Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko huolestua? 13-v teini maannut koko kesän huoneessaan kännykällä ja tietokoneella. Normaalia vai ei?

Vierailija
20.07.2023 |

Kuuluuko tällainen murrosikään? Möllötetään ja lojutaan, velttona raahaudutaan mukaan uimaan, retkille ja huvipuistoon. Perillä kyllä viihtyy mutta kotona ollessaan vain linnottautuu huoneeseensa, käy syömässä ja taas heti lojumaan/pelaamaan. Kavereita nähnyt ehkä viisi kertaa loman aikana. Tarviiko huolestua? Ensimmäinen teini talossa.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. 13v on vielä lähestulkoon lapsi. Omassa lapsuudessani en olisi koskaan saanut maata koko päivää sängyssä kesälomia ja pelata aamusta iltaan, kyllä isä olisi napsaissut netin poikki tai takavarikoinut kännykän.

Nykypäivänä jotenkin lapsia ja nuoria hyysätään ja paapotaan liikaa, ihan järkyttävää. Ei vaadita mitään kotitöitä, ei ruutuaikoja, ei tarvitse syödä perheen kanssa pöydän ääressä, kesätöitä ei tarvitse hakea koska kyllä Jorma 17v pitää saada Levätä koko kesän raskaan kouluvuoden jälkeen ja räplätä kännykkää ja valvoa yöt ? Oikeesti mitä ihmettä. Ja turha sanoa että ajat on muuttunut, ei ole vaan VANHEMMAT on muuttunut ja sallivat tämän kaiken. 20v sitten kaikki ainakin yrittivät hakea kesätöitä, ja tehtiin normaaleja kesäjuttuja päivisin. Ei ainakaan omassa kaveripiirissä kukaan maannut klo 15 asti.

Oikeasti vanhemmat herätkää, nykyään ei ole mikään ihme kun lapset on masentuneita ja laiskoja sekä ylipainoisia. Kesätöissäkään ei moni nykyään pärjää. Katsokaa peiliin, älkääkä hyväksykö sitä että teinit saa elää 13-18v kuin pellossa tekemättä mitään, siksi koska ovat teinejä. Kuri ja säännöt pitää olla, vaikka kuinka olisi teinejä. Tällä kaikella sallimisella teette vain karhunpslveluksen lapsillenne.

Vierailija
142/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin itse 13-vuotias, ja nettiä ei edes ollut vielä, niin itse tein kesät pitkät lähes samaa, mutta kirjojen kanssa. Tosin luin myös ulkona ja sukulaisten luona kylässä ollessa. Mutta suurin osa ajasta meni siihen. Kävin kyllä myös uimassa ja pyöräilemässä yms. Mutta kirja oli mun älypuhelin vuonna 1990. Ja muutamana muunakin vuonna sitä ennen ja sen jälkeen.

Aivan saman kokenut. Minulla oli himo lukemiseen. Siitä tuli kamalasti arvostelua, moitteita ja jopa suoranaista huutamista. Olin mukamas aina "nenä kiinni kirjassa". Kun myöhään illalla luin, kertoivat, että pilaan silmäni. 

Nyt kun ajattelee, niin ehkäpä jotkut teinit myös lukevat paljon, mutta netistä. Sama se on lukeeko paperilta vai päätteeltä.

Lukeminen kannattaa aina.

Minusta tuli toimittaja. Hyvä vai huono, en tiedä, mutta olen pitänyt työstäni ja palkastani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämän nykynuorten laiskuuden huomaa ihan tässä omalla kotikadulla missä asun. Asutaan okt-alueella missä lähes jokaisessa talossa on 14-18v nuoria. Ja kukaan näistä nuorista ei ole kesätöissä. Vanhempien kanssa välillä juttelen ja ihan yleinen trendi on että nukutaan 13-16 asti ja sitten plärätääb kännykkää tai tietokonetta loppupvä. Ja tämä kerrotaan aina nauraen naapureille, omasta mielestä tässä ei ole mitään hauskaa. Edes nurmikoiden ajo ei kuulu perheen teini-ikäisille pojille vaan aina äidit/isät ajavat nurtsit.

Ihan mielenkiinnosta, minkätakia nuorille sallitaan tällainen laiskuus nykyään? Tuskin sisällä kotonakaan joutuvat tekemään yhtään mitään, huoneet on sikolättejä yms. En sano etteikö näistä voisi kunnon ihmisiä kasvaa, mutta kyllä tollanen ylenpalttinen makaaminen älypuhelinten kanssa laiskistaa. Ja turha sanoa että nuoret tarvitsee lepoa kouluvuoden jälkeen. Olen nyt 33v ja kyllä mun nuoruudessa vaan jouduttiin jotain tekemään.

Vierailija
144/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. 13v on vielä lähestulkoon lapsi. Omassa lapsuudessani en olisi koskaan saanut maata koko päivää sängyssä kesälomia ja pelata aamusta iltaan, kyllä isä olisi napsaissut netin poikki tai takavarikoinut kännykän.

Nykypäivänä jotenkin lapsia ja nuoria hyysätään ja paapotaan liikaa, ihan järkyttävää. Ei vaadita mitään kotitöitä, ei ruutuaikoja, ei tarvitse syödä perheen kanssa pöydän ääressä, kesätöitä ei tarvitse hakea koska kyllä Jorma 17v pitää saada Levätä koko kesän raskaan kouluvuoden jälkeen ja räplätä kännykkää ja valvoa yöt ? Oikeesti mitä ihmettä. Ja turha sanoa että ajat on muuttunut, ei ole vaan VANHEMMAT on muuttunut ja sallivat tämän kaiken. 20v sitten kaikki ainakin yrittivät hakea kesätöitä, ja tehtiin normaaleja kesäjuttuja päivisin. Ei ainakaan omassa kaveripiirissä kukaan maannut klo 15 asti.

Oikeasti vanhemmat herätkää, nykyään ei ole mikään ihme kun lapset on masentuneita ja laiskoja sekä ylipainoisia. Kesätöissäkään ei moni nykyään pärjää. Katsokaa peiliin, älkääkä hyväksykö sitä että teinit saa elää 13-18v kuin pellossa tekemättä mitään, siksi koska ovat teinejä. Kuri ja säännöt pitää olla, vaikka kuinka olisi teinejä. Tällä kaikella sallimisella teette vain karhunpslveluksen lapsillenne.

Juuri näin. Nykyään 10+h ruutuaikaa päivä on muka normaalia.  Viitataan kintaalla että "se on vaan normaalia nykyään". Vanhempienhan pitäisi olla lapsista ja heidän hyvinvoinnista vastuussa, vaikka se hyvinvointi ei tulekkaan aina ilman pientä yrittämistä ja sitä että lapsi joutuu oikeasti tekemäänkin jotain, jopa fyysistä aktiviteettia.

Vierailija
145/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei myöskään käytetä päihteitä niin paljon kuin ennen, ei käytetä DDT:tä kuten vanhoina hyvinä aikoina, ja katsotaan pahasti jos muovipullon heittää mereen, vaikka valtaosa maapallosta on merta. Muijat päästetään töihin. Kierrätetään. Ymmärretään myös että syntymä on kuolemantuomio ja että ihmisiä on liikaa, enää ei edes pakoteta lasta seuraansa ja kuolemaan.

Kyllä ennen oli paremmin.

Vierailija
146/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu, ja meidän täytyy muuttua ajan mukana. Minun lapsuuteni oli aivan erilainen kuin omien lasteni, maailma ja teknologia menee eteenpäin hurjaa vauhtia. AP:n kuvaama tilanne on normia, älä huoli.

Ajat muuttuvat, ja mahdollisuuksien lisäksi myös haasteet ja ongelmat niiden mukana. Nyt on uhkana monenlaiset riippuvuudet ja huonot asiat, joita netin ja ylettömän ruutuajan kautta tulee, ja sekä fyysiset että psyykkiset ongelmat. Ja ei, ihmistä ei ole muutenkaan rakennettu röhnöttämään lähes liikkumatta naama kiinni ruudussa suurinta osaa valveillaoloajastaan. Jos joku joutuu tällaista tekemään vaikka työnsä puolesta, on syytä olla tarkkana, mutta työtäkään ei yleensä tehdä tauotta 7 päivää viikossa aamusta iltaan. Lapset ja nuoret eivät usein osaa kontrolloida näitä asioita, jos aikuinen ei aseta selviä rajoja.

Tämä.

Ja vaikka ajat muuttuvat, niin lapset pysyvät aika lailla samanlaisina. Meillä otin ruudut pois kaikilta 11 ja 13 vuotiailta viikoksi. Lopputulos oli, että tappelivat päivän ja sitten rakentelivat majoja, pyöräilivät ulkona, pelasivat monopolia, leipoivat, jne. jne. loput päivät. Kun saivat ruudut takaisin, linnoittuivat jälleen huoneisiinsa niiden kera. Nyt meidän vanhempien pitäisi jälleen ottaa itseämme niskasta kiinni ja ottaa ruudut pois. Rajoittaminen on hankalaa, sillä silloin se on jatkuvaa tappelua ruutuajasta.

Meillä kyse on siis "laiskasta vanhemmuudesta", ei siitä että lapset tai ajat olisivat niinkään muuttuneet. :(

Vierailija
147/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämän nykynuorten laiskuuden huomaa ihan tässä omalla kotikadulla missä asun. Asutaan okt-alueella missä lähes jokaisessa talossa on 14-18v nuoria. Ja kukaan näistä nuorista ei ole kesätöissä. Vanhempien kanssa välillä juttelen ja ihan yleinen trendi on että nukutaan 13-16 asti ja sitten plärätääb kännykkää tai tietokonetta loppupvä. Ja tämä kerrotaan aina nauraen naapureille, omasta mielestä tässä ei ole mitään hauskaa. Edes nurmikoiden ajo ei kuulu perheen teini-ikäisille pojille vaan aina äidit/isät ajavat nurtsit.

Ihan mielenkiinnosta, minkätakia nuorille sallitaan tällainen laiskuus nykyään? Tuskin sisällä kotonakaan joutuvat tekemään yhtään mitään, huoneet on sikolättejä yms. En sano etteikö näistä voisi kunnon ihmisiä kasvaa, mutta kyllä tollanen ylenpalttinen makaaminen älypuhelinten kanssa laiskistaa. Ja turha sanoa että nuoret tarvitsee lepoa kouluvuoden jälkeen. Olen nyt 33v ja kyllä mun nuoruudessa vaan jouduttiin jotain tekemään.

Tämä. Olen saman ikäinen ja itse jouduin maksamaan lukiokirjat ja ruokani alaikäisenä vaikken saanut töitä. Stressasin rahasta niin että oksensin verta. Narsistivanhemman kanssa sai asua samassa asunnossa ilmaiseksi, kunhan ei kieltäytynyt pahoinpitelystä, sillä siitä seurasi vain lisää pahoinpitelyä.

Onneksi osa nuorista on tarpeeksi fiksuja tekemään lasun itsestään ja elämä voi alkaa.

Vierailija
148/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 12 - 17 vuotiaat lapset ja meillä he kaikki ovat jonkin tyyppisissä kesätöissä ja kotitöitä tehdään voimien mukaisesti. 

Harvinaisuuksia tosin ovat kaveriporukassaan. 

Vierailija
149/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalilta kuulostaa, mutta kyllä toi kaverittomuus vähän huolestuttaa. Nyt hän elää niitä huolettomia kesäpäiviä, kun on jo niin iso, että saa kulkea itsenäisesti, mutta ei ole vielä kesätöitä tai muita velvollisuuksia. Sääkin on alkukesästä ollut niin hieno, että vähän ikävältä kuulostaa, jos mikään tekeminen ei huvita. Lähestyvä yläaste varmaan jännittää mutta ole tarkkana että huomaat ajoissa jos kyse on masennuksesta tai yksinäisyydestä tai kiusaamisesta. Se ei odottamalla ja vierestä seuraamalla parane, vaan sitten kannattaa hankkia apua ajoissa, ettei tilanne pääse pahaksi.

Vierailija
150/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa yksinäiseltä lapselta. Heitä on nykyään surullisen paljon. 13-vuotias ei ole vielä täysin kypsä ymmärtämään, mitä hän tarvitsee ja että se on eri asia kuin se, mitä haluaa tehdä. Meillä samanikäisen kanssa on sovittu selkeät ruutuajat, jotka ajoittuvat iltaan. Päivällä liikutaan ja pelaillaan ja touhutaan yhdessä tai ainakin rinnakkain jotain. Yhdessä sovitaan mitä tehdään, kunhan tehdään jotain. Oletko kuullut liikuntasuosituksista? Kahdesta kolmeen tuntia pitäisi kasvavan lapsen liikkua aktiivisesti jokainen päivä. Tuosta ei seuraa hyvää. Usko pois. Nyt lenkkaria jalkaan ja pois koneen ääreltä, ulos aurinkoon.

Tämä. En kadu elämässäni mitään niin paljon kuin että vietin aikaa kavereiden kanssa, vaikka olisin viihtynyt paremmin yksin. Kaikki eivät vain ole tarpeeksi rohkeita elämään elämäänsä kuten itse haluavat, vaan toimivat toisten tarpeiden ja ulkopuolelta tulevan painostuksen mukaan ylläpitäen kulissia. Hukkaan heitettyä elämää :(

Todella sadistista häiritä toisen kehitystä määräilemällä mistä hänen kuuluu pitää! Harmi ettet osannut pitää puoliasi.

Vierailija
151/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kesätöitä ja tyttöystävää??!! Kuulostaa peruuttamattoman epäonnistuneelta tapaukselta.

not. Relatkaa oikeesti. En ihmettele teinien ja nuorten aikuisten huonovointisuutta, kun paitsi vanhemmat myös vieraat aikuiset hössäävät yhtenään ympärillä, että pitäs olla jo sitä ja tätä ja tehä jo vähintään tätä ja tota. Välillä on oikeus levätä.

Vierailija
152/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse antaisi nuoren viettäälomaansa noin, vaan kyllä meillä on yhteistä aktiviteettia. Toki, jos nuorella on omaa aktiviteettia, sekin käy, mutta en sallisi tuollaista.

Vierailija
153/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on naapurissa 8-vuotias lapsi, jota ei ole kesän aikana montaa kertaa näkynyt. Äiti kertoilee kuinka lapsi vaan pelaa. Viihtyy kuulemma yksin ja kaipaa lepoa rankan kouluvuoden jälkeen.

Mä ole kysellyt niitä mukaan pikkusille retkille lähiympäristöön, mutta lapsi ei jaksa lähteä.

Mulle ei olisi ok, jos lapsi pelaisi koko kesän yksinään. Meillä myös 8v. lapsi, joka kyllä pelaa, mutta kavereiden kanssa enimmäkseen. Käydään joka päivä myöskin vähintään uimassa.

Mä epäilen, että se pelaaminen saa lapset nuutuneiksi, jaksamattomiksi, mistään kiinnostostumattomiksi jne. Pelaamisen ja ruutuajan raju rajoittaminen saa lapseen liikettä. Mietipä vaikka itseäsi kuinka helposti ruudun äreen lössähtää. Yritäpä röhnöttää 5 tuntia sohvassa pelkkien omien ajatusten voimalla. Tiktokkia voi helposti selata tunteja putkeen.

Pelastakaa lapsenne tältä maailmalta!

Juuri näin! Ehkä tulevaisuudessa lasten ruutuaikaa rajoitetaan lailla. Aivan samoin, kuin tupakkaakin. Tupakka on haitallista terveydelle, samoin kuin liika ruutuaikakin. Vielä -70 luvulla tupakan ostamiseen ei ollut ikärjaa. Itse olen ekaluokkalaisena hakenut isälleni tupakkaa lähikaupasta. Se oli aivan normaalia ja laillista.

Aivan varmasti. Laissa määrätään lisäksi minimi ulkoilu- ja urheiluaika ja terveellinen ruokavalio. Niin lapsille kuin aikuisille.

Vierailija
154/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.  13v olkoon kotna ja koneella. LÄhtee kyllä mukaan pyydetäessä. Isommat meni 15v kesätöihin ihan omasta aloittestaan ja on nyt aikuisia. Yksi 18v. meni 17v töihin. Ja on edelleen. 

En oo painostanut, enkä uhkaillut. Olen suositellut, jos haluaa rahaa . 

13v. työ on koulu.

Vierailija
155/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13-vuotias poika, täyttänyt keväällä. On vielä aivan "lapsi", vaikka murkkua välillä puskee läpi jutuissa. Pelaa toki jonkin verran, roikkuu puhelimella ja nukkuu pitkään aamuisin, mutta on tosi paljon tässä meidän kanssa tylsistymistään, jos kaverit on kaikki pois. Menevät kavereiden kanssa mieluusti pelailemaan jalkapalloa, kauniilla ilmalla menee uimarannalla 5-6 tuntia, trampalla painitaan ja harjoitellaan erikoishyppyjä yms. Siis ihan vielä "lasten touhua". Hyvä niin.  Tiistaina oli aivan vati täynnä, kun kaikki kaverit oli jossain ja lopulta ehdotti itse, että nuoremmat tyttöserkut tulisi meille ja menisi heidän kanssaan HopLopiin. :D No, tyttöserkut meni hänen kanssa leikkimään Hoplopiin....

Vierailija
156/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. On kai nykyään aika tavallista, mutta ei normaalia siinä mielessä, että lapsen paras toteutuisi. On oikein, että vanhemmat rajoittavat ruutuaikaa ja antavat/vaativat muuta tekemistä. Kotitöitä voi 13-vuotias tehdä kohtuudella; lukea edes yhden oikean kirjan viikoss ja käydä ainakin kävelytasoisesti liikkumassa ulkona päivittäin. Tämä ei ole kuritusta, vaan kasvavan lapsen auttamista monipuolisempaan ja mukavampaan olotilaan kuin kerrottu passiivisuus, josta tuon ikäinen ei huomaa itse itseään nostaa.

Vierailija
157/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika normaalia nykyään, tossa on toki se vaara että

siitä tulee pitkäaikaistyötön jonnekki yksiöön riutumaan

ihmisistä näkee aika helposti nykyään että onko

jostaki mihinkään vai ei

Vierailija
158/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni 13v myös viihtynyt kotona pelaten kavereiden kanssa, mutta joka viikko tehdään yhdessä pitkä kävelylenkki ja käy myös kaverin kanssa uimassa.

Itse olin jo 14 joka päivä kaveriporukalla aamusta yöhön asti hillumassa ja siinä aloiteltiin tupakoinnit, alkoholin juominen ja osa kokeili pilveäkin.

Seksiä harrastettiin 15 vuotiaana ja joka viikonloppu vähintään ympäri päissään kaikki.

Koulu lakkasi kiinnostamasta ja lukio jäi kesken.

Kavereita oli paljon ja ohjelmaa, mutta kaikilla vanhemmat paljon töissä, eikä rajoja ollut...

Nyt aikuisena masennusta, ahdistuneisuushäiriötä jne...

Olkaa onnellisia, että nuorenne viihtyvät perheen parissa kotona.

Kyllä lapsesta huomaa, jos voi huonosti.

Vierailija
159/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapsuudessa ja nuoruudessa 20v sitten oli paljon nuoria jotka nukkuivat pitkään, eivätkä edes hakeneet kesätöitä. Itse kuuluin juuri tuohon sakkiin. Kyllä kesä oli minulle lomaa varten. Olisi se nyt ollut saatanan kumma kun ensin olet Ulvilassa ghettokoulussa kaikkien vatipäiden kanssa ja pitäisi vielä kesälomallakin olla töissä siihen päälle. Olin 13 vuonna 2003 ja silloin kesät täytti Playstation 2 ja valvominen yömyöhään. Ensimmäisen työpaikkani sain 20 vuotiaana, enkä ollut ikinä edes kesätöissä. Nykyään ihan vakkaritöissä olen ollut kohta 10v. Ei ne kesän velttoilut ole minua hidastaneet elämässä. Sain ainakin nauttia nuoruudesta ja onneksi vanhempani olivat rentoja, eikä koko ajan tarvinnut olla tekemässä jotain. Se on ihme mentaliteetti joillain vanhemmilla, että koska heillä ei ole ollut kivaa tai rauhaa, niin ei saa olla lapsillakaan. Kukonlaulun aikaan täytyy herätä jostain syystä, koska eihän kunnon ihminen nuku yli kuuden aamulla. Ihan vaan siksi, koska syy X ja Y

Vierailija
160/166 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sinusta nimittäin. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat lapselle.

Miten asetat, kun toinen valvoo, kun sinä nukut ja päinvastoin? Kyllä sen pitäisi mennä ajan mukana ohi, tulee kuita kiinnostuksen kohteita, kesätöitä jne. Oma 13- vuotias oli yhden kesän käytännössä sisällä pelaten. Nyt hän on parisuhteessa elävä, akateemisen loppututkinnon suorittanut valtion virkamies.

Nostaako hänen arvoaan silmissäsi valinnat jotka miellyttävät sinua, kuten parisuhde ja akateemisuus?

Totta kai jonkun pitää tulla vänkyttämään, kun sisällä nyhjääjä onkin ryhdistäytyneet ja se nyhjäys olikin vain yksi eölämänvaihe. Ei nosta arvoa yhtään silmissäni , sama vaikka olisi mikä tahansa, kunhan ei jäänyt nyhjäämään sisälle vuosiksi. Valinnat hän teki ihan itse. Kerroin tämän vain osoittaakseni, että tuollainen saattaa kuulua ikään ja kyseessä voi olla ohimenevä vaihe. Ei ehkä olisi pitänyt kommentoida ollenkaan, mutta kun kysyttiin.

Ei kuulu sinulle. Jotkut vain ovat hedonisteja eikä se kuulu sinulle pätkääkään.

On tullut nähtyä joitakin tuollasia hedonisteja. Kyllä siinä on elämän nautinnot kaukana, kun ei kohta enää uskalla naamaansa ulos pistää. Yhteiskunnassa pitäisi jotenkin yrittää toimia ja se ei tahdo onnistua, jos nukkuu,,kun yhteiskunta pyörii ja valvoo, kun muut nukkuvat. Siinä helposti syrjäytyy kaiken ulkopuolelle.

Ok. Sinä kerrot muista ihmisistä mutua ja minä kerron itsestäni. Toivottavasti jokainen yövuoroa tekevä lopettaa työnsä, koska yöllähän yhteiskunta ei pyöri. Siinähän palelet sitten.

Ymmärsit tahallasi väärin, että saat olla muka oikeassa. Kirjoitin kotiinsa sulkeutuneista, jotka eivät uskalla liikkua ihmisten ilmoilla. Tällaista nuoria on nykyään jo paljon. Näillä ainakin tekisi hyvää muuttaa rytmiään. Ja jos kotonani asuisi tuollainen hedonisti, joka ei tee muuta kuin möllöttää koneella, valvoo yöt ja nukkuu päivät, niin totta he..vetissä se minulle kuuluisi.

Nyt en muista sarjan nimeä, niin siinä oli todellinen hedonisti, muiden enemmän tai vähemmän syrjäytyneiden nuorten joukossa, tuplasti ihannepainonsa painava työtön, kouluttamaton nuori mies, joka pelaili päivät pitkät paskaisessa kämpässä, veteli välillä tupakkaa ja joi energiajuomia. Todella nautinnollista elämää. Max. 10 vuotta, niin tuo hedonistinen elämä on ohi. Tämä nyt tietenkin on ääripää.

Tämä. Meillä vanhempi alkoi mielenosoituksellisesti kolistelemaan kattiloita ja toi vieraita huoneeseen jossa yövuoroa tekevä yritti nukkua. Päivällä ei nukuta!

Kyse ei ollut vuorotyöntekijästä vaan huoneeseensa linnoittautuneesta nuoresta, jonka vuorokausirytmi on tod. näk. perseellään. Vanhempasi olivat törkeitä itsekkäitä paskiaisia, kun eivät antaneet yövuorolaisen nukkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi