksi naiset pikkulapsiperheissä ovatkin yleensä aika loppuun ajettuja, koska kotitöitä ei aina jaeta tasan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla ihan helvetin tyhmä, jos jättää nostamatta kaikki etuudet ja tuet, joihin on oikeutettu.
Edelliset sukupolvet ovat sinne eduskuntaan päättäjät valinneet, jotka puolestaan ovat nämä etuudet ja tuet katsoneet tarpeellisiksi.
Kyllä on ihan omaa tyhmyyttä, jos ei tätä hyväksy. Äänestämällä voi kuulemma vaikuttaa.
Mitä tyhmää siinä on, jos kerran tulee toimeen ilman tukiakin? Itseäni ei kiinnosta pätkääkään olla työkkärin holhottavana ja tilivelvillisena elämästäni. Teen pätkätyötä ja työpätkien välissä haluan olla vapaa kuin taivaan lintu.
Itse menin ainakin heti kotihoidon tuelle, kun tuli jokin uusi aktiivimalli. Nyt olen toki töissä jo. Ei lastenkaan kanssa jaksa vuosikausia kotona juosta ja riehua.
Minä en ainakaan täältä lupia kysele. Työtön en ole vaikka en ole työelämässä. Työtön etsii työtä ja saa työkkäriä ym. Minä olen vapaa ja teen mitä haluan. En saa enkä tarvitse mitään tukia. Maksan tänäkin vuonna veroja...osinkoveroja ja perintöveroa. Olen opiskellut, tehnyt töitä ennen lapsia ja nyt on jo 2 aikuista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kuuluu myös niille, jotka eivät saa työtä ja niille, jotka joutuvat tilapäisesti työttömiksi. Ei työpaikat ole kenenkään omaisuutta sen kummemmin, jokainen voi joutua työttömäksi, sairastua ja jokainen ikääntyy.
Suomalaisissa on paljon "väliaikaisesti" vuosikausia työttömänä vetelehtivää sakkia, jolla ei ole mitään hyvää syytä elättinä oloonsa. Aika älytöntä, että verovaroista maksetaan tuottamattoman joutoväen nettimeuhkaus ja muu persuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömänä olo ole oikeus. Sen sijaan itsensä elättäminen on velvollisuus.
Pidit siitä tai et niin elätän itseni asumistuella ja säästöilläni.
Vain säästöjen käyttäminen on itsesi elättämistä. Asumistuki on loiselämää.
Jokaisella ihmisellä on oikeus olla kaikenlaisia vaiheita elämässä, ja löytää parhaat mahdolliset keinot takaisin osallisuuden ja hyvältä tuntuvan elämän pariin.