Missä iässä lapsen KÄTISYYS yleensä selviää?
Kommentit (36)
vaan ovat ns. molempikätisiä koko ikänsä. Yleensä sitten kouluun mennessä valitsevat toisen, varmaankin useimmiten oikean, jolla alkavat kirjoittaa.
kumpikätinen lapsi on ennenkun lähempänä kouluikää... Silti mä väitän, että esikoinen on ollut vasuri ihan vauvasta saakka. Lähtien siitä, että otti aluksi lelut vasempaan käteen, myöhemmin söi vain vasemmalla kädellä... jne ja nyt kouluiässä on edelleen ihan umpivasuri. Oikealla vähintään yhtä kömpelö kuin minä vaemmalla :D
Poika oli vauvana vähän molempikätinen, mutta heti kun kynä alkoi kädessä pysyä, osoittautui hyvin nopeasti oikeakätiseksi.
Nuorin on nyt 1,5v eikä vielä ole kovin selvää kumpikätinen on. Syö usein vasemmalla, mutta vaihtaakin kättä välillä. Saa nyt nähdä sitten kumpaan käteen hällä se kynä osuu... Nyt on nätisti vielä vaikka molemmissa nyrkeissä yhtä aikaa :P
Pojan 2-vuotisneuvolassa mut suunnilleen naurettiin ulos, kun sanoin, että poika on vasuri. Kaikki jutut hän oli siihen mennessä tehnyt vain vasemmalla kädellä. Mulle sanottiin, ettei noin pienestä voi mitenkään tietää kätisyyttä. Ja vasuri hänestä tosiaan tuli. Poika on jo aikuinen.
että lapsella ote tavaroihin vahvempi/parempi vasemmassa kädessä eli saatta hyvinkin tulla vasuri(lääkärin mukaan siis!). Ja nyt kun olen kotona seuraillut,niin oikealla syö(johtuukohan siitä,että on "opetettu" lusikka oikeaan käteen?) ja leikeissä,palapeleissä ym. käyttää vasenta kättä!!
Ja meillä ihan sama homma oli esikoisella,josta sitten tuli vasuri,paitsi leikkaa saksilla oikealla kädellä...Ja vasenkätisyyskin on kuulemma periytyvää,meillä lähisuvussa yksi muukin vasuri ja siis meidän lapsista mahdollisesti 2/3 vasureita.
reilu 6-v mennessään eskariin oli vielä täysin molempikätinen. Eskarissa kehotettiin sitten vahvistamaan jompaa kumpaa kättä ja eskarin aikana tuli oikeakätiseksi.
oli vielä aikuisenakin molempikätinen.
Lapsi alkoi syödä pääasiassa oikealla kädellä ja piirtää ja maalaa aina oikealla. Oikealla "kynäote" muuten vakiintui jo 1.5-vuotiaana ja nyt 2-vuotiaana piirtää äärimmäisen hyvin, jota päiväkodissakin hämmästeltiin :)
alkoi käyttää enemmän vasenta käyttä, joten vasenkätinen taitaa tulla.
oikeakätinen. On aina syönyt oikealla, piirtänyt oikealla, ei edes ota vasempaan käteen kynää tms. Ja esikoinen on nyt siis 4v.
Kuopus taas, on pian 2,5v, ja hän käyttää millon oikeaa ja millon vasempaa. Syö lähes aina vasemmalla, mutta leikit ja piirtäminen onnistuu kummallakin. Kummalla puolella se kynä nyt sattuu sitten olemaan niin ottaa sitten sillä kädellä. Eivät ole vielä olleet neuvolassa huolissaan.
mutta meiltä meni tosi kauan tajuta että lapsemme on vasuri, vielä sen ollessa kolmevuotiaskin mä vain tyhmänä yritin "auttaa" sitä esim. sanomalla ruokapöydässä että olisi helpompi olla sottaamatta jos vain pistäisi haarukan oikeaan käteen... Kummankaan suvussa ei ole yhteään vasenkätistä, emmekä oikein kai edes muistaneet sen vaihtoehdon olemassaoloa. Jossain kolmannen ikävuoden aikana vihdoin uskottiin että vasurihan se.
Toinen taas oli jo yksivuotiaana niin vahvasti oikeakätinen ettei siitä ole ollut mitään epäilystä.
Virallisella tarkoitan että terveydenhoitaja kirjoitti viime käynnillä neuvolakorttiin "vasenkätinen". On ollut selvä vasuri jo parivuotiaasta.
palsta on keskutelua varten!
Etkö 12 huomaa kuinka vanhemmat keskustelevat keskenään kertoen omia kokemuksiaan...
12 on taas se joka käy läpi vain arvostelevana ja ilkeämielisenä, veikkaanpa ettei 12 ole osallisttunut yhteenkään keskusteluun koskaan, ei ehkä kykene.
että sitterin saa heilumaan, kun nostaa käden pystyyn ja heiluttaa. Aina oli vain vasen käsi liikkeessä. Täysin vasenkätinen poika siitä tuli, on nyt jo lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2010 klo 07:20"]
[/quote]KVAV
3- päivän ikäisestä vauvasta huomasin, että on vasuri ja niinhän se olikin :)
Meillä 10kk huomattiin kätisyyden vakiintuminen. Tahallaan testasinkin sitä, kun lapsi alkoi tuossa iässä itse syömään omalla lusikalla. Laitoin lusikan sitten lautasen "väärälle" puolella, eli sille vastakkaiselle puolella, jonka kättä ei käyttänyt syömiseen. Silti sinnikkäästi otti sitten sillä samalla, vastakkaisella kädellä lusikan käteen, vaikka loogisinta, jos kätisyys ei olisi vakiintunut, olisi ollut tarttua sillä kädellä joka oli lähempätä lusikkaa. Kätisyys jäi voimaan. Neiti 8,5v nyt.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2010 klo 04:39"]oli vielä aikuisenakin molempikätinen.
[/quote]
Anoppisi on todennäköisesti vasuri joka on pakotettu koulussa oikeakätiseksi.
Näitä on paljon vanhemmissa ikäluokissa.
Olen päälle 30v ja molempikätinen. Ei ole pakotettu vääräkätiseksi, luonnostani olen käyttänyt molempia käsiä, tosin kirjoitan lähinnä oikealla koska se on helpompi, mutta vaikka ristikoita täyttäessä käytän miten sattuu oikeaa tai vasempaa kättäni.
Lapsen kätisyydestä en ole ottanut harmaita hiuksia itselleni, on mikä on, eskarilaisena vielä käyttää molempia käsiä kun harjoittelee kirjoittamista, kynäote molemmissa oikein.
Yleensä siinä parin vuoden ikäisenä kuulema pitäisi selvitä, viimeistään kouluun mentäessä, mutta poikkeuksiahan aina löytyy kun ihmisistä on kyse.
että alle vuoden iäisillä jo alkaisi kätisyys vakiintua. Meillä vakiintunut vasta paljon myöhemmin. Lapset olleet vielä parivuotiaina "molempikätisiä", tehneet sillä kädellä, joka on sattunut lähempänä olemaan. Lopulta oikeakätisiä kaikista tullut.