Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Anna mennä ulosottoon, et voi kaikkeen revetä. Maksat vain sen mihin pystyt. Ei se ole sinun syysi, vastaavia tapauksia tiedän useita...
Vierailija kirjoitti:
Pullojen kerääminen? Ruokajono?
Kroonisesti selkäsairaana en valitettavasti pysty keräämään pulloja koska kaikenlainen kyykistely saa selän kipeäksi, sopii vain fyysisesti suht terveille ihmisille (jota en itse ole)
Ruokajonosta saa kyllä ruokaa onneksi, mutta ei valitettavasti rahaa laskuihin
ap
Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Sieltä voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea noihin terppamaksuihin. Tiliotteet tsekkaavat varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Only fans yrittäjäksi?
Nyt ihan oikeasti, mikä järki tuossakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroonisesti selkäsairaana en valitettavasti pysty keräämään pulloja koska kaikenlainen kyykistely saa selän kipeäksi, sopii vain fyysisesti suht terveille ihmisille (jota en itse ole)
ap
Oletko kysynyt apua kirkon diakonilta?
Paljon sun toimeentulotuen laskelma on ylijäämäinen ? Sehän käsitellään uudelleen kun toimitat sähkölaskut, julkisen terveydenhuollon laskut kelaan
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys kuntasi sosiaalitoimeen. Sieltä voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea noihin terppamaksuihin. Tiliotteet tsekkaavat varmaan.
Ensin pitää olla kelasta perustoimeentulotuen päätös
Joo, mietin aina tosi tarkkaan onko tämä vaiva nyt sellainen että lääkäriin pitää hakeutua. Hengissä sentään olen vaikka en ole kolmeen vuoteen lääkärissä käynyt.
Oletko takuueläkkeellä tai muulla kelan maksamalla eläkkeellä?
Kyllä sinulle pitäisi apteekin maksusitoumus irrota sosiaalitoimelta harkinnanvaraisena. Tosin hieman nyt ihmetyttää, että kun minimi eläke eli takuueläke on tällä hetkellä 922e kuussa ja siihen päälle asumistuki. Ruoka avusta saat ruokaa niin sinulle pitäisi jäädä kaikkien kulujen jälkeen vielä satoja euroja, mihin ne rahat menee?
Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman
Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko kysynyt apua kirkon diakonilta?
Kyllä. Ruokakassin saa, mutta ei muuta apua, eivät anna rahaa mihinkään laskuihin
ap
Oletko sentään saanut avun sieltä lääkäristä?
Vierailija kirjoitti:
Pullojen kerääminen?
On tullut itellä kokeiltua ja en suosittele (yksin liikkuvalle) naisihmiselle. Väkivallan uhka on kaikilla "keikoilla" läsnä. Vähintään ilkeää kommentointia kuulee joka kerta.
Ota lippuset ja lappuset ja varaa aika sosiaalitoimeen. Kyllä sitten kertovat miten hakea toimeentulotukea tai sitten harkinnan varaista toimeentulotukea.
Voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, koska nuo laskut katsotaan hyväksyttäviksi menoiksi, jotka pienentää tulojasi noiden laskujen verran.
Ap, on kuitenkin trolli. Jos asuu kunnan vuokra-asunnossa ja on tuollaiset laskut, melko varmasti on oikeutettu toimeentulotukeen. Voi silti olla niin, että ap sai kielteisen päätöksen joskus 10 vuotta sitten ja luulee, ettei ole oikeutettu. Sossu ja diakonit auttaa tuollaisissa asioissa, joten ap on trolli.
Joku systeemi siinä on, että kela ensi. Hylkää ja sitten kunnan sosiaalitoimi täydentää. Yritä saada kontakti siihen kunnan sossuun. On olemassa joku sossupuhelin, mistä myös neuvotaan.
Miksi et ole oikeutettu tt-tukeen?
Edes Suomessa ei kannata sairastua tai loukkaantua mistäkään, muusta maailmasta puhumattakaan. Pakko vaan kärsiä itsekseen.