Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yövaipasta eroon

14.12.2006 |

Meillä poika alkoi olla päivät ilman vaippaa vasta 3-vuotiaana. Kohta hän täyttää 4 vuotta ja alettaisiin koittaa olla yötkin ilman vaippaa.

Kaikki vinkit: Vältättekö illalla juomista? Sänky muovilla vuorattu? Pissalla käymistä yöllä potalla tai pöntöllä? Miten kauan kesti harjoittelu ennenkuin on alkanut sujua?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin että yö vaipattomuuteen on vaikea opettaa. Tietysti auttaa jos illalla ei juo ihan hirveästi.

Vierailija
2/8 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukselta otettiin viikko sitten yövaippa pois. Yöllä käytettiin pissalla ja yks pissasänkyyn. Viime yönä ei pissaa sänkyyn.

Sängyssä froteemuovi

Pojalla ikää 2v4kk ja kun kysyy laitetaankö yöksi vaippa niin ei.

Olen ajatellut et pestään sitten pyykkiä. Eikä se nyt niin hirveätä ole yöllä nousta kerran pari, tietenkin jos menee aikaisin töihin. Meillä poika käy potalla kun isi taiäiti meneenukkumaan ja 2-3 kolmen aikaan käy potalla ja tänään kun heräsin töihin 4.30käytinennen viittä potalla, heräsi 7.30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Me käytiin juuri asiaan erikoistuneella lastenlääkärilä viisivuotiaan tytön kanssa. Lääkäri on hoitanut yökastelijoita 70-luvulta lähtien ja asia tuli kyllä hyvin selväksi. Lapsi lopettaa öisin pissaamisen sitten kun hänellä on siihen fysiologiset valmiudet, eli kyseessä on kypsymis-, ei oppimisprosessi. Sillä EI ole merkitystä oppimisen kannalta jätetäänkö vaippa pois, herätetäänkö yöllä pissalle tai säännöstelläänkö juomista. Aivan turhaa lapsen kiusaamista on jättää vaippa pois jos se ei jo pääosin ole aamuisin kuiva. Kyse on siitä että hormoonia joka säätelee virtsan määrää öisin ei pitää erittyä tarpeeksi että kaikki yön aikana erittyvä virta mahtuisi rakkoon, ja useat lapset nukkkuvat niin sikeästi etteivät herää rakon täyttymiseen. Lisäksi kyse on virtsarakkoa säätelevän hermoston kehityksestä, jokaisella se kehittyy omaan tahtiinsa.

Kun ollaan sinä pisteessä että vaippa on pääosin aamuisin kuiva voi ruveta kiinnittämään huomiota iltajuomiseen ja siihen että käydään pissalla ennen nukkumaanmenoa. Ja vasta oikeastaan viisivuotiaana kannattaa ruveta miettimään hälyytyspatjaa, jotta lapsi ehdollistuisi heräämään pissahätäänsä itse.

Tiedän että jotkut ovat sitä mieltä että 2-3 vuotiaana on herkkyyskausi asialle ja jossei silloin opeta niin sitten lapsi ei opi itse. Tämä lääkäri sanoikin että on vielä paljon työtä että oikea tieto saavuttaa kaikki lääkärit ja neuvolat. Hän toivoikin että hänellä käyvät potilaat veisivät tietoa eteenpäin, etteivät turhaaan vanhemmat kokisi syyllisyyttä asiasta, tai vielä pahempi, syyllistäisi lasta.

Googleta sanalla yökastelu niin saat vielä paljon tietoa asiasta.

Vierailija
4/8 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttömme vaippa oli kuiva herätessä (pissasi vaippaan vasta kun nousi sängystä), otettiin yövaippa pois. Noin puolen vuoden ajan rajoitin runsasta juomista iltaisin. eli klo 18 asti sai juoda vapaasti, iltapalalla annoin max 1½dl juomista. Yöllä en ole herättänyt koskaan pissalle. Sen sijaan jos tyttö itse heräsi, ohjasin wc:hin. Vahinkoja sattui ensimmäisien kuukausien aikana noin 5.

Vierailija
5/8 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti ei ole suostunut luopumaan yövaipastaan. Pitää sitä kaiken varalta. Nukkuu näin levollisesti yönsä. Mikäli vaippaa ei ole, ei " osaa" nukkua, vaan juoksee vessassa vähän väliä.

Meilläkin siis lapsella yövaippa ;-) Fyysisesti ois valmis olemaan ilman vaippaa, mutta henkisesti ei. Jossain vaiheessa ei hetkeen käyttänyt yövaippaa. Silloin ei sattunut vahinkoja.

Ehkä voisit itse kysyä lapselta, olisiko valmis kokeileen vaipatta nukkumista. Voihan olla, että hänelläkin olisi jo valmius. Että pissa tuleekin aamulla, eikä yöllä.

Vierailija
6/8 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkuiva ollut jo 1,5 vuotta.

Nyt on alkanut olla useimmiten kuiva vaippa, mutta välillä niiiiiiiin märkä, että ei voi vielä jättää pois.

Itse aion odotella kaikessa rauhassa siihen, että vaippa on tasaisen varmasti kuiva ja sitten jätämme vaipan pois. En aio opettaa lasta siihen, että käytän häntä öisin pissalla.

Eiköhän tuo ajan kanssa opi :)

Vierailija
7/8 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs teidän mielestänne kannattaisi tehdä tilanteessa, joka meillä on 2 v 10 kk vanhan poikamme kanssa. Hänellä jäi päivävaippa pois keväällä ja vahinkoja ei enää juurikaan tapahdu. Yövaippa on edelleen käytössä ja aamuisin yleensä varsin märkä, aika usein vaatteet ja jopa petivaatteet ovat aamulla vähän kastuneet. Sen puoleen ei näyttäisi olevan edellytyksiä kokeilla vielä yövaipattomuutta, eikä meillä ole mikään kiire asiassa, MUTTA vaippa ja siihen pissaaminen on selvästi ruvennut jotenkin häiritsemään poikaa.

Hän heräilee yöllä usein (toki varmasti muistakin syistä, mielikuvitus ja sen myötä erilaiset pelot lisääntyneet valtavasti viime aikoina), joskus menee itse pissalle sängyn vieressä olevalle potalleen, joskus itkeskelee kunnes hänet viedään potalle, joskus kiskoo märän vaipan pois ja saattaa sitten loppuyön nukkua ilman vaippaa pissaamatta sänkyynsä... Tämmöistä peliä. Ollaan tulkittu asia niin, että hän ei enää haluaisi pissata vaippaan, ja että osa heräilyistä johtuisi pissahädästä. Vaippoja on kokeiltu erilaisia ja isompaa kokoa jne mutta pissaa tuntuu tulevan niin paljon, että kaikki falskaavat pahimpina öinä. Vähän sormi suussa tässä nyt ollaan, kun näyttää, ettei poika ole valmis nukkumaan ilman vaippaa, mutta vaipan kanssakaan ei oikein suju.

Vierailija
8/8 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea juttu. Tavallaan jos poika itse haluaa jättää vaipan pois niin voi kai sitä ainakin kokeilla? Vaikea juttu on siinä että jossei opi vielä heräämään itse niin onko se sitten hänelle epäonnistuminen jos sen sitten kokeilun jälkeen laittaa takaisin? Ehkä.

Meilläkin tyttö jskus nurisi ettei halua vaippaa mutta selitin hänelle ihan järjellä että sitten kun hän on tarpeeksi iso itse heräämään yöllä pissalle niin sitten sen voi jättää pois, ja tuntui ihan tajuavan. Yksi viiden viikon pätkä kokeiltiin olla ilman vaippaa yli vuosi sitten, ja lakanat vaihdettiin kerran tai kaksi yössä. Ei MITÄÄN järkeä.

Tuossa ei kai auta muu kuin yrittää todella rajoittaa sitä iltajuomista ja käyttää illalla ja yöllä pissalla.

Meidän lääkäri sanoi yökastelun olevan isolle lapselle hävettävä juttu, ja asian kanssa kannattaa olla todella hienotunteinen ja kertoa ettei vika ole lapsessa.

Tsempiä asian kanssa!