Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1 vai 2 kerroksinen omakotitalo?

Vierailija
14.12.2006 |

Suunnitellaan omaa kotia ja mietitään kumpi olisi parempi. Toisaalta lasten makkarit vois olla kiva ylhäällä, omassa rauhassa. Toisaalta portaat voi olla pienille vaaralliset(turvaleitteita toki on). 2-kerroksinen voi olla kalliimpi. Mitä mieltä sä olet?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kolme kerrosta ja välillä yhtä ravaamista keroksesta toiseen..

Vierailija
2/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut vain mun mielipide, käytännöllisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päädyttiin yhteen tasoon, koska se helpottaa paljon esim. siivousta. Lisäksi kannattaa miettiä sitäkin mahdollisuutta, että jossain vaiheessa voi olla niin raihnainen / vammautunut / iäkäs, ettei jaksa tai pysty kipittämään rappusissa. Nyt puoli vuotta yhdessä tasossa asuneena (ennen oli 2 kerrosta) voin kyllä suositella kaikille!

Vierailija
4/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen parempaa ratkaisua olekaan! Päästiin juuri muuttamaan kahdesta tasosta yhteen ja kyllä on arki helppoa! Tämä on niin näppärää! Ei enää lapsiporttien kanssa räpläämistä, ei väärässä kerroksessa olevai tavaroita, ei muuttorumbaa yläkerrasta päiväksi alas, kaikki näppärästi lähellä niin lapset kuin huushollin pyöritys.

Vierailija
5/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneet ja pieni oleskelutila on meillä ylhäällä. Mun lapset on sen verta isompia jo, että rappusia ei tarvitse kammota. Ja kun heidän kavereita tulee käymään, niin rauhassa saavat olla ylhäällä, ja minä täällä alhaalla.

Joskus sitä itse valvoo myöhempää kuin toiset, ja ei ihan niin hissukseen tartte olla, kun toiset on eri kerroksessa.

Meille sopii tämä, mutta en tiedä jos lapset ois pieniä.

Vierailija
6/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sauna, takkatila, pyykki yms. alakerrassa. Rinneratkaisu on mun suosikki.

Vierailija
7/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenteilla 1,5 krs talo. Ja aijemmin asuttiin 1,5 krs:ssa rintamamiestalossa.

On vaan meidän unelmamme. Ei me niin sitä käytännöllisyyttä mietitty.

Onhan se paljon kiinni tontistakin, mitä kaava sanoo. 1 kerroksinenhan vie pinta-alaa enemmän.

Useammassa kerroksessa rakentamisen lasketaan olevan kallinpaa, mutta sekin riippuu paljon talon mallista. Yksikerroksinen voi olla mutkia ja kulmia täynnä ja 1,5 kerroksinen hyvin yksinkertainen.

Työn lasketaan olevan kalliiimpaa, mutta jos tekee paljon itse, useampi kerros vie ehkä vähän enemmän aikaa, ei rahaa.

Jos jotain säästöä useampikerroksisesta etsii, niin se on tietysti pohjatöissä. Pienempi ala, joten pohjat tulevat halvemmaksi.

Vierailija
8/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä meillekin tulee 1.5kerroksinen talo tosin rinteeseen johon tulee myös kellarikerrokseen asuintilaa.

Vierailija
9/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaarallistakin. Kävi muutama paha putoaminen kaikista varotoimista ja huolellisuudesta huolimatta. Nyt yhdessä tasossa asuessa kaikki on helpompaa ja lapsia voi helposti pitää silmällä vaikka leikkisivätkin keskenään omassa huoneessa ja itse touhuaa jotain muuta esim. keittiössä.

Mutta: jos ajattelee siivousta niin sellainen talo, jossa on yksityisemmät tilat =makuuhuoneet ylhäällä ja muut ns. julkisemmat huoneet alhaalla, niin se yläkerta saa elellä siellä ihan omaa elämäänsä. Ei tarvitse pedata sänkyjä tai siivoilla leluja pois jne. niin paljon, kun kukaan ulkopuolinen ei siellä käy. Alakerta on helpompi pitää kunnossa. Tämän pointin kertoi eräs ystäväni ja uskon, että näin on. Eri asia sitten miten paljon laittaa painoa sille onko siistiä kun käy vieraita.. :)

Vierailija
10/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin asuimme yksikerroksisessa ja täytyy sanoa, että yksikerroksinen on kaikinpuolin parempi ratkaisu. Tilat on helpompi siivota, ovat turvallisemmat ja helpommin " hallittavat" kuin 2-kerroksisessa.

Jos 2-kerroksisen kuitenkin haluaa, niin veskit joka kerrokseen ja keskuspölynimuri ehdottomasti, letkut kaikkiin kerroksiin.

Vierailija
11/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin siis jos uuden rakennatte. Ne on kuin halleja, joissa on väliverhoja huoneen jakajina. Äänieristys on ihan mitätöntä. Rakentakaa yläkerta jotta saatte vähän edes rauhaa. Uudessa 1-kerroksisessa talossa kuuluu kuseminenkin vessasta olohuoneeseen. Ovet on pahva ja niiden alla on rako.

Eri asia, jos rakennatte itse alusta loppuun tai teette kivitalon, mutta nämä älvärit, design-talot yms. on ihan pahvia.

Vierailija
12/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asutaan juuri tällaisessa talossa ja vituttaa kaikki äänet. Ei tosiaan voi edes huokaista ilman, että kuuluu joka paikkaan, saatika pitää sitten enempi ääntä. Kun lapset vielä kasvavat, niin oma rauhaa ei ole kellään :( Ehdottomasti kaksikerroksisen talon vielä joskus haluan.

Vierailija:

Varsinkin siis jos uuden rakennatte. Ne on kuin halleja, joissa on väliverhoja huoneen jakajina. Äänieristys on ihan mitätöntä. Rakentakaa yläkerta jotta saatte vähän edes rauhaa. Uudessa 1-kerroksisessa talossa kuuluu kuseminenkin vessasta olohuoneeseen. Ovet on pahva ja niiden alla on rako.

Eri asia, jos rakennatte itse alusta loppuun tai teette kivitalon, mutta nämä älvärit, design-talot yms. on ihan pahvia.

Vierailija
13/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halleja?? Etkö ole kuullut äänieristämisestä? Kyllä yksitaso on ihan hyvä, kun sen rakentaa oikein. Missä läävässä te asutte??? =)))

Vierailija
14/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin siitä, että lapset leikkii ylhäällä ja itse saa olla rauhassa alhaalla. Murrosikäisten kans tämä myös mainiota! Pesukoneen ääni ei kuulu, kun se on kellarissa.

Meillä on pieniä varten portit portaissa, joten turvallista on. En ikinä muuta lätyskä taloon!

Ps. talvella on ihanaa, kun näkee lumilta ulos. Vrt. yksikerroksiseen.

Vierailija
15/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin sopii ykitaso, jonnekin taas 2-kerrosta.

Taloja ja ihmisiä on monia.

Ei ole yhtä oikeaa talomallia.

Vierailija
16/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei asuta hallissa. Meillä on Talo.

Uudet talot on huonoja äänieristykseltään. On kauhea yöpyäkin kylässä Design-talossa tai Älvarissa. Niissä ei voi puhua kuin kuiskaamalla. Paskalla ei uskalla käydä, kun äänet kuuluu.

Olen asunut myös kerrostalossa samanlaisessa hallissa. Huoneita oli 4, mutta tuntui kuin niitä olisi ollut 1.

Nyt asutaan vanhassa läävässä, jossa saa joka kerroksessa olla ihan rauhassa. Tunne oli uskomaton, kun tähän muutti. Saa olla ihan rauhassa joka kerroksessa ja jopa huoneessa. Kunnon puuovet kun sulkee, äänet ei kulje. Katopa teidänovien sisään.

Vierailija
17/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin työkavereilta, sukulaisilta ja ystäviltä kokemuksia, ja melkein kaikki pitivät yhteen kerrokseen rakennettua taloa mukavimpana. Syyt jo tulivatkin aiemmin tässä ketjussa.

Yhdessä kerroksessa nyt asutaan ja oikein tyytyväisiä ollaan tilajärjestelyihin.

Vierailija
18/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tehdään selkeitä rakennusvirheitä tai rakennetaan talo halvasti ja huonosti, on taas ihan eriasia.

Jokaisessa talomalissa on jokaiselle jotain.

vanhoille yksitaso on hyvä ratkaisu, samoin niille jotak siitä pitävät, lapsiperheille taas 2-kerrosta on hyvä.

Vierailija
19/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaksi-kolmekerroksinen talo on halvempi rakentaa kuin yksikerroksinen, toisin kuin täällä väitetään. Ainakin jos itse rakentaa. Pohjatyöt on niin kalliita.

Kaksikerroksisen hyviä puolia: lelut ym saa olla levällään yläkerrassa, alakerta pysyy siistinä. isommat lapset voivat olla rauhassa kavereiden kanssa (vanhemmat saavat olla rauhassa! :))

Huonoja puolia: Vaatteiden ja pyykkien raahaaminen! Eli kannattaisi miettiä jo suunnitteluvaiheessa, jos vois laittaa vaatekaapit khh:een yhteyteen, eikä tarvis kantaa niitä edes takasin. Samoin laiskottaa raahata imurin letkua ylös..

Vierailija
20/30 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiin kaksikerroksista, mutta ihastuttiin tähän ja ostettiin. Lapset on jo isoja joten mitään portteja ei tarvita. Mun on itse kovin vaikeeta kuvitella meidät yhteen kerrokseen. En tykkää ajatuksesta. Portaat ei ole meille rasite, ei ne nyt niissä nyt niin paljon rappusia ole. Vessat on joka kerrokssesa, ja ylhäällä vielä erikseen kylpyhuone. Tää ei tule olemaan meidän vanhuuden asunto. Jo nyt ollaan puhuttu että kun tarpeeksi vanhoja ollaan omakotitaloon ja sen hoitamiseen, niin muutetaan kerrostaloon. Mutta se on sitten joskus se.