Apua kestovaippailun aloitukseen
Ekologista omatuntoa on alkanut painaa se, että vien joka ikinen päivä yhden pussin pelkkiä likaisia vaippoja piharoskikseen. Nyt kun vauvasta on tullut muuten ns. " helppo" eli alkuajan sähläys ja uuden opettelu ovat muuttuneet varmuudeksi ja rutiineiksi vauvan hoidossa, ajattelin ensialkuun kokeilla vaikka vain muutaman kestovaipan käyttöä / päivä. Tietoa on kyllä saatavilla paljon, mutta olen hukkunut tiedon tulvaan...
Kokeilin äitiyspakkauksessa tullutta kestovaippaa vauvan ollessa n.2kk, olikohan se tarkoitettu ihan vastasyntyneelle, koska ei istunut mielestäni ollenkaan ja heti kun eka pissi tuli, niin ohi suhahti...
Suositelkaapas konkarit jotakin kestovaippaa, jonka voisin tilata netistä ja jolla olisi helppo päästä alkuun.
Ja mitenkäs se menikään, että kestovaippa ei sinänsä riitäkään vaan väliin pitää vielä laittaa joku harso tai vastaavaa? Vai miten se nyt menee?? Äitiyspakkausvaipassa ainakin oli mukana paperisia (?) liinoja, jotka oli tarkoitus laittaa väliin...
Kiitos jo etukäteen avusta, jos joku viitsisi auttaa! :)
Kommentit (28)
Sinälläänhän niitä ei tarvitse pestä, mutta ekoilla kerroilla villa saattaa laskea läpi. Pesu jo vähän ehkäisee tätä. Hoito-ohjeet tulee kyllä vaipan mukana. Kannattaa myös ostaa semmoinen pikkupullo silkille ja villalle tarkoitettua pesuainetta. Itse ostin semmoisen lastentarvikeliikkeestä samalla kun villahousutkin.
Itse kyllä aion käyttää tuota riisipaperiakin, jotta saa kakan helposti pois vaipasta. Meidän neidillä kun on kiinteät pökäleet, niin ne on sitten helppo vaan ottaa pois.
Tytteli-83
ettei tarvi kuorta ollenkaan?? Vai pitääkö sen lisäks olla vielä kuori?
Ja onko se sama asia ku täyttövaippa??
Nim. " Vähän aikaa jo luulin jotain tajuavani, nyt taas ihan kuutamolla ;)"
Taskuvaippaan ei laiteta kuorta, oikeassa olet. Jotkut firmat (esim. Ipanat) myyvät täyttövaippa-nimellä juuri taskuvaippaa. Yleensä, jos on sisävaipasta kyse, puhutaan sisätäyttövaipasta. Ja siihen siis tulee kuori päälle ja imut sisään. Kuivuu nopeasti verrattuna sisävaippaan, missä on kiinteät imut sisässä.
Tämä on melkoinen viidakko! Vähän aikaa kun on kestoillut, tutkinut nettifirmojen sivuilta eri vaippoja ja perehtynyt kestovaippainfon sivuihin, alkaa homma hahmottua ihan eri tavalla. Ja sitten siinä on ihan koukussa :)
että tiedän kyllä, että esim Fuzzit on sellasia missä kuorta ei tarvi, mutta entäs nämä:
http://paksu.nettisivut.fi/paksupilvi-kangasvaipat2/vaipat/sisataskuvai…
tai
http://igulee.fi/product_info.php?cPath=85&products_id=53
:O???
Hei,
taskuvaippoja on kahdenlaisia (ainakin ;-). Noita Fuzzin yms. kaltaisia, joissa on kosteussuoja (esim. PUL) ulkokuorena ja siksi muuta kosteussuojaa ei tarvita.
Nuo taskuvaipat, joihin viittasit, ovat _sisä_taskuvaippoja, kuten nimessä lukee. Ne ovat sisävaippoja, joissa kiinteän imun sijasta on tasku, johon voi laittaa tarvitsemansa määrän imuja. Kuten sisätaskuvaipoista muutenkin, noistakin puuttuu kosteussulku. Tavallisiin sisävaippoihin verrattuna sisätaskuvaippojen etu on se, että imut laitetaan sinne erikseen ja niitä voi laittaan taskuun tilanteen mukaan, eli esim. yöksi tuhdimmin. Sisätaskuvaipat kuivuvat myös sisävaippoja nopeammin, koska imut pestään ja kuivataan erillään.
Selvensiköhän tämä yhtään? Taitaa olla väsyneen äidin aika mennä nukkumaan ;-)
-Tintti
mutta olen kyllä netissä kahlaillessa löytänyt myös vaippoja, jossa ei ole pul-kuorta vaan päällinen fleeceä ja myyjä kehuu, että kuorivaippaa ei tarvita... Kummastelin sitä itsekin ja siksi menin sekaisin tässä taskuasiassa. :)
Mutta nyt on kestovaippailu virallisesti aloitettu ja typykkähän päättikin testata sitten ihan tosissaan popolinin aio-vaippaa, kun kerran sellaisen päälleen sai: töräytti muutaman päivän verran maitokakkaa niin, että koko vaippa lainehti ;) MUTTA VAIN SISÄPUOLELTA ja yhtään ei tullut reunojen yli, onneksi oli vuotosuojat vaipassa!! Olen NIIIIIIN tyytyväinen ja iloinen, kaikki turhat pelkoni ja pienenpienet ennakkoluulotkin on nyt haihtuneet!! :D Eikä vaippa edes kuivunut kuin vuorokauden, mikä ei mielestäni ole pitkä aika, koska kone pyörii kumminkin muutaman päivän välein.
Fleece voi Pulin tapaan olla kosteussulkuna taskuvaipassa, ja silloin ei erillistä kuorta tarvita. Myös pelkkiä fleecekuoria on myynnissä.
Kiva että kestovaippailu on lähtenyt hyvin alkuun. Itse olin aluksi kanssa ihan neuroottinen silloin kuin tyttö nukahti ensimmäisiä kertoja päiväunille kesto päällä. Olin varma, että vuotaa läpi. No ei ole ohi tainnut tulla kuin kerran tai kaksi, silloinkin omaa huolimattomuuttana harso pilkotti selästä kuoren alta ja maitokakat valui sieltä. Nyt sitä jo luottaa vaippasysteemeihin ja uskaltaa lähteä uloskin ne päällä :)
kestovaippoihin hurahtaa kummasti..
meillä käytössä
riisipaperi + taiteltu harso/flanelli + bumby-kuori tai
riisipaperi + sisävaippa + bumby-kuori.
riisipaperia käytän sitä varten, että mun logiikalla hommasta tulee hieman ekologisempaa, kun ei aina tartte tuhlata vettä kakkavaipan huuhteluun, kun paperi suojaa. en sitten tiedä, kuluttaahan riisipaperin valmistuskin energiaa jne...
mullä on nyt käytössä vähän pienempi koko harsoista, eli 70x70 cm tai 75x75, jotta vaippapaketista tulisi vähän pienempi. samoin sisävapat on enimmäkseen s-kokoa, eli jäävät pieneksi kohta (tyttö nyt 2kk). tän huono puoli on, että joutuu ostamaan enemmän vaippoja kuin jos käyttäisi koko ajan saman kokoisia. aion kuitenkin jatkaa samalla linjalla ja hankkia myös sisätaskuvaippoja. harsojen ehdoton etu on edullisuus ja nopea kuivuminen. niitähän voi lisäksi käyttää sisätaskuvaippojen imuina.
säilytyksestä:
pidän vaipat pajukorissa (ilma vaihtuu). jos joudun huuhtomaan tai on läpipissatut, eli ovat tosi märkiä, kuivatan patterilla ennen pyykkikoriin laittoa. pyykkikoria säilytän kallellaan, jotta ilma kiertäisi pohjankin kautta, koska kerran pohja homehtui. psens 2-4 päivän välein. en oo yhtään kakkakammoinen, eli kakkatahrainen vaippa patterilla ei ahdista :)
toistaiseksi hajuja ei ole ollut, kun mummi käy kylässä kysyn aina, että haiseeko kakka tai pissa. kun lapsi tulee isommaksi, tuota säilytystä täytyy varmaan miettiä lisää, mutta pikkupissa ja maitokakka ei vielä haise.
aio:sta:
tosiaan kuivuvat huonosti ja usein tuntuvat tönköiltä, mutta toisaalta ne ovat isäystävällisiä.. voi myös laittaa mukaan esim. mummolaan kylään, eikä tartte erikseen selittää miten vaippa toimii.
sitten uusi ehdoton suosikkini on bambu, kun se on niin ihanan pehmoista :)