Miksi suuri osa suomalaisista kadehtii
Köyhiä, sairaita ja muita vähäosaisia?
Heidän elämäänsä halutaan kurjistaa ja viedä heiltä kaikki. Sitten on suuri osa kansasta melkein torilla hurraamassa!
Mikä tätä kansaa vaivaa?
Onko syynä kotikasvatus, jossa ei opeteta enää antamaan arvoa toiselle ihmiselle vaan näkemään vain ja ainoastaan oma napa?
Mielipiteitä.
Kommentit (39)
Koska suuri osa suomalaisista vihaa työtään ja stressaavaa keskiluokkaista elämäänsä.
Siksi kuvitellaan ihmiset jotka viettävät kissanpäiviä tulonsiirroilla, koska niin nämäkin "yhteiskunnan tukipylväät" tekisivät jos se olisi oikeasti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisista vihaa työtään ja stressaavaa keskiluokkaista elämäänsä.
Siksi kuvitellaan ihmiset jotka viettävät kissanpäiviä tulonsiirroilla, koska niin nämäkin "yhteiskunnan tukipylväät" tekisivät jos se olisi oikeasti mahdollista.
Ei vaan suurimmalla osalla ihmisistä on jotakin omassa elåmässään ja tai omassa pääkopassa viturallaan; huono itsetunto, yksinäisyys, oma köyhyys, pakit saatu, ei ole rakkautta, väärä puoliso, ihastunut väärään ihmiseen, ei saa itse hellyyttä ja rakkautta, joutunut väärällä alalle itse jne. Syitä on lukemattomia.
En millään usko, että onnellinen, tasapainoinen, rikas ihminen kadehtisi ketään mielettömällä vimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen sosiopaatti ja saan tyydytystä kun pääsen aiheuttamaan kärsimystä itseäni heikommille.
Eli nössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista näyttöä ja faktaa on sille, että kansa kadehtii sairaita? Tuo nk. vähäosaisuus on mulle arvoitus. Miten sellaiseen tilanteeseen joku joutuu koko elämäkseen kun kaikki mahdollisuudet ilmaiseen opiskeluun on maassa jokaiselle?
Hmm. Kaikilla ei ole tarvittavia ominaisuuksia opiskeluun. Jos kaikilla olisi sama äo niin ehkä sitten.
Ajattelen, ettei esim. nyt vaikka hitsaajaksi kouluttautumiseen tarvita kovin korkeaa äo:ta, en tarkoittanut, että pitäisi mennä lääkikseen ja oikeustieteelliseen. Monenlaisia ammatteja luulisi löytyvän Suomestakin joihin ei yliopisto-opiskelua tarvita. Eikö?
Jos oikeasti on rikas ja kaikki on omassa elämässä hyvin niin luulis, että keskittyisi omaan elämään eikä muiden tai murehtimaan kuinka paljon veroista menee työttömien ylläpitoon. Sitäpaitsi, vaikka olisi työttömiä nolla, mikä ei ole oikeasti mahdollista, niin veroja menisi ihan saman verran silti rikkaalta, se vaan ohjattaisiin muihin asioihin kuten kansanedustajien palkkioiden korottamiseen, teiden ylläpitoon jne.
Rikas, jolla on rahaa, mutta keskittyy kadehtimaan köyhiä, puuttuu joko jotakin omasta elämästä mitä rahalla ei saa, useimmiten se on aito rakkaus ja aito hellyys, ehkä myös hyvä seksi, vaikka sitäkin saa rahalla tottakai tai sitten kyse on systemaattisesta ihmiskaupasta ja p a ri tuksesta ja se on rikkaan pääasiallinen tulonlähde.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä "suuri osa vihaa työtään ja keskiluokkaista elämäänsä"? Siihenhän nimenomaan se suuri osa pyrkii vimmalla: etsitään kumppani, tehdään lapsia ja otetaan asuntolaina. Eikö se olekaan sitä suurta onnea? Miksi siihen sitten pyritään ihan jatkuvasti jos jo etukäteen tiedetään sen olevan stressaavaa?
en minä halua pummeilta mitään viedä. en vaan halua antaa niille työnvälttelijäloisille omistani yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista näyttöä ja faktaa on sille, että kansa kadehtii sairaita? Tuo nk. vähäosaisuus on mulle arvoitus. Miten sellaiseen tilanteeseen joku joutuu koko elämäkseen kun kaikki mahdollisuudet ilmaiseen opiskeluun on maassa jokaiselle?
Esim. skitsofrenia voi puhjeta jo lapsena.
Ei kukaan kadehdi sairaita eikä kroonisesti sairaita lapsia tai aikuisia.
Eiköhän se ole se suomalainen kasvatusperinne, joka tekee nöyryytettyjä ja tunteittensa kanssa hukassa olevia ihmisiä. Vihaa, katkeruutta tai kateutta ei ole opetettu käsittelemään rakentavasti, vaan ne voivat purkautua suoranaisena ilkeytenä ja heikoimmassa asemassa olevien kyykyttämisenä. Se luo harhaisen kuvan omista voimista ja vääristyneen kuvitelman omasta paremmuudesta. Ihminen, jolla on kaikki hyvin, ei ole kiinnostunut muiden kiusaamisesta ja kadehtimisesta.
Kadehditaan sitä että jollain on muutakin kuin työ. Eli se jonkun vapaa ajattelu ja omat mielipiteet aiheuttavat mielipahaa niissä jotka ovat arjen orjia. En kylläkään usko että kukaan kadehtii sairaita ihmisiä ilman että on itse mieleltään sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kaikilla ei ole tarvittavia ominaisuuksia opiskeluun. Jos kaikilla olisi sama äo niin ehkä sitten.
Millaisen äo:n tarvitsee esim. bussikuski tai veturinkuljettaja? Entä keittiötyöntekijä ja siivooja? Suomessa siis ei ole näemmä duunareita enää ollenkaan vai miten tämä pitää ymmärtää? Raksallekin pääsee vain opiskelemalla töihin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se Kokoomuslainen utopia, jossa nähdään kansakuntaa ja ihmiset laput silmillä. Kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat ja kyvyt elämään. Kaikki ei saa lapsena kasvatusta ja eväitä koulutuksen ja elämässä menestymisen rakentamiseen. Vanhempina on juoppoja ja monenlaisia vinoutuneita asenteita. Ei huonossa perheessä kasvanut lapsi edes osaa nähdä vaihtoehtona ja mahdollisuuten hyväosaista elämää ja koulutuksen hankkimista.
Ja tämä on vain yksi osajoukko ihmisiä, jotka eivät pääse koskaan kiinni hyväosaisuuteen. Mutta kun vahvan oikeistolaisen arvomaailman ihmiset ei tajua näitä huono-osaisten taustoja.
Nimim. Hyvästä perheestä hyvin menestynyt, mutta huono-osaisten elämää vähän nähnyt.
Olen suomalainen mutten ole kadehtinut kyllä ainoakaan ihmistä. Oma elämäni on juuri sellainen kuin halusinkin ja rahaa on senverran hyvin, ettei kituuttaa tarvitse missään asiassa, ei asumisessa eikä ruoan ostamisessa. Mutta olen tehnyt pirusti töitä saavuttaakseni tämän olotilan. Ikinä en ollut päivääkään työtön enkä ikinä ole mitään tukia saanut. Lapsena oli kansakoulu maksuton, se on totta. Oppikoulu ja opiskelu maksoi ja osittain maksoin itse, osittain vanhempani. Näillä on pärjätty ja hyvin on mennyt. Kateudella ei ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se Kokoomuslainen utopia, jossa nähdään kansakuntaa ja ihmiset laput silmillä. Kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat ja kyvyt elämään. Kaikki ei saa lapsena kasvatusta ja eväitä koulutuksen ja elämässä menestymisen rakentamiseen. Vanhempina on juoppoja ja monenlaisia vinoutuneita asenteita. Ei huonossa perheessä kasvanut lapsi edes osaa nähdä vaihtoehtona ja mahdollisuuten hyväosaista elämää ja koulutuksen hankkimista.
Ja tämä on vain yksi osajoukko ihmisiä, jotka eivät pääse koskaan kiinni hyväosaisuuteen. Mutta kun vahvan oikeistolaisen arvomaailman ihmiset ei tajua näitä huono-osaisten taustoja.
Nimim. Hyvästä perheestä hyvin menestynyt, mutta huono-osaisten elämää vähän nähnyt.
Meinaat että aikuinen ihminen voi hamaan loppuun asti syyttää ikävää lapsuuttaan siitä, ettei ole missään menestynyt ja saanut elämäänsä järjestykseen. Olet hakoteillä tai sitten nää tälläiset lapsuuttaan syyttävät eivät ole ikinä aikuiseksi kasvaneetkaan. Itse tunnen ja tiedän useita ihmisiä, jotka ovat juuri tuollaisista oloista ponnistelleet itselleen omalla työllään tavallisen ja jopa oikein hyvän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, ettei esim. nyt vaikka hitsaajaksi kouluttautumiseen tarvita kovin korkeaa äo:ta, en tarkoittanut, että pitäisi mennä lääkikseen ja oikeustieteelliseen. Monenlaisia ammatteja luulisi löytyvän Suomestakin joihin ei yliopisto-opiskelua tarvita. Eikö?
No kaikilla ei edelleenkään ole tarvittavia ominaisuuksia, muita kuin älyllisiä. Kunnon hitsariksi ei tulla sillä, että osataan teoria. Minusta ei esim ollut hitsariksi, mutta insinööriksi pääsin ja suunnittelin aiemmin esim. hitsaussaumoja.
Jokainen tietää, paitsi ehkä sinä, ettei kaikkien ammattien palkoilla elä eli on vähäosainen ammatista huolimatta.
Olet omahyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi kouluttautua selvästi terveydelle haitalliseen ammattiin jossa palkka on alle 2k? Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
en minä halua pummeilta mitään viedä. en vaan halua antaa niille työnvälttelijäloisille omistani yhtään mitään.
Suomessa asuvana, tuloa saavana, sinun velvollisuutesi on maksaa tuloistasi veroja ja veroluonteiset maksut, joilla rahoitetaan Suomen valtion pyörittäminen. Yksittäisenä kansalaisena, et voi päättää mihin maksamasi verotulot käytetään ja/tai kohdistetaan. Siitä päättää kulloinkin vallassa oleva hallitus, jota ohjaa myös perustuslaki johon kuuluu myös vähäosaisista huolehtiminen.
Verojen jälkeen käteesi jäävä ansio on se, joka on sinun omaa rahaasi. Siitä ei kukaan "työnvälttelijäloinen" (niinkuin sinä sairaasti ihmisiä kutsut) saa sentin senttiä.
Ajatteletko kenties, että jos Suomessa olisi täystyöllisyys sinun ei tarvitsisi maksaa senttiäkään veroja? Paljonko ajattelit kuukaudessa saavasi enemmän rahaa, jos työttömyyttä ei olisi lainkaan?
Jotkut ihmiset syrjäytyvät jo ennen syntymäänsä. Esim. FAS.
Siinähän sinä sen sanoit. Tuo se juuri sapettaa, kun osa ihmisistä ei kättään viitsi nostaa kun rahaa saa ilmankin. Osa on sairaita ja työkyvyttömiä kyllä, mutta se osa ei ole se jota kritisoidaan.