Tarviiko huolestua? 13-v teini maannut koko kesän huoneessaan kännykällä ja tietokoneella. Normaalia vai ei?
Kuuluuko tällainen murrosikään? Möllötetään ja lojutaan, velttona raahaudutaan mukaan uimaan, retkille ja huvipuistoon. Perillä kyllä viihtyy mutta kotona ollessaan vain linnottautuu huoneeseensa, käy syömässä ja taas heti lojumaan/pelaamaan. Kavereita nähnyt ehkä viisi kertaa loman aikana. Tarviiko huolestua? Ensimmäinen teini talossa.
Kommentit (166)
Kun olin itse 13-vuotias, ja nettiä ei edes ollut vielä, niin itse tein kesät pitkät lähes samaa, mutta kirjojen kanssa. Tosin luin myös ulkona ja sukulaisten luona kylässä ollessa. Mutta suurin osa ajasta meni siihen. Kävin kyllä myös uimassa ja pyöräilemässä yms. Mutta kirja oli mun älypuhelin vuonna 1990. Ja muutamana muunakin vuonna sitä ennen ja sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse 13-vuotias, ja nettiä ei edes ollut vielä, niin itse tein kesät pitkät lähes samaa, mutta kirjojen kanssa. Tosin luin myös ulkona ja sukulaisten luona kylässä ollessa. Mutta suurin osa ajasta meni siihen. Kävin kyllä myös uimassa ja pyöräilemässä yms. Mutta kirja oli mun älypuhelin vuonna 1990. Ja muutamana muunakin vuonna sitä ennen ja sen jälkeen.
Kirjojen lukeminen on tuhat kertaa parempi harrastus kuin älypuhelimella roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen lukeminen on tuhat kertaa parempi harrastus kuin älypuhelimella roikkuminen.
Kumpaa teet nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sinusta nimittäin. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat lapselle.
Miten asetat, kun toinen valvoo, kun sinä nukut ja päinvastoin? Kyllä sen pitäisi mennä ajan mukana ohi, tulee kuita kiinnostuksen kohteita, kesätöitä jne. Oma 13- vuotias oli yhden kesän käytännössä sisällä pelaten. Nyt hän on parisuhteessa elävä, akateemisen loppututkinnon suorittanut valtion virkamies.
Nostaako hänen arvoaan silmissäsi valinnat jotka miellyttävät sinua, kuten parisuhde ja akateemisuus?
Totta kai jonkun pitää tulla vänkyttämään, kun sisällä nyhjääjä onkin ryhdistäytyneet ja se nyhjäys olikin vain yksi eölämänvaihe. Ei nosta arvoa yhtään silmissäni , sama vaikka olisi mikä tahansa, kunhan ei jäänyt nyhjäämään sisälle vuosiksi. Valinnat hän teki ihan itse. Kerroin tämän vain osoittaakseni, että tuollainen saattaa kuulua ikään ja kyseessä voi olla ohimenevä vaihe. Ei ehkä olisi pitänyt kommentoida ollenkaan, mutta kun kysyttiin.
Ei kuulu sinulle. Jotkut vain ovat hedonisteja eikä se kuulu sinulle pätkääkään.
On tullut nähtyä joitakin tuollasia hedonisteja. Kyllä siinä on elämän nautinnot kaukana, kun ei kohta enää uskalla naamaansa ulos pistää. Yhteiskunnassa pitäisi jotenkin yrittää toimia ja se ei tahdo onnistua, jos nukkuu,,kun yhteiskunta pyörii ja valvoo, kun muut nukkuvat. Siinä helposti syrjäytyy kaiken ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Osteoporoosi ja eka sydäri alle 3-kymppisenä, ei mitään hätää.
Toiset nyt vaan on hedonisteja.
Jos 13v siis on kokopäivän puhelimella ja tietokoneella (eli yli 12 tuntia ruutuaikaa päivässä). Onko se normaalia?
Ei.
Näin ajatellen, eihän siinä ole mitään järkeä. Mitä lapselle jää muistikuvia lapsuudesta? Ei mitään.
Ei muuta kuin nettiriippuvuus, huono kunto, huono näkö, keskittymiskyvyn täysi puuttuminen.
Ei yhtään ihme että suurin osa teineistä on nykyään aikamoisia l*skip*rseitä.
Odotellen niitä "se on nykypäivää" juttuja :D haha. Siinähän kasvatatte nettiriippuvaiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asetat, kun toinen valvoo, kun sinä nukut ja päinvastoin? Kyllä sen pitäisi mennä ajan mukana ohi, tulee kuita kiinnostuksen kohteita, kesätöitä jne. Oma 13- vuotias oli yhden kesän käytännössä sisällä pelaten. Nyt hän on parisuhteessa elävä, akateemisen loppututkinnon suorittanut valtion virkamies.
Nostaako hänen arvoaan silmissäsi valinnat jotka miellyttävät sinua, kuten parisuhde ja akateemisuus?
Totta kai jonkun pitää tulla vänkyttämään, kun sisällä nyhjääjä onkin ryhdistäytyneet ja se nyhjäys olikin vain yksi eölämänvaihe. Ei nosta arvoa yhtään silmissäni , sama vaikka olisi mikä tahansa, kunhan ei jäänyt nyhjäämään sisälle vuosiksi. Valinnat hän teki ihan itse. Kerroin tämän vain osoittaakseni, että tuollainen saattaa kuulua ikään ja kyseessä voi olla ohimenevä vaihe. Ei ehkä olisi pitänyt kommentoida ollenkaan, mutta kun kysyttiin.
Ei kuulu sinulle. Jotkut vain ovat hedonisteja eikä se kuulu sinulle pätkääkään.
On tullut nähtyä joitakin tuollasia hedonisteja. Kyllä siinä on elämän nautinnot kaukana, kun ei kohta enää uskalla naamaansa ulos pistää. Yhteiskunnassa pitäisi jotenkin yrittää toimia ja se ei tahdo onnistua, jos nukkuu,,kun yhteiskunta pyörii ja valvoo, kun muut nukkuvat. Siinä helposti syrjäytyy kaiken ulkopuolelle.
Ok. Sinä kerrot muista ihmisistä mutua ja minä kerron itsestäni. Toivottavasti jokainen yövuoroa tekevä lopettaa työnsä, koska yöllähän yhteiskunta ei pyöri. Siinähän palelet sitten.
Vierailija 667 kirjoitti:
Jos 13v siis on kokopäivän puhelimella ja tietokoneella (eli yli 12 tuntia ruutuaikaa päivässä). Onko se normaalia?
Ei.
Näin ajatellen, eihän siinä ole mitään järkeä. Mitä lapselle jää muistikuvia lapsuudesta? Ei mitään.
Ei muuta kuin nettiriippuvuus, huono kunto, huono näkö, keskittymiskyvyn täysi puuttuminen.
Odotellen niitä "se on nykypäivää" juttuja :D haha. Siinähän kasvatatte nettiriippuvaiset lapset.
Minun lapsuudessani ei ollut kännyköitä. Ainoa mitä muistan siitä on väkivalta ja vanhempien paritteluäänet ja kuinka parittelivat estotta aina ja kaikkialla vaikka olimme paikalla.
Ihan ensimmäinen muistoni on 2-vuotiaana. Se menee näin "AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH (kiihtyvällä tahdilla) AH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AH-AAAAH-AAAAAAAH-AAAAAAAHH-AAAAAAAAHH-AAAAAAAAH-AAAAAAAH-AAAAAAAAH-AAAAAAAAAAHH"
Mutta onneksi ei ainakaan ollut kännyköitä, olisin voinut traumatisoitua niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sinä kerrot muista ihmisistä mutua ja minä kerron itsestäni. Toivottavasti jokainen yövuoroa tekevä lopettaa työnsä, koska yöllähän yhteiskunta ei pyöri. Siinähän palelet sitten.
Ymmärsit tahallasi väärin, että saat olla muka oikeassa. Kirjoitin kotiinsa sulkeutuneista, jotka eivät uskalla liikkua ihmisten ilmoilla. Tällaista nuoria on nykyään jo paljon. Näillä ainakin tekisi hyvää muuttaa rytmiään. Ja jos kotonani asuisi tuollainen hedonisti, joka ei tee muuta kuin möllöttää koneella, valvoo yöt ja nukkuu päivät, niin totta he..vetissä se minulle kuuluisi.
Nyt en muista sarjan nimeä, niin siinä oli todellinen hedonisti, muiden enemmän tai vähemmän syrjäytyneiden nuorten joukossa, tuplasti ihannepainonsa painava työtön, kouluttamaton nuori mies, joka pelaili päivät pitkät paskaisessa kämpässä, veteli välillä tupakkaa ja joi energiajuomia. Todella nautinnollista elämää. Max. 10 vuotta, niin tuo hedonistinen elämä on ohi. Tämä nyt tietenkin on ääripää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit tahallasi väärin, että saat olla muka oikeassa. Kirjoitin kotiinsa sulkeutuneista, jotka eivät uskalla liikkua ihmisten ilmoilla. Tällaista nuoria on nykyään jo paljon. Näillä ainakin tekisi hyvää muuttaa rytmiään. Ja jos kotonani asuisi tuollainen hedonisti, joka ei tee muuta kuin möllöttää koneella, valvoo yöt ja nukkuu päivät, niin totta he..vetissä se minulle kuuluisi.
Nyt en muista sarjan nimeä, niin siinä oli todellinen hedonisti, muiden enemmän tai vähemmän syrjäytyneiden nuorten joukossa, tuplasti ihannepainonsa painava työtön, kouluttamaton nuori mies, joka pelaili päivät pitkät paskaisessa kämpässä, veteli välillä tupakkaa ja joi energiajuomia. Todella nautinnollista elämää. Max. 10 vuotta, niin tuo hedonistinen elämä on ohi. Tämä nyt tietenkin on ääripää.
Tämä. Meillä vanhempi alkoi mielenosoituksellisesti kolistelemaan kattiloita ja toi vieraita huoneeseen jossa yövuoroa tekevä yritti nukkua. Päivällä ei nukuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Meillä vanhempi alkoi mielenosoituksellisesti kolistelemaan kattiloita ja toi vieraita huoneeseen jossa yövuoroa tekevä yritti nukkua. Päivällä ei nukuta!
On valitettavaa joutua syntymään kommuuniin jota ei itse ole valinnut, mutta kunhan muutaman vuosikymmenen jaksaa kärsiä niin saa viimein oman rauhan, jos on enää elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija 667 kirjoitti:
Ei.
Minun lapsuudessani ei ollut kännyköitä. Ainoa mitä muistan siitä on väkivalta ja vanhempien paritteluäänet ja kuinka parittelivat estotta aina ja kaikkialla vaikka olimme paikalla.
Ihan ensimmäinen muistoni on 2-vuotiaana. Se menee näin "AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH-AH (kiihtyvällä tahdilla) AH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AHAH-AH-AH-AAAAH-AAAAAAAH-AAAAAAAHH-AAAAAAAAHH-AAAAAAAAH-AAAAAAAH-AAAAAAAAH-AAAAAAAAAAHH"
Mutta onneksi ei ainakaan ollut kännyköitä, olisin voinut traumatisoitua niistä.
Olisihan se surullista jos sinulla ei olisi muistikuvia lapsuudestasi. Kännykät ja muu viihde pitäisi kieltää lapsilta kokonaan, heidäthän on viihdykkeeksi hankittu.
Huolestuisin sen verran, että mitä lapsi tekee koneella. Netissä 13-vuotiaatkin lähettää todella ilkeitä viestejä toisille ihmisille. Lisäksi netissä teineihin yrittää ottaa yhteyttä kaiken maailman pahoja ihmisiä.
Fanittaako se mitään julkkista tms.? Itse olin tuon ikäisenä todella aktiivinen twitterissä varsinkin läpi kesän, koska siellä pääsi juttelemaan muiden fanien kanssa yhteisestä idolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten pitäisi muka tehdä?
Elää.
Vaatimuksesi ovat keskenään ristiriitaisia.
Kannattaa tarkkailla, onko syömishäiriötä tuloillaan. Usein siinä ei haluta muiden kanssa syödä ja jos vanhemmat eivät ole tarkkana, niin tilanne voi mennä tosi pitkälle. Ja tietysti voi olla myös ihan normaalia oman tilan hakemista, teineistä on vaikea sanoa.
Kannattaa seurailla myös mahdollista masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkojen kehittymistä. Jos ei ole mitään tosielämän kontakteja eikä mikään muu kuin koneella möllötys kiinnosta, niin huoleen voi olla aihetta.
Ja voi olla kuitenkin ihan normaali vaihekin.
Nämä on vaikeita asioita huomata, mutta yritä saada teiniisi kontakti ja ottaa selvää missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ikään. Tässä on muutama teini kasvatettu. Ikävuodet 13-15 v menee lähinnä kännykällä/koneella kavereiden kanssa. 15v alkaakin sitten mopoilu kiinnostaa ja sitten mopoillaan kavereiden kanssa ja
kotona ei näy, kun ruoka aikaan ja illalla. Tai mielummin seruokailukin kavereiden kanssa jossain.
Näin ainakin meillä on mennyt. Kukaan ei oo huoneeseen jäänyt homehtumaan.
Varsinkin pojilla tuo komerovaihe on aika yleinen yläasteiässä: ei enää kiinnosta lasten leikit ja riehumiset, mutta ystävien tai romanttisten kumppanien merkitys ei ole vielä niin suuri, että huvittaisi huidella päivittäin jossain porukalla. Perheily ja pikkusisaruksetkin lähinnä ärsyttää, koska hekään eivät ole vielä nuoren aikuistumisessa täysin mukana.
Pelaaminen on kuitenkin iästä riippumatta aina hauskaa ja kyllä ne kaverit siinä mukana on kiva lisämauste. Tämä sitten näyttää ymmärrettävästi aikuisten silmissä syrjäytymiseltä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkkailla, onko syömishäiriötä tuloillaan. Usein siinä ei haluta muiden kanssa syödä ja jos vanhemmat eivät ole tarkkana, niin tilanne voi mennä tosi pitkälle. Ja tietysti voi olla myös ihan normaalia oman tilan hakemista, teineistä on vaikea sanoa.
Joo, toi kyttääminen sai minut vetäytymään. Yrittivät kytätä ja hallita vielä aikuisenakin ja heistä oli vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään tosielämän kontakteja eikä mikään muu kuin koneella möllötys kiinnosta, niin huoleen voi olla aihetta.
Toi ei ole mitenkään mahdollista, vaikka kuinka haluaisi. Peruskoulussa ja toisella asteellakin on vielä läsnäolopakko.
Vierailija kirjoitti:
Huolestu sitten kun se on 40 vuotias ja tekee samaa
Siinä vaiheessa on turha enää huolestua.
Suomessa on niin paska sää, ettei täällä viitsi tehdä mitään. Itsekin olen vain pelannut koko kesän, olen 45v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huolestuisin ja aseottaisin selkeät ruutuajat. Välillä tekee hyvää olla omissa oloissaan, mutta tuo kuulostaa jo liialliselta. Oletko varma, ettei lapsi ole masentunut?
Ja lisään vielä, että nimenomaan tuo pelaaminen/ruudun tuijottaminen on huolestuttavaa. Jos lapsi on introvertti ja viihtyy esimerkiksi kirjaa lukien tai omien harrastusten parissa, olisi se eri asia.
Meillä aikuinen mies rentoutuu kavereiden kanssa pelaamalla. Itse en tätä tajunnut kun en tykkää pelata mitään, mutta perusteli sen niin että pitääkö niitä kavereita mennä baariin tapaamaan kumpi on terveempää ajanvietettä. Tottahan tuokin, ja jokaisella oma tapansa viettää vapaa-aika.
Ei näe yhteyttä tekemisten ja tekemättä jättämisien välillä. Myös keskenään ristiriitaisia vaatimuksia toiselle. Eli ei voi toimia oikein.